جگونه فرزندم اینطوری شده است؟
ما می دانیم كه عوامل ارثی و محیطی نقش مهمی در تشكیل خلق و خو دارند، اما نقش نسبی هر یك از این عوامل شناخته نشده است. تفاوت خلق و خو بطور عمده مربوط به عوامل ارثی و مادرزادیاست.
چگونه خلق و خو بر رفتار اثر میگذارد
خلق و خو مانند نقشه رفتار است. به محض شناخت خلق و خوی فرزندتان، میتوانید درك این نقشه را آغاز كنید و مدیریت آن آسانتر میشود
چگونه رفتار فرزندان بر شما اثر میگذارد؟
كودكان كلهشق تاثیری مخرب بر دیگران دارند. در صورتیكه خلق و خویوالدین و كودك یكسان باشد، والدین در شناخت رفتار فرزندشان راحتتر هستند. از دید والدین رفتار كودك معنیدار است. اما در غیر اینصورت والدین در شناخت رفتار كودك و رفتار با او با دشواری بیشتری روبهرو هستند.
انضباط بیاثر: راهی سریع به جنگ قدرت
كودكان كلهشق بیشتر از كودكان دیگر آزمایش میكنند و به همین دلیل مجبور میشوند راهنمایی و انضباط بیشتری بكار ببرند. این ویژگی آنهاست. كودكان كلهشق به تجربه كردن مكرر مرزهای شما نیاز دارند تا بتوانند آن را به صورت یك گزینه اجباری – و نه اختیاری- بپذیرند. هر قدر كودك بیشتر آزمایش كند، والدین بیشتر از روشهای بیاثر استفاده میكنند و هر دو طرف جدیتر وارد جنگ میشوند. راهنمایی بیفایده دعوتی به مبارزه قدرت است. اما بسیاری از والدین كه از این روشهای بیاثر استفاده میكنند نمیدانند كه دعوت به مبارزه میكنند.
هماهنگی خوب و هماهنگی بد
بسیاری از والدین در ذهن خود تصویریحمل میكنند، این تصویر مجموعهای از امیدها و انتظارات در مورد رفتار ایدهآلی است كه دوست دارند فرزندانشان داشته باشند. دست كشیدن از رویایی كه دارید ممكن است یكی از دشوارترین كارهایی باشد كه به عنوان والد با آن روبهرو می شوید اما این كاریضروریاست. پافشاری بر چیزی كه واقعیت ندارد شما را از پای درمیآورد.
بهبود بخشیدن به هماهنگی
مشكل بسیاری از والدین صرف وقت برای تغییر چیزی است كه نمیتوانند آن را تغییر دهند- خلق و خویفرزندشان. ما نمیتوانیم خلق و خو را تغییر دهیم اما میتوانیم آن را درك كنیم، هدایت كنیم و آن را در جهتی مثبت شكل دهیم.
فصل دوم: چگونه كودكان كلهشق قوانین شما را میآموزند.
راه سخت روشنترین راه برایكودك كلهشق است تا قوانین شما را بیاموزد.
كودكان مانند بزرگسالان یاد نمیگیرند. كودكان بطور واقعی میآموزند. تجربه حسی بلاواسطه آنها نقشی نیرومند در شكلگیری باورها و درك آنها از واقعیت دارد. آنچه كودكان با حواس خود تجربه میكنند تعیین میكند كه فكر كنند امور واقعی چگونه هستند.
چرا آموزش و یادگیری می شكند
در صورتیكه گفتار ما با كردارمان هماهنگ باشد، كودكان یاد میگیرند كه حرفهای ما را جدی بگیرند و قوانینی كه با این واژهها بیان می شوند را بپذیرند. اگر گفتار و كردار ما هماهنگ نباشند، كودكان یاد میگیرند حرفهای ما را نادیده بگیرند و باورهایخود را بر اساس آنچه تجربه كردهاند بنا خواهند كرد.
آزمایش مرزها: شیوه تحقیق كردن كودكان
كودكان كاریرا كه از آنها خواسته شده انجام ندهند، را انجام میدهند و منتظر میمانند تاببینند چه اتفاقی میافند. این آزمایش روش تحقیق كودكان است. دادههایی را كه آنها از تجارب خود جمعآوری میكنند به آنها كمك میكند در مورد قوانین ما نتیجهگیری كنند. اما با همه این تفاصیل شیوه یادگیری همه كودكان یكسان نیست.
خلق و خو و شیوههای یادگیری
تمایل درونی كودكان سازگار همكاریو خشنود ساختن است اما از طرف دیگر كودكان كلهشق محققین مهاجم هستند. در صورتی كه گفتار و كردارتان هماهنگ باشد، كودك شنا حرفتان را حجت تلقی كرده و جدی گرفتن سخنان شما را آغاز میكند. اگر كودكی كلهشق دارید، باید بطور جدی مرزهای خود را محكم نشان دهید.
همان كاری كه میكنیم، همان را آموزش میدهیم
برای آموزش قوانین خود از هر روشی استفاده كنید، باید همان روشها را بارها در مورد كودك كلهشق خود بكار ببرید. چرا؟ زیرا كودك شما از راه عمل یاد میگیرد. اگر روشهای شما غیرموثر باشند، ممكن است چیزی را درس بدهید كه قصد واقعی شما نیست.
والدینی كه زیاد روی حرف و گفتار حساب میكنند بیشتر شاهد درهم شكستن روش آموزش- یادگیری خواهند بود. آنها كلام را با عمل اشتباه میگیرند و تعجب میكنند چرا پیامشان به گوش فرزندشان نمیرسد.