• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
دانش و فن آوری (بازدید: 374)
دوشنبه 6/6/1391 - 9:50 -0 تشکر 531250
ریاضیات ابزار تسلط بر طبیعت

تمام لذت ریاضی، لحظه آخر آن است كه بتوان مساله سختی را حل كرد. در این زمان است كه شیرینی و لذت حل این مساله با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست، اما گاهی اوقات دیده شده كه شهد شیرین حل این مسائل برای بسیاری از افراد شرنگ شده باشد.
براستی علت آن چیست؟ چرا بسیاری از افراد حتی از اسم ریاضی هم واهمه دارند و هنگام امتحان از آن غول بی‌شاخ و دمی می‌سازند.

دانستن پاسخ این سوال و خیلی از سوال‌های دیگر مربوط به ریاضی و پی‌بردن به چالش‌‌‌ها و مسائل روز علم ریاضی، بهانه‌ای شد تا در آستانه فرا رسیدن روز ملی ریاضیات با دكتر علیرضا مدقالچی چهره ماندگار ریاضیات سال 89، استاد دانشكده علوم ریاضی و كامپیوتر دانشگاه خوارزمی و رییس انجمن ریاضی ایران كه سال‌ها به امر تحقیق، نشر علم ریاضی و پرورش شاگردان زیادی پرداخته است، گفت‌وگویی داشته باشیم.

دوشنبه 6/6/1391 - 9:51 - 0 تشکر 531252

شاید برای خیلی از افراد در طول تحصیلشان این سوال پیش بیاید كه خواندن درس ریاضی اصلا به چه درد می‌خورد؟ شاید برای خیلی از افراد هم ریاضی در طول زندگی معمولی‌شان فقط در حد شمارش، ضرب و تقسیم كاربرد داشته باشد. به نظر شما كه حرفه‌تان ریاضی است، فراگیری علم ریاضیات چه فایده‌ و ضرورتی دارد؟

این سوال مرا به یاد كتابی با عنوان نقش ریاضیات در سایر علوم می‌اندازد كه در سال 74 با ترجمه من منتشر شد. این كتاب كه از ریاضیاتی در حد ریاضیات دبیرستان، پیش‌دانشگاهی و دوره كارشناسی دانشگاهی بهره برده است، در ابتدا با مثال‌های ساده‌ای مانند اهرم‌ها، وزن‌كردن یك وزنه سنگین با یك وزنه سبك و بررسی سطوح شیبدار آغاز و در انتها با مسائل پیچیده‌ای مانند تخمین درختان جنگل یا جمعیت و مسائل كاربرد ماتریس‌ها و نظریه نسبیت ادامه می‌یابد. اگر نگاهی به تاریخ بشر بیندازیم، درمی‌یابیم كه ریاضیات به اندازه تاریخ بشر قدمت دارد یعنی از زمانی كه شمارش آغازشده مسائل ریاضی به تدریج از كاربردهای ساده مانند شمارش، جمع، تفریق و ضرب آغاز و تا حل مسائل پیچیده و دشوارتر ادامه پیدا كرده است. اگر از یك منظر عالی‌تر هم به این مساله نگاه كنیم و علم ریاضیات را به عنوان مدلسازی پدیده‌های گوناگون در نظر بگیریم، می‌بینیم كه امروزه علاوه بر پدیده‌های فیزیكی، این مدلسازی به مسائل زیست‌شناختی، اقتصادی و سایر پدیده‌های اجتماعی و طبیعی تسری پیدا كرده است. دنیای امروز، محصولات پیشرفته‌ای همچون رایانه‌ها، تلفن همراه و وسایل الكترونیكی را به كار می‌گیرد كه كل دنیای اطراف ما را فرا گرفته‌ و از ساختار‌های ریاضیات مجرد نشات گرفته و همه اینها از پشتوانه ریاضی برخوردار است. اگر دقیق‌تر شویم، درمی‌یابیم بسیاری از پدیده‌هایی كه ما روزانه با آن سـروكار داریم بر این اساس ساخته شده‌‌است ، بنابراین ریاضیات نه‌تنها پایه تمام این پیشرفت‌هاست بلكه عمومی‌كردن این علم نیز بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

دوشنبه 6/6/1391 - 9:51 - 0 تشکر 531253

اگر بخواهیم علم ریاضی را تعریف كنیم، شما از علم ریاضی چه تعریفی می‌كنید؟

ریاضیات تعاریفی گوناگون دارد. در برخی از مباحث گفته شده است كه ریاضیات علم اعداد است. در بحث‌‌های دیگری گفته شده كه ریاضیات مركب از جبر، حساب و هندسه است. برای مثال دكارت بر این دیدگاه است كه تمام دانش‌ها در بررسی نهایی نیاز به ترتیب و اندازه دارند و به نحوی با دانش ریاضی در ارتباط هستند خواه این اندازه‌گیری ساده یا پیشرفته باشد. وایتهد هم كه دیدگاهی فلسفی دارد، ریاضیات را بخشی از منطق می‌داند. یك ریاضیدان بزرگ می‌گوید، هدف فیزیك كشف قوانین دنیای مشهودات است و آرمان ریاضیات كشف قوانین مربوط به آگاهی‌‌های بشری است. پس طبق این تعاریف می‌توان گفت ریاضیات نه‌تنها پایه تمام علوم است، بلكه بخشی از فرهنگ بشری است كه موجب تقویت تفكر منطقی می‌شود و نیز ابزاری قوی برای تسلط به پدیده‌‌های طبیعی و فیزیكی است.

دوشنبه 6/6/1391 - 9:51 - 0 تشکر 531254

ریاضیات در سایر علوم چه نقشی می‌تواند داشته باشد؟

ریاضیات نقش بسیار عمده‌ای در سایر علوم و زندگی روزمره ما انسان‌ها دارد به طوری كه بنابر دیدگاه ریاضیدان‌ها اگر ریاضیات را از علوم بگیریم، این علوم حتی یك هفته هم دوام نخواهد آورد. مثلا در پس استفاده از فناوری نوین، مسائل عمیق اقتصادی و... علم ریاضی نهفته است. در واقع می‌توان گفت ریاضیدانان تولید علم می‌كنند و تحویل جامعه می‌دهند و سایر دانشمندان از قبیل فیزیكدانان و مهندسان این علم را به كار می‌برند و بار دیگر این چرخش ادامه می‌یابد. به عبارت دیگر یك تعامل سازنده میان پدیده‌‌های كلی و ریاضیات وجود دارد یعنی ریاضیات نظریه‌‌های گذشته را بر اساس این پدیده‌ها می‌سازد، تجرید می‌كند و دوباره كاربرد پیدا می‌كند. علاوه بر این زیبایی‌‌های خاصی كه در این علم نهفته است، بخشی از زیبایی آن نیز مربوط به هنر است. مثلا تاریخ نشان می‌دهد كه در طی قرون، هنرمندان و آثارشان تحت تاثیر ریاضیات قرار گرفته‌اند و زیبایی اثرشان به آگاهی آنها از این دانش بستگی داشته است. در نتیجه می‌توان گفت تمامی علوم به نحوی وابسته به ریاضیات هستند و از آن استفاده می‌كنند.

دوشنبه 6/6/1391 - 9:52 - 0 تشکر 531255

آیا اعداد در ریاضیات مثل كلمه‌ها در ادبیات، مفهوم خاصی دارند؟

ساختارهای ریاضی در واقع در بهترین وجه و حالتشان تصدیق‌كننده مصادیق مفاهیم هستند. مثلا زمانی كه صحبت از عدد 2 می‌شود برای این‌كه ذهن دقیقا منطقی شود و نگاهی از دیدگاه نظریه مجموعه‌ها داشته باشیم، عدد 2 مصداق 2 صندلی یا 2 انسان و... است. در نتیجه عدد 2 تجرید شده است. بدین معنی كه از مفاهیم تهی می‌شود. وقتی كه از روابط بین اعداد، توابع و پدیده‌‌ها بحث می‌شود، اگر پشت صحنه اینها، پدیده‌‌های شهودی نباشد ممكن است این روش‌‌ها به خطا برود. در نتیجه باید شهودی بر آن حاكم باشد و آن شهود در ساختار ریاضی بدون مفهوم روابط بین آنها، تجرید شود. بنابراین زمانی كه دوباره به پدیده‌ها برمی‌گردیم به این پدیده‌ها معنی داده می‌شود. اگر ما جهان واقعی را در نظر بگیریم، این جهان دارای 3 ‌بُعد (طول، عرض و ارتفاع) است. اگر زمان را هم حساب كنیم جهان 4 بُعدی می‌شود، اما وقتی در جامعه‌ای پدیده‌ای را در نظر بگیریم این پدیده ممكن است به هزار عامل دیگر نیز مانند رفتار انسان، ترافیك شهری و انواع و اقسام مسائل اقتصادی بستگی داشته باشد. پس وقتی این هزار پارامتر را به عنوان هزار بُعد در نظر بگیریم در نتیجه جهان یا فضای هزار بعدی خواهیم داشت. ریاضیدان برای حل این مساله یك فضا با بعد دلخواه را در نظر می‌گیرد و مسائل را در آن مطرح می‌كند. وقتی مسائل در این فضا حل شد، نمونه‌‌های آن را در جاهای دیگر پیاده می‌كند. به این صورت مسائل راحت‌تر بیان و حل می‌شوند.

دوشنبه 6/6/1391 - 9:52 - 0 تشکر 531256

ذهنیت و طرز فكر یك ریاضیدان با دانشمندان سایر علوم چه تفاوتی دارد؟

اصولا بخش‌‌های دانش ریاضی بر اساس اصول موضوع تدوین می‌شود. این اصول در واقع تجرید پدیده‌هایی است كه در طبیعت، جامعه و جاهای دیگر اتفاق می‌افتد. مثلا در قرن 17 دیدگاه‌های بین ریاضیدانان و فیزیكدانان بسیار موازی همدیگر پیشرفت می‌كرد یعنی ریاضیدانان در تعامل با فیزیكدانان پدیده‌های فیزیكی را مدلسازی ریاضی می‌كردند. این تعامل به طور دائم وجود داشت تا این‌كه در برهه‌ای از قرن بیستم در این روند وقفه و جدایی افتاد و فیزیكدانان و ریاضیدانان هر یك راه خود را در پیش گرفتند. در نتیجه انباشتی از تولید‌های ریاضی بر اساس همان تفكر منطقی پیش رفت و فیزیك نیز به صورت تجربی ادامه یافت تا این‌كه در دهه 50 بار دیگر تعاملی بین آنان برقرار شد. در نتیجه می‌توان گفت دیدگاه‌های فیزیكدانان و سایر علوم بیشتر براساس تجربه است، اما دیدگاه‌های ریاضیدانان بر اساس مدل‌‌های ریاضی و اصل موضوعی است. در حال حاضر 2 دیدگاه در ریاضیات وجود دارد؛ نخست دیدگاه افلاطونی است. به آن معنا كه پدیده‌های ریاضی موجود است و ریاضیدانان این پدیده‌ها را كشف می‌كنند. دیدگاه دیگر این است كه پدیده‌های ریاضی از ابداعات بشر است. ما با هر دیدگاهی به این مساله نگاه كنیم، تفكر ریاضیدانان باعث ساختن دستگاه‌‌های مبتنی بر اصول موضوع و سپس تعمیم آنهاست.

دوشنبه 6/6/1391 - 9:53 - 0 تشکر 531258

صحبت از آگاهی بشر توسط علم ریاضیات كردید. به نظر شما ریاضیات از قرون گذشته تا به حال چقدر در زدودن خرافات تاثیرگذار بوده است؟

اصطلاحی است به نام تنجیم كه در نقطه مقابل نجوم قرار دارد. تنجیم یعنی این‌كه از احوال ستارگان، می‌توان احوال آینده افراد را تشخیص داد. گاهی اوقات در طول تاریخ اعداد نیز در بحث‌های خرافی نقشی داشته‌اند، اما از آنجا كه ساختار ریاضیات دارای اصولی است و طبق تعاریف انجام‌شده، ساختار آن زمانی سازگار است كه درون آن تناقضی ایجاد نشود بنابراین به دلیل این‌كه خرافات بر اساس تناقض است، ساختارهای ریاضی اجازه نمی‌دهد كه این خرافات وارد دستگاه ریاضی شود و بشدت با آن مبارزه می‌كند زیرا ریاضیات تقویت‌كننده تفكر منطقی است و ذهن ریاضی و منطقی هیچ‌گاه دچار خرافات و توهم نمی‌شود.

دوشنبه 6/6/1391 - 9:53 - 0 تشکر 531259

چرا اغلب دانش‌آموزان از ریاضی می‌ترسند و فكر می‌كنند ریاضی سخت است؛‌ به همین خاطر زنگ ریاضی برایشان خسته‌كننده است؟

واهمه دانش‌آموزان از درس ریاضی دلایل گوناگونی دارد. نخست باید به این نكته توجه كرد كه اگر هر شخصی به هر بخش از دانشی علاقه‌مند باشد، می‌تواند در آن بخش رشد كند، اما به دلیل این‌كه ماهیت رشته ریاضی مجرد است، باید كسانی كه علاقه وافری به این رشته دارند، به این رشته ورود پیدا كنند. دوم این‌كه در رشته ریاضی 2 ماهیت مجرد و ملموس و نیاز روزانه مانند كاركردن با ابزار الكترونیكی كه دائما ذهن را درگیر می‌كند، وجود دارد. شاید این دوگانگی باعث پدیدآمدن یك نوع درك بد از مفاهیم ریاضی در دانش‌آموزان شود. بعضی از این مفاهیم از دوران كودكی مانند بزرگی و كوچكی اشیاء یا شمارش اعداد فرا گرفته می‌شوند. اگر ما بتوانیم مفاهیم ریاضی را آن‌گونه كه در طول تاریخ تكوین داده شده است، آموزش دهیم، مقدار زیادی از این واهمه‌‌ها كاسته می‌شود. البته تحقق این امر هم مهارت معلم در آموزش و هم شیوه درست آموزش و ابزارهای لازم برای این امر را می‌طلبد، زیرا مفاهیم ریاضی یكباره به وجود نیامده است. مثلا اگر اعداد را در نظر بگیریم این اعداد بتدریج در طول تاریخ تكوین یافته‌اند و به صورت مجرد درآمده‌اند. حال اگر بخواهیم به صورت مجرد این مفاهیم را تعریف كنیم این امر مستلزم ایجاد واهمه خواهد شد. مساله دیگر این است كه بنابر تاكید همه ریاضیدانان باید ریاضیات را با تمرین یاد گرفت یعنی ریاضیات مدام با تكرار و تمرین آموزش داده شود. متاسفانه آموزش‌‌های كنونی حاكم در سیستم آموزشی به صورت متكلم وحده بودن معلم است. حل و اثبات مسائل به‌تنهایی از سوی معلم باعث می‌شود كه هیچ فضایی برای دانشجو و دانش‌آموز فراهم نشود تا آنان پیرامون این مسائل تفكر كنند، بالطبع اعتماد به نفس یادگیرندگان نیزكاهش خواهد یافت. اما اگر میدان این تدریس دوطرفه باشد و فضای لازم برای تفكر فراهم شود و این احساس در دانش‌آموز یا دانشجو ایجاد شود كه می‌تواند مسائل را از ساده‌ترین آنها شروع كند، به تدریج در آنان اعتماد به نفس ایجاد خواهد شد و از یادگیری درس ریاضیات لذت خواهند برد.

دوشنبه 6/6/1391 - 9:53 - 0 تشکر 531261

به نظر شما باید برای یادگیری بهــتر ریاضیات چه شیوه یا مولفه‌هایی را مد نظر گرفت؟

بخشی از ریاضیات را الفبای آن تشكیل می‌دهد یعنی هر فردی برای این‌كه ذهن خود را منطبق با ساختار منطقی كند باید این الفبا را آموزش ببیند، استنتاج كند و استفاده از روابط منطقی را یاد بگیرد. بنابراین كل افراد در هر مرحله علمی خود نیاز به یك نوع استنتاج دارند. در كتابی كه توسط 2 نفر از همكاران در مورد آموزش ریاضیات برای كودكان ترجمه شده، آمده است كه برای یادگیری بهتر درس ریاضیات 5 مولفه فهمیدن ریاضیات، انجام دقیق محاسبات، استفاده از مفاهیم برای حل مسائل، توانایی استدلال منطقی و بالاخره درك این‌كه ریاضیات محسوس و مفید است در نظر گرفته‌اند. [كمك كنیم كودكان ریاضی یاد بگیرند، مترجمان: مهدی بهزاد و زهرا گویا، انتشارات فاطمی 1389]. جدا از این‌كه باید آموزش را شامل این 5 مرحله بدانیم باید معلم و استاد نیز این مراحل را احساس، درك و تمرین كنند و اطلاعات خود را در دانش ریاضی به‌روز كنند تا بتوانند اطلاعات درست و جامعی را در اختیار فراگیران این رشته قرار دهند. اگر به این طریق عمل شود، دانش‌آموز خواهد توانست با مهارت كامل ریاضیات را فرا بگیرد و علاوه بر این كه از آن لذت ببرد، می‌‌تواند در زندگی آینده خود كه مملو از مسائل گوناگون است،آن را به كار گیرد. به اعتقاد من شیوه درست زندگی كردن این است كه بتوانیم مسائل را بخوبی حل و فصل كنیم. اگر این تفكر در دوران آموزش به دانش‌آموزان داده شود آنان هنگام مواجه شدن با مسائل مشكلی كه ممكن است در آینده با آن درگیر شوند براحتی خواهند توانست از پس مشكلات پیچیده زندگی بر آیند، زیرا این افراد در علم ریاضی آموخته‌اند كه باید مسائل را چگونه حل كنند. بدین طریق انســـان‌های خـــــودبــاور و با اعتماد به نفسی برای نسل آینده تربیت خواهند شد.

دوشنبه 6/6/1391 - 9:53 - 0 تشکر 531263

شما علت اصلی گرایش دانش‌آموزان به سمت رشته‌های مهندسی و بی‌علاقه بودن به علوم پایه و ریاضی را در چه چیزی می‌دانید؟

این مساله یكی از معضلاتی است كه وجود دارد و اغلب دیده می‌شدكه دانش‌آموزان قوی به دلیل برتری رشته‌‌های مهندسی از لحاظ موقعیت‌های اجتماعی، اقتصادی نسبت به علوم پایه به این رشته‌ها تمایل و گرایش بیشتری دارند. در مجموع می‌توان گفت برای این كه دانش‌آموزان تمایلی برای ورود به رشته‌های علوم پایه مانند ریاضی داشته باشند، باید این رشته‌ها جذابیت‌ها و ویژگی‌های خوبی داشته باشد. خوشبختانه طی چند سال اخیر با برگزاری المپیاد‌های دانشجویی و دانش‌آموزی و مسابقات انجمن ریاضی تمایل برخی از دانش‌آموزان برای تحصیل در رشته ریاضی افزایش پیدا كرده است. حتی طی این سال‌ها گاه شاهـــد تغییر رشته برخی از افراد از مهندسی به رشته ریاضی در مقطع‌های كارشناسی ارشد و دكترا بوده‌ایم. آموزش ریاضیات برای سایر رشته‌ها هم باید متناسب با زمان فعلی باشد نه ریاضیاتی كه مربوط به دهه‌های پیشین است. بنابراین نه‌تنها باید در رشته ریاضی بلكه در سایر رشته‌ها نیز استدلالی اندیشیدن تقویت شود. خوشبختانه انعطاف خوبی در سیستم آموزش دانشگاه در دوره‌های تكمیلی ایجاد شده و افراد می‌توانند از هر كارشناسی به كارشناسی ارشد و دكترا وارد شوند. نتیجه چنین امری در جامعه مطلوب و خوب است به شرط این كه پایه‌های خوبی در آن موضوع داشته باشند و این انعطاف در مورد تغییر رشته هم انجام شود، یعنی دانشجویی كه با رتبه خوبی وارد رشته مهندسی شده است، بتواند تغییر رشته بدهد و وارد رشته ریاضی شود. در چند سال گذشته برای تقویت رشته ریاضی دوره دكترای پیوسته رشته ریاضی تاسیس شده است كه از همان ابتدای ورود، قبول شدگان كنكور به دانشگاه با رتبه‌های بالا وارد می‌شوند به شرط این كه در هر مرحله معدل این دانشجویان از حدنصاب تعیین شده پایین‌تر نیاید. چنانچه معدل آنان از حدنصاب تعیین شده پایین‌تر باشد از آن مرحله خارج می‌شوند و می‌توانند وارد رشته قبلی خود شوند و با مدرك كارشناسی یا كارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شوند. برای تقویت پایه‌‌های نظری فناوری یا كارشناسی نیاز به تربیت ریاضیدانان برجسته است. اساس كار رشته‌های ریاضی و علوم پایه صرفا آموزش نیست بلكه نیازمند انجام كارهای پژوهشی، تربیت نیروی انسانی و كمك‌دهی به پایه‌های علمی فناوری نیز است. به هر حال افراد با ویژگی خوب و ذهنی بالا باید وارد چنین رشته‌های علوم پایه بویژه ریاضی شوند تا تحولی عظیم در رشته ریاضی ایجاد شود تا فواید آن به سایر رشته‌ها و فناوری‌ها نیز برسد.

دوشنبه 6/6/1391 - 9:54 - 0 تشکر 531264

علم محض (نظری) یا كاربردی ریاضی در زندگی عادی مردم چه استفـــاده‌ای دارد؟ آیـــا اساس این دو رشته از هم جداست؟

در برنامه‌ریزی‌‌های گـــذشته كشور ریاضیات به 3 شاخه محض، كاربردی و دبیری تقسیم‌بندی شده بود. ریاضیات كاربردی به شاخه‌ای از ریاضی گفته می‌شود كه كاربرد عملی مشخصی داشته باشد و ریاضی محض (نظری) هم به شاخه‌ای گفته می‌شود كه به نظریه‌پردازی در دانش ریاضی می‌پردازد. در گذشته برخی از این ساختار‌ها در یك مقطع و برهه زمانی كاربرد نداشتند. مثلا هیلبرت ریاضیدان بزرگ قرن بیستم زمانی قصد داشت ساختاری در ریاضیات معرفی و اعلام كند كه برای حل تمام مسائل ریاضی یك روش ساختاری وجود دارد، گرچه ایده او با شكست مواجه شد، اما به دلیل این كه ایده بزرگی بود از سوی دیگر ریاضیدانان ادامه یافت و تبدیل به ایده‌ای شدكه فون نویمن توانست اولین بار در دهه 40 دستگاه عریض و طویل رایانه‌‌ها را بسازد كه امروزه به صورت رایانه‌های شخصی قابل حمل درآمده‌‌اند. هاردی ریاضیدان و متخصص نظریه اعداد در كتابی تحت عنوان اعترافات یك ریاضیدان می‌نویسد تمام عمرم را صرف مطالعه مبحثی كرده‌ام كه نه كاربرد دارد و نه خواهد داشت. غافل از این كه چند دهه بعد، نظریه اعداد در رمزنگاری، كاربردی جدی پیدا كرد. فیزیكدان معروفی مثل ویگنر هم در این خصوص گفته است، من در تعجب مانده‌ام كه همه نظریه‌‌های مجرد ریاضی كاربرد پیدا می‌ كنند. امروزه این دو گرایش آنچنان در هم ادغام شده‌اند كه مرزی را نمی‌توان بین آنها مشخص كرد و به دلیل این كه هم‌اكنون كل ریاضیات كاربرد دارد، در برنامه‌ریزی جدید كشور، رشته ریاضی به ریاضیات و كاربردهای آن تغییر نام پیدا كرده است. به اعتقاد ریاضیدانان، ریاضیات كاربردی نداریم. ریاضیات همه‌اش كاربرد دارد.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.