درس چهل و یكم : باردارى
وقتى زن حامله مى شود، شوهر باید او را احترام بیشترى كند، علاوه بر احترامى كه در درس هفدهم گفته شد؛ زیرا خداوند متعال او را احترام كرده است . خداوند متعال براى زن حامله ثواب (( مجاهد فى سبیل الله )) معین كرده و وعده آمرزش گناهان به او داده است .
هنگامى كه زن باردار مى شود، رسالت الهى خویش را پذیرا گشته و امانت سنگین خدا بر دوش او گذاشته مى شود آماده بیدار خوابیها، تر و خشك كردن ها و ناله شنیدن ها مى گردد.
زن باردار گوهر نفیسى را در كانون سینه دارد كه اشرف كائنات و برترین موجودات است و در ثمینى را در صندوقچه رحم مى پروراند كه خدایش تاج كرامت بر سر نهاده و به واسطه خلقت او به خود تبریك گفته و خویشتن را (( اءحسن الخالقین )) نامیده است .
اگر علم و صنعت و تمدن و مهر و صفاى جهان ، از بركت وجود انسان است ، زن باردار، یك فرد از این انسانها را در گنجینه سینه خود جایگزین كرده و آماده تحویل نموده است .
زن باردار آماده مى شود تا خانه خاموش و ساكت را به صدا و نوا درآورد. مهرها و عاطفه هاى خفته را بیدار كند، لبان بسته و چهره هاى درهم كشیده را باز و خندان كند و كلبه افسرده و پژمرده را به جنب و جوش و تلاش و خروش در آورد. و زندگى سوت و كور و بى فروغ و بى نور را رونق و جلا بخشد.
در خانه اى كه جنگ و جدل برپاست ... كودك نوید صلح و صفا آرد
هر جا كه طفل هست بهشت آنجاست ... آنجا كه طفل نیست بلا بارد
آن فرقه اى كه بى زن و فرزندند ... در بزم زندگى به چه خرسندند؟
(نواى اصفهانى )
زن باردار مى خواهد نتیجه عقد و عروسى و جهیزیه و دعوتها و مهمانى ها را آماده كند. ثمره زحمات و بیدار خوابیها و عرق ریزیهاى مرد را تحویلش دهد و بهره همه كسبها و صنعتها و تلاشهاى او را كف دستش گذارد، تا با یك بوسه كه از گونه و گردن نور چشمش مى گیرد، تمام خستگى هایش مرتفع گردد.
و خلاصه زن باردار آماده مى شود كه كودكى به دنیا آورد، تا شاعر و عارف شود، پهلوان و سلحشور باشد، عالم و دانشمند گردد، نویسنده و متفكر شود، كارگر یا صنعتگر شود، یا از همه بهتر كانونى براى زاییدن و به دنیا آوردن همه اینها باشد، محبوب پیغمبر خدا باشد. كودكى خوش زبان و شیرین حركات ، به نان (( دختر )) باشد و خلاصه رسول خدا و رهبر اسلام (صلى الله علیه و آله و سلم ) انتظار دارد كه دختران امتش مرواریدهایى در صدف باشند و پسرانشان مردانگى واقعى را هدف .
پس اگر مردى را كه به زن باردار خود تندى و ترشرویى كند، بى عاطفه و بى احساس بنامم ، مبالغه نیست . اگر بگویم او انسانیت و شعور ندارد، مبالغه نیست ، اگر بگویم بویى از معارف اسلام نبرده و نسیم ایمان به مشامش نرسیده است مبالغه نیست . اكنون ببینیم خداى رحمان و خالق مهربان ، به زن باردار به چه دیده ئى مى نگرد و چگونه پاداشى به او مى دهد؟
دلیل 174- قال رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم ) یا ام سلمه ! ان المراءه اذا حملت كان لها من الاجر كمن جاهد بنفسه و ماله فى سبیل الله عزوجل ، فاذا وضعت ، قیل لها: قد غفرلك ذنبك فاستاءنفى العمل ، فاذا اءرضعت فلها بكل رضعه تحریر رقبه من ولد اسماعیل .
رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) به زوجه اش ام سلمه فرمود: زمانى كه زن باردار شود، اجر و پاداش كسى را دارد كه با جان و مالش در راه خدا جهاد مى كند، و زمانى كه فرزندش را بزاید، به او گفته مى شود، خدا گناه تو را آمرزید (گذشته ها گذشت ) كار و عمل از سر بگیر و زمانى كه كودكش را شیر مى دهد، خداوند متعال ، براى هر شیر دادنى ، ثواب آزاد كردن بنده اى از فرزندان اسماعیل پیغمبر را به او مى دهد. (184)
چه اندازه كوتاه فكر و ساده اندیش است ، زنى كه چنین مقام منیعى را با آهنگى تحقیر آمیز (( خانه دارى و بچه دارى )) بنامد و كار كردن در اداره و كارخانه را بر این منصب شریف الهى ترجیح دهد یا حتى نخست وزیرى و ریاست جمهورى مملكتى را از نخست وزیر ساختن و رئیس جمهور تربیت كردن بهتر و بالاتر داند، زنى كه مى تواند نخست وزیر كشورى شود، اگر به تربیت كودكان خود بپردازد، همه آنها را آماده نخست وزیرى و مشاغلى مانند آن مى كند و به جاى یك فرد برجسته ، افراد برجسته به ملتش تحویل مى دهد و نیرو سازى مى كند و این كارى است كه بزرگ مردان جهان از انجام آن عاجزند. و صبر و مقاومت آن را ندارند.