• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 707)
پنج شنبه 16/6/1391 - 14:39 -0 تشکر 545614
حقیقت ملائکه

ملائکه (فرشته) از نظر لغوی و اصطلاحی

ملائکه گرفته شده از تازی است، فرشتگان جمع ملک است؛ در اصل ملائک بود (تاء) را به جهت تأکید معنی جمع زیاد کرده اند. در اصطلاح فلاسفه، مراد از ملائکه عقول مجرده و نفوس فلکیه و ارواح مجرده اند که تصرف در عنصریات کنند. ملائکه الروحانیه، مراد ارواح مجرده است. و ملائکه الطباع الارضیه، مراد طبایع کلیه اند و ملائکه موکله، مراد عقول است. (2) ملک (به فتح میم و لام) فرشته. جمع آن ملائکه است؛ اکثر علماء معتقدند که آن از الوک مشتق است و الوک به معنی رسالت است. (3) در مفردات راغب آمده است (4) هر ملک ملائکه است و هر ملائکه ملک نیست؛ بلکه ملک او اشاره شده به سویش به قول «فَالْمُدَبِّرَاتِ أَمْرًا؛ و آن‌ها که امور را تدبیر مى‏کنند!»، (5) «فَالْمُقَسِّمَاتِ أَمْرًا؛ و سوگند به فرشتگانى که کارها را تقسیم مى‏کنند.»، (6) «وَ النَّازِعَاتِ غَرْقًا؛ سوگند به فرشتگانى که (جان مجرمان را به شدّت از بدن‌هایشان) برمى‏کشند.» (7) و مانند آن. و از آن فرموده ملک الموت است: «وَ الْمَلَکُ عَلَى أَرْجَائِهَا؛ فرشتگان در اطراف آسمان قرار می‌گیرند (و براى انجام مأموریت‌ها آماده مى‏شوند).»، (8) «وَ مَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَکَیْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَ مَارُوتَ؛ و از آن چه بر دو فرشته بابل «هاروت» و «ماروت»، نازل شد پیروى کردند.» (9) «قُلْ یَتَوَفَّاکُم مَّلَکُ الْمَوْتِ الَّذِی وُکِّلَ بِکُمْ؛ بگو: «فرشته مرگ که بر شما مأمور شده، (روح) شما را مى‏گیرد.» (10)
در صحاح از کسائی نقل شده اصل ملک، مالک است از الوک به معنی رسالت، سپس لام به جای همزه آمده و ملائک شده و آن گاه همزه در اثر کثرت استعمال حذف شده و ملک گشته است و در وقت جمع، همزه را آورده و ملائکه گفته اند؛ بنابراین میم آن زائد است در مجمع از ابن کیسان نقل شده که اصل آن از ملک است؛ بنابراین، میم زائد نیست. به هر حال ملک به صورت مفرد و مثنی و جمع در حدود هشتاد بار در قرآن مجید آمده است و مراد از آن پیوسته فرشته و فرشتگان است و اگر آن از الوک باشد شاید بدین جهت است که هر یک از ملائکه رسالت و مأموریت به خصوصی دارند. (11)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 16/6/1391 - 14:39 - 0 تشکر 545618

آفرینش فرشتگان


همه مسلمین به اتفاق، معتقدند که موجوداتی به نام فرشته وجود دارند و ایشان اجسام لطیف نورانی و مجردی هستند که بنا بر حکمت و مصلحت الهی به اشکال گوناگون غیر از سگ خوک در خواهند آمد. فرشتگان از ماده، خلق نشده اند؛ بلکه آن ها از سنخ شعور و دارای عقل و تدبیر و حدود معیّنه و قدرت و قوت مافوق تصور هستند و از این لحاظ بر آن ها اطلاق جسم می شود. وگرنه متحیز نبوده و دارای ابعاد سه گانه طول، عرض و ارتفاع نمی باشند. (12)
اثبات تجرد مطلق برای فرشتگان حتی از زمان و مکان و اجزاء، کار آسانی نیست، و تحقیق از این مسئله نیز فایده زیادی در بر ندارد، مهم این است که ما فرشتگان را به اوصافی که قرآن و روایات مسلم اسلامی توصیف کرده اند، بشناسیم و آن ها را صنف عظیمی از موجودات والا و برجسته خداوند بدانیم، بی آن که مقامی جز مقام بندگی و عبودیت برای آن ها قائل باشیم و آن ها را شریک خداوند در خلقت یا عبادت بدانیم که این شرک و کفر محض است. در بسیاری از عبارات تورات، از فرشتگان تعبیر به خدایان می کند که تعبیری است شرک آلود، و از نشانه های تحریف تورات کنونی است؛ ولی قرآن مجید از این گونه تعبیرات، پاک و منزه است؛ چرا که برای آن ها مقامی جز بندگی و عبادت و اجرای فرمان های الهی قائل نشده است و نیز مقام انسان کامل، از فرشتگان، والاتر و بالاتر است. (13

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 16/6/1391 - 14:40 - 0 تشکر 545625

در نهج البلاغه در مورد آفرینش فرشتگان چنین آمده است:
سپس، میان آسمان هاى بلند را بگشاد و آن‌ها را از گوناگون فرشتگان پر نمود. برخى از آن فرشتگان، پیوسته در سجودند، بى‏آن که رکوعى کرده باشند، برخى همواره در رکوعند و هرگز قد نمى‏افرازند. صف در صف، در جاى خود قرار گرفته‏اند و هیچ یک را یاراى آن نیست که از جاى خود به دیگر جاى رود. خدا را مى‏ستایند و از ستودن ملول نمى‏گردند. هرگز چشمانشان به خواب نرود و خردهاشان دست‌خوش سهو و خطا نشود و اندام‌هایشان سُستى نگیرد و غفلت فراموشى بر آنان چیره نگردد. گروهى از فرشتگان امینان وحى خداوندى هستند و سخن او را به رسولانش مى‏رسانند و آن چه مقدر کرده و مقرر داشته، به زمین مى‏آورند و باز مى‏گردند. گروهى نگهبانان بندگان او هستند و گروهى دربانان بهشت اویند. شمارى از ایشان پای هایشان بر روى زمین فرودین است و گردن‌هایشان به آسمان فرازین کشیده شده و اعضاى پیکرشان از اقطار زمین بیرون رفته و دوش‌هایشان آن چنان نیرومند است که توان آن دارند که پایه‏هاى عرش را بر دوش کشند. از هیبت عظمت خداوندى یاراى آن ندارند که چشم فرا کنند، بلکه همواره، سر فروهشته دارند و بال‌ها گرد کرده و خود را در آن‌ها پیچیده‏اند. میان ایشان و دیگران، حجاب‌های عزّت و عظمت فرو افتاده و پرده‏هاى قدرت کشیده شده است. هرگز پروردگارشان را در عالم خیال و توهم تصویر نمى‏کنند و به صفات مخلوقات متصفش نمى‏سازند و در مکان‌ها محدودش نمى‏دانند و براى او همتایى نمى‏شناسند و به او اشارت نمى‏نمایند.» (14)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 16/6/1391 - 14:40 - 0 تشکر 545628

چیستی ملائکه


از طرف پیامبران، وجود ملک مسلم شده است و ما نمی توانیم آن ها را مثل موجودات عالم خودمان تشخصی دهیم؛ چون عالم آفرینش، بی پایان است. پس آفریده های خداوند هم از اندازه فهم و تصور ما بیشتر است. و ارتباط آن ها با این عالم ممکن است همین قوای مرموز در طبیعت باشد که ما غیر از آثار آن ها چیزی نمی توانیم بفهمیم. (15)
امام فخر، درباره تعداد ملائکه می نویسد: شب معراج، حضرت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) دید عده ای ملک بداهی می روند. از جبرئیل سؤال فرمود: این ها به کجا می روند؟ عرض کرد نمی دانم و از آن گاه که من آفریده شده ام آن ها از این جا می روند و هنوز یک نفر را دو بار ندیده ام. به یکی از آن ملک ها فرمود: عمر تو چقدر است؟ جواب داد: نمی دانم اما خدا در چهار هزار سال، یک ستاره می آفریند و من چهارصد هزار ستاره دیده ام که آفریده شده است.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 16/6/1391 - 14:41 - 0 تشکر 545632

منظور از نقل این حدیث، این است که ذکر این مقدار بی شمار، خود موافق با عقیده فلاسفه است که مقصود از ملک عوامل در حوادث جهان است؛ زیرا در قرآن است که: زمین و آسمان را بیهوده نیافریدم و در جای دیگر می گوید: برای بازی و سرگرمی نیافریدم و می گوید: قشون خدا را غیر از خودش، کسی نمی داند و گفتیم: فراوانی مأموران عالم را تشبیه کرده است به موی انبوه یال اسب؛ پس شکی نیست در وجود ملک که دین آن را مسلم دانسته است و چون مقدار فراوان بی شمار، بیهوده آفریده نمی شود و به نام مأمور و قشون نامیده شده است؛ پس همان است که وجودش در جنبش و پیدایش موجودات، لازم است. فقط اشکال در علم و اراده ملک است که ما آن را به این گونه تصور می کنیم؛ چون ما باور داریم، جهان پدیده علم و اراده است و فرشته یعنی نیروی کارگر در طبیعت و همان توانایی که عناصر را بیامیزد. و موجودی پدید می آورد به همان گونه که فرشته وسیله نموداری و درست شدن یک موجود است، وسیله است که علم و اراده بی نهایت خداوندی فردی را پدیدار کند؛ پس گونه ای علم و اراده، که ما نمی دانیم آن چگونه است، آفریدگار ملک به او داده است تا بتواند کار پدیداری موجودات را انجام دهد چنان که «فَالْمُدَبِّرَاتِ أَمْرًا؛ و آن‌ها که امور را تدبیر مى‏کنند!» (16) را به معنی فرشته دانسته اند که کار زندگی آدمیان را می اندیشد و می سازد. (17)


خلاصه، فرشتگان نیروهای غیبی هستند که احاطه بر نفوس بشری دارند از این که سیر و حرکات اختیاری بشر، سیر و حرکت طولی است و آن چه در کمون او به ودیعت نهاده از طریق نیروی اراده و عمل جوارحی، آن را به صورت فعلیت در می آورد. بر این اساس، هر عمل اختیاری و هر خطور و اندیشه قلبی به منظور استکمال و کسب جوهر وجود است، نا گزیر همه حرکات ارادی او در روان فاعل مختار ضبط و محفوظ خواهد بود و همه افعال اختیاری که حرکت وجودی و طولی است در نفس خود حاضر خواهد بود و منازل وجودی خود را در هر یک پس از دیگری پیموده به صورت جمعی و اجمالی در روان موجود بوده و حاضر و مورد شهود خواهد بود. (18)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 16/6/1391 - 14:41 - 0 تشکر 545634

عصمت ملائکه


حضرت امام علی (علیه السلام) در وصف فرشتگان چنین فرموده اند:
«خداوند سبحان برای سکونت بخشیدن در آسمان‌ها، و آباد ساختن بالاترین قسمت از ملکوت خویش، فرشتگانی شگفت آفرید، و تمام شکاف‌ها و راه‌های گشاده آسمان‌ها را با فرشتگان پُر کرد، و فاصله جو آسمان را از آن‌ها گستراند، که هم‏اکنون صدای تسبیح آن‌ها فضای آسمان‌ها را پُر کرده، در بارگاه قدس، درون پرده‏های حجاب، صحنه‏های مجد و عظمت پروردگار، طنین‏انداز است در ماورای آن‌ها زلزله‏هایی است که گوش‌ها را کَر می‏کند و شعاع‌های خیره‏کننده نور، که چشم‌ها را از دیدن باز می‏دارد، و ناچار خیره بر جای خویش می‏ماند. خدا فرشتگانی را در صورت‌های مختلف و اندازه‏های گوناگون آفرید، و بال و پرهایی برای آن‌ها قرار داد، آن‌ها که همواره در تسبیح جلال و عزت پروردگار به سر می‏برند. و چیزی از شگفتی‌های آفرینش پدیده‏ها را به خود نسبت نمی‏دهند و در آن چه از آفرینش پدیده‏ها که خاص خداست، ادعایی ندارند. (بلکه بندگانی بزرگوارند، که در سخن گفتن از او پیشی نمی‏گیرند و به فرمان الهی عمل می‏کنند).
خدا فرشتگان را امین وحی خود قرار داده، و برای رساندن پیمان امر و نهی خود به پیامبران، از آن‌ها استفاده کرد، و روانه زمین نمود، آن‌ها را از تردید شبهات مصونیت بخشید، که هیچ‌کدام از فرشتگان از راه رضای حق منحرف نمی‏گردند.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 16/6/1391 - 14:42 - 0 تشکر 545635

آن‌ها را از یاری خویش بهرمند ساخت، و دل‌هایشان را در پوششی از تواضع و فروتنی و خشوع و آرامش درآورد، درهای آسمان را بر رویشان گشود تا خدا را به بزرگی بستایند، و برای آن‌ها نشانه‏های روشن قرار داد تا به توحید او بال گشایند سنگینی‌های گناهان هرگز آن‌ها را در انجام وظیفه دلسرد نساخت، و گذشت شب و روز آن‌ها را به سوی مرگ سوق نداد، تیرهای شک و تردید خلل در ایمانشان ایجاد نکرد، و شک و گمان در پایگاه یقین آن‌ها راه نیافت، و آتش کینه در دل‌هایشان شعله‏ور نگردید، حیرت و سرگردانی آن‌ها را از ایمانی که دارند و آن چه از هیبت و جلال خداوندی که در دل نهادند جدا نساخت، وسوسه‏ها در آن‌ها راه نیافته، تا شک و تردید بر آن‌ها تسلط یابد. اقسام فرشتگان گروهی از فرشتگان در آفرینش ابرهای پُر آب، و در آفرینش کوه‌های عظیم و سربلند، و خلقت ظلمت و تاریکی‌ها نقش دارند، و گروهی دیگر، قدم‌هایشان تا ژرفای زمین پایین رفته، و چونان پرچم‌های سفیدی دل فضا را شکافته‏اند، و در زیر آن بادهایی است که به نرمی حرکت کرده و در مرزهای مشخصی نگاهش می‏دارد.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 16/6/1391 - 14:42 - 0 تشکر 545636

صفات والای فرشتگان اشتغال به عبادت پروردگار، فرشتگان را از دیگر کارها باز داشته، و حقیقت ایمان میان آن‌ها و معرفت حق، پیوند لازم ایجاد کرد، نعمت یقین آن‌ها را شیدای حق گردانید که به غیر خدا هیچ علاقه‏ای ندارند، شیرینی معرفت خدا را چشیده و از جام محبت پروردگار سیراب شدند، ترس و خوف الهی در ژرفای جان فرشتگان راه یافته، و از فراوانی عبادت قامتشان خمیده و شوق و رغبت فراوان، از زاری و گریه‏شان نکاسته است. مقام والای فرشتگان، از خشوع و فروتنی آنان کم نکرد، و غرور و خودبینی دامن گیرشان نگردید، تا اعمال نیکوی گذشته را شماره کنند، و سهمی از بزرگی و بزرگواری برای خود تصور نمایند. گذشت زمان آنان را از انجام وظائف پیاپی نرنجانده و از شوق و رغبتشان نکاسته تا از پروردگار خویش ناامید گردند، از مناجات‌های طولانی، خسته نشده، و اشتغال به غیر خدا آن‌ها را تحت تسلط خود درنیاورده است، و از فریاد استغاثه و زاری آن‌ها فروکش نکرده و در مقام عبادت و نیایش دوش بدوش هم همواره ایستاده‏اند، راحت طلبی آن‌ها را به کوتاهی در انجام دستوراتش وادار نساخته، و کودنی و غفلت و فراموشی بر تلاش و کوشش و عزم راسخ فرشتگان راه نمی‏یابد، و فریب‌های شهوت، همت‌های بلندشان را تیرباران نمی‏کند.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 16/6/1391 - 14:43 - 0 تشکر 545637

فرشتگان، ایمان به خدای صاحب عرش را ذخیره روز بینوای خود قرار داده و آن هنگام که خلق به غیر خدا را پایان نمی‏دهند، و شوق و علاقه خود را از انجام اوامر الهی و اطاعت پروردگار سُست نمی‏کنند، آن چه آنان را شیفته طاعت خدا کرده بذر محبت است که در دل می‏پرورانند، و هیچ‌گاه دل از بیم و امید او برنمی‏دارند، عوامل ترس آن‌ها را از مسئولیت باز نمی‏دارد تا در انجام وظیفه سستی ورزند، طمع‌ها به آنان شبیخون نزده تا تلاش دنیا را بر کار آخرت مقدم دارند، اعمال گذشته خود را بزرگ نمی‏شمارند، و اگر بزرگ بشمارند امیدوارند، و امید بیش از حد نمی‏گذارد تا از پروردگار ترسی در دل داشته باشند.
فرشتگان درباره پروردگار خویش به جهت وسوسه‏های شیطانی اختلاف نکرده‏اند، و برخوردهای بد با هم نداشته و راه جدایی نگیرند، کینه‏ها و حسادت‌ها در دلشان راه نداشته و عوامل شک و تردید و خواهش‌های نفسانی، آن‌ها را از هم جدا نساخته، و افکار گوناگون آنان را به تفرقه نکشانده است. فرشتگان بندگان ایمانند، و طوق بندگی به گردن افکنده و هیچ‌گاه با شک و تردید و سُستی، آن را بر زمین نمی‏گذارند، در تمام آسمان‌ها جای پوستین خالی نمی‏توان یافت مگر آن که فرشته‏ای به سجده افتاده، یا در کار و تلاش است، طاعت فراوان آن‌ها بر یقین و معرفتشان نسبت به پروردگار می‏افزاید، و عزت خداوند عظمت او را در قلبشان بیشتر می‏نماید.» (19)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 16/6/1391 - 14:44 - 0 تشکر 545640

قرآن در این باره می فرماید: «لَا یَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُم بِأَمْرِهِ یَعْمَلُونَ؛ هرگز در سخن بر او پیشى نمى‏گیرند؛ و (پیوسته) به فرمان او عمل مى‏کنند.» (20) بر خدای سبقت نگیرند، زهر آن ندارند که پیش از آن که خدای سخنی گوید و فرماید، ایشان سخنی گویند و به کاری فرمایند، هیچ نفرمایند و هیچ نکنند مگر به امر و فرمان وی. (21)

شاهد دیگر از قرآن بر اطاعت و عصمت ملائکه: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ نَارًا وَ قُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجَارَةُ عَلَیْهَا مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ؛ اى کسانى که ایمان آورده‏اید خود و خانواده خویش را از آتشى که هیزم آن انسان‌ها و سنگ‌هاست نگه دارید؛ آتشى که فرشتگانى بر آن گمارده شده که خشن و سختگیرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمى‏کنند و آن چه را فرمان داده شده‏اند (به طور کامل) اجرا مى‏نمایند!» (22)

«وَ إِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِکَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِیسَ أَبَى وَ اسْتَکْبَرَ وَ کَانَ مِنَ الْکَافِرِینَ؛ و (یاد کن) هنگامى را که به فرشتگان گفتیم: «براى آدم سجده و خضوع کنید!» همگى سجده کردند؛ جز ابلیس که سر باز زد، و تکبر ورزید، (و به خاطر نافرمانى و تکبرش) از کافران شد.» (23) فرشتگان را خدای تعالی از نور آفرید و فرشتگان روحانی اند و طعام و شراب نخورند و میان ایشان مناکحه نباشد. ابلیس کافر بود و منافق و آن عبادت که می کرد بر وجه نفاق می کرد، و فرشتگان از او نمی دانستند تا خدای تعالی با امتحان به سجده آدم سبب کشف سرّ او کرد تا فرشتگان را معلوم شد که شیطان منافق بوده است. (24)

وجه افتراق ملائکه و شیطان و جن (25)
ملائکه موجودات پاک و فرمان بردارند که خداوند در امور عالم به آن ها مأموریت هایی محول فرموده که انجام می دهند؛ ولی جن و شیطان در عرض انسان ها و در امور عالم هیچ‌کاره‌اند. بر خلاف عقیده ثنویت ایران قدیم که مبدأ شرورات را اهریمن و شیاطین می دانستند. (26)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 16/6/1391 - 14:44 - 0 تشکر 545642

بنابر آن چه از قرآن استفاده می شود جن و ملک، یک حقیقت نیستند و شیطان ملک نیست. بدین بیان:
1. در قرآن در مورد این که ملک از چه چیز آفریده شده مطلبی نیامده؛ ولی دو مرتبه تصریح شده که جن از آتش به خصوصی آفریده شده است: «وَ الْجَآنَّ خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ مِن نَّارِ السَّمُومِ؛ و جن را پیش از آن، از آتش گرم و سوزان خلق کردیم!»، (27) «وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِن مَّارِجٍ مِّن نَّارٍ؛ و جنّ را از شعله‏هاى مختلط و متحرّک آتش خلق کرد!» (28)
2. راجع به ملائکه، ابداً ذکر گناهی در قرآن نیست ولی درباره جن، گناه، اطاعت، شرک، مرگ و... ذکر شده است و نیز عصیان شخصی ابلیس. این ها هیچ یک درباره ملائکه نیامده است.
3. ابلیس دارای ذریه است ولی راجع به ذریه ملائکه خبری در قرآن و... نیست.
4. در جائی تصریح نشده که شیطان از ملائکه بود.
5. در آیه 50 از سوره کهف آمده که شیطان و ذریه اش دشمن بشرند، اما چنان چه می دانیم، ملائکه دوست بشرند و به آدم سجده کرده اند و بر آدمیان استغفار می کنند و شفاعت خواهند کرد.
6. درباره جن، اضلال و جهنمی بودن آمده ولی درباره ملائکه نیامده است.
7. جن با انسان دو موجود مکلف زمین و دوش به دوش انسان در هدایت و ضلالت و غیره است ولی راجع به ملک، چنین چیزهایی صادق نیست.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.