• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 91)
پنج شنبه 16/6/1391 - 22:25 -0 تشکر 546268
حمزه در نگاه علی(ع) شیر غیر‌متعهد به پیمان‌های جاهلی

حمزه(ع) از گذشته‌ای دور در برخورد با پیمان‌های جاهلی متمایز و تنها مرد بیدار قوم خود در دوره خواب جاهلیت بود و حضرت رسول(ص) به خاطر این جایگاه او در دوری از همه پیمان‌های جاهلی از او به عنوان اسدالله یاد کرده‌اند.

 

حمزة بن عبدالمطلب از معالم اسلام، شاخص و ممیزه انسان در دوره جاهلی و اسلامی بخشی از برنامه بعثت پیامبر اسلام بود و شاهد تاریخی برای رفتار غیرانسانی و ستم‌پیشگی معاویه در دوره اسلامی و جاهلیت است حضرت علی (ع) این تمییز را با بررسی شخصیت‌ حمزه که نمونه انسان در عصر اسلامی و جاهلی بود در نامه‌ای  که به معاویه نوشت انجام داده‌اند. در این دیدگاه وجوه کرامت انسان در حمزه نشان داده شده است که در اسلام و جاهلیت انسان بود در برابر معاویه که نه در جاهلیت انسان بود و نه در اسلام. این نامه از شاهکارهای ادبیات عربی و تک‌نگاری تاریخ عرب و اسلام است. که دو گونه شخصیتی در صدر اسلامی بررسی شده است. سه مورد از ویژگی‌های متمایز‌کننده انسان جاهلی از انسان اسلامی در شخصیت حمزه در نگاه حضرت علی (ع) عبارت است از:

1-آزاد و غیرمتعهد:

در جاهلیت عرب از او به عنوان نمونه مرد آزاد و غیر متعهد به همه پیمان‌های دوره جاهلی که عهد سلطه پیمان‌ها بوده است یاد شده است. از افتخاراتی که حضرت علی (ع) برای حمزه ذکر کرده است اینکه تعصب و عهد و پیمان حمزه (ع) فقط با خدا است و این شاخصه برتر حمزه (ع) است که در ضدیت با امویت بود و به دور از احلاف جاهلی اردوگاه ستمگری و شرک می‌زیست. امویان در جناح اسد الاحلاف شیر پیمان‌های ستم‌پیشه جاهلی قرار دارند و مایه ننگ معاویه است که در دوره جاهلی در کنار اسد الاحلاف بوده است.

در حالی که حضرت علی (ع) در کنار اسدالله شیر پیمان با خدا حمزه سیدالشهدا بوده است. جایگاه و تبار تاریخی کاربرد واژه اسدالله در مورد حمزه به وسیله حضرت علی (ع) با توجه به وضعیت اداری و حکومتی پیمان‌ها در جزیرةالعرب است. این پیمان‌ها مانند دولت‌های کوچک و بزرگی و قدرت‌ها یا دولت‌های کوچک محلی عمل می کرده‌اند و جان و مال و سرمایه مردم و قبال در ید قدرت آن‌ها بوده است. معدود افرادی جدا از جبر اداری این پیمان‌های عصر جاهلی زندگی می‌کردند. از جمله داستان شرکت پیامبر در پیمان حلف الفضول که تنها پیمان غیرمتعهد به پیمان‌های نادرست و ستم‌پیشه دوره جاهلی بود قابل ذکر است.

حمزه نیز از گذشته‌ای دورتر در شیوه برخورد با پیمان‌های جاهلی متمایز بود که خود به تنهایی یک پیمان بود و تنها مرد بیدار قوم خود در دوره خواب جاهلیت بود و حضرت به خاطر این جایگاه او در دوری از همه پیمان‌های جاهلی و مقابله جدی با آن‌ها هنگام بعثت، از او به عنوان اسدالله یاد کرده‌اند. «ومنا اسدالله و منکم اسد الاحلاف» از ما است شیر پیمان با خدا و از شما است شیر پیمان‌ها.

 

 

مزار حضرت حمزه قبل از تخریب

 

2- میزان در عصبیت:

از ویژگی‌های بارز دوره جاهلیت عصبیت است. حضرت همه عصبیت‌های دوره جاهلی و اسلامی را باطل اعلام کردند به جز عصبیت حمزه که بر محور پیامبر اسلامی و خدا بود.

3- الگوی شهادت: سیدالشهدا

حضرت علی (ع) مبارزه و شهادت حمزه و متمایز و شاخص جنگ و جهاد و شهادت در صدر اسلامی و عصر رسول دانسته است. و حمزه را یگانه مبارز روزگار و شهادتش را نمونه شهادت در عصر جاهلیت و اسلام که سراسر عصر جنگ و مبارزه و شهادت بود دانسته است در نگاه متمایز حضرت علی (ع) به شخصیت جهادی و شهادتی حمزه که در نامه حضرت به معاویه آمده است حمزه به عنوان الگوی حقیقی جهاد و شهادت وصف شده است. حمزه با این ویژگی متمایز در جهاد و شهادت، معاویه را که در جاهلیت در برابر اسلام و پیامبر و در اسلام، به ظاهر در کنار آن بودند را خارج از حوزه مجاهدان راه اسلام و پیامبر دانسته است. با این وصف در نگاه علی (ع) شخصیت حمزه، خط جدایی حقیقی بین اسلام حضرت محمد (ص) و اسلام معاویه است.

نویسنده: محمدرضا شهیدی پاک، استادیار دانشگاه آزاد

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.