• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن اجتماعي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
اجتماعي (بازدید: 141)
پنج شنبه 16/6/1391 - 1:7 -0 تشکر 545015
مردم ، در اندیشه امام خمینی(ره)

بر گرفته از  http://rah-e-emam.blogfa.com/  

یكی از دستاورد بزرگ قیام حضرت امام خمینی (ره) كه در واقع پیروزی نهضت اسلامی و تحكیم اركان نظام را به دنبال داشت, جذب اقشار مختلف مردمی بود كه با اعتقادی كامل و ایمانی خالص وارد مبارزات انقلابی شدند كه با هدایت خداوند بزرگ و هدایت و راهبری حضرت امام (ره) دست استعمار و دخالتهای بیگانگان در امور داخلی كشور را از بین بردند.

پنج شنبه 16/6/1391 - 1:9 - 0 تشکر 545016

مردمداری حضرت امام (ره) سبب شد تا در اولین مرحله شروع انقلاب به آگاه سازی مردم بپردازند و موجی از مخالفتها و مبارزات اجتماعی را علیه دشمنان ایران اسلامی به راه بیندازند. این راهبرد امام امت آنچنان به ثمر نشست كه تداوم انقلاب و نظام دینی را هم تضمین كرد. باید در نظر داشت حكومتداری و شیوه هایی كه امام راحل برای ارج نهادن به حضور و نقش مردم اسلامی در عرصه های سیاسی واجتماعی بكار بردند دقیقا در قالب مفاهیم و موازین اسلامی و دینی بوده اند.

پنج شنبه 16/6/1391 - 1:10 - 0 تشکر 545017


بنیانگذار كبیر جمهوری اسلامی, رابطه حاكمیت دینی و مردم را بطور كلی فراتر از حد قالبها و چهارچوبهای خشك قانونی و دموكراسی منحط غربی می دانستند و این رابطه قومی را برگرفته از یك پیوند محكم دینی و عاطفی عنوان می نمودند. زیرا رهبران و حاكمان جامعه اسلامی تنها بر جسم افراد و مومنین حكومت نمی كنند, بلكه به جهت مسائل دینی و عقیدتی, روح و عقاید مردم را نیز دراختیار دارند كه كلیه آحاد جامعه نسبت به این حاكمان احساس نطق روحی می كنند. انسانها در حكومت دینی به واسطه زر و زور از حكومت تبعیت نمی كنند, بلكه به سبب احساس مسئولیت شرعی و تقرب الهی, تكالیف یا وظایف خود را نسبت به حكومت انجام می دهند.

پنج شنبه 16/6/1391 - 1:10 - 0 تشکر 545018



روشن است كه حكومت و مردم در چنین حكومتی نسبت به همدیگر حقوق متقابلی دارند كه در كلام و روایات سراسر نورانی اهل بیت (ع) بدان اشاره شده است كه علی (ع) در خطبه 34 به ابعاد مختلف حقوقی متقابل رهبر و مردم اشاره كرده و چنین فرمود: « ای مردم مرا بر شما و شما را بر من حقی است, حق شما بر من , آن كه از خیرخواهی شما دریغ نورزم و بیت المال را میان شما عادلانه تقسیم كنم, و شما را آموزش دهم تا بی سواد و نادان نباشید و شما را تربیت كنم تاراه و رسم زندگی را بدانید. و اما حق من بر شما این است كه به من وفادار باشید و در آشكار و نهان خیرخواهی كنید. هر گاه شما را فراخواندم اجابت نمایید و فرمان دادم اطاعت كنید. »


سپس امام در ادامه سخن خود به نتایج و رهاورد رعایت حقوق متقابل حكومت و مردم اشاره كرده چنین فرمود: « پس خدای سبحان برخی از حقوق خود را برای بعضی از مردم واجب كرد, و آن حقوق را در برابر هم گذاشت, كه برخی از حقوق برخی دیگر را واجب گرداند, و حقی بر كسی واجب نمی شود مگر همانند آن را انجام دهد.

پنج شنبه 16/6/1391 - 1:11 - 0 تشکر 545019

و در میان حقوق الهی, بزرگترین حق, حق حاكم بر مردم و حق مردم بر حاكم است, حق واجبی كه خدای سبحان, بر هر دو گروه لازم شمرد, و آن را عامل پایداری پیوند ملت و حاكم, و عزت دین قرار داد, پس رعیت اصلاح نمی شود جز آنكه زمامداران اصلاح گردند و مامداران اصلاح نمی شوند جز با درستكاری رعیت . ( 1 )
همچنین حضرت علی (ع) می فرمایند: « و آنگاه كه مردم حق رهبری را ادا كنند و زمامدار حق مردم را بپردازد, حق در آن جامعه عزت یابد, و سنت پیامبر(ص) پایدار گردد, سپس روزگار اصلاح شود, و مردم در تداوم حكومت امیدوار و دشمن در آرزوهایش مایوس می شود. ( 2 )
بنیانگذار كبیر جمهوری اسلامی حضرت امام (ره) به عنوان احیاگر حاكمیت دینی با اینكه در سرنوشت كشور همه را مسئول دانسته اند هماهنگی و حضور امت اسلامی در صحنه های سیاسی و انقلابی را بسیار مهم دانسته و در واقع شرط عدم آسیب پذیری جمهوری اسلامی عنوان می كردند.
معظم له در این مورد فرمودند: « در نظام اسلامی, محیط, محیط محبت است, محیط برادری است نه یك محیط رعب و باید كه همه با هم اعانت كنند جمهوری اسلامی را » (3 )

پنج شنبه 16/6/1391 - 1:11 - 0 تشکر 545020

حضرت امام (قدس سره )بارها عنوان نموده اند كه مردم ولی نعمتان ما هستند و این طبقات محروم هستند كه خاستگاه مسئولین حكومتی می باشند. ایشان دو مسئله اصلی یعنی خدمتگزاری به مردم و حركت در مسیر تعالیم عالیه دینی را وظایف دولتمردان برشمرده چنین فرمودند: « مسئله » مسئله خدمتگزاری دولت به ملت است, نه فرمانفرمایی دولت به ملت, همین فرمانفرایی جدا می كند شما را از ملت و ملت را از شما, و منشا مفاسد زیاد می شود. ( 4 )

پنج شنبه 16/6/1391 - 1:11 - 0 تشکر 545021

باید بر این نكته تاكید نمود كه در حاكمیت دینی آنچه در راس همه امور قرار می گیرد ایجاد تفاهم در بین دولت و ملت است, یعنی نه دولت خود را از مردم جدا بداند و نه مردم اینگونه باشند و همه این حدود و وظایف نیز از سوی شرع مقدس تعیین شده است, علی (ع ) فرمود: علیكم بالاحسان الی العباد و العدل فی البلاد تامنوا عند قیام الاشهاد, بر شما باد احساس و خدمت به مردم و پیاده كردن عدالت در شهرها تا در روز قیامت راحت باشید.

پنج شنبه 16/6/1391 - 1:12 - 0 تشکر 545023


آموزه های دینی ما به واسطه اینكه همه جانبه نگر هستند شاخصه ایی را برای یك نظام قرار داده اند كه در سایه آن سعادت , عزت و افتخار, رفاه و آزادی برآورده می شود و رضایت عمومی ایجاد می گردد. امام خمینی (ره) عاشق مردم بود و همیشه به فكر سعادت مردم بود. یكی از نزدیكان معظم له می گوید: علاقه امام به مردم, یك علاقه عادی نیست, یك عشق است. . . واقعا امام برای مردم می سوزند و مانند یك پدر مهربان همیشه برای فرزندان پاك خود سعادت آرزو می كنند امام بارها در كنار تلویزیون كه صحنه های دلخراش فقر و محرومیت نشان داده می شود گریه كرده اند. ( 5 )

پنج شنبه 16/6/1391 - 1:12 - 0 تشکر 545024

حضرت امام (ره) نیز با بیان اینكه حكومت اسلامی كاملترین شكل نظام های اجتماعی و سیاسی موجود در دنیاست و ثمره اش تحقق خاستها و رفع نیازهای همه افراد جامعه است, حكومت اسلامی را اینگونه معرفی می كنند: « حكومتی كه در آن جمیع اقشار ملت با یك چشم دیده می شوند.. . . فقط كرامت در پناه تقوی و برتری به اخلاق فاضله و اعمال صالحه است . ( 6 )

پنج شنبه 16/6/1391 - 1:12 - 0 تشکر 545025


رهبر فقید انقلاب اسلامی آنچه را كه سبب جدایی دولت و ملت است به طور مكرر معرفی می كردند كه از آن جمله است حب جاه و مال از سوی دولتمردان كه یك آفت بزرگ برای استحكام رابطه عاطفی مردم و دولت محسوب می شود. در اندیشه حضرت امام (ره ) نسبت به جلب افكار عمومی, شیوه های پست عوام فریب غربی, هرگز جایگاهی نداشتند, بلكه آنچه تعیین كننده بود حضور آگاهانه و عقیده راسخ انسانهای مومن اعم از زن و مرد و پیر و جوان در سرنوشت كشور بود.


پنج شنبه 16/6/1391 - 1:13 - 0 تشکر 545026

پاورقی:


1 نهج البلاغه , خطبه 34


2 نهج البلاغه , خطبه 216


3 صحیفه نور, ج ,4 ص 212


4 همان مدرك , ج ,8 ص 146


5 فرازهایی از ابعاد روحی , اخلاقی و عرفانی امام خمینی , ص 37


6 صحیفه نور, ج ,5 ص

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.