• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن حوزه علميه > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
حوزه علميه (بازدید: 1273)
سه شنبه 14/6/1391 - 20:23 -0 تشکر 543457
محمد تقی جعفری

سلام دوستان در این قسمت سعی بر مطالبی کامل از این عالم داشته باشیم همراه باشید

پنج شنبه 16/6/1391 - 20:9 - 0 تشکر 546120

«محمدتقی» در خانواده‌ای غیرروحانی در مرداد 1304 در تبریز متولد شد؛ پدر نانوا بود و پدربزرگ توتونچی. وضعیت معیشتی مناسبی هم نداشت و او چند باری ترك‌تحصیل كرد، اما در نهایت در طریق علم‌آموزی گام برداشت. او اگرچه در مدرسه علمیه طالبیه تبریز ادبیات عرب آموخت و مقدمات فقه را یاد گرفت، اما می‌گفت: «در آن زمان كه سیوطی می‌خواندم، آنچنان علاقه و اشتیاقی به جهان‌شناسی، مباحث فلسفی و هستی‌شناسی در من ایجاد شده بود...»

پنج شنبه 16/6/1391 - 20:10 - 0 تشکر 546121

به تهران آمد و در مدرسه فیلسوف شاگرد «شیخ محمدرضا تنكابنی» (پدر مرحوم فلسفی، واعظ مشهور) شد و «مكاسب» و «كفایه» آموخت و در مدرسه «مروی»، در مكتب «میرزامهدی آشتیانی» تلمذ كرد و «منظومه ملاهادی سبزواری» و اندكی «اسفار ملاصدرا» را یاد گرفت؛ دو سالی طول نكشید كه به قم رفت و سایر علوم متداول حوزوی را از برخی روحانیون همچون شیخ‌محمد صدوقی و عبدالصمد خویی فراگرفت. البته در این میان به علوم غیررایج حوزوی هم نیم‌نگاهی داشت؛ «عرفان» را نزد «محمدتقی زرگر» و «اخلاق» را خدمت «امام خمینی» در مدرسه فیضیه تعلیم دید و اندكی هم درس خارج خواند. در قم نیز یك سال ماند و با سفری كوتاه به موطن خویش با سفارش آیت‌الله «سیدعبدالفتاح شهیدی»، از اصحاب خاص آقا سید ابوالحسن اصفهانی راهی نجف شد. «نجف» شاید تنها حوزه‌ای بود كه مدت مدیدی در آن به تحصیل، مطالعه و اندكی تدریس پرداخت؛ حدود 11 سال. آنجا 11 سال شاگرد آیت‌الله خویی بود و خارج فقه را از او آموخت و اصول را نزد آیت‌الله سیدعبدالهادی شیرازی فراگرفت

پنج شنبه 16/6/1391 - 20:10 - 0 تشکر 546122

. مرحوم شیخ مرتضی طالقانی، حكمت را به او آموزش داد و جعفری متاثر از روحیه و سكنات معنوی او شد. علمای دیگر نجف؛ همچون حضرات آیات شیخ كاظم شیرازی، سیدمحمدهادی میلانی، میرزاحسن یزدی، سیدمحمود شاهرودی، سیدمحسن حكیم، سیدجمال‌الدین گلپایگانی و شیخ صدرا قفقازی نیز استاد او شدند و چند صباحی به آموزه‌های علمی جعفری افزودند. در درس شیخ كاظم شیرازی، هم درس با آیت‌الله محمدتقی بهجت بود و در درس آیت‌الله خویی، نیز همدرس با آیت‌الله میرزاجواد تبریزی. او در نجف نه تنها علوم حوزوی رایج را فراگرفت بلكه به مطالعه فلسفه غرب هم پرداخت.

پنج شنبه 16/6/1391 - 20:11 - 0 تشکر 546124


 آثار ترجمه شده فلسفه غرب از مصر به نجف می‌آمد و جعفری مدتی كوتاه توسط فردی آموزش داده می‌شد و پس از آن خود، آثار را مطالعه كرد. حضور در محفل اساتید متنوع و مطالعه آثار غیرحوزوی از او شخصیتی چندوجهی ساخته بود. او در اواخر اندكی هم تدریس كرد و شاگردان صاحب‌نام او؛ آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر و نواب صفوی بودند. او به ایران آمد و در قم نماند و به مشهد رفت و در حلقه استفتاء مرحوم آیت‌الله میلانی قرار گرفت اما آنجا هم ماندگار نشد و تهران را برای اقامت دائم پسندید. حضور در تهران، علامه جعفری را در محافل غیرحوزوی درخشاند و او حوزه‌دیده‌ای بود كه مكلاها بیش از معممین او را بر چشم می‌كشیدند. او در این دانشگاه و آن محفل علمی سخنرانی كرد و به آموزش مفاهیم معرفتی پرداخت و آثار متنوعی را تدوین و منتشر كرد؛ از شرح مثنوی تا شرح نهج‌البلاغه، از «رساله فقهی» تا «حقوق جهانی بشر» كه به حدود 100 اثر رسید.
***

پنج شنبه 16/6/1391 - 20:11 - 0 تشکر 546126

شیخ محمدتقی جعفری یك شخصیت حوزوی به معنای واقعی آن بود؛ چرا كه حدود 20 سال در حوزه تبریز، تهران، قم، نجف و مشهد تحصیل كرده و از سوی حضرات آیات شیخ كاظم شیرازی و سیدمحمدهادی میلانی موفق به كسب درجه اجتهاد شده بود. او استاد ارشد حوزه‌های گوناگون را دیده و در علوم مختلف حوزوی از مقدمات تا خارج، از ادبیات عرب تا فقه و اصول صاحب‌نظر بود. او درس حضرات آیات سیدابوالقاسم خویی و سیدعبدالهادی شیرازی را تقریر كرد؛ «امر بین‌الامرین» و «رضاع». او نه تنها با مكاتب حوزوی محل تحصیل، بلكه با واسطه با مكتب اصفهان،‌ سامرا و كربلا نیز آشنا شد.

پنج شنبه 16/6/1391 - 20:11 - 0 تشکر 546127

او علاوه بر تقریرنویسی، در نجف، تبریز و تهران به تدریس مشغول شد؛ معارف، شرح لعمه و شرح تجرید، درس خارج مكاسب، كفایه و عروه‌الوثقی. او در مشهد در حلقه استفتاء آیت‌الله میلانی قرار گرفت اما تا بدین‌جا قناعت كرد و در سبیل «مرجعیت» گام برنداشت. او گفته بود: «اول كه آمدیم طلبه شدیم، مثل اغلب طلبه‌ها فكرمان این بود كه یك زمانی مرجع بشویم. مجتهد بشویم. اینها رد شد! مساله مرجعیت و... حل شد.» جعفری پس از مهاجرت به ایران (بعد از 11 سال تحصیل در نجف) بار دیگر در سفری، به نجف، حوزه قدیمی شیعی بازگشت و خواست بماند. اما آیت‌الله خویی و آیت‌الله سیدعبدالهادی شیرازی به او گفتند: «اگر بمانید برای شما راهی هست (به مرجعیت) و لكن نمی‌دانم معادش (پایانش) چه می‌شود.» جعفری استخاره می‌كند و در نهایت در نجف نمی‌ماند و به ایران می‌آید. اگرچه اندك زمانی به تدریس در مشهد و سپس تهران می‌‌پردازد؛ اما بالاخره استادی در حوزه و وعظ در مسجد را رها می‌كند و در دانشگاه و منزل به تدریس فلسفه و علوم حاشیه‌ای در حوزه می‌پردازد؛ البته استاد دانشگاه هم نشد او آنگونه شد كه درباره او گفتند: «جعفری كه فقیه نیست!» برخی فراتر رفتند و از برخی توسلات و ادعیه‌خوانی‌اش تعجب كردند: «شاید بعضی گمان كنند كه... كمتر حوصله و فرصت توسل و تهجد و جذبه‌های روحانی و عرفانی را پیدا می‌كردند، در حالی كه در واقع چنین نبود...»

پنج شنبه 16/6/1391 - 20:12 - 0 تشکر 546128

علامه جعفری آنچنان به رفتارهای مرسوم مقید نبود: «هیچ‌گاه مقید به بعضی از احترام‌گذاری‌ها و آداب زمانه نبود.» پوشش او هم آنچنان همانند دیگر هم‌لباسانش به نظر نمی‌رسید. روزی علامه سمنانی ساده و صریح به او گفته بود: «این چه قیافه‌ای است؟! یك مقداری خودت و لباس‌هایت را جمع و جور كن...»

پنج شنبه 16/6/1391 - 20:13 - 0 تشکر 546129


او درباره پوشیدن لباس روحانیت توسط آموزش‌دیدگان حوزه تاكید نداشت؛ یعنی این لباس را الزام‌آور می‌دانست و از این رو، زمانی كه دانش‌آموخته‌ای حوزوی از او پرسید: «آیا پوشیدن لباس روحانیت را برای من صلاح می‌دانید یا خیر؟» گفت: «اگر لباس روحانی را بپوشی، مسئولیت بسیار سنگینی خواهی داشت. تمامی اعمال تو زیر نظر مردم است و اشتباهات تو ممكن است توسط برخی ناآگاهان به پای اسلام گذاشته شود... ولی اگر لباس نپوشی، این مسئولیت تا حدودی از دوش تو برداشته می‌شود. ضمن آنكه تبلیغ یك غیرروحانی، برای اسلام شاید تاثیر بیشتری داشته باشد تا كسی كه وظیفه او را دفاع از اسلام می‌دانند...»

پنج شنبه 16/6/1391 - 20:14 - 0 تشکر 546130




او اگرچه در حوزه نبود و سال‌ها در میان غیرحوزویان به سخنرانی و تدریس پرداخت، اما نگران حوزه بود. او به حوزویان توصیه می‌كرد: «علاقه به ثروت و جاه و مقام و شهرت اجتماعی و محبوبیت میان مردم، زندان‌های بسیار تاریك برای همه مردم است ولی برای كاروانیان علم و معرفت و تقوا، تاریك‌تر و تباه‌كننده‌تر است... اگر برای حوزه‌ها چاره‌جویی خوبی نشود، ما از این ناحیه دچار خسارت خواهیم شد و ممكن است در آینده از نظر علمی و نیز تقوا و اخلاق دچار كمبود شویم... ما باید توجه داشته باشیم به اینكه، آنان كه ما را اداره می‌كنند، «برخورداری از ثروت مادی دنیا» و بهره‌برداری از لذایذ مادی و «خوردن» را بهتر از ما می‌دانند. آنها از روحانیت «چیز دیگری» می‌خواهند... مبادا توده‌های مردم نسبت به روحانیت دید منفی پیدا كنند...»


پنج شنبه 16/6/1391 - 20:14 - 0 تشکر 546131


او به رفتار و باطن روحانیت توجه ویژه داشت اما ظواهر را آنچنان رعایت نمی‌كرد و همچون دیگر روحانیون از «سهم امام» برای گذران زندگی كمك نمی‌گرفت. او آنچنان در این قید و بندها نبود؛ گاهی با اقوام فوتبال بازی می‌كرد و دروازه‌بان می‌شد و حتی پسرش به خاطر دارد كه از میان برنامه‌ها و مسابقات ورزشی، ایشان اغلب به تماشای كشتی می‌پرداخت. نقل است كه تنها برای یكبار، یك مسابقه فوتبال را به طور كامل دید. این مسابقه، بازی فوتبال ایران و آمریكا، در مسابقات جام‌جهانی 1998 بود. استاد مسابقه را تا آخر به دقت دید و پس از اتمام مسابقه، در حالی كه خوشحال بود به فرزندش تلفن می‌زند: «پسرم! ایران برد. خیلی خوب شد.»

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.