• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 244)
شنبه 11/6/1391 - 9:12 -0 تشکر 537845
انواع خوردنی های حرام

قوله تعالی: «حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزیرِ وَ ما اُهِلَّ لِغَیْرِ اللّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّیَةُ وَ النَّطیحَةُ وَ ما أکَلَ السَّبُعُ إلاّ ما ذَکَّیْتُمْ وَ ما ذُبِحَ عَلَی النُّصُبِ وَ أنْ تَسْتَقْسِمُوا بِاْلأَزْلامِ ذلِکُمْ فِسْقٌ.»

همی گوید: حرام کرده شد بر شما مردار و خون گوسفند؛ یعنی مسفوح و گوشت خوک و آنچه به نام خدای گلوی او بریده نشود و او را که خود خفه شود و آنکه به لَت کشته اند و آنکه از بالا بیفتد و بمیرد و آنکه ستور دیگر او را شاخ بزند و بکشد و آنکه درنده عضوی از او خورده باشد مگر که هنوزبا جان باشد و شما مر آن را بسمل کنید و آنچه بیش بتان مرو را بکشند و آنچه به کعبتین مر آن را قسمت کنند و این چنان بوده است اندر عرب که چوبی داشتندی تراشیده، چهار سو و بر دو سوی آن نبشته که خدای چنین فرموده است. او را بگردانیدندی بر کارها بر قسمت گوشت و جز آن و هر چه از کعبتین پدید آمدی بدان، برفتندی؛ پس خدای تعالی از این همه روی ها نهی کرده است و همه را با مردار و گوشت خوک برابر کرد و گفت: این همه بی فرمانی است و این یازده گونه چیز است که حرام است و آن حلال است که نام خدای بدان یاد کنی و تأویل این یازده ناخوردنی بگوییم تا مؤمن را بصیرت افزاید.

شنبه 11/6/1391 - 9:13 - 0 تشکر 537846

مردار


گوییم: نخست مردار را گفت، بدان مر آن کس را همی خواهد که نخست بی فرمانی او کرد اندر دور ناطق خویش و از اطاعت او سر بکشید تا از روح القدس بهره نیافت و مردار گشت؛ پس بدو پیوستن حرام شد به امر خدای تعالی، همچنان که مردار خوردن حرام است.

شنبه 11/6/1391 - 9:13 - 0 تشکر 537847

خون


و دیگر خون را گفت که حرام است و خون آن است که چون نام خدای بر گوسفند و دیگر جانوران که حلال است، بگویی و یاد کنی و بسمل کنی و چون خون از آن بشود، حلال شود والا بدین نوع کشته شود، حرام است و آن مثل است بر پیوستن بدان کس که او از امام حق که حلال کننده حقیقت است، جدا شود و پیوستن بدو حرام باشد.

شنبه 11/6/1391 - 9:14 - 0 تشکر 537848

گوشت خوک


و سوم، گوشت خوک را گفت و آن مثل است بر کسی که از حریصی به طلب ریاست دنیا دعوت حق را یاد کند و او دین را بی نظام کند؛ چنان که خوک از حریصی مر کشاورز مردم را که اندر آن حیات جان خلق است، ویران کند و اندر ویران شدن کشاورز روزی ظاهر، هلاک اجسام است و اندر ویران شدن دعوت که او کشاورز روزی باطن است، هلاک ارواح است.

شنبه 11/6/1391 - 9:14 - 0 تشکر 537850

به جز نام خدا کشتن


و چهارم مر آن را گفت که جز به نام خدای کشتند و آن مثل است بر کسی که او دعوت جز به امام حق کند که او نام خدای است به حقیقت.

شنبه 11/6/1391 - 9:15 - 0 تشکر 537851

خفه شده


و پنجم مر خفه شده را گفت و آن مثل است بر کسی که عهد خدای بگرفت و نگاه نداشت و نفس روحانی او اندر عهد خدای، نیک نشده تا به هلاک روحانی رسید.

شنبه 11/6/1391 - 9:15 - 0 تشکر 537852

به چوب کشته شده


و ششم مر به چوب کشته را گفت و آن مثل است بر کسی که او [را] کسر کنند از هر سوی که آن به ظاهر باشد تا آن بدان متحیّر شود و سخن نیارد شنودن.

شنبه 11/6/1391 - 9:16 - 0 تشکر 537853

از بالای بلندی افتاده


هفتم مر آن را گفت کز جای بلندی بیفتد و هلاک شود و آن مثل است بر آنکه او اندر مرتبه ای باشد و ازو گناهی واقع شود، از آن مرتبه بیفتد، ازو سخن نباید شنودن.

شنبه 11/6/1391 - 9:17 - 0 تشکر 537854

توسط حیوان دیگر کشته شده


و هشتم مر آن را گفت که دیگر حیوان مرو را زده و کشته باشد و آن مثل است بر دو تن که با یکدیگر اندر دین منازعت کنند و اندر لجاج متحیّر شوند و از فرمان بیفتند، نشاید ازین هر دو تن سخن شنودن.

شنبه 11/6/1391 - 9:17 - 0 تشکر 537855

توسط درنده عضوی خورده شده


و نهم مر آن را گفت که بعضی از [آن] درنده خورده باشد و آن مثل است بر کسی که او را دهریان یا طبایعان به خود کشیده باشند و دیده افتاده باشدش، اندر دقایق ولیکن از راه تاریکی نه از راه دعوت حق؛ پس از آن کس سخن نشاید شنودن مگر کزان پس به دعوت پیوندد و عهد خداوند زمان بر وی گیرند، همچنان که از گروه درنده باقی مانده باشد که با جان باشد که نام خدای را برو یاد کنند و بشایدش خوردن، هر چند که بعضی از او [را] درنده خورد باشد و امّا آن شکاری که سگانی را آموخته بکند و مر آن سگان را کسی به نام خدای رها کرده باشد، صید بگیرد، آن حلال بود.

شنبه 11/6/1391 - 9:17 - 0 تشکر 537856

کشتن پیش بتان


دهم مر آن را گفت که پیش بتان بکشند و آن مثل است بر کسی که خویش را از شیعت دارد ولیکن به خداوند زمان مقرّ نیست و اندر آن خاندان پاکیزه طعنه زند و آن مطیعان اگرچه مانند شیعت اند، امّا نه شیعت اند؛ همچنان که بت مانند مردم است، امّا نه مردم است.

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.