• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 711)
شنبه 4/6/1391 - 13:35 -0 تشکر 528500
دل بستگی به دنیا چیست؟ و دلائل دنیا پرستی انسان ها کدام است؟


دنیا چیست ؟
دنیا از ریشه دنوّ به معنای قرب و از دنائت به معنای پستی است ، و هر دو معنی صحیح و مورد تأیید آیات قرآن کریم و احادیث نورانی اهل بیت معصومین علیهم السلام است .

دنیا به معنای حیات و دار نزدیک تر و پست تر نیز آمده است چنا نکه خدای متعال در کتاب سراسر نور و هدایت می فرماید :


«وَ ابْتَغِ فیما آتاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَ لا تَنْسَ نَصیبَكَ مِنَ الدُّنْیا وَ أَحْسِنْ كَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْكَ وَ لا تَبْغِ الْفَسادَ فِی الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُفْسِدینَ »(قصص آیه77)


و در آنچه خدا به تو داده ، سراى آخرت را بطلب و بهره‏ات را از دنیا فراموش مكن و همان‏گونه كه خدا به تو نیكى كرده نیكى كن و هرگز در زمین در جستجوى فساد مباش ، كه خدا مفسدان را دوست ندارد!

« ..یَأْخُذُونَ عَرَضَ هذَا الْأَدْنى‏ وَ یَقُولُونَ سَیُغْفَرُ لَنا. . » )اعراف آیه 169 )
متاع این دنیاى پست را گرفته ، ( بر اطاعت فرمان خدا ترجیح مى‏دهند ) و مى‏گویند: « ( اگر ما گنهكاریم توبه مى‏كنیم و) بزودى بخشیده خواهیم شد .


« وَ یَوْمَ یُعْرَضُ الَّذینَ كَفَرُوا عَلَى النَّارِ أَذْهَبْتُمْ طَیِّباتِكُمْ فی‏ حَیاتِكُمُ الدُّنْیا وَ اسْتَمْتَعْتُمْ بِها فَالْیَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذابَ الْهُونِ بِما كُنْتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَ بِما كُنْتُمْ تَفْسُقُونَ »(احقاف آیه 20)


آن روز كه كافران را بر آتش عرضه مى‏كنند (به آنها گفته مى‏شود:) از طیّبات و لذائذ در زندگى دنیا خود استفاده كردید و از آن بهره گرفتید اما امروز عذاب ذلّت ‏بار بخاطر استكبارى كه در زمین بناحق كردید و بخاطر گناهانى كه انجام مى‏دادید جزاى شما خواهد بود!

دراین آیات شریفه که در نکوهش دنیاست دنیا به معنای حیات نزدیک و پست آمده است ، به عبارت دیگر دنیا و عالم ماده به عنوان مظهر ضعیفی از حیات ذکر شده که نشان از حقیقت آن دارد

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

شنبه 4/6/1391 - 13:36 - 0 تشکر 528501


معانی دنیا :
معانی و اوصافی که از دنیا وارد شده است :

1 - تمام عالم زمان و مکان .
2 - تمام عالم اجسام .
3 - تمام آسمانها و زمین و عناصر .
4 - تمام عالم مادّه .
5 - تمام آن چه در حرکت و گردش و تغیّر است .
6 - تمام آن چه او را هلاک و موت و فناء و تغیّر صورتی ضرور است .
7 - هر چه نفع ابدی ندارد .
8 - هر چه از انسان به مرگ و خواب جدا شود .
9 - هر چه منشأ ألم و راحت و حزن و سرور و روح است از قبل بدن .
10 - هر چه محسوس به حواسّ پنجگانه است .
11 - حبّ آن رأس هر گاه است .

اقتباس از کتاب کاشف الاسرار ج 2 مرحوم شیخ نظر علی طالقانی رحمة الله علیه

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

شنبه 4/6/1391 - 13:37 - 0 تشکر 528502

دنیا در قرآن کریم 1




دنیا وسیله فریب


« یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَیاةُ الدُّنْیا وَ لا یَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ » ( فاطر آیه 5 )
اى مردم! وعده خداوند حقّ است مبادا زندگى دنیا شما را بفریبد، و مبادا شیطان شما را فریب دهد و به (كرم) خدا مغرور سازد!

دنیا سراسر بازی و سرگرمی و تفاخر و تكاثر : بی ثبات و فانی


« اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَیْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ كَمَثَلِ غَیْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَباتُهُ ثُمَّ یَهیجُ فَتَراهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَكُونُ حُطاماً وَ فِی الْآخِرَةِ عَذابٌ شَدیدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٌ وَ مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ » ( حدید آیه 20 )

بدانید زندگى دنیا تنها بازى و سرگرمى و تجمّل پرستى و فخرفروشى در میان شما و افزون طلبى در اموال و فرزندان است، همانند بارانى كه محصولش كشاورزان را در شگفتى فرو مى‏برد، سپس خشك مى‏شود بگونه‏اى كه آن را زردرنگ مى‏بینى سپس تبدیل به كاه مى‏شود! و در آخرت، عذاب شدید است یا مغفرت و رضاى الهى و (به هر حال) زندگى دنیا چیزى جز متاع فریب نیست!

« وَ ما هذِهِ الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوانُ لَوْ كانُوا یَعْلَمُونَ » (عنكبوت آیه 64 )
این زندگى دنیا چیزى جز سرگرمى و بازى نیست و زندگى واقعى سراى آخرت است، اگر مى‏دانستند!

دنیا و مظاهر آن برای مردم آراسته شده است

« زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنینَ وَ الْقَناطیرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْخَیْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الْأَنْعامِ وَ الْحَرْثِ ذلِكَ مَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ » (آل عمران آیه 14 )

محبّت امور مادى، از زنان و فرزندان و اموال هنگفت از طلا و نقره و اسبهاى ممتاز و چهارپایان و زراعت، در نظر مردم جلوه داده شده است (تا در پرتو آن، آزمایش و تربیت شوند ولى) اینها (در صورتى كه هدف نهایى آدمى را تشكیل دهند،) سرمایه زندگى پست (مادى) است و سرانجام نیك (و زندگىِ والا و جاویدان)، نزد خداست.
متاع دنیا در نزد خداوند بی ارزش است

« وَ لَوْ لا أَنْ یَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً لَجَعَلْنا لِمَنْ یَكْفُرُ بِالرَّحْمنِ لِبُیُوتِهِمْ سُقُفاً مِنْ فِضَّةٍ وَ مَعارِجَ عَلَیْها یَظْهَرُونَ »(زخرف آیه 33)
« وَ لِبُیُوتِهِمْ أَبْواباً وَ سُرُراً عَلَیْها یَتَّكِؤُنَ » (زخرف آیه 34)
« وَ زُخْرُفاً وَ إِنْ كُلُّ ذلِكَ لَمَّا مَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةُ عِنْدَ رَبِّكَ لِلْمُتَّقینَ » (زخرف آیه 35 )

اگر (تمكّن كفّار از مواهب مادى) سبب نمى‏شد كه همه مردم امت واحد (گمراهى) شوند، ما براى كسانى كه به (خداوند) رحمان كافر مى‏شدند خانه‏هایى قرار مى‏دادیم با سقفهایى از نقره و نردبانهایى كه از آن بالا روند، و براى خانه‏هایشان درها و تختهایى (زیبا و نقره‏اى) قرار مى‏دادیم كه بر آن تكیه كنند .
و انواع زیورها ولى تمام اینها بهره زندگى دنیاست، و آخرت نزد پروردگارت از آن پرهیزگاران است!


گردنده ی صعب العبور دنیا : گذشتن از مال و ایثار برای خدا

« فَلاَ اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ » (بلد آیه 11)
« وَ ما أَدْراكَ مَا الْعَقَبَةُ »(12)
« فَكُّ رَقَبَةٍ » (13)
« أَوْ إِطْعامٌ فی‏ یَوْمٍ ذی مَسْغَبَةٍ » (14)
« یَتیماً ذا مَقْرَبَةٍ » (15)
« أَوْ مِسْكیناً ذا مَتْرَبَةٍ » (16)

ولى او از آن گردنه مهمّ نگذشت!
و تو نمى‏دانى آن گردنه چیست!
آزادكردن برده‏اى،
یا غذا دادن در روز گرسنگى ..
یتیمى از خویشاوندان،
یا مستمندى خاك‏نشین را،

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

شنبه 4/6/1391 - 13:38 - 0 تشکر 528504

مهلک ترین و عبرت آموز ترین سیاست دنیا




سیاست جمع و تفریق :
یکی از نیازهای فطری انسان ها و خصوصیات طبیعی آنان هم زیستی با دیگران و اجتماعی بودن و از همه مهم تر خانواده دوست بودن ایشان است خانواده ای که در آن پدر و مادر و فرزندان و خواهر و برادر و سایر بستگانی که به آن عشق می ورزیم اعضای آن هستند که موجبات دل خوشی و گرما بخش زندگی هستند فقدان و جدایی هر کدام از آنان موجبات تأثر و غم و اندوه برای سایرین می شود . عموم انسان ها آرزو می کنند که همیشه در کنار عزیز ترین کسان خود به ادامه حیات بپردازند .

و از سویی دیگر طبیعت دنیا نیز خلاف این میل و خواسته درونی انسان هاست و برهم زننده ی این اجتماع زیبا و شیرین است این طبیعت ناخوشایند دنیا همان مهلک ترین سیاست اوست .
به واسطه ازدواج دو انسان آقا و خانم یک خانواده شکل می گیرد ثمره ی این ازدواج به وجود آمدن فرزندانی و بزرگ شدن خانواده است این سیاست جمع است اما طبیعت دنیا اقتضا دارد متفرق شدن این جمع مهربان را یا با ازدواج و دوری یا با واسطه مرگ ، این یعنی سیاست جمع و منهای دنیا که نمی گذارد هیچکس از افراد بشر در خوشی دائمی قرار داشته باشد همان مهلک ترین سیاست دنیا است .


نحوه ی مواجهه انسانها با این سیاست دنیا :
این سیاس
ت برای انسان های غافل و نادان موجبات عذاب و آزردگی دائمی است
اما انسان های مؤمن با تعقل و الهام از معارف الهی پی به این واقعیت ناماندگاری و موقت بودن حیات دنیوی برده اند و لذا آن را تدبیر حکیمانه خدای متعال می دانند و در مقابله با این سیاست صبور بوده و راضی به رضای خدای متعالند و آن را بشارتی برای ورود به زندگی سعادتمند ابدی و غنودن در جوار رحمت الهی دانسته خود را مهیای این سفر می نمایند .

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

شنبه 4/6/1391 - 13:39 - 0 تشکر 528505

دنیا چه وسیله ی خوبی است برای ....




« اللهم ....اعنّی علی دینی بدنیای و علی آخرتی بتقوای » .
بار الها ...اعانت و یاری فرمای مرا بر دینم به وسیله دنیایم و اعانت و یاری فرمای مرا بر آخرتم به وسیله تقوایم .

دین در خدمت دنیا و تقوا در خدمت آخرت :


این دعا فرازی از دعای امیرامؤمنین علی بن ابیطالب سلام الله علیه در روز دوشنبه است ، حضرت به زبان دعا به ما می فهماند که دنیا وسیله ی خوبی برای تقویت دین است و لکن دنیا به ما هو دنیا هدف بسیار بدی است هر کس در مسابقه دنیا طلبی شرکت کند از همان ابتدا شکست را پذیرفته است و این مسابقه پیروز میدانی ندارد . از این دعای نورانی این استفاده می شود که دنیا باید در خدمت دین قرار بگیرد نه چیز دیگر .
و مراعات تقوای الهی که در مراعات دو قانون والای واجب و حرام متجلّی است موجب سعادت و تضمین حیات ابدی و اخروی است پس با رعایت تقوا آخرت خود را نیز آباد کنیم .

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

شنبه 4/6/1391 - 13:40 - 0 تشکر 528506



حب بمعنای دوست داشتن است و دنیا را دنیا نامیده ­اند چرا که اولا نسبت به زندگی آخرت پست تر است و ثانیا این زندگی نسبت به آخرت به ما نزدیک­تر است. حب دنیا بمعنای دوست داشتن دنیا است. و چون دنیا چیزی جز مظاهر آن نیست پس حب دنیا همان علاقه به مظاهر آن است.

در حدیثی زیبا آمده است:
زاهد كسى است كه آخرت را بر دنیا و ذلت را بر عزّت و كوشش را بر راحت و گرسنگى را بر سیرى و سلامتى عقبى را بر محبت دنیا و توجه را بر غفلت ترجیح دهد و نفسش در دنیا باشد و قلبش در آخرت.

منسوب به امام صادق علیه‏السلام‏؛: مصباح الشریعة، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات‏، چاپ : اول‏،1400 هجرى‏،باب31،ص96

یکی از مهمترین دلایلی که برای حب دنیا و دوست داشتن لذایذ رنگارنگ و دلبستگی به آنها مطرح میشود، نچشیدن طعم حقیقی لذت‌های معنوی است؛ چرا که اگر قلب به اندازه ذره‌ای طعم حقایق و زیبایی‌های روحانی و ملکوتی را بچشد، دیگر رنگ ولعاب این سویی برای او جلوه‌ای ندارد و آتش همه این تعلقات و وابستگی‌ها برای او سرد و خاموش است.

با آنكه متاع دنیا در برابر نعمت های آخرت بسیار اندك استولی مردم به خاطر زینت آرائی متاع دنیا و موافقت آن با میل و طبیعت جسمانی شان به آن رو آورده و از نعمت های اخروی كه همه بركات در آنها است، گریزانند.

در روایتی امیر المؤمنین امام علی (علیه السلام) می فرماید:« الدنیا دنیائان: دنیا بلاغ و دنیا ملعونة؛ و دنیا دو گونه است: دنیایى كه به حد كفاف است(و انسان را به آخرت و معنویت می ‏رساند )و دنیاى نفرین شده(كه انسان را از خدا دور می كند).کلینی، محمدبن یعقوب، اصول کافی، ج2، ص130

حب دنیا مبدأ و منشأ تمام مفاسد است، بر انسان عاقل علاقه‌مند به سعادت خود، لازم است این درخت را از دل ریشه‌کن کند. و طریق علاج عملى آن است که معامله به ضدّ کندکه یکی از روشهای آن تمرین زهد می باشد.


حب دنیا یک حب مقام فقط نیست، یک حب شهوت نیست فقط، یک حب راحت یا یک حب لذت نیست.یک حب ثروت هم به حساب نمی آ‌ید به تنهایی. بلکه مجموعة این علایق در دنیا نام حب دنیا به خود می‌گیرند.

یکی از مفاسد حب دنیا و تعلق به آن این است كه انسان را از مردن خائف كند. و این خوف، كه از محبت دنیا و علاقه قلبی به آن پیدا شود، بسیار مذموم است.


البته وقتی گفته می شود دنیا مذموم است ،مذمت دنیا مربوط به جهان طبیعت نیست، بلكه محبت و دلبستگی به دنیاست كه مورد نكوهش است. امیرالمومنین(ع) در این خصوص می‌فرمایند: «به راستی دنیا خانه صدق و راستی است برای آن كس كه با آن به راستی رفتار كند و خانه تندرستی است برای آن كس كه از آن چیزی بفهمد و سرای بی‌نیازی است برای آن كس كه از آن توشه برگیرد و جای اندرز است برای آن كه از آن پند گیرد. دنیا سجده گاه دوستداران خدا و نمازخانه فرشتگان خدا و جای فرود وحی خدا و بازار یاران خدا است كه در آن رحمت را به دست آورند و بهشت را سود برند»

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.