و در میان حقوق الهی, بزرگترین حق, حق حاكم بر مردم و حق مردم بر حاكم است, حق واجبی كه خدای سبحان, بر هر دو گروه لازم شمرد, و آن را عامل پایداری پیوند ملت و حاكم, و عزت دین قرار داد, پس رعیت اصلاح نمی شود جز آنكه زمامداران اصلاح گردند و مامداران اصلاح نمی شوند جز با درستكاری رعیت . ( 1 )
همچنین حضرت علی (ع) می فرمایند: « و آنگاه كه مردم حق رهبری را ادا كنند و زمامدار حق مردم را بپردازد, حق در آن جامعه عزت یابد, و سنت پیامبر(ص) پایدار گردد, سپس روزگار اصلاح شود, و مردم در تداوم حكومت امیدوار و دشمن در آرزوهایش مایوس می شود. ( 2 )
بنیانگذار كبیر جمهوری اسلامی حضرت امام (ره) به عنوان احیاگر حاكمیت دینی با اینكه در سرنوشت كشور همه را مسئول دانسته اند هماهنگی و حضور امت اسلامی در صحنه های سیاسی و انقلابی را بسیار مهم دانسته و در واقع شرط عدم آسیب پذیری جمهوری اسلامی عنوان می كردند.
معظم له در این مورد فرمودند: « در نظام اسلامی, محیط, محیط محبت است, محیط برادری است نه یك محیط رعب و باید كه همه با هم اعانت كنند جمهوری اسلامی را » (3 )