خانواده سیما
در بیشتر سریال ها و فیلم های سیما ازدواج گوشه یا تمام فیلمنامه را به خود اختصاص می دهد. انگیزه و هدف ازدواج نامفهوم و غیر قابل درک است. آنچه به چشم می خورد عشق های لحظه ای، غیر منتظره و خیابانی است. (خط قرمز، نقطه چین، روح مهربان و من یک مستأجرم).
علل ازدواج در خانواده سیما به سوی الگوگیری از غرب می رود، یعنی تنها انگیزه برای ازدواج و تشکیل خانواده، عشق است (سایه آفتاب، خط قرمز، زندگی به شرط خنده، شب های برره، من یک مستأجرم و ...) عشقی
که سریع می آید، سریع هم می رود. خانواده ای که روی چنین خشتی بنا شود، با هر ضربه ای دچار آسیب می شود (روح مهربان، خط قرمز و ...). زمانی که عشق و علاقه از سرِ ایمان و دینداری و دور ماندن از گناه باشد، ماندنی و خواستنی است اما آنجا که اساس ازدواج و تشکیل خانواده فقط عشق و محبت است، با زوال آن می توان در انتظار ازهم گسیختگی ازدواج بود.
پیام دینداری و حفظ ایمان در سریال های سیما در چه مرتبه ای است؟ با توجه به اینکه بیشتر جمعیت جامعه ما را جوانان تشکیل می دهند، ترغیب و تشویق جوانان به ازدواج و ساخت فیلم هایی در این زمینه بسیار پسندیده است اما نباید فراموش کرد که عشق و علاقه پیش از ازدواج، سوغات و الگویی از غرب است، حتی بعضی از محققان غربی بر این باورند که بالا رفتن میزان طلاق یک پدیده کوتاه مدت نیست، بلکه کفاره عشق های انفجاری است.
در فرهنگ دینی و حتی ملی ما، عشق پیش از ازدواج خیلی معنا و مفهومی ندارد و قابل اطمینان نیست. در اسلام بر مودت بین دو زوج تأکید شده است. در قرآن چنین بیان شده: «وَ جَعَلَ بَیْنَکُم مَوَدَّةً و رَحْمَةً.» مودت، دوستی و محبتی است که از عقل و معنویات ناشی می شود اما عشق، دوستی و محبتی است که از دل و مادیات سرچشمه می گیرد و رفتارهای غیر شرعی و گناه آلود مانند نگاه کردن، صحبت کردن، آمیختگی و روابط دختر و پسر (در خارج از محدوده خواستگاری) زمینه ساز این نوع عشق ها است. چنین خانواده ای مکانی امن برای حفظ و پاسداشت ایمان و ارزش ها نیست.
مخاطبان سیما در سریال های مختلف شاهد برخوردها و گفتگوهای خودمانی
دختران و پسرانی هستند که خارج از عرف جامعه و خانواده، از عشق و دلدادگی حرف می زنند و قول و قرار ازدواج می گذارند (خط قرمز، من یک مستأجرم، مسافری از هند، روح مهربان، زندگی به شرط خنده و فصل زرد). پیام هایی که از طریق این فیلمنامه ها به بینندگان منتقل و آموزش داده می شود، مطلوب و مناسب نیست و پیامدهای منفی و خطرناکی دارد.
ارائه تصویری جذاب از چنین ارتباطات هیجان آور و جوان پسند، پیامدهای سوئی را برای نسل تأثیرپذیر و جوان خواهد داشت. نکته قابل تأمل آنکه در اغلب فیلمنامه ها، داستان با ازدواج دختر و پسر به اتمام می رسد تا توجیهی شرعی و عرف پسند داشته باشد. پیام چنین فیلمنامه هایی این است که لذت و کامروایی های شیرین، خاص روابط دوره تجرد است و نباید آن را با تلخکامی های پس از ازدواج پایمال کرد. (روح مهربان، وفا و ...). در زمانی که جامعه ما با بالاترین هجمه فرهنگی از جانب بیگانگان روبه روست، تهیه کنندگان و برنامه ریزان سیما رسالتی بس عظیم برای شناساندن و طریقه برخورد با عوامل تضعیف کننده ارزش ها و باورهای دینی، بر دوش دارند.
در بیشتر سریال ها و فیلم های سیما ازدواج گوشه یا تمام فیلمنامه را به خود اختصاص می دهد.
انگیزه و هدف ازدواج نامفهوم و غیر قابل درک است.