• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 664)
دوشنبه 13/6/1391 - 18:3 -0 تشکر 542471
نهج البلاغه گمشده بشریت معاصر

 ما منتظریم كه كتاب نهج البلاغه كه بعد از قرآن بزرگترین دستور زندگی مادی و معنوی و بالاترین كتاب رهایی بخش بشر است و دستورات معنوی و حكومتی آن بالاترین راه نجات است، از امام معصوم ماست.

(امام خمینی «ره»)

 نهج البلاغه مرهمی است بر دردهای جانكاه بشریت.

نهج البلاغه داروی مؤثری است بر تلطیف روح انسانها و مبارزه با خشونتها.

نهج البلاغه اثری است به درخشندگی آفتاب، به لطافت گل، به قاطعیت صاعقه، به غرش طوفان و برق، به تحرك امواج، به بلندی ستارگان دوردست بر اوج آسمانها.

نهج البلاغه در حقیقت فرزند قرآن است.

این مجموعه زیبا و نفیس كه روزگار از كهنه كردن آن ناتوان است و گذشت زمان و ظهور افكار و اندیشه ای نوتر و روشن تر بر ارزش آن افزوده، منتخبی است از خطابه ها و دعاها، وصایا، نامه ها و  جمله های كوتاه مولای متقیان علی (ع) كه بوسیله سید شریف رضی در حدود هزار سال پیش گردآوری شده است.

او از نظر خودش آنهایی كه از جنبه بلاغت برجستگی خاصی را داشته اند انتخاب كرده، از اینرو این منتخب را نهج البلاغه نام نهاد. كلمات امیرالمؤمنین (ع) از قدیم ترین ایام با دو امتیاز همراه بوده است. 1- فصاحت و بلاغت 2- همه جانبه بودن (چندی بعدی بودن) توأم شدن ایندو با هم سخن علی (ع) را در حد اعجاز قرار داد و به همین جهت سخن علی (ع) در حد واسط كلام مخلوق و كلام خالق قرار گرفته

((فوق كلام المخلوق و دون كلام الخالق))

[[نهج البلاغه]]

به اقرار اغلب دانشمندان و نویسندگان و ادبای حتی معاصر غیر شیعی عرب، زیباترین متن عرب است.

سخنانی كه از نظر ادبی در اوج زیبایی و از نظر فكر در عمق بسیار و از نظر اخلاق سرمشق و نمونه است،

در آن عباراتی هست كه هر خواننده ای اقرار می كند كه در بشریت نظایر این عبارات وجود ندارد.

 

چرا نهج البلاغه چنین كششی دارد؟

1- نهج البلاغه ، همه جا سخن از همدردی با طبقات محروم و ستمدیده انسانها است. سخن از مبارزه با بی عدالتی و ظلم و طاغوتهاست.

2- نهج البلاغه همه جا در مسیر آزادی انسانها گام بر می دارد. آزادی از زنجیر اسارت هوا و هوسهای سركش، از زنجیر اسارت ستمگران خودكامه، طبقات مرفه پرتوقع، جهل و بی خبری، كه انسان را به لذت و بدبختی می كشاند، و هشدار می دهد كه هر جا نعمتهای فراوانی روی هم انباشته است حقوق از دست رفته ای در كنار آن به چشم می خورد.

3- جذبه های عرفانی نهج البلاغه چنان است كه ارواح تشته را با زلال خود آنچنان سیراب و مست می كند كه نشئه شراب طهورش را به لرزه می اندازد ، لرزه ای دردناك و در عین حال لذت بخش.

4- در هر میدانی گام می نهد چنان  سخن را ادا می كند و دقایق را مو به مو شرح می دهد كه گویی گوینده متخصص همین موضوع بوده است . لیكن از امتیازات سخنان امام علی (ع) این است كه محدود به زمینه خاصی نیست در شرح اسماء و صفات الهی به چهره یك فیلسوف مجسم می شود كه فقط از توحید سخن گفته، در خطبه جهاد، فرمانده و افسر شجاع و دلاوری را می بینیم كه دقیقترین تاكتیكها را تشریح می كند. در مسند حكومت و رهبری راه وصول به یك آرامش اجتماعی و سیاسی و نظامی را با پخته ترین عبارات بیان می كند و در مسند درس و اخلاق عباراتی محكم، عمیق و نافذ برای سالكان می گوید كه مرد وارسته ای چون ((همام)) پس از شنیدن آن صیحه ای می زند و نقش زمین می شود.

چرا از نهج البلاغه دوریم؟

ما كه چنین گنجی در خانه داریم چرا تهی دستیم؟ ما كه چنین چشمه زلال و گوارا و جوشنده ای در دسترس داریم چرا تشنه ایم؟ ما كه دارای این میراث بزرگ اسلامی هستیم چرا  دست بسوی دیگران دراز می كنیم؟ و پاسخی جز این ندارد كه،

نهج البلاغه را نشناخته ایم و بر ارزش واقعی این مجموعه بزرگ واقف نگشته ایم.

و عجیب این كه نهج البلاغه در دیار خویش در میان شیعیان علی (ع)، حتی در حوزه های علمیه شیعه غریب و تنهاست. همچنانكه خود علی (ع) غریب و تنهاست. بدیهی است اگر محتویات كتابی و یا اندیشه ها و احساسات و عواطف شخصی با دنیای روحی مردمی سازگار نباشد، این كتاب یا آن شخص در عمل تنهاست و بیگانه می ماند و هر چند نامشان با هزاران تجلیل و تعظیم برده شود.

جمعه 3/6/1391 - 1:1 - 0 تشکر 525177

اگر شما به نهج‌البلاغه مراجعه بفرمایید، ملاحظه خواهید كرد كه هیچ دستورالعمل و توصیه‌اى در این كتاب عظیم به قدر تقوا تكرار نشده است. تقوا در واقع یكى از بلندترین فصول زندگى عملى امیرالمؤمنین و تعالیم زبانى آن بزرگوار است. تقوا یعنى مراقبت از خود. انسان دائم باید مراقب خود باشد.

...دولت اسلامى‌اى كه بتواند مقاصدى را كه ملت ایران و انقلاب عظیم آن‌ها داشت، تأمین كند، دولتى است كه در آن رشوه نباشد، فساد ادارى نباشد، ویژه‌خوارى نباشد، كم‌كارى نباشد، بى‌اعتنایى به مردم نباشد، میل به اشرافى‌گرى نباشد، حیف و میل بیت‌المال نباشد و دیگر چیزهایى كه در یك دولت اسلامى لازم است. در تعالیم امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه، همه‌ى این‌ها وجود دارد. نگویند این‌ها مربوط به هزاروچهارصد سال قبل است.

حقایق بشرى و اصالت‌هاى بشرى با گذشت زمان تغییر پیدا نمى‌كنند. انسان‌ها از اول تاریخ تا امروز و از امروز تا پایان دنیا، همیشه عدالت را دوست داشته‌اند و به عدالت نیازمند بوده‌اند؛ این تغییر پیدا نمى‌كند. انسان‌ها از اول تاریخ تا امروز و از امروز تا آخر دنیا به مسؤولانى كه نسبت به آن‌ها وفادار باشند، در خدمت آن‌ها باشند و براى آن‌ها صادقانه عمل كنند، احتیاج دارند؛ این‌ها كه تغییرپذیر نیست. درس امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه ناظر به این چیزهاست.
خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران - 28/05/1384

جمعه 3/6/1391 - 1:3 - 0 تشکر 525178

انسان مبهوت مى‌ماند!
سخن علی علیه‌السلام نهج‌البلاغه است؛ فصیح‌ترین كلام آدمى در میان عرب. نهج البلاغه اوج هنر و اوج زیبایى است؛ زیبایى لفظ و زیبایى معناست. انسان مبهوت مى‌ماند! هیچ شاعر بزرگ عرب، هیچ نویسنده‌ى هنرمند عرب، نتوانسته بگوید كه من از مراجعه‌ى به نهج‌البلاغه بى‌نیازم.
در خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران - 10/10/1378

جمعه 3/6/1391 - 1:4 - 0 تشکر 525180


امیر سخن
به خطبه‌هاى نهج‌البلاغه نگاه كنید؛ آیت زیبایى است. امیرالمؤمنین مى‌شد معمولى حرف بزند؛ اما از بیان هنرى استفاده مى‌كند؛ "فنحن امراء‌الكلام". خود این بزرگوارها گفته‌اند كه ما امیران سخن‌ایم. واقعاً هم امیر سخن بوده‌اند. امیر سخن، یعنى بیان را به بهترین و شیواترین وجه انتخاب كنید.
سخنرانی در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) - 05/05/1384


جمعه 3/6/1391 - 1:4 - 0 تشکر 525181

رویش كار كنید!
ما از اهل‌بیت علیهم‌السلام چیزهاى زیادى داریم؛ چیزهایى است كه اگر امروز عرضه بشود، دنیا را واقعاً در مقابل خودش به اعجاب وامى‌دارد؛ مثل نهج‌البلاغه؛ روى نهج‌البلاغه كار بشود، نكات مهمش برداشته بشود، تفكیك بشود، مطالبش تفسیر و حلاجى بشود، در روایات فحص بشود. این‌قدر ما معارف عالیه داریم كه امروز بشر محتاج آن‌هاست. این‌ها از زبان اهل‌بیت، به‌عنوان بیان اهل‌بیت و به‌عنوان اسلامى است كه اهل‌بیت معرفى مى‌كنند.
در دیدار با اعضاى شوراى عالى مجمع جهانى اهل‌بیت(ع) - 04/07/1370


جمعه 3/6/1391 - 1:4 - 0 تشکر 525182

بالاترین‌ها
نهج‌البلاغه را براى مردم بخوانید؛ حقایق اسلامى، از جمله همین حقیقت مباركى را كه امروز در حكومت حق، یعنى نظام علوى، ولوى و نبوى جمهورى اسلامى، تجسد پیدا كرده است براى مردم بیان كنید. این، جزو بالاترین معارف اسلامى است. خیال نكنند كه مى‌شود اسلام را تبیین كرد و از حاكمیت اسلام كه امروز در این مرز و بوم متجسد شده است غافل ماند و آن را مغفول‌عنه گذاشت.
در دیدار روحانیون و وعاظ، در آستانه‌ى ماه محرم - 03/03/1374


جمعه 3/6/1391 - 1:5 - 0 تشکر 525183



گاهی از یك نقطه كوچك...
فساد گاهى از یك نكته‌ى كوچك شروع مى‌شود، بعد در انسان توسعه پیدا مى‌كند و متسرب مى‌شود. یك وقت انسان احساس مى‌كند كه یا رفته است، یا در شرف رفتن است؛ آن‌وقت تصمیم‌گیرى هم مشكل مى‌شود. خداى نكرده در هنگامى كه انسان بفهمد بیمارى نفوذ كرده، دیگر تصمیم‌گیرى هم سخت مى‌شود. باید مراقب بود؛ این مراقبت همان چیزى است كه همه‌ى ادیان و سرتاسر قرآن و نهج‌البلاغه متوجه به آن است؛ یعنى همان تقوا. این‌كه مى‌بینید امیرالمؤمنین در دوران حكومت خود این همه به تقوا امر مى‌كند- كه شاید كمتر موضوعى در نهج‌البلاغه به قدر تقوا مورد تأكید قرار گرفته است- همچنین در دعاها و روایات چقدر از خدا تقوا خواسته شده است و نیز در فرمایش‌هاى امام رضوان‌الله‌تعالى‌علیه آن‌همه درخصوص رعایت تقوا تذكر داده شده است، به‌خاطر همین است كه تقوا "حصار" است. تقوا، یعنى همان مراقبت دائمى شما از خودتان. این حصارى است به گرد شما. مبادا بگذارید این حصار شكسته شود!
بیانات در دیدار با نمایندگان و كاركنان مجلس شوراى اسلامى - 10/03/1378

جمعه 3/6/1391 - 1:5 - 0 تشکر 525184

امروز هم...
برجسته‌ترین نقطه‌اى كه در نهج‌البلاغه است، زهد است. امیرالمؤمنین آن روز كه این زهد را فرمود، به‌عنوان علاج بیمارى اساسى جامعه‌ى اسلامى فرمود و من مكرر گفته‌ام امروز هم ما باید همان آیات زهد را بخوانیم. آن روز هم كه امیرالمؤمنین مى‌فرمود به شیرینی‌ها و لذت‌هاى دنیا جذب نشوید، كسانى بودند كه این شیرینی‌ها و لذت‌ها، به دستشان نمى‌رسید- شاید اكثریت مردم آن‌طور بودند- امیرالمؤمنین به آن كسانى مى‌گفت كه فتوحات دنیاى اسلام، سال‌هاى گسترش امپراتورى و قدرت بین‌المللى اسلام، آن‌ها را متمكن، ثروتمند و برخوردار از امتیازات كرده بود؛ حضرت به آن‌ها هشدار مى‌داد.
در دیدار با اقشار مختلف مردم به مناسبت میلاد مولاى متقیان على علیه‌السلام - 05/09/1375


جمعه 3/6/1391 - 1:5 - 0 تشکر 525185

اسلام این‌گونه نیست!
نهج‌البلاغه‌ای كه كتاب زهد است، بر سر آن كسى كه زندگى دنیا را رها كرده است، به خیال این‌كه آخرت خودش را درست كند، فریاد مى‌زند. اسلام این‌گونه نیست.
دیدار با دانشجویان، به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه - 24/09/1372

جمعه 3/6/1391 - 1:6 - 0 تشکر 525186

باید فرهنگ خودمان را عوض كنیم!
امیرالمؤمنین به اصحاب خود فرمود: "إنّكم لاتقدرون على ذلك". این را همه مى‌دانند كه توان و بنیه‌ى روحى و معنوى و حتى جسمانى انسان‌هایى پایین‌تر از امیرالمؤمنین، آن‌قدر نیست كه به آن قله برسند، اما حركت به سمت قله را بایستى زنده نگه داشت. بنابراین عدالت و عدالتخواهى و تزیین عدالت از چیزهایى است كه نباید آن را فراموش كرد. شما نهج‌البلاغه را كه نگاه مى‌كنید، مى‌بینید در سر تا پاى نهج‌البلاغه عدالت وجود دارد. اعتقاد جدى بنده این است كه بسیارى از ناكامی‌هاى امروز ما در عرصه‌ى رسیدن به هدف‌هاى انقلاب و اداره‌ى مطلوب كشور به‌خاطر كم‌اعتنایى به عدالت است. هركدام از ما نسبت به خودمان اغماض مى‌كنیم. اسم عدالت را مى‌آوریم و به آن تحریض هم مى‌كنیم، اما در مقام عمل نسبت به خودمان اغماض مى‌كنیم. حالا قدرى اغماض نسبت به خود، بر اثر نقص‌ها، كوچك بودن و كوتاهی‌هاى طبیعى ما قابل قبول است، اما ما نسبت به خودمان زیاد اغماض مى‌كنیم. خیلى از چیزها و برخورداری‌ها را براى خود روا مى‌داریم كه براى دیگران روا نمى‌داریم. ما این فرهنگ حاكم بر ذهن خودمان را باید عوض كنیم؛ مردم هم همین‌طور.
در دیدار مدیران صدا و سیما - 15/11/1381

جمعه 3/6/1391 - 1:7 - 0 تشکر 525187

این كجا و آن كجا!؟
آقاى "جورج جرداق" نویسنده‌ى كتاب نامدار "صوت‌العدالة" كه درباره‌ى امیرالمؤمنین علیه‌الصلاةوالسلام است، بین دو جمله كه یكى از امیرالمؤمنین صادر شده است و یكى هم از جناب عمر- خلیفه‌ى دوم- مقایسه‌اى مى‌كند. یك‌وقت چند نفر از استانداران یا ولات زمان جناب عمر پیش ایشان آمده بودند؛ و چون گزارشى علیه آن‌ها آمده بود، خلیفه را خشمگین كرده بود. خلیفه خطاب به آن‌ها جمله‌ى ماندگارى را گفته است: "إستعبدتم‌الناس و قد خلقهم‌الله أحراراً؟" مردم را به بردگى گرفته‌اید؛ در حالى كه خدا مردم را آزاد آفریده است؟ جمله‌ى دیگرى امیرالمؤمنین علیه‌الصلاة والسلام فرموده است كه در نهج‌البلاغه آمده و آن این است: "لاتكن عبد غیرك و قد خلقك‌الله حراً" بنده‌ى غیرخودت مباش؛ خدا تو را آزاد آفریده است. جورج جرداق بین این دو جمله مقایسه مى‌كند و مى‌گوید جمله‌ى امیرالمؤمنین به مراتب برتر از جمله‌ى عمر است؛ زیرا عمر به كسانى این خطاب را مى‌كرد كه آزادى و حریت، در دست آن‌ها هیچ تضمینى نداشت؛ چون خود آن‌ها كسانى بودند كه عمر مى‌گفت: "إستعبدتم‌الناس"؛ مردم را به بردگى گرفته‌اید. مردم را به بردگى گرفته‌اید؛ حالا به آن‌ها آزادى بدهید. این یك‌طور حرف زدن است؛ یك‌طور دیگر آن است كه امیرالمؤمنین به خود آن مردم خطاب مى‌كند و در حقیقت ضمانت اجرا را در خود كلام مى‌آورد: "لاتكن عبد غیرك و قد خلقك‌الله حرا"؛ بنده‌ى غیر خودت مباش، خدا تو را آزاد آفریده است.
مراسم فارغ‌التحصیلى گروهى از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس - 12/06/1377

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.