• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
دانش و فن آوری (بازدید: 1265)
جمعه 17/6/1391 - 20:9 -0 تشکر 549030
قطار,و انچه که باید بدانیم

با سلام در این قسمت در باره تاریخچه قطارها و همچنین انواع ان و ..............


مطالبی نوشته میشود امیدوارم مورد استفاده واقع شود

جمعه 17/6/1391 - 20:15 - 0 تشکر 549041

آغاز به کار قطارها به سدهٔ ۱۵۰۰ میلادی باز می‌گردد در ابتدا ریل قطار از جنس چوب ساخته و واگن‌ها توسط اسبان پر قدرت کشیده می‌شد.قطار بخار در اوایل سده ۱۸۰۰ اختراع گردید قطارها وسایل حمل و نقل مفیدی هستند زیرا بارهای سنگین را به راحتی روی ریل می‌کشند

جمعه 17/6/1391 - 20:16 - 0 تشکر 549043


تاریخچه پیدایش و تکامل قطارها


هنگامی که ریچارد ترویتیک برای اولین بار لوکوموتیو مجهز به موتور بخار خود را روی ریل‌های فولادی به حرکت در اورد عصر قطارهای امروزی اغاز گردید. این اقذام در سال ۱۸۰۴ میلادی و در ولز جنوبی انجام شد اما کسی که در تبدیل قطار به وسیله بسیار مهم حمل و نقل عمومی نقش مهمی ایفا کرد جورج استفنسون انگلیسی بود وی یک قطار تقریبا بزرگ ساخت و برای مسافران درون ان قطار خود را به لوکوموتیوی با موتور بخار مجهز کرد. امروزه هر چند هنوز هم قطارهای بخار در گوشه و کنار جهان دیده می‌شوند اما دیگر دوران انها به پایان رسیده‌است.لوکوموتیوهای برقی و یا دیزلی جدید به سوخت و نگهداری کمتری نیاز دارند.قطارها به ویژه در حمل بارهای سنگین و نیز جا به جایی مسافران در مراکز شهرها دارای اهمیت زیادی هستند. اولین قطاری که وارد ایران شد ماشین دودی نامیده می‌شد و از تهران به شهر ری رفت و امد می‌کرد. تمامی مسیر حرکت قطارها از درون اطاق کنترل تحت نظر قرار دارند.مسول کنترل علامت‌ها و چراغ‌های مختلف را برای اطمینان از باز بودن تمام خط‌ها کنترل می‌کند. لوکوموتیو ران قطار هم با استفاده از چراغ‌ها و درجه‌های مقابل خود با اطاق کنترل ارتباط مستقیم دارد تا از باز بودن مسیر اطمینان حاصل کند.

جمعه 17/6/1391 - 20:16 - 0 تشکر 549044


تاریخچه تحول قطارها

۱۷۶۵: استاندارد عرض خطوط راه اهن ۱۴۳۵ میلی متر تعیین شد

. ۱۸۰۴:اولین لوکوموتیو فعال توسط تروتیک. ۱۸۱۴:اغاز به کار لوکوموتیو استفنسون در یک معدن.

۱۸۲۵:افتتاح اولین مسیر منظم قطار بین استاکتون و دارلینگتون.

۱۸۳۰:اولین مرکز ارایه خدمات منظم به مسافران میان منچشتر و لیور پول.

۱۸۳۰:اولین قطار آمریکا در کارولینای جنوبی اغاز به کار کرد.

۱۸۵۹:ساخت اولین کوپهٔ خواب (آمریکا).

۱۸۶۳:ساخت اولین رستوران داخل قطار(آمریکا).

۱۸۶۳:راه اندازی اولین قطار زیر زمینی(مترو)در لندن.

۱۸۶۹:احداث خطوط راه اهن در سراسر آمریکا پایان یافت.

۱۸۷۹:ساخت اولین قطار برقی(المان).

۱۸۸۵:تکمیل خطوط راه اهن کانادا.

۱۹۲۵:ساخت اولین لوکوموتیو دیزل الکتیریک(کانادا)

جمعه 17/6/1391 - 20:17 - 0 تشکر 549046

ماشین دودی


ماشین دودی نامی بود که در تهران قدیم به اولین خط آهن ایران که میان تهران و شهر ری کشیده شده بود داده بودند. علت این نامگذاری بخاری بود که از دودکش قطار آن خارج می‌شد.
این راه آهن در سال ۱۲۶۱خ/۱۸۸۳ میلادی شاخته شده بود و امتیاز آن را یک نفر مهندس فرانسوی به نام مسیو بواتال به نمایندگی یک شرکت بلژیکی از ناصرالدین شاه گرفت. ماشین دودی را می‌توان در اصل نخستین خط تراموای تهران دانست.
ماشین دودی دو ایستگاه داشت. نقطه آغاز این خط نزدیک خیابان دروازه خراسان (میدان قیام و پارک کوثر فعلی) و نقطه پایانی جلوی در شاه عبدالعظیم در شهر ری بود. مردم به ایستگاه‌های ماشین دودی «گار» می‌گفتند که واژه فرانسوی برای ایستگاه است.
در آغاز هر بار به هنگام راه افتاده قطار، بچه‌ها سنگ و خس و خاشاک زیادی به ماشین دودی می‌زدند. این وسیله جدید مورد پذیرش مردم تهران واقع نشد در مدت کوتاهی با ورشکست شدن این شرکت بلژیکی، تراموا در تهران به بایگانی تاریخ سپرده شد.
این راه آهن در سالهای دهه ۱۳۳۰خ تعطیل گردید.
در حال حاضر نمونه‌ای از ماشین دودی سابق، برای بازدید در محوطه متروی شهر ری قرار داده شده است.

جمعه 17/6/1391 - 20:17 - 0 تشکر 549049

از كجاوه و ماشین دودی تا ورود اولین اتومبیل به ایران
وسیله نقلیه طبقات متوسط اسب یا الاغ بود. خانواده های فقیر دارای وسیله شخصی و منحصر به فرد نبودند. این گروه از وسیله نقلیه عمومی استفاده می كردند و گاهی برای صرفه جویی مسیری طولانی را پیاده می پیمودند. آن وقت ها تهران اگرچه اتوبوس نداشت اما رفت و آمد در یكی، دو مسیر مشخص ساده تر انجام می شد و واگن اسب هایی در آن مسیرها تردد داشتند. این واگن ها در دو مسیر مشغول كار بودند:

1- یك مسیر از مدرسه نظام كه در انتهای غربی خیابان سپه و میدان باغشاه، میدان حر فعلی قرار داشت آغاز و به میدان هشت گنبد (میدان حسن آباد كنونی) ختم می شد.

2- مسیر بعدی از بازار آغاز و به خیابان چراغ برق می رفت وواگن اسبی به وسیله دو تا چهار اسب بر روی ریل به حركت درمی آمد. یكی دیگر از اقداماتی كه در حركت مستمر واگن اسبی ها انجام می گرفت تعویض اسب های خسته بود كه در انتهای مسیرها انجام می شد.

درشكه ها اوایل با دو اسب حركت می كردند ولی تدریجاً به یك اسبه در آمد. «وقتی چند دستگاه اتوبوس از دانمارك خریداری شد طبق سند قابل توجهی از شهرداری كه در سازمان اسناد ملی وجود دارد قانون اجازه اتوبوسرانی از تهران به شمیران به كمپانی دانماركی سپرده شد.

_255 دی ماه 1305 ش) در گذشته معمولاً یك صندوق چوبی روباز را بر طرفین اسب و قاطر می بستند و آن را پالكی می نامیدند كه در هر صندوق یك مسافر می توانست بنشیند. چنانچه همین صندوق بر پشت شتر بسته می شد نام كجاوه به خود می گرفت و گاهی نیز صندوق های سرپوشیده ای بر روی شترهای_ دو كوهان گذاشته می شد و هودج نام داشت و مخصوص استفاده زنان و دختران بود. ناكافی بودن وسایل حمل و نقل شهری و بین شهری و نارضایتی مردم از وضع موجود دولت را به صرافت تامین تسهیلاتی جهت ایاب و ذهاب مردم انداخت و به پشتوانه این فكر اولین خط آهن ایران بین تهران و شهرری ایجاد شد و مورد بهره برداری قرار گرفت و برای نخستین بار ترن های بخاری با عنوان ماشین دودی در مسیر تهران، شهرری دایر شد.اولین بلیتی كه در زمان ناصرالدین شاه برای ماشین دودی چاپ شد سه شاهی قیمت داشت، در زمان مظفرالدین شاه به پنج شاهی و زمان احمدشاه به _هفت شاهی و پس از آن به 10 شاهی رسید.

روزهای آخر قبل از برچیده شدن ماشین دودی قیمت آن دو ریال و نیم بود.اولین اتومبیل ظاهراً از سال 1283 شمسی وارد ایران شده به اشاره ناظم الاسلام حدود 10 اتومبیل در تهران وجود داشت. مظفرالدین شاه در سفر خود به اروپا در سال 1279 دو اتومبیل با دو راننده فرانسوی به تهران آورده است. اولین اتومبیل هایی كه وارد تهران شد سواری های فورد كروكی بود كه سرعتشان از 40 كیلومتر تجاوز نمی كرد و ظرفیت این اتومبیل ها چهار نفر بود. اتومبیل های باری نیز عبارت از چند كامیون زنجیری با لاستیك توپر با دیفرانسیل بود. نوعی وسیله نقلیه شبیه وانت بارهای فعلی در تهران رفت و آمد می كرد.

از سال 1328 ه .ق چهار سال پس از صدور فرمان مشروطیت قانون مالیات شهری بر وسایل نقلیه از تصویب مجلس شورای ملی گذشت و دولت اجازه یافت از هر اتومبیل ماهانه پنج تومان، از هر درشكه 12 قران و از هر كالسكه 15 قران مالیات دریافت كند. همچنین مالیات هایی برای گاری های اسبی، دلیجان های مسافربری، صاحبان اسب، الاغ، قاطر، شتر و دوچرخه وضع شده بود و مجبور بودند برای هر راس چهارپا ماهانه دو قران مالیات بپردازند و چنانچه اتومبیلی از خارج تهران وارد آن می شد صاحبش ملزم به پرداخت یك تومان مالیات و عوارض بود. وسایل نقلیه مخصوص دربار، ماموران سیاسی دولت و كاركنان نظامی و سیاسی دولت های خارجی، ارتش، صحیحه (بهداری بلدیه) از پرداخت مالیات معاف بودند با توجه به بالا بودن عوارض ماهانه اتومبیل كه پنج تومان بود و به راحتی برایپرداخت اجاره یك خانه مسكونی بزرگ در محلات اعیان نشین شهر كافی بود مشخص می شود كه هنوز اتومبیل جای چندانی در زندگی مردم تهران نداشت و تعداد وسایل نقلیه در تهران اتومبیل های كرایه ای 432 دستگاه، 108 دستگاه اتومبیل های سفارتخانه ها، 36 دستگاه موتورسیكلت شخصی_ 135 دستگاه موتورسیكلت كرایه ای و دوچرخه شخصی 615 دستگاه. جمع كل اتومبیل های تهران 1140 دستگاه است.(روزنامه اطلاعات هشتم مهر سال 1305)وزارت مالیه فهرست اتومبیل های سواری و باركش هایی را كه در سال های 1302 تا 1304 وارد ایران شده به شرح زیر به وزارت فواید عامه ارسال داشته است.

در سال 1302 كامیون های متفرقه 45 دستگاه (قیمت كل 164ر25 تومان) كامیون به قیمت 592ر5 تومان هر دستگاه اتومبیل 392 دستگاه قیمت كل 180ر242 تومان قیمت هر دستگاه 617 تومان و در سال 1303 تعداد 103 دستگاه 680ر73 تومان.

با توجه به ارقام ذكر شده میزان تورم امروزه نسبت به سال 1302 بسیار چشمگیر است. به طوری كه قیمت یك اتومبیل پیكان در سال 1378 حدود پنج میلیون تومان بوده است و همچنین میزان ترافیك شهر تهران، كل ماشین های تهران 1140 دستگاه بوده است كه نسبت به ترافیك سال 1378 بسیار رقم قابل توجهی می شود كه این مقدار دستگاه شامل اتومبیل های یك خیابان در تهران امروز هم نمی شود.


منبع : روزنامه سرمایه

جمعه 17/6/1391 - 20:19 - 0 تشکر 549053

انواع قطار در کشور




انواع قطار

انواع قطارها از لحاظ توقف در ایستگاههای بین راه


جمعه 17/6/1391 - 20:19 - 0 تشکر 549054

قطار عادی : قطاری است كه در همه ایستگاه های بین راهجهت مسافرگیری توقف دارد


جمعه 17/6/1391 - 20:19 - 0 تشکر 549055

قطار سریع :قطاری است كه فقط در ایستگاه های درجه یك بین راهیبرای مسافرگیری توقف دارد


جمعه 17/6/1391 - 20:20 - 0 تشکر 549056


قطار اكسپرس
:قطاری است كه در ایستگاه های بین راه جهت مسافرگیری توقف ندارد ( تنها به دلایل فنی امكان توقف در برخی(ایستگاه درجه یك وجود دارد


جمعه 17/6/1391 - 20:20 - 0 تشکر 549057


انواع قطارها از لحاظ برنامه حركت

منظم
:قطاری كه حداقل در یك دوره از برنامه ( نوروزی، بهاره، تابستانی، زمستانی ) در سیر باشد




فوق العاده
:قطاری كه بر حسب شرایط و فقط برای یك یا چند روز در سیر قرار می گیرد


برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.