سينما و تلویزیون (بازدید: 1213)
يکشنبه 5/6/1391 - 20:27 -0 تشکر 530564
چگونه یک تدوین گر ماهر شویم

تلما شون‌میکر، برنده‌ی سه جایزه‌ی اسکار، فوت و فن حرفه‌اش، چگونگی راه یافتن به بازار کار و این‌که کار با مارتی1 واقعا چگونه است را، با ما در میان می‌گذارد.

 


يکشنبه 5/6/1391 - 20:28 - 0 تشکر 530565

سخت است که تصور کنیم زنی خوش قلب با موهای سفید به خاطر نحوه‌ی ترتیب نماهای خشونت آمیز مارتین اسکورسیزی بحث کند؛ اما از زمانی که آن دو همدیگر را در دوره‌ی فیلمسازی در NYU دیدند، تبدیل به زوج فیلمسازی جدانشدنی شدند.


پس از بزرگ شدن در اروپا2 و اخذ مدرک علوم سیاسی از دانشگاه کرنل، تلما شون میکر، شغل دستیار تدوین را که تبلیغش را در نیویورک تایمز دیده بود، برگزید. کار این بود که فیلم‌های کلاسیک اروپایی را برای تطابق با زمان نمایش در تلویزیون آمریکا ویرایش کنند. گرچه با تکنیک‌های مفید تدوین آشنا شد؛ اما شوکه نیز شده بود؛ چرا که تدوینگر سکانس‌های کاملی را از فیلم‌های ژان‌لوک گدار و فلینی حذف می‌کرد، مشتاق شد تا درباره‌ی این حرفه بیشتر بداند؛ بنابراین در دوره شش هفته‌ای در دانشگاه NYU ثبت نام کرد، جایی که اسکورسیزی را دید و آن‌ها از آن موقع تاکنون با هم کار می‌کنند.


پس از سی و پنج سال او پیچ و خم این حرفه را آموخته است. یک تدوینگر ماهر باید فراتر از تکنیکِ صِرف بیاموزد. او باید بینشی بیابد که تنها با نظم، دیدن و گاهی اوقات پیروی از توان غریزی به دست می‌آید.



يکشنبه 5/6/1391 - 20:29 - 0 تشکر 530566

صبوری و سازماندهی


شون میکر می‌گوید: «تدوین به مقدار زیادی صبر و ساعت‌های متمادی کوبیدن بر در بسته نیاز دارد تا هنگامی که بازش کنید.» این عناصر، اجزای اصلی حرفه‌ی شون میکر از هنگام شروع کارش بوده‌اند. در واقع به این دلیل بود که او با اسکورسیزی جفت و جور شد. پس از آن‌که تدوینگر قبلی، فیلم اسکورسیزی را حسابی قصابی کرده بود او به تدوینگر صبور و منظمی نیاز داشت تا اولین فیلم بلند سینمایی خود را نجات دهد.



يکشنبه 5/6/1391 - 20:29 - 0 تشکر 530567

شون میکر می‌گوید همان‌طور که حرفه‌اش پیشرفت کرده، او هم مهارت‌هایش را گسترش داده و همراه با سیستم‌ها و روش‌های سازماندهی فیلم به‌روز شده است. او می‌گوید: «کلنجار رفتن با فیلم برای شکل یافتن و تبدیل شدنش به اثری شایسته - به این خوبی که هست- کار زیادی را می‌طلبید. ساعت‌های طولانی و متمادی وقت صرف شد؛ صبر عظیم، نظم دقیق؛ اما ارزشش را داشت. خیلی خیلی بیشتر از آن می‌ارزید.»



يکشنبه 5/6/1391 - 20:30 - 0 تشکر 530568


دیدن، دیدن، دیدن


«هرگز فیلم‌هایی را که قبل از شما ساخته شده ناچیز نشمارید.» شون میکر می‌گوید: «این روزها فیلمسازانی که وقت می‌گذارند تا تکنیک‌هایی را که تدوینگران در روزهای پیش از دوران دیجیتال به کار می‌بردند مطالعه کنند زیاد نیستند. یکی از چیزهای آزار دهنده‌ای را که فهمیده‌ام این است که وقتی یک استاد سینما به دانشجویانش اطلاع می‌دهد که قصد دارد فیلمی سیاه و سفید را برایشان نمایش دهد، همه‌ی شاگردان شاکی می‌شوند.»



يکشنبه 5/6/1391 - 20:30 - 0 تشکر 530569

شون میکر می‌افزاید: «گاهی اوقات تکنیک جالبی را می‌بینید که فراموش شده یا اصلا به استفاده‌ی متفاوتی از آن فکر نکرده‌اید. شما دارید از 85 سال فیلمسازی صحبت می‌کنید که سرشار از شاهکارهای بی‌پایان است.»



يکشنبه 5/6/1391 - 20:30 - 0 تشکر 530570

این فقط خود فیلم‌ها نیستند که یک تدوینگر ماهر باید از آن‌ها درس بیاموزد، بلکه واکنش بینندگان هم مهم است. یک تدوینگر باید بداند که چگونه یک بیننده به انواع مختلف برش و انتقال واکنش نشان می‌دهد.



يکشنبه 5/6/1391 - 20:30 - 0 تشکر 530571

«خیلی مهم است که در داخل سالن سینما باشیم و در تجربیات دیگران سهیم شویم. وقتی ما کارهایمان را تدوین می‌کنیم حداقل هشت بار آن را نمایش می‌دهیم؛ چرا که دیدن فیلم بر روی یک پرده بزرگ و نه بر روی صفحه‌ی لایت ورکس3، سبب می‌شود که احساس متفاوتی درباره‌ی چگونگی عملکرد فیلم حاصل کنیم. آیا فیلم خیلی آرام است؟ اگر شخص دیگری با شما در داخل اتاق باشد شما شروع می‌کنید به دیدن فیلم از خلال چشم‌های او. آیا آن‌ها بی‌قرارند، آیا خسته‌اند؟ چرا به این جَُوک نمی‌خندند؟ لازم است تا دوباره برش بزنیم تا خنده را به دست بیاوریم. آیا فیلم خیلی طولانی است؟ خیلی کوتاه است؟ روان نیست؟ آِیا نیاز دارد که ساختارش دوباره چیده شود؟



يکشنبه 5/6/1391 - 20:30 - 0 تشکر 530572


آثار مستند خیلی خیلی مهم هستند


شون میکر می‌گوید: «خیلی مهم است که من با مستند شروع کردم. وقتی که بر روی یک مستند کار می‌کنید به شما کلی پلان‌های خام داده می‌شود و شما باید ساختاری برایش پیدا کنید. شما باید همه‌ی آن پلان‌های خام را سرهم(مونتاژ) کنید و مردم را جذب کنید. قصه‌ای بگویید و شخصیت‌ها را توضیح دهید. به شما جورچین4 بزرگی داده شده و شما باید آن‌ها را با یکدیگر متناسب کنید. این تکنیک‌ها وقتی که کار را بر روی فیلم بلند داستانی شروع می‌کنید به کارتان می‌آید. «تکنیک‌های مستند» وقتی که کارم را بر روی بدیهه‌گویی فیلم‌های مارتی شروع کردم برایم حیاتی شد.



يکشنبه 5/6/1391 - 20:31 - 0 تشکر 530573


گاهی اوقات تدوینگر باید مانند یک نویسنده عمل کند


برش خطوط داستان به یکدیگر می‌تواند موجب تغییر فیلمنامه شود. یک تدوینگر باید مطمئن باشد که او و کارگردان به خوبی فیلمنامه را درک کرده‌اند تا بتواند آزادانه صحنه‌های مختلف را به یکدیگر قطع کرده و تصمیم بگیرند که چه صحنه‌هایی باقی مانده و چه صحنه‌هایی حذف شوند، بدون آن‌که نقطه‌ی تمرکز داستان تغییر کند. شناخت شخصیت‌ها بسیار مهم است؛ زیرا یک تدوینگر می‌تواند تکنیک‌هایی مانند درون برش5 را به کار گیرد تا به شخصیت جهت داده و لایه‌هایی را به آن اضافه کند؛ برای مثال در «مردگان» شون‌میکر به موازات جلسه‌ی مداوای شخصیت لئوناردو دی کاپریو فلاش‌بک‌هایی از تجربیات سخت گذشته‌اش را اضافه کرده است. این روش به بینندگان کمک می‌کند تا از راه تکنیک تدوین شخصیت را فهمیده و هم‌دردی بیشتری با او داشته باشند. شون میکر می‌گوید: «شما می‌توانید احساسات شخصیت را از طریق تدوین به تصویر بکشید.»



يکشنبه 5/6/1391 - 20:31 - 0 تشکر 530574

در صحنه‌ای از «دوستان خوب» جایی که شخصیت ری‌لیوتا، کوکایین را بر داشته و ماشین را می‌راند تا برادرش را سوار کند، حس بی‌قراری و نا آرامی با تدوین به نمایش د آمده است، تعدد و پراکندگی صحنه‌ها به درستی پارانویایی را که شخصیت در حال تجربه آن است را نشان می‌داد. «کار تدوین گر خلق تنش، درام، شوک، احساس و غافلگیری است. شبیه کنار هم گذاشتن قطعات در بازی جورچین.»



برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.
  • وبگردی