علت اساسی تشریع ازدواج حفظ پاکی و طهارت
در مسیحیت دو سطح پاکی وجود دارد . 1- پاکی از زنا 2- پاکی از ارتباط با جنس مخالف هر چند در قالب ازدواج صورت گیرد .
ازدواج برای افرادی تشریع شده می شود که قادر نیستندپاکی نوع دوم را برای خود فراهم آورند از این رو به کشیشان به عنوان برگزیدگان حق ازدواج داده نمی شود زیرا حق ازدواج به کشیشان سبب تضعیف اخلاق عمومی خواهد شد.
به بیان دیگر در مسیحیت ازدواج به خودی خود مطلوب نیست و انتخاب اول مسیحیت نمی باشد تا برای خود ازدواج به عنوان ازدواج، فلسفه بیان شود بلکه عزوبت و تجرد، که نقطه ی مقابل ازدواج است؛ گزیده نخست مسیحیت است و برای تجرد باید فلسفه بیان شود نه ازدواج؛ اما از آنجا که عزوبت نمی تواند اهداف مسیحیت را همانند پاکی از ارتباط با جنس مخالف و رهبانیت ناب تأمین نماید به سراغ ازدواج می آید تا بلکه بتواند به برخی از سطوح پایین تر اهداف خود دست یابد .
علت فرعی تشریع ازدواج نجات و رستگاری
ازدواج یکی از شعائر هفت گانه مسیحیت است که مسیحیان معتقدند برای نجات و رستگاری ضروری است البته در نحوه ی تأثیر این شعائر در رستگاری اختلاف نظر دارند.