• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مدیریت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مدیریت (بازدید: 749)
جمعه 17/6/1391 - 0:51 -0 تشکر 546443
راهبرد آرمان گرایی تؤام با واقع نگری

منبع: روزنامه کیهان احمد صدیقی www.kayhannews.ir

جمع کردن ارزش ها و واقعیت ها یکی از مباحث بسیار مهمی بوده که از اوایل انقلاب ذهن بسیاری از نخبگان را به خود متوجه کرده است. ارزش ها (به عنوان آرمان ها) و واقعیت ها دو بال پرواز از منافع ملی در گستره سیاسی هر کشور بوده است.

.

جمعه 17/6/1391 - 0:51 - 0 تشکر 546444

رهبر انقلاب در دیدار رمضانی امسال خود با کارگزاران نظام، ضمن ایراد سخنان مهمی در خصوص تبیین شرایط موجود در کشور، بر ضرورت توجه مسئولان به راهبرد «آرمان گرایی توأم با واقع نگری»، تأکید فرمودند به گونه ای که برای آن از نتایج ارزنده ا ی همچون تحقق «سیاست مقاومتی» در مقابل تحریم ها نام بردند. ایشان در این زمینه فرمودند:

«یک واقعیت دیگر هم این است که اگر کشور در مقابل فشارهای دشمن از جمله در مقابل همین تحریم ها و از این چیزها مقاومت مدبرانه بکند، نه فقط این حربه کند خواهد شد، بلکه در آینده هم امکان تکرار چنین چیزهایی دیگر وجود نخواهد داشت؛ چون این یک گذرگاه است، این یک برهه است؛ کشور از این برهه عبور خواهد کرد.» 

جمعه 17/6/1391 - 0:52 - 0 تشکر 546445

یکی از مهم ترین مقولاتی که این گزاره یعنی«مقاومت مدبرانه» را توضیح می دهد و تبیین می کند، طرح منافع ملی است. آیا مقاومت با منافع ملی همسنخ است؟ آیا منافع ملی در راستای مقاومت اتلاف می شود؟ چه تفاوتی بین نظرات واقع گرایی و آرمانگرایی وجود دارد؟ آیا جمهوری اسلامی توانسته این دو را با هم ترکیب کند؟ واقعیت های پیش روی جمهوری اسلامی کدامند؟ و ... همه و همه سوالاتی هستند که نیاز به پاسخ داشته و دارند.

جمعه 17/6/1391 - 0:52 - 0 تشکر 546446

اگر نگاهی به فرهنگ سیاسی معاصر یک دهه ی اخیر ایران داشته باشیم، متوجه می شویم که بسیاری آرمان گرایی را معادلی برای ترجمه واژه لاتین «ایده آلیسم» گرفته اند و در مقابل آن واقع نگری را معادلی برای واژه ی «رئالیسم» فرض کرده اند. اما فارغ از تفاسیر و تعاریف آکادمیک این واژه ها و واگرایی و همگرایی های معنوی آن ها، آنچه که از فحوای کلام بر می آید، ضرورت در نظر گرفتن آرمان ها در تبیین و تحلیل واقعیت هاست. موضوعی که رهبر معظم انقلاب اسلامی این چنین آن را مورد تحلیل قرار داده اند:

«چیزی که در این حرکت سی وسه ساله انسان مشاهده می کند، درسی که انقلاب داد و امام بزرگوار باقی گذاشت، این است که در این حرکت سی وسه ساله، آرمان ها و آرزوهای عظیمی که اسلام آن ها را به ما القا می کند و تعلیم می دهد، از نظر دور نماند؛ در عین حال واقعیت های موجود جامعه و جهان هم مورد توجه قرار گرفت؛ این کمک کرد به اینکه این حرکت بتواند ادامه پیدا کند؛ یعنی ترکیب آرمان خواهی و آرمان گرایی با واقع بینی» 

جمعه 17/6/1391 - 0:53 - 0 تشکر 546447

ناگفته پیداست که همان نگاهی که در ادبیات معاصر سیاسی کشور وجود دارد تلاقی آرمان ها با واقعیات را ناممکن می داند. بسته کردن این عبارت های ارزشی با واقعیت های آکادمیک این مقوله ها را در بند مشکلاتی کرده و می کند که به طراحی سند تئوریک پیش رو صدمه وارد می کند. واقع گرایی صرف که توسط بسیاری از اهالی دانشگاه باب می شود در بلند مدت به پوچ انگاری ختم می شود.

تلاش ها برای غرق کردن فضای سیاسی کشور به عقاید اقتصادی غرب صرفا کشور را در ورطه تحریم ها و شرایط اقتصادی نابود می کند.

جمعه 17/6/1391 - 0:53 - 0 تشکر 546449

«یک حرفی را سر زبان ها انداختند، درباره اش نوشتند و گفتند؛ الان هم انسان در گوشه و کنار می شنود که ملاحظه ی واقعیت های جامعه و جهان، با آرمان گرایی نمی سازد. آرمان گرایی را اشتباه کردند با رؤیاگرایی.... بعضی وانمود می کنند که آرمان گرایی با واقع بینی نمی سازد؛ این را ما به شدت رد می کنیم... .» 

با توجه به ذکر این مقدمه، بایستی اشاره کرد که تأمین منافع ملی مردم ایران در شرایطی که غرب حلقه ی تحریم ها را تنگ تر می کند،می بایست در چارچوب «مقاومت ملی» پیگیری شود. مقاومتی که مبانی و مبادی آن بر اساس راهبرد «آرمان گرایی توأم با واقع نگری» ترسیم شده است. اعتقاد راسخ و عمل به چنین سیاستی در ابعاد مختلف قانون گذاری و اجرا می تواند یکی از رویکردهای مؤثر در خنثی سازی حربه ی تحریم های غرب برضد ایران باشد.

جمعه 17/6/1391 - 0:53 - 0 تشکر 546450

همان طور که گفته شد مقاومت و گفتمان مقاومت یکی از مصادیق اصلی این نگاه تؤامان آرمانگرایانه و واقع گرایانه است. در حالی که عده کثیری نه تنها پیروزی بر نظام سلطه و شکست اسرائیل، که به چالش کشیدن آنها را هم آرمانی دوردست و حتی غیر قابل دستیابی و رؤیاپردازانه می دانستند، اما جمهوری اسلامی با گفتمان مقاومت، آرمان خود را تا جایی پی گرفت که امروز نتایج آن کاملاً آشکار است. گفتمان مقاومت هم واجد عناصر آرمانی است و هم واقع بینی که به بعضی از آن ها اشاره کردیم. از لحاظ تاریخی، ایران و ایرانیان چه پیش از اسلام و چه پس از اسلام، وقتی صاحب قدرت شدند که یک آرمانی داشتند. یعنی ایرانیان با آرمان خود در نظام بین الملل و در دوره های مختلف نقش ایفا کردند، منتها آرمان به اضافه ی نگاه به واقعیت ها و توانایی های ملی. به نظر من آرمان و اقتدار دو روی یک سکه هستند. یعنی ما آرمان داشته باشیم و در عین حال برای تحقق آرمان باید اقتدار هم داشته باشیم؛ اقتدار معطوف به واقعیت.

جمعه 17/6/1391 - 0:54 - 0 تشکر 546451

تفاوتی که بین اسلام و روابط بین الملل وجود دارد در همین جا بروز می کند. تفاوت آنجا است که در روابط بین الملل جمع کردن این تئوری تقریبا غیرممکن است و گذشت حدود ۱۰۰ سال از عمر این حوزه در علوم اجتماعی نشان دهنده آن است که هنوز عده ای بر طبل ارزشهای اجتماعی و عده ای بر طبل واقعیتها می کوبند. تلاش برای دستیابی به مولفه های قدرت و ارزش ها در این گستره مورد اغفال بوده است و شاید نیازمند شروع فصل جدید برای باب شدن آن باشیم.

جمعه 17/6/1391 - 0:55 - 0 تشکر 546452

بنابراین باید تلاش کنیم که بیشترین اقتدار و مؤلفه های قدرت را به دست بیاوریم. اتفاقاً اگر اسلام را با ادیان دیگر مقایسه کنیم و حتی با تئوری های روابط بین الملل، در هیچ کدام آنها به اندازه ی اسلام بر قدرت و اقتدار تأکید نشده است. این اوج واقع بینی است. گفتمان ما که گفتمان مبتنی بر اسلام است، یک گفتمان واقع نگر است، چون به واقعیت های اقتدار و قدرت توجه دارد، اما به آن کفایت نمی کند. یعنی ما یک آرمان هایی داریم که برای تحقق آن باید به واقعیت ها توجه کنیم.

جمعه 17/6/1391 - 0:55 - 0 تشکر 546453

بنابراین در سیاست خارجی، هم باید آرمان داشت و هم برای تحقق آرمان قدرت کسب کرد. حال ارتباط بین آرمان و واقعیت کجا برقرار می شود؟ در چهارچوب عنصر مصلحت و عقلانیت است که آرمان و واقعیت با هم مرتبط می شوند و این مهم ترین ویژگی گفتمان مقاومت است. سخن معروف رهبر معظم انقلاب هم که اصول سیاست خارجی ما را «عزت، حکمت و مصلحت» عنوان کردند، مثلثی است که آرمان گرایی همراه با واقع یبین در درون آن معنی پیدا می کند. ما از یک طرف آرمان های عزت طلبانه داریم که با عقل و حکمت و مصلحت می توانیم آن را پیگیری کنیم. البته باید بگویم عقلانیتی که ما در گفتمان مقاومت انقلاب اسلامی داریم، با عقلانیت غربی متفاوت بوده و بسیار فراتر از عقلانیت ابزاری است.

جمعه 17/6/1391 - 1:27 - 0 تشکر 546494

بنابراین آرمانگرایی توأم با واقع بینی در گفتمان مقاومت، یعنی چگونگی حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب؛ چون آرمان ما وضع مطلوب است. حالا چگونه می شود از این وضع موجود به سمت وضع مطلوب حرکت کرد؟ این جا شما باید مقدورات و محذورات عناصر قدرت را لحاظ کنید، منتهی نه برای حفظ وضع موجود؛ برای رسیدن به آن آرمان. 

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.