• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 301)
شنبه 18/6/1391 - 1:16 -0 تشکر 549675
تهدیدهای شیطان در مورد آدمیان

منبع : مجله درسهایی از مکتب اسلام، شماره 5 ، جعفری، یعقوب

دشمنی ابلیس با فرزندان آدم به سبب آن بود که وجود آدم باعث رانده شدن او شد و او می خواست از آنان انتقام بگیرد، ولی وجود شیطان و وسوسه ها و اغواگری های او به سود بندگان خالص و خوب خداست و آنها با مبارزه با شیطان به مرتبه هایی می رسند که بدون آن نمی رسیدند. اصولاً وسوسه های شیطان هرگز الزام آور نیست و انسان مجبور به اطاعت از شیطان نمی باشد و اگر کسانی از او اطاعت کردند، این ناشی از ضعف ایمان آنهاست و لذا کیفر خواهند دید .

شنبه 18/6/1391 - 1:17 - 0 تشکر 549676

خداوند متعال در سوره مبارکه اعراف آیات 11 تا 18 می فرماید :


« همانا شما را آفریدیم آنگاه به شما شکل دادیم ، آنگاه به فرشتگان گفتیم به آدم سجده کنید پس سجده کردند جز ابلیس که از سجده کنندگان نبود.



خداوند فرمود : چه چیزی تو را بازداشت از اینکه سجده نکنی هنگامی که تو را فرمان دادم ؟



ابلیس گفت: من از او بهترم ، مرا از آتش آفریدی و او را از خاک آفریدی .



خداوند فرمود: پس از آنجا فرود آی ، تو را نرسد که در آن تکبّر ورزی ، پس بیرون آی که تو از خواران هستی .



ابلیس گفت: مرا تا روزی که مبعوث می شوند مهلت بده .



خداوند فرمود : تو از مهلت داده شدگانی .



ابلیس گفت: پس به سبب آنکه مرا هلاک کردی بر سر راه راست تو بر کمین آنها می نشینم . سپس از پیش رو و پشت سر و راست و چپشان سراغشان می روم و بسیاری از آنان را از سپاسگزاران نیابی .



خداوند فرمود : نکوهیده و خوار از آنجا بیرون شو ، هرکس از آنها از تو پیروی کند البته جهنم را از همه شما پر خواهم کرد ».

شنبه 18/6/1391 - 1:17 - 0 تشکر 549677

این آیات مشتمل بر داستان خلقت حضرت آدم (ع) است و این داستان در هفت سوره از سوره های قرآنی تکرار شده و در هر کدام با عبارتهای ویژه ای آمده است. آن هفت سوره عبارتند از : بقره ، اعراف ، حجر ، بنی اسرائیل ، کهف ، طه و ص . در اینجا داستان به این صورت آغاز می شود که خطاب به مردم می فرماید : « همانا شما را آفریدیم و آنگاه به شما شکل و صورت دادیم .» هر چند این آیه خطاب به موجودین از فرزندان آدم (ع) است ولی منظور آغاز خلقت آدم (ع) است که او را از خاک آفرید و به او شکل بشری داد و اینکه خطاب به موجودین می کند از باب امتنان است یعنی اینکه شما از نسل کسی هستید که به این صورت آفریده شد .

شنبه 18/6/1391 - 1:17 - 0 تشکر 549678

نظیر این نوع خطابها در زبان عربی و در قرآن آمده و در آنها حوادثی که بر نسلهای گذشته اتفاق افتاده به نسل موجود نسبت داده می شود چون نسل موجود هم ادامه همان نسلها است مانند بعضی از خطابهای قرآن به یهود عصر پیامبر (ص) و ذکر حوادثی که برای نیاکان آنها اتفاق افتاده است مثل : « و اذ انجیناکم من آل فرعون... » .

شنبه 18/6/1391 - 1:18 - 0 تشکر 549679

به هرحال در این آیات پس از اشاره به اینکه آدم آفریده شد و به شکل بشری درآمد ، می فرماید: « آنگاه به فرشتگان دستور دادیم که به او سجده کنند پس آنها سجده کردند جز ابلیس که از سجده کنندگان نبود. »

شنبه 18/6/1391 - 1:18 - 0 تشکر 549680

طوری که در تفسیر آیات مربوط به خلقت آدم در سوره بقره به تفصیل آمده است، منظور از سجده فرشتگان به آدم تعظیم و تکریم و خضوع در برابر او بود و این به مفهوم عبادت نبود چون عبادت مخصوص خداست ولی تعظیم و خضوع مخصوص خداوند نیست بلکه خضوع در برابر افراد شایسته مانند پدر و مادر و معلم و اولیای الهی اشکالی ندارد و حتی مطلوب هم هست. سجده فرشتگان به آدم (ع) از نوع سجده حضرت یعقوب (ع) بر یوسف (ع) بود که منظور تعظیم و تکریم او بود که خداوند متعال چنین حکایت می کند :


« و رَفَعَ اَبَوَیْهِ عَلَی العَرشِ و خَرّوا لَهُ سُجَّدا (یوسف، آیه 100) » ؛ «و پدر و مادرش را بر تخت بالا برد و به او سجده کردند ». بنابراین لزومی ندارد که سجده فرشتگان به آدم (ع) را چنین توجیه کنیم که او را قبله خود قرار دادند و آیات مزبور این توجیه را نمی پذیرد.

شنبه 18/6/1391 - 1:19 - 0 تشکر 549681

می توان گفت علت اینکه آغاز این آیات خطاب به موجودین از بنی آدم است ، این باشد که سجده کردن فرشتگان به آدم (ع) فقط به خاطر خود آدم (ع) نبود، بلکه این سجده برای نوع بشر بود که شامل مخاطبان هم می شود و آدم (ع) به عنوان مظهر نوع بشر مسجود فرشتگان قرار گرفت و این به خاطر استعدادها و شایستگی هایی است که در وجود بشر نهفته است و او می تواند نامهای اشیا را یاد بگیرد و به آن رتبه از علم و آگاهی برسد که فرشتگان به آن نمی رسند.

شنبه 18/6/1391 - 1:19 - 0 تشکر 549682

در هر حال فرشتگان طبق دستور عمل کردند و به آدم سجده نمودند ولی ابلیس یا همان شیطان ، از اجرای این دستور سر بر تافت و به آدم سجده نکرد و این در حالی بود که او نیز مأمور به سجده بود. هر چند ابلیس از فرشتگان نبود و از جنّ بود ولی در اثر عبادت، در صف فرشتگان قرار گرفته بود و خطاب الهی در مورد سجده به آدم (ع) شامل او هم می شد.

شنبه 18/6/1391 - 1:19 - 0 تشکر 549683

وقتی ابلیس از اجرای فرمان الهی سرپیچی کرد، خداوند سبحان به او فرمود : چه چیزی تو را از سجده کردن به آدم بازداشت ؟ گفت: من از آدم برتر هستم ؛ مرا از آتش و او را از خاک آفریده ای. ابلیس خود را برتر از آدم می دانست به این دلیل که اصل او از آتش است و اصل آدم از خاک. ابلیس از جنّ بود و خدا جنّ را از آتش آفرید : « و خَلَقَ الجانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نار (رحمان ، آیه 15) » ؛ « و جنّ را از زبانه ای از آتش آفرید » .

شنبه 18/6/1391 - 1:20 - 0 تشکر 549684

اشتباه ابلیس در این بود که خیال می کرد برتری و فضیلت مربوط به خمیرمایه هستی شخص است ، در حالی که چنین نبود بلکه برتری در داشتن شایستگی هاست. از آن گذشت چه کسی گفته بود که آتش از خاک برتر است؟ خاک به خاطر داشتن مواد زندگی زا از آتش برتر و با برکت تر است. پس از سرپیچی ابلیس از فرمان خدا و آوردن بهانه واهی بر نافرمانی خود، از جانب خداوند خطاب رسید که از آنجا فرود آی و تو را نسزد که در آنجا تکبّر کنی؛ پس بیرون آی که تو از خوار شدگان هستی. ابلیس در بهشت بود و با این خطاب از بهشت رانده شد و البته منظور از این بهشت باغی بوده که به آن بهشت عدن گفته می شود و منظور از آن بهشتی نیست که خداوند، صالحان را به آنجا خواهد برد. این هبوط از بهشت همراه با هبوط ابلیس از مقام و مرتبه خاص او بود و لذا می توانیم بگوییم که مرجع ضمیر « منها » و « فیها » وجه جامعی است که شامل بهشت و مقام و مرتبه ابلیس می شود و ابلیس از این هر دو ، هبوط کرد .

شنبه 18/6/1391 - 1:20 - 0 تشکر 549685

ابلیس که خود را مطرود و رانده شده درگاه خدا دید گویا در برابر عبادتهای بسیاری که کرده بود، از خداوند خواست که تا روز قیامت به او مهلت بدهد و خدا درخواست او را اجابت نمود و به او مهلت داد. البته در این آیه گفته نشده که خدا تا به کی به ابلیس مهلت داد ولی در آیات دیگر آمده که در برابر درخواست ابلیس که از خدا تا روز قیامت مهلت خواسته بود، فرمود: « تا روز معینی به تو مهلت داده می شود » یعنی مهلت ابلیس تا روز قیامت نیست بلکه تا روز خاصی است که منظور از آن یا نفخ صور و یا زمان ظهور حضرت مهدی (عج) و یا زمان خاص دیگری است، چنانکه می فرماید :


« قال فانک من المنظرین الی یوم الوقت المعلوم (حجر آیه 38) » ، « گفت : تو از مهلت داده شدگانی تا روز وقت معین » . مهلتی که خداوند به ابلیس داده علاوه بر اینکه پاداش عبادتهای او بود، برای امتحان بشر و ایجاد زمینه برای بروز و ظهور شایستگی های او نیز بود چون وقتی انسان با دشمنی روبرو می شود خود را آماده کرده، از امکانات خویش بهره برداری می کند. وجود شیطان به عنوان دشمن انسان که همواره در کمین اوست و وسوسه هایی که می کند و انسان را به سوی گناه و معصیت می کشاند، زمینه مناسبی است که انسانهای با ایمان و افراد صالح از طریق مبارزه با او ، ایمان و تقوای خود را به مرحله ظهور برسانند. بنابراین وجود شیطان اغواگر نه تنها برای انسان بد نیست بلکه از یک نظر به نفع او هم هست.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.