• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن روانشناسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
روانشناسي (بازدید: 2504)
جمعه 3/6/1391 - 5:45 -0 تشکر 526026
آسیب شناسی تكنولوژی روز در نوجوانان و جوانان

رسانه های جدید، آسیب های جدید

گسترش رسانه های جدید و زیر ساختهای پیشرفته ارتباطی در داخل كشور و افزایش امكانات تبادل اطلاعات و داده ها در سطح بین المللی زمینه ساز ایجاد آسیب های جدیدی شده است .

انقلاب ارتباطی و اطلاعاتی که از دهه 1990 میلادی به گونه ای نسبتا فراگیر به کشور ایران نیز سرایت کرده در چهار حوزه دانش[، صنعت ؛ یعنی : مخابرات، رایانه، اطلاع رسانی، فرهنگ و ارتباطات است.

انقلاب اطلاعاتی و ارتباطی رسانه های جدیدی را خلق کرده است که هر یک در ساختن دنیای ذهنی انسان معاصر نقشی خاص بر عهده دارند:

• تلویزیون های ماهواره ای

• بازیها ی الکترونیکی: خانگی/ باشگاهی

• دیسک فشرده موسیقی/ تصویر/ فیلم/ نرم افزار

• اینترنت: وب/ چت/ نامه/ تلفن/ تجارت/ نشر/ تفریح

در این مقاله كه با موضوعیت «آسیب شناسی تكنولوژی روز در نوجوانان و جوانان» مورد بررسی قرار گرفته ، بیشتر به اینترنت به عنوان آخرین و کامل ترین رسانه بشری پرداخته شده است .

فناوری های جدید، به ویژه اینترنت ، فرصتهای جدیدی را برای مجرمان و سود جویان ، پدید می آورد . فناورِی های اطلاعاتی و ارتباطاتی، جرائم اطلاعاتی و ارتباطاتی را به دنبال دارد. منظور از جرایم جدید هم اشکال جدید جرایم قدیمی و هم جرایمی بی سابقه است که فقط در محیط رایانه ای امکان بروز دارد.

برای روشن تر شدن موضوع ، محقق ، ابتدا به توضیح این جرایم می پردازد .

جرم رایانه ای شامل جرایمی است که با استفاده از رایانه درون فضای سایبر و علیه رایانه دیگر واقع می شوند. هرچه وابستگی انسان به رایانه بیشتر می شود زمینه توسعه جرائم رایانه ای (جرائم سایبر )نیز آماده تر می گردد.

مسئله اصلی در جرائم سایبر این است که اگر داده ها و اطلاعات دارایی و ثروت تلقی شود پس سرقت یا آسیب به آن نیز جرم تلقی می شود. از طرف دیگر جرم سایبر یک مسئله اجتماعی اغلب عاری از خشونت و بیشتر دارای ماهیت اقتصادی است. این جرم به اصطلاح تمیز مستلزم مهارت رایانه ای و برنامه ریزی دقیق است.

مجرمان سایبر معمولا مرد، جوان، دارای تحصیلات لیسانس، کارمند سابق یا فعلی شرکت های رایانه ای، دارای وقت آزاد فراوان هستند و زمان غیر متعارفی را برای اتصال به شبکه صرف می کنند. پیشرفت فناوری، نیروی جوان تحصیل کرده، بیکاری تحصیل کردگان، بی ثباتی سیاسی و اقتصادی، فقدان قوانین و وجود خریداران ثروتمند برای خدمات مجرمان سایبری زمینه های اجتماعی گسترش جرایم سایبری را تشکیل می دهد.

 

جمعه 3/6/1391 - 5:47 - 0 تشکر 526027

نمونه هایی از جرائم سایبر


سرقت

• سرقت خط تماس تلفنی

• سرقت اطلاعات

• سرقت نرم افزار

• سرقت مشخصات تاشخصی ترین لایه ها

تقلب

• تقلب مالیاتی

• پولشویی

• ناخنک زدن به حسابهای دیگران

• تقلب در بیمه نامه

تروریسم سایبر

• نفوذ در زیر ساختهای ملی و تلاش برای کنترل آن مانند:

• تاسیسات دفاعی

• تاسیسات ارتباطات راه دور

• تاسیسات شرکت های برق

• تاسیسات تولید، ذخیره سازی و حمل و نقل انرژی

• سیستمهای بانکداری و مالی

• خدمات دولتی

ویروسها

• اسبهای تروا

• خرگوش ها


• کرمها

• بمب های منطقی

• هیولای کلوچه

جرائم جنسی

• هرزه نگاری سایبر: انتشار متون/ تصاویر/ فیلمها و نقاشی های مستهجن

• دلالی فحشا

• دسترسی کودکان و نوجوانان به هرزه نگاری سایبر

• هرزه نگاری کودکان و نوجوانان نوجوانان

• مزاحمت جنسی سایبر

• فریب کودکان و نوجوانان از طریق ارتباط رایانه ای

• فریب دختران و زنان

مزاحمت

• از طریق انتشار اطلاعات غلط

• افشاگری در مورد اطلاعات و تصاویر شخصی

• تهدید به آزار جنسی

جمعه 3/6/1391 - 5:48 - 0 تشکر 526028

وضعیت محیط سایبر در ایران

در حال حاضر(138۴) سیاست گسترش و افزایش ظرفیت تبادل بین المللی داده ها از سیاستهای جاری دولت است و افراد، سازمانها و شركت ها به گونه ای نامحدود امكان دسترسی به سرویس دهندگان رسانه های جدید را دارند. برای دسترسی به اینترنت هیچگونه مجوز یا تاییدیه دولتی لازم نیست و هنوز سرویس دهندگان اطلاعات مربوط به مشتركان، كاربران و محتوای داده های تبادل شده را به سازمانهای دولتی ارائه نمی دهند. هیچ قانون یا دستور العملی برای منع رمزگذاری محتوای داده های مبادله شده وجود ندارد و هیچ قانونی نیز وجود ندارد كه سرویس دهندگان را ملزم به كنترل محتوا نماید یا آنان را مسوول محتوای سایت های روی سرویس بداند. از طرف دیگر خدمات اینترنت در ایران به سرعت ارزان شده و كافه های اینترنتی به سرعت در حال رشد است و هیچ قانون خاصی برای نحوه تاسیس و نحوه اداره آن وجود ندارد.

جمعه 3/6/1391 - 5:49 - 0 تشکر 526029

آسیب های روانی اینترنت

جهان از ریزترین ذراتش كه تا به حال بشر توان دیدن آن را یافته تا دورترین كهكشان ها، نمونه بارزی از حركت و پویایی است. پویایی نیاز به خلاقیت دارد. روزگاری پدران ما این خلاقیت را در رادیوهای ترانزیستوری شاهد بودند و امروز ما در دنیای دیجیتال. شاید هم فردا فرزندان ما در دنیای پرتوهای عجیب و غریب.آنچه موجب تمایز میان عصر حاضر با سایر برگ های تاریخ زندگی بشر گردیده، فن آوری و تبادل اطلاعات می باشد و دنیای دیجیتال توان تبادل اطلاعات را بسیار افزایش داده است

اینترنت جز فضایی مجازی چیز دیگری نیست. فضایی پر از خالی! اما همین دنیای مجازی آنقدر توانمند و انعطاف پذیر هست كه ما را به آسانی به همه جا متصل می كند. چه كسی فكر می كرد روزی فرا برسد كه تنها با كلیك چند گزینه بتوان نامه ای را از یك نیمكره به نیمكره دیگر زمین آن هم در زمانی در حد دقیقه ارسال نمود؟ یا باقالی پلو با گوشت را از رستورانی در سطح شهر سفارش داد؟!

اینترنت برای من به عنوان یك كاربر نیمه حرفه ای كه دست كم 70 درصد كارهایم با رایانه انجام می شود، كاربردهای فراوانی دارد. مرا از آخرین داده ها و نتایج پژوهش های علمی آگاه می كند، دوستان قدیمی ام را به من دوباره نزدیك كرده، باعث شده دوستان زیادی از سراسر جهان پیدا كنم، سایت های هنری مورد علاقه ام را ببینم و حتی كتاب هایی كه مایل به ترجمه آنها هستم را می توانم پیش از خرید بازبینی كنم. اما مسئله به همین جا پایان نمی پذیرد...

از زمانی كه راهنمای تشخیصی- آماری اختلال های روانی( ویرایش تجدید نظر شده چهارم) DSM 4TR)) در سال 2000 به چاپ رسید، بحث پیرامون گنجاندن طبقه ای از اختلال های روانی با نام اختلال های سایبر CYBER قوت یافته است. پیش بینی های انجمن روان شناسی آمریكا به عنوان ناشر و گرد آورنده این راهنمای معتبر تشخیصی- آماری این است كه در طی ده سال آینده با توجه به حجم كاربرد اینترنت و رایانه ها می توان در DSM5 و توسط علم روان شناسی به یافته ها و نتایج پژوهشی برای اعتبار بخشیدن به این طبقه از اختلال ها دسترسی پیدا كرد.

سایبر واژه ای است كه برگردان آن به فارسی كمی مبهم است. سایبر یعنی علم فرمان. یعنی هوش مصنوعی و شاید از نظر اهل فن یعنی دنیای صفر و یك.

شاید كسانی را دیده باشید كه همیشه در اینترنت در حال پرسه زدن هستند. گاهی دیگران را آزار می دهند- مثلاً با هك كردن یا چت كردن پی در پی آنها- یا خودشان را آزار می دهند مثلاً با بررسی پیاپی صندوق پست الكترونیكی یا بررسی وسواس گونه و اجباری سایت های غیراخلاقی و اصطلاحاً هرزه نگاری.

جمعه 3/6/1391 - 5:50 - 0 تشکر 526030

اختلال های روانی كاربرد نادرست اینترنت

1- وسواس های فكری- عملی

از ویژگی های برجسته وسواس ، عدم توانایی مهار رفتارها یا اندیشه های خاص است. برای مثال فردی كه وسواس شست وشو دارد، نمی تواند میل به شست وشو را كنترل كند و گاهی تا ساعت ها مشغول شستن دست ها می شود. یا فردی كه وسواس فكری دارد ساعت ها در رختخواب مشغول به هم بافتن آسمان و ریسمان است. اگر از فرد وسواسی بخواهیم عمل یا فكر وسواسی اش را كنار بگذارد دچار اضطراب شدیدی خواهد شد.

این اختلال را می توان در بررسی كردن های پی در پی پست الكترونیك (وسواس عملی) یا دل نگرانی از ON_LINE نشدن یك دوست (وسواس فكری) مشاهده كرد.

2- هرزهنگری

پیشرفت ها و دگرگونی های زندگی بشری امروزه شتاب زیادی گرفته است. گام هایی را كه عكاسی نگاتیو در طی صد سال آرام آرام برداشت، عكاسی دیجیتال ظرف پنج سال به تندی برداشته است. اگرچه دانه های نقره روی فیلم عكاسی هیچ گاه در مقابل پیكسل های یك عكس دیجیتال كم نخواهد آورد...

امروز به روز شدن فن آوری ها با سرعت زیادی صورت می پذیرد. در این میان اینترنت نه تنها توانسته در مدتی كوتاه عادت های خرید كردن، داده پردازی، تجارت و به طور كلی سطح زندگی ما را دچار دگرگونی كند، اصول و باورهای اخلاقی و حتی رفتار جنسی ما را هم دستخوش تغییر كرده است. كنترل والدین بر فرزندان به واسطه كمبود آگاهی والدین از رایانه ها و از سویی دیگر دسترسی آسان به انواع و اقسام سایت های غیراخلاقی تنها به اندازه زمان لازم برای تایپ یكHTTP://WWW........... ، موجب شده كه سوءاستفاده از اینترنت كم كم رنگ و روی اختلال به خود بگیرد. اگرچه هرزه نگری یك كژكاری جنسی با تاریخچه طولانی است اما اینترنت اقدام به آن را آسان تر ساخته است. این كژكاری اغلب خود سرآغازی جهت ابتلا به سایر اختلال های جنسی مانند آزارگری، آزارخواهی، همجنس گرایی و... شناخته می شود.

3- آزارگری

آزارگری را شاید بتوان رفتار ضداجتماعی در دنیای سایبر نام نهاد. آیا تا به حال به واژه SPAM _ هرزنامه- كه مثل مور و ملخ از دیوار صندوق های پست الكترونیكی بالا می روند برخورد كرده اید؟

SPAMها را امروزه اغلب اهالی دهكده جهانی به عنوان یك مزاحم می شناسد. حال اگر فردی مثل یك هرزنامه مزاحم خلوت شما در دنیای سایبر شود در واقع به آزارگری سایبرنتیك پرداخته است.

به طور كلی دانش ما از آسیب های روانی ناشی از اینترنت هنوز به بازپروری و رشد و گسترش نیاز دارد. چرا كه پژوهش ها و گزارش های تدوین شده و رسمی در این رابطه هنوز به سرعت سایر زمینه ها انجام و منتشر نمی شوند یا هنوز در مراحل اجرا قرار دارند. آنچه در این جا بیان گردید، پیش فرض هایی است كه برای راهنمای تشخیصی آماری اختلال های روانی در نظر گرفته شده و توسط محافل علمی مطرح گردیده است. به یقین این طبقه بندی اولیه دستخوش دگرگونی هایی شده و طبقات تشخیصی فراوانی به آن اضافه خواهد شد و هر طبقه ای از اختلال های روانی هم نیازمند برنامه ریزی های درمانی خاص خود است. این درمان ها شامل روان درمانی و دارودرمانی است؛ كه باید با ظرافت زیادی توسط متخصصین بهداشت روانی برای فرد به كار گرفته شود تا ارزش درمانی آن حفظ شود.

جمعه 3/6/1391 - 5:51 - 0 تشکر 526031

خطرات واقعی ابزارهای ارتباطی در انتظار کودکان ، نوجوانان و جوانان

چند سال گذشته تلفن و نمابر جزء تنها ترین وسایل ارتباط عمومی به شمار می آمدند با گسترش تکنولوژیی در بخش ارتباطات به مرور شبکه های تلویزیونی محلی از حالت محلی خارج شده و بواسطه ماهواره های ارتباطی در سراسر دنیا قابل مشاهده شدند ، هنوز چندی از از روی کار آمدن ماهواره ها نگذشته بود که دنیای دیجیتال شکل تازه ای به خود گرفت سیستمهای ماهواره ای به صورت دیجیتال اقدام به انتقال تصاویر به سراسر دنیا نمودند .استفاده از سیستم ماهواره باعث سهولت درا مر ارتباطات جوامع مختلف شد . کم کم سیستمهای مخابراتی نیز سیستم تلفن همراه را راه اندازی کردند ، استفاده از اینترنت در جوامع گسترش یافت تا اینکه در کشوری همچون ایران طی مدت زمان کمتر از 10 سال به راحتی در هر خانه ای یک رایانه متصل به اینترنت و برای هر عضو خانواده بالای 18 سال یک گوشی و یک سیم کارت تلفن همراه در دسترس قرار گرفته است گذشته از این استفاده از ماهواره به رقم ممنوعیت ان روبه افزایش رفته حال آنکه از خطرات استفاده غیر متعارف از این ابزارهای ارتباطی بی اطلاعیم .

مسلما هر تکنولوژی هم میتواند مفید واقع شود و هم مضر گاهی وقتها انتخاب با شماست که کدامیک را انتخاب کنید اما گاها پیش می آید زمانی که بیینده یک برنامه هستید به طور اتفاقی با تبلیغات و تصاویر مستهجن روبرو می شوید فرض کنید با اعضای خانواده مشغول دیدن یک فیلم خانوادگی هستید در همان لحظه اوج فیلم ، تبلیغات بر صفحه تلویزیون ظاهر می شود که عموما تبلیغات غربی همراه با نشان دادن تصاویر عریان بخشی از بدن زنان همراه است پخش این تصاویر به گونه ای تحریک امیز انهم در شرایطی که شما در کنار مادر ، خواهر پدر و برادرتان که فقط قصد تماشای یک فیلم خانوادگی را داشتید . مسلما در هنگام پخش این تصاویر ذهنیت شما از فیلم خارج شده و به سمت و سوی دیگری میرود .

جمعه 3/6/1391 - 5:51 - 0 تشکر 526032

ماهواره

بعد از دهه 60 میلادی که این دهه همراه با انقلاب سکسی یا آزادی رابطه جنسی در جوامع غربی به حساب می اید اکثر تبلیغات تلویزیونی این جوامع با استفاده از نمایش بخشی ازاندامهای عریان زنان به شکلی تحریک آمیز یا نمایش اندامهای عضلانی مردان همراه بوده است برخی از بارزترین این تبلیغات مربوط به تولید کنندگان لباسهای های مردانه و زنانه ، تبلیغات اتومبیل ، تبلیغات عطر و لوازم آرایشی و بهداشتی و ... بود که تا امروز نیز ادامه دارد . کم اتفاق می افتد در بیلبوردهای تبلیغاتی عکس صورت یا بدن زنی نمایش داده نشده باشد واین ترفند تبلیغاتی باعث آن شده که حتی در صورتی که شما صرفا قصد تماشای یک برنامه مفید را هم داشته باشید نتوانید احساس امنیت داشته باشید حال اگر به اقتضای سن نوجوانی و جوانی و کنجکاویهای این دوران قصد دیدن شبکه های دیگر را داشته باشید با دیدن شبکه ای که به نمایش فیلمها و تصاویر غیر اخلاقی و مستهجن می پردازد نا خود آگاه برای چند لحظه مکس می کنید همین چند لحظه باعث ضبط تصاویر توسط مغز شما و تحریک جنسی شما می شود و به نوعی اولین قدم در زمینه انحرافات اخلاقی را برداشته اید .

جمعه 3/6/1391 - 5:52 - 0 تشکر 526033

رایانه و اینترنت

یکی از ابزارهای کارامد دنیای امروز رایانه میباشد که هر کس با هر سنی و دانشی را به سمت خود جذب می کند بازیهای مهیج رایانه ای ، فیلمهای انیمیشنی ، برنامه های آموزشی ، اشتغال ، ارتباط ، سهولت در امر فعالیتهای روزمره ، سرگرمی از یک سو ، ورود به سایتهای غیر اخلاقی اتاقهای گپ و گفتگو ( چت) و بحثهای متفاوت توسط افراد از سوی دیگر باعث می شود تا کودک به علت کنجکاوی ، نوجوان و جوان به علت گرایشات جنسی ولذت طلبی چنانچه در دام افراد سودجو یا افراد بی هویتی که به منظور و هدف انحرافات اخلاقی در چت رومها یا در سایتهای مختلف فعالیت میکنند ، قرار بگیرند در ادامه این مسیر کم کم راه بازگشت را از دست میدهند .

جمعه 3/6/1391 - 5:53 - 0 تشکر 526034

تلفن همراه

یک وسیله ارتباطی کار امد که باعث می شود در هر لحظه و هر مکاینی بتوانیم از حال عزیزان خود مطلع شویم کارهای روزمره خود را انجام دهیم و ... اما همین تلفن همراه میتواند باعث از هم پاشی یک زندگی شود . انتشارو انتقال تصاویر خصوصی از یک گوشی به گوشی دیگر یا قرار گیری آنها در فضای اینترنت و...

جمعه 3/6/1391 - 5:58 - 0 تشکر 526035

تجارب کودکان در اینترنت

امروزه بیشتر کودکان به اینترنت دسترسی دارند . گشت و گذار در وب علاوه بر اینکه تجربه شگفت آوری برای کودکان است ، سرشار از خطر نیز هست. بعضی مربیان و والدین آگاهی ندارند که کودکان در حین استفاده از اینترنت با مطالب نامناسب مواجه می شوند. سوالی که در اینجا مطرح است این است که حین استفاده از اینترنت چه عواملی برای کودکان ایجاد مزاحمت می کند و باعث پریشانی آنها می شود؟ آیا تفاوت سن و جنس در این میان مهم است و از همه مهمتر اینکه کودکان به هنگام رویارویی با اطلاعات مضر و مزاحم چه عکس العملی از خود بروز می دهند؟

معمولترین تجارب مثبت کودکان، بازیهای کامپیوتری ، استفاده از اتاقهای گفتگو می باشد. تقریباً 50 درصد از کودکان ، دارای تجارب منفی، موقع استفاده از اینترنت هستند . کودکان ، رویارویی با نقاشی یا عکسهای محرک احساسات جنسی را به عنوان تجربه منفی گزارش می کنند که این نقاشی یا عکسها که باعث رفتارهای خشونت آمیز در کودکان می شود ، اغلب با ویروسهای کامپیوتری و ... همراه هستند. تقریباً 80 درصد کودکان در مورد تجارب منفی خود با دیگران صحبت می کنند اگر چه انتظار می رود که این افراد مربی یا والدین باشند اما 45 درصد کودکان تجارب منفی خود را با دوستان خود در میان می گذارند .

فقط با شناخت این حقایق است که می توانیم در مورد اینکه چگونه اینترنت را به مکان امنی برای کودکان تبدیل کنیم شروع به تفکر کنیم.

اینترنت درسالهای اخیر به یک رسانه محبوب تبدیل شده است. در عین حال که اینترنت محبوبیت زیادی در میان خانواده ها پیدا کرده اما همچنین می تواند محیطی خطرناک برای کودکان باشد. تحقیقات نشان میدهد که بیشتر از هشتاد درصد از خانواده ها در مورد رویارویی کودکان خود در حین استفاده از اینترنت نگران هستند . 57 درصد از خانواده ها نگرانند که شخص بیگانه ای از طریق اینترنت با کودکان آنها تماس برقرار کنند.

به نظر می رسد که خانواده اغلب اوقات از این موضوع ناآگاهند که کودکان ، چه مدت از وقت خود را به استفاده از اینترنت می گذرانند. شصت و دو درصد از کودکان تمایل دارند که به طور مخفیانه در خانه ، مدرسه ، کتابخانه ها و... از کامپیوتر استفاده کنند.
خانواده ها و مربیان غالباً معتقدند که آنها راجع به آنچه کودکان در هنگام استفاده از اینترنت در حال تجربه کردن هستند آگاهی دارند . برای مثال آنها کامپیوتر را در اتاق نشیمن نصب می کنند تا بتوانند کودک را در حین تماشای تلویزیون یا انجام امور دیگر مشاهده کنند و زیر نظر داشته باشند. اگر چه بچه ها در گمراه کردن والدین خود خیلی باهوش هستند. و این یک حقیقت است که کودکان در بین خانواده ، ماهرترین کاربر شبکه هستند.

در سال 1999Valkenburg و Soeters تجارب کودکان از اینترنت را بررسی کردند. در آن زمان تحقیق روی این موضوع خیلی سخت بود. نتایج نشان داد که بیست و پنج درصد کل کودکان ، رویارویی با موارد ناخوشایند در اینترنت را گزارش کردند[19]. از آن زمان تا اکنون به تعداد کودکانی که از وب استفاده می کنند اضافه شده است، در نتیجه نویسندگان معتقدقند که انجام تحقیقات روی تجارب کودکان از اینترنت امری ضروری است.

هنگام بررسی آثار زیان بار اینترنت بر كودكان در یكی از سایت های علمی به یك بررسی جالب كه در كشور هلند صورت گرفته بود ، برخوردم . این بررسی در بین كودكان هشت تا دوازده ساله که در تابستان 2004 انجام گرفته بود . . این بررسی بر اساس تحقیق Blauw Research, 2004 بود و سه هدف داشت . اولاً کشف این که چرا کودکان از اینترنت استفاده می کنند. دوماً فهمیدن تجارب مثبت کودکان از اینترنت و سرانجام کشف اینکه چقدر کودکان با مطالب مضر و مغشوش کننده در اینترنت مواجه می شوند. یافته های به دست آمده از تحقیق Valkenburg و Soeters در مورد سه هدف مورد نظر جالب بود . بنابراین ما تصمیم گرفتم که سوالی را به مجموعه سوالات تحقیق در مورد تجارب منفی کودکان اضافه کنیم . همچنین علاقه مند بودیم بدانم آیا کودکان راجع به این تجارب با دیگران صحبت می کنند، اگر نه، چرا؟

روش تحقیق در این بررسی به صورت زیر بود :

کودکان بین سنین هشت تا دوازده سال از پنج مدرسه ابتدایی از سراسر هلند در نظر گرفته شدند. نمونه ما شامل بچه هایی با زمینه اجتماعی – اقتصادی گوناگون از مدارس مختلف بودند . از بچه ها سوالاتی شد از قبیل اینکه آیا آنها در خانه به اینترنت دسترسی دارند؟ آیا آنها بیشتر از سه بار از آن استفاده می کنند.محققین این پژوهش علاقه مند بودند که تجارب واقعی بچه ها از اینترنت را بسنجند . ، بنابراین فقط کودکانی را که به این دو سوال پاسخ مثبت داده بودند ، انتخاب کردند . جامعه نمونه نهایی شامل 391 کودک که شامل 193 پسر و 198 دختر بود.

به کودکان در مدرسه پرسشنامه هایی داده شد. در این پرسشنامه، سوالاتی بود از قبیل سن و جنس کودک، دفعات استفاده از اینترنت، انگیزه آنها جهت استفاده از اینترنت، تجارب ناخوشایند و تجارب لذت بخشی که در حین استفاده از این رسانه داشتند . کودکان در مورد شیوه پر کردن پرسشنامه راهنمایی شدند . محققین می خواستند مطمئن شوند که آنها تجارب منفی خود را خواهند گفت. کودکان ممکن بود از گفتن تجربیات خود به ما خودداری کنند. زیرا آنها از نتایجی که ممکن بود بیان تجربیاتشان برای آنها داشته باشد می ترسیدند. بنابراین تاکید شد که اطلاعاتی كه از آنها گرفته می شود ، محرمانه خواهد بود

کودکان باید در مدت 15 دقیقه به سوالات پاسخ می دادند.

نتایج به صورت زیر بود :

انگیزه کودکان برای استفاده از اینترنت:

این تحقیق نشان داد که بیشترین انگیزه کودکان هنگام استفاده از اینترنت شامل مواردی همچون بازیهای کامپیوتری ، اتاقهای گفتگو و بارگذاری موسیقی می باشد. انگیزه دیگری که کودکان جهت استفاده از اینترنت از آن یاد کردند شامل یافتن اطلاعات برای مدرسه و سرگرمی بود.

تفاوت سن و جنس در انگیزه کودکان برای استفاده از اینترنت:

پسرها و دخترها هر دو بازیهای کامپیوتری را دوست دارند. تنها تفاوت اینجا است که آنها انواع متفاوتی از بازیهای کامپیوتری را می پسندند. پسرها کلکها و رمزهای بازیها را به کامپیوتر انتقال می دهند. این بازیها باعث فراهم نمودن شادابی ، توانایی و انرژی بیشتر برای آنها می شود. این بازیها بیشتر خشن هستند و شخصیت اصلی اغلب مجبور است با نزاع راه خود را در مقاطع و حیطه های مختلف پیش ببرد. دختران به ندرت اقدام به انتقال کلکها و رمزها از اینترنت به کامپیوتر خود می کنند ، آنها بازیهای دیگری را می پسندند. این بازیها شامل حل معما یا یافتن گنجینه ها و جواهرات است. آنها بازیهایی را ترجیح می دهند که واقع گرایانه هستند.
تحقیقات همچنین نشان داد که پسران بیشتر از دختران به انتقال موسیقی به کامپیوتر می پردازند. در حالیکه دختران بیشتر از پسران از اتاقهای گفتگو و ایمیل استفاده می کنند. این مطلب توضیحی است برای این حقیقت که دختران ارتباط برقرار کردن با افراد دور را مهمتر از پسران می دانند. . چت کردن از طریق MSN در میان پسران و دختران به یک اندازه اهمیت داشت.

سن نقشی مهمی در انگیزه کودک جهت استفاده از اینترنت بازی می کند . کودکان جوانتر بیشتر به بازی کردن و جستجوی اطلاعات می پردازند و کمتر به ایمیل زدن و چت کردن روی می آورند. توضیح ساده این مطلب می تواند این باشد که کودکان جوانتر اغلب مهارتی جهت استفاده از برنامه ایمیل و چت ندارند.

تجارت مثبت کودکان از اینترنت :

برای تعداد زیادی از کودکان مشکل است که تجارب مثبت خود در هنگام استفاده از اینترنت را بیان کنند، شاید به این دلیل که اینترنت قسمت اصلی از زندگی روزانه آنها شده بود. تقریباً 50 درصد از کودکان مورد سوال، به طور روزانه از اینترنت استفاده می کردند. بعضی کودکان جهت پاسخگویی به سوالات این قسمت پرسشنامه ، داستانها یا تصاویر مضحک و خنده دار را توضیح می دادند.

از موارد دیگری که کودکان در مورد فرصتهای خوشایند و دلپذیر که توسط اینترنت برای آنها فراهم شده ذکر کردند شامل جستجوی اطلاعات راجع به سرگرمیها و علائق آنها، ارتباط با دوستان و آشنا شدن با اشخاص جدید بود . اگر چه بیشتر کودکان اینترنت را به این علت دوست دارند که سرگرم کننده است . خصوصاً به علت بازیهای کامپیوتری که آنها می توانند بوسیله آنها سرگرم شوند. یافتن اطلاعات برای مدرسه نیز به عنوان یک تجربه مثبت ذکر شد.

تجارب منفی کودک از اینترنت:

جهت بررسی و مطالعه تجارب منفی کودکان از اینترنت ، از کودکان خواسته شد تا بعضی چیزهایی که در هنگام استفاده از اینترنت برای آنها ایجاد مزاحمت و اغتشاش می کنند را بنویسند. کودکان اغلب این نوع اطلاعات را به شما نمی دهند زیرا می ترسند این اطلاعات به گوش والدین یا دبیران آنها برسد، بنابراین ما تاکید شد که اطلاعات کاملاً محرمانه خواهد ماند .

در 1999 ، 7/24 درصد از کودکان مورد مطالعه، هنگام استفاده از اینترنت با موارد ناراحت کننده ، ناخوشایند و اضطراب آور روبرو می شدند. اما این رقم در سالهای بعد افزیش یافت ، بطوریکه در سال 2004 به 50 درصد رسید.

تجارب منفی و ناخوشایندی که کودکان به آن اشاره کردند مواردی بود از قبیل : عکسها و نوشته های مستهجن و تحریک کننده احساسات جنسی ، ترس و وحشت ، ویروسها ، تهدید توسط افراد شناخته ( تهدید A) و تهدید توسط افراد ناشناس ( تهدید B) .

Valkenburg و Soeters سه خطر را در هنگام استفاده از اینترنت مطرح کردند: در معرض موارد نامناسب قرار گفتن ، آزارهایی که به هنگام کار با اینترنت با آن مواجه بودند و فشارهایی که متعاقب آن گریبانگیر کودکان می شود.

در 1999 ، یکی از تجارب ناخوشایندی که کودکان ذکر کردند این بود که در حین استفاده از اینترنت ناگهان با یک ویروس برخورد می کردند که به دنبال آن تصاویر پورنوگراف و مستجهن ظاهر می شود. آزارهای اینترنتی توسط 5/2 درصد از کودکان گزارش شد. به طور قابل ملاحظه ، هیچ کدام از بچه ها آزارهایی که بعد از استفاده از اینترنت ممکن بود گریبانگیر آنها شود را گزارش نکردند. ویروس می تواند به میزان زیادی ناخوشایند باشد . اگرچه ویروسها نامرتبط با سه خطر ذکر شده در بالا هستند ، اما دریافتیم که کودکان نه تنها به وسیله خود ویروس اذیت می شوند ، بلکه آنها همچنین از سرزنشها و انتقادهایی که والدین و مربیان به علت آسیبها و خسارتهای ایجاد شده توسط آنها ایجاد می شوند ، هراسانند. چون احتمال می دهند که از استفاده از اینترنت منع شوند.

نتایج نشان داد که کودکان در سال 2004 نسبت به سال 1999 بیشتر در معرض موارد نامناسب قرار گرفتند.

تقریباً 80 درصد کودکان در مورد تجارب منفی خود با دیگران صحبت می کنند اگر چه انتظار می رود که این افراد مربی یا والدین باشند اما 45 درصد کودکان تجارب منفی خود را با دوستان خود در میان می گذارند.

تفاوت سن و جنس در تجارب منفی کودکان برای استفاده از اینترنت:

دخترها بیشتر از پسرها تجربیات ناخوشایند اینترنتی را گزارش می کنند . بیشتر آنها در معرض قرار گرفتن تصاویر مستهجن و تحریک کننده احساسات جنسی را به عنوان یک مسئله آزاردهنده نام می برند. برعکس پسران با سن بیشتر، موقعیتهای سوء استفاده جنسی را موردی هیجان انگیز می دانند. . دختران بزرگتر اغلب بیشتر از جوانترها و پسران تهدید می شوند . توضیح این موضوع می تواند این حقیقت باشد که دختران بزرگتر بیشتر از پسران و دختران جوانتر از طریق اینترنت ارتباط برقرار می کنند. توضیح دیگر اینکه دختران اغلب بیشتر از پسران ترس را تجربه می کنند .

از آنچه نتیجه ی تحقیق این محققین هلندی در پی داشت می توان به این نكته اشاره كرد كه :
همواره امنیت کودکان روی اینترنت از زمانیکه کودکان شروع به استفاده از اینترنت کردند به موضوعی قابل بحث تبدیل شده است. ، حفاظت از کودکان به طور مثال از طریق Children"s Safety Foundation در هلند ، the Children"s Online Protection Act و Cyber Angels در آمریکا ارائه می شود.

علاوه بر این موسسات ، نرم افزارهای فیلتر سایتهای خلاف نیز به تعداد زیادی در دسترس هستند که توسط تهیه کنندگان اینترنت ( کسانی که قول می دهند که محیط امنی برای کودکان فراهم کنند) تهیه می شوند. بیشتر افراد معتقدند که استفاده از اینترنت می تواند یک تجربه تربیتی و فرهنگی برای کودکان باشد ، اما همچنین اینترنت می تواند یک مکان بسیار خطرناکی نیز باشد. والدین ، این مطلب را می دانند ، درنتیجه نرم افزارهای فیلتر را روی کامپیوترها نصب می کنند یا اینکه کامپیوتر را در اتاق نشیمن قرار می دهند تا آنها بتوانند کنترل نزدیکی روی کودکان ، در حین استفاده از اینترنت داشته باشند. با وجود این همه تلاش ، 50 درصد از کودکان مصاحبه شونده هنوز در هنگام استفاده از اینترنت ، در معرض عوامل ناخوشایند و اضطراب آور قرار دارند.چگونه این مسئله احتمال دارد؟

به کودکان باید آموزش دهند که هرگز اطلاعات شخصی خود را به افرادی که در اتاقهای گفتگو ملاقات می کنند ندهند. کودکان معتقدند که شخصی که بیشتر از دو بار در اتاقهای گفتگو با آنها ملاقات میکند ، یک آشنا به حساب می آید. در نتیجه این قابل قبول است که آنها اطلاعات شخصی خود را به آنها بدهند. موقعی که از خانواده ها سوال می شود که آیا آنها در مورد اطلاعات مضری که کودک حین استفاده از اینترنت با آنها روبرو می شود آگاهند ، تقریباً همه آنها جواب مثبت می دهند.

اگر چه نرم افزارهای فیلتر محتوا در دسترس قرار دارند، تاثیر آنها قابل بحث است. کودکانی که ترفندهای استفاده از کامپیوتر را خوب می دانند ، می دانند چگونه این فیلترها را دور بزنند و از کنار آن بگذرند.

در واقع آنها با جنبه های منفی اینترنت دیر یا زود روبرو خواهند شد. علاوه بر آن خانواده ها ، به شدت معتقدند که اینترنت یک ابزار آموزشی موثر است. نه تنها اینترنت یک منبع اصلی برای مدرسه است ، بلکه موادی که در اینترنت یافت می شود ، کودکان را در روشهای دیگری آموزش می دهد. برای مثال اینترنت ایجاد دوستی ها و نفرتها و دانش در مورد موضوعات حساس را فراهم می کند. اینترنت امروزه تبدیل به تفریحگاه کودکان شده است.

تعداد زیادی از کودکان به اینترنت دسترسی دارند.که این به عقیده ما چیز خوبی است. اگر چه این دلیلی است برای نگرانی در مورد افزایش شمار کودکانی که در معرض تجارب منفی اینترنت قرار می گیرند. در چهار سال آینده کمیسیون اروپا 45 میلیون در همکاری با بیست و پنج کشور عضو ، جهت افزایش خطراتی که بوسیله اینترنت ایجاد می شود ، هزینه کرد.

پیشنهاد آخر مجلس اروپا این است که همه وب سایتهایی که مختص کودکان است ، لازم است به جای پسوند .com دارای پسوند .kid باشد مجلس امیدوار است که از این طریق بتواند از کودکان حمایت کند.

باید امیدوار باشیم که بیشتر بودجه صرف کمک به شرکتهای نرم افزار، جهت گسترش یا بهبود نرم افزارهای فیلتر جهت حفاظت کودکان از خطر اینترنت نشود ، بلکه ما امیدواریم که بخش وسیعی از این بودجه صرف برنامه های آموزشی و تعاون و همکاری بین دولت و دیگر آژانسهای عضو اتحادیه اروپا جهت امنیت کودکان روی اینترنت شود . اگر چه ، مهمترین چیز در آینده این است که ما تحقیقات خود را در مورد تجارب و رفتار کودکان روی وب ادامه دهیم. تحقیقات به ما کمک خواهد کرد که اینترنت را به مکان امنی برای کودکان تبدیل کنیم.



اینجانب به عنوان نویسنده ی این مقاله قصد داشتم تحت همین الگو تحقیق مشابهی را در مدارس ایران و بر روی كودكان و نوجوانانی كه در دسترس بودند انجام دهم اما به دلیل اینكه هنوز مساله ی استفاده از اینترنت در ایران ، مثل كشورهای اروپایی همه گیر نشده و دیگر اینكه اكثر سایت های غیر مجاز در ایران خود به خود فیلتر هستند ، این امر غیر ضروری به نظر می رسید . به خصوص كه با وجود اینكه 70 درصد آنها به كامپیوتر دسترسی داشتنند تنها دو یا سه نفر آنهم به صورت خیلی محدود به اینترنت دسترسی داشتند .

این دلیل كه مطمئنا با سرعتی كه ایران در استفاده از تكنولوژی دارد ، به زودی این امر به یك دغدغه ی روز در ایران نیز بدل خواهد شد . ولی با توجه به نتایج تحقیق این محققین هلندی ، برآن شدم تا با بیان آسیب های دنیای سایبر ، آگاهی های لازم را به نوجوانان ناآگاهی كه به عنوان دانش آموزان خودم ، با آنها در ارتباطم بدهم . كما اینكه در كنار دانش آموزان كلاس خودم ، وب سایتی جهت ایجاد ارتباط های چند جانبه با همدیگر را طراحی نمودم كه لازمه ی استفاده از آن ، داشتن اطلاعات در زمینه ی دامهای فراروی آنها ، هنگام گام گذاشتن در دنیای شبكه است .

جمعه 3/6/1391 - 5:58 - 0 تشکر 526036

اینترنت، كذبها و روابط ج ن  س  ی

یكی از جذابیت*های شبكه جهانی اینترنت به ویژه برای كاربران پرو پا قرص آن،وجود كلوپ های گفتگو و چت روم*های اینترنت است،اما این كه چه قدر این كلوپ*ها كارآیی مفید فرهنگی و علمی داشته*اند،جای بحث و بررسی دارد.مقاله زیر با طرح بحث نقش كلوپ*های مذكور در ایجاد عشق مجازی و روابط  ج  ن س ی،به موضوع دروغ پردازی و شخصیت*سازی تصنعی و نیز فرجام ناخوشایند اكثریت غالب این روابط اشاراتی دارد.

با مختصر فشاری بر صفحه كلید و به كارگیری ماوس كامپیوتر،این [چهره*های] مجازی متقلب،بی*درنگ به شبكه جهانی دروغ پردازی(اینترنت)وصل می*شوند.دنیای اینترنتی،دنیایی است كه یك زن متاهل47 ساله و صاحب سه فرزند،به راحتی تغییر چهره داده و خود را به عنوان دختری هفده ساله و پرشور و نشاط جا می*زند.

دنیایی كه در آن،یك دانش آموز اخراجی و بیكار،تغییر چهره داده و خود را صاحب یك شركت آتیه*دار و رو به ترقی معرفی می*كند.عرصه*ای كه یك زندانی(تعجب نكنید،دربسیاری اززندان*ها دسترسی به اینترنت امكان*پذیراست)می تواند با چهره*های مبدل،تبدیل به افسر ویژه*ای شود كه می*خواهد ازدستبرد زدن به حساب بانكی آن لاین شما توسط افرادی كه قصد تهدید دارند،"ممانعت" به عمل آورد.

اینترنت دنیایی است كه متجاوزین به عنف و آدم ربایان در آن ولگردی و پرسه زنی می*كنند و بقیه افراد جاده صاف كن، كه خود را شهروندانی قانونمند تصور می كنند، ساعتها وقت خود را صرف گفتگو در این فضای مجازی می كنند،در صورتیكه واقعیت چیز دیگری است.آنها بر موجی سوار شده*اند كه به دنبال قربانیان تازه*ای می*گردند.

بسیاری از زوج ها،دوست دخترها،دوست پسرها و نامزدها(زن و مرد)هستند كه از طریق اتاق های گفت و گو (اتاق های چت) با هم ارتباط برقرار می*كنند.دسته*ها و گروه*هایی به صورت آن لاین می باشند كه افراد مجرد در زمان*های مشخص به آنها پیام فرستاده و متقابلا پیام دریافت می*نمایند و گاهی این ارتباط ساعت*ها به طول می*انجامد و هرگزهم موجب گمراهی آن*ها از ارتباط حقیقی(زندگی زناشویی)نمی*شود.

اما عده*ای نیزحقیقتا گمراه می*شوند و هرگز نمی توانند خود را از شبكه ی آشفته اینترنت رهاكنند؛نمی*توانند معشوقه*های جدید كامپیوتری خود را كنار زده و یا آنها را مهار كنند،برعكس آنها را بر روابط زندگی خود ترجیح می*دهند.

بسیاری از زنانی كه مورد بی*مهری شوهرانشان قرار گرفته*اند،معتقدند،زمانی كه از نزدیك شاهد روابط شوهران خود با معاون جذاب اداره،دوست صمیمی دوره دبیرستان شوهرانشان و یا آن خانم* صاحب سبك در آرایشگاه بودند،هرگز باور نمی كردند كه سیستم كامپیوتری شخصی آنها نیز تبدیل به رقیبی برای روابط عاشقانه با همسرانشان شده باشد.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.