حقیقت پیامبر اكرم(ص) نخستین جلوه آفرینش
برخی از حقیقت وجودی رسول اکرم(ص) به عنوان جوهر و حقیقت نبوّت یاد کرده و حقیقت محمدیه را به کتاب مبین تعبیر نموده اند که آیات حکمت و معرفت در آن درج گردیده است. در وجه دیگر، وجود رسول الله(ص) را بعینه صراط مستقیم دانسته است، که رسیدن به معرفت حق تعالی جز از طریق معرفت به حقیقت او ممکن نیست. (بانوی اصفهانی، مخزن العرفان فی تفسیر القرآن، ج1، ص 63؛ همان، ج12، ص 401).
امام خمینی(ره) به عنوان صاحب نظر در فلسفه و هم به عنوان یک عارف، با الهام از آموزههای دینی، می فرماید: «...ذات مقدس حق ـ جل و علا ـ به حسب تجلی به اسم اعظم و مقام احدیت جمع... در مرآت عقل اول به جمیع شئون و مقام جامعیت تجلی فرمود؛ و از این سبب همین اول مخلوق را به نور مقدس نبی ختمی... تعبیر نمودهاند چنانچه در حدیث است از رسول خدا كه: «اول مخلوق، نور من است». (مجلسی، بحار الانوار، ج15 ص24 ح44،) و در بعضی روایات «اول مخلوق روح من است» (همان، ج54 ص309 ح4)؛ (امام خمینی (ره)، شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص29)
طبق بیان امام خمینی(ره) ذات مقدس حق تعالی در مقام احدیت به اسم اعظم«الله» تجلی نموده وانگهی در مرآت و آینه عقل اول، حقیقت محمدیه تجلی نمود.