پاسخ: بله. سحر و ساحر و سحر زده شدن در قرآن هست و از نظر قرآن حقیقت دارد، ولی نه به این معنی که ساحر بتواند هویت و ماهیت و قانونمندی پدیده ای را تغییر بدهد، بلکه می تواند خواست خود را به فرد مورد نظر تحمیل بکند. چنانکه مثلاً یک عینک سبز رنگ جهان را برای بـیـنـنـده سبز می کند نه اینکه جهان واقعیت را سبز رنگ کند. نتیجه بررسی هائی که در رابطه با سحر انجام شده اینست که سحر چشم بیننده را مختل می کند و نمی تواند بجز رنگ آبی رنگها را درست ببیند.
یکی از جاهائی در قرآن که از سحر صحبت شده سوره طه است. در آن سوره پس از اینکه حضرت موسی پیش فرعون میرود و با هم بحث می کنند و موسی معجزات خود را به فرعون نشان میدهد، و فرعون می گوید که این سحر است و با موسی قرار می گذارند که با هم رقابت کنند در ادامه چنین می گوید:
طه 65 تا 70: « قَالُوا یَامُوسَى إِمَّا أَنْ تُلْقِیَ وَإِمَّا أَنْ نَكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَلْقَى ـ قَالَ بَلْ أَلْقُوا فَإِذَا حِبَالُهُمْ وَعِصِیُّهُمْ یُخَیَّلُ إِلَیْهِ مِنْ سِحْرِهِمْ أَنَّهَا تَسْعَى ـ فَأَوْجَسَ فِی نَفْسِهِ خِیفَةً مُوسَى ـ قُلْنَا لَا تَخَفْ إِنَّكَ أَنْتَ الْأَعْلَى ـ وَأَلْقِ مَا فِی یَمِینِكَ تَلْقَفْ مَا صَنَعُوا إِنَّمَا صَنَعُوا كَیْدُ سَاحِرٍ وَلَا یُفْلِحُ السَّاحِرُ حَیْثُ أَتَى ـ فَأُلْقِیَ السَّحَرَةُ سُجَّدًا قَالُوا ءَامَنَّا بِرَبِّ هَارُونَ وَمُوسَى ».
65ـ به موسی گفتند: موسی! یا می اندازی یا اینکه ما اولین کسی باشیم که بیندازیم! 66ـ موسی گفت: نه شما بیندازید! وقتی انداختند سحر آنها به موسی این خیال را داد که چوب دستی ها و طنابهای آنها حرکت می کند. 67ـ به این خاطر موسی در درون خود احساس ترس کرد. 68ـ به او گفتیم: نترس! تو خودت دست بالا را داری! 69ـ آنچه در دست راست خود داری بینداز همه آنچه ساخته اند را خواهد بلعید! آنچه ساخته اند چیزی بیش از ذهنیت ساحر نیست! و ساحر "همه جا" نیز موفق نمیشود ـ پس از آن ساحران خود را سجده کنان انداختند و گفتند به پروردگار هارون و موسی ایمان آوردیم».
در آیه گفته شده که از تأثیرسحر ساحران موسی خیال کرده بوده که طنابها و چوب دستی هائی که انداخته بوده اند حرکت میکرده است. یعنی ساحران در واقع چوب دستی و طنابهای خود را به موجودی که حیات و اراده ای داشته باشد و از خود حرکتی بکند تبدیل نکرده اند بلکه چنین به خیال موسی آمده است.