• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 723)
جمعه 3/6/1391 - 2:10 -0 تشکر 525242
چرا نام امام زمان (عج) به تصریح در قرآن نیامده است؟

احتمالات مختلفی در این باره می توان بیان کرد:

1-قرآن بنا ندارد که برای هر بهانه جویی پاسخ داشته باشد. بلکه تنها راه را به طور روشن بیان می کند و بعد از تفصیل ، سخن را کافی می داند. و در این مساله نیز، حقیقت چنان روشن است که نیاز به بیان دیگری نبوده است.
قرآن لج بازی و بهانه گیری عده ای را بی پایان می داند:
وَ لَوْ أَنَّنا نَزَّلْنا إِلَیْهِمُ الْمَلائِكَةَ وَ كَلَّمَهُمُ الْمَوْتى‏ وَ حَشَرْنا عَلَیْهِمْ كُلَّ شَیْ‏ءٍ قُبُلاً ما كانُوا لِیُؤْمِنُوا إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ یَجْهَلُونَ؛[انعام/111] و اگر ما فرشتگان را بر آنها نازل كرده بودیم و مردگان با ایشان سخن مى‏ گفتند و هر چیزى را دسته‏ دسته نزد آنان گرد می آوردیم، باز هم ایمان نمى‏ آوردند، مگر اینكه خدا بخواهد. و لیك بیشترشان جاهلند.

و در مقابل این عده، حتی پیامبر خدا (ص) نیز به درخواست معجزه و نظیر آن بی اعتنایی می کند مثل آنجایی که از پیامبر (ص) می خواهند که قربانی او سوزانده شود:
الَّذِینَ قَالُواْ إِنَّ اللَّهَ عَهِدَ إِلَیْنَا أَلَّا نُؤْمِنَ لِرَسُولٍ حَتىَ‏ یَأْتِیَنَا بِقُرْبَانٍ تَأْكُلُهُ النَّارُ  قُلْ قَدْ جَاءَكُمْ رُسُلٌ مِّن قَبْلىِ بِالْبَیِّنَاتِ وَ بِالَّذِى قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِینَ؛[آل عمران/183] كسانى گفتند: ما را با خدا عهدى است كه به هیچ پیامبرى ایمان نیاوریم، مگر براى ما قربانیى بیاورد كه آتش آن را بخورد. بگو: پیش از من پیامبرانى با معجزه‏ها و آنچه اكنون مى‏ خواهید آمده ‏اند، اگر راست مى‏ گویید، چرا آنها را كشتید؟

2- همانطور که حتما شنیده اید، در دورانی ذکر نام امام زمان (محمد عج) ممنوع بوده است. و دوران حمل و تولد ایشان نیز مخفی بوده است. حال آیا رواست که در نظیر چنین مساله ای، تمام جزئیات در قرآن ذکر شود؟

3- خدای تعالی وعده داده است که قرآن را از تحریف حفظ کند:
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ؛[حجر/9] ما قرآن را خود نازل كرده ‏ایم و خود نگهبانش هستیم.
و خدای تعالی امور را از طریق اسباب و عللش انجام می دهد و بیان صریح نام امام زمان (عج) در قرآن، انگیزه دست بردن در قرآن را بیشتر می کرده است و همان گونه که صریحا اسم حضرت علی (ع) در قرآن نیامده، اسم حضرت مهدی (عج) نیز در قرآن نیامده است.

خلاصه اینکه اصل، روشن بودن راه از بی راهه است و راه نیز به اندازه کافی روشن شده است. و ما باید از شباهت به بهانه جویی های بنی اسرائیلی، پرهیز کنیم.[سوره بقره آیه 67 تا 71]

شنبه 4/6/1391 - 1:19 - 0 تشکر 527824

هوالعزیز
سلام

خوش اومدین
و متشکر از مطلبی که قرار دادین

در ادامه بنده هم قسمت های از مقاله ای رو عنوان میکنم

چطور می توان به وسیله قرآن وجود حضرت ولیعصر (عج) و ظهور او را اثبات کرد؟

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
شنبه 4/6/1391 - 1:20 - 0 تشکر 527826

هوالعزیز
سلام

باید دانست که قرآن نوعا به صورت کلی سخن می گوید و تفصیل آن در سنت آمده است.

با توجه به این نکته از دو دسته آیات قرآن، می توان برای وجود حضرت ولیعصر (عج) و ظهور آن حضرت استفاده نمود:

۱. آیاتی که ضرورت وجود حجت الاهی را در میان مردم بیان می کنند. از جمله خداوند سبحان خطاب به پیامبر اکرم (ص) فرمود: "مانا تو بیم دهنده ای و برای هر جامعه راهنمایی است" این آیه و روایات تفسیر کننده آن وجود و حضور دایمی رهبران آسمانی را به طور عام در جوامع بشری مورد تأیید و تأکید قرار می دهد.

۲. آیاتی که بشارت به حکومت صالحان و مستضعفان و مؤمنان بر کره زمین می دهد. مثلاً در جایی از قرآن کریم آمده است: "و همانا در زبور بعد از آن که در تورات (نوشته بودیم) نوشتیم که زمین را بندگان صالح من به ارث خواهند برد". و در جای دیگری از قرآن خداوند "وعده" می دهد که بندگان صالح به قدرت می رسند و امنیت را در جهان گسترش می دهند و دین را در سراسر جهان فراگیر می کنند.

در روایات مصداق این آیات مشخص شده و به وجود و ظهور حضرت مهدی (عج) تفسیر گردیده است.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
شنبه 4/6/1391 - 1:21 - 0 تشکر 527827

هوالعزیز
سلام

ظهور منجی و کسی که روزی خواهد آمد و جهان را پر از عدل و داد خواهد نمود، از اموری است که مورد اتفاق همه ادیان و فرق موجود دنیا است، منتها در تعیین مصداق و بعضی از خصوصیات آن با هم اختلاف دارند.

اما شیعه معتقد است که منجی و مصلح جهانی حضرت مهدی (عج )است. [۱]

از آن جا که قرآن بر اساس مطالب مستحکم فطری و عقلی است، بهترین سند برای هر مطلب علمی و دینی است.

این نکته را در آغاز باید دانست که قرآن نوعا به صورت کلی سخن می گوید و برای تشریح و تفسیر آن باید به سراغ خبره و متخصص علوم قرآنی؛ یعنی ائمه معصومین (ع) رفت. به عبارت دیگر، وظیفه و مسئولیت روشنگری و بیان مقصود آیات قرآن به حجت های الاهی واگذار شده است. [۲]

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
شنبه 4/6/1391 - 1:21 - 0 تشکر 527829

هوالعزیز
سلام

از دو دسته آیات قرآن، می توان برای وجود حضرت ولیعصر (عج) و ظهور آن حضرت استفاده نمود:

۱. آیاتی که ضرورت وجود حجت الاهی را در میان مردم بیان می کنند.

۲. آیاتی که بشارت به حکومت صالحان و مستضعفان و مؤمنان بر کره زمین می دهد.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
شنبه 4/6/1391 - 1:22 - 0 تشکر 527831

هوالعزیز
سلام


۱. آیاتی که ضرورت وجود حجت الاهی را در زمین بیان می کنند:

از نظر قرآن کریم، در طول تاریخ زندگی بشر، هیچ گاه زمین از حجت خدا خالی نبوده و خداوند برای هر امتی فردی مناسب را برگزیده تا انسان ها را در راه رسیدن به کمال مطلوب رهنمون باشند. چنان که خداوند سبحان فرمود: "إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هاد". [۳]

پس همواره یک بیم دهنده و هدایتگر در جوامع انسانی حضور دارد که از جانب خدا برگزیده شده است. امام صادق (ع) در تفسیر آیه یاد شده فرمودند: "در هر زمانی امامی از خاندان ما وجود دارد که مردم را به آنچه رسول الله آورده (دین اسلام) هدایت می کند". [۴]

از مجموع این آیه و روایت ضرورت وجود حجت الاهی به عنوان هدایتگر در هر عصر، به خوبی فهمیده می شود.

دلیل دیگر بر ضرورت وجود امام معصوم در جامعه این است که قرآن مبین و مفسر لازم دارد و به جز امام معصوم کسی به تمام معانی و خصوصیات آیات قرآن از محکمات و متشابهات آگاه نیست. پس به حکم عقل قطعی پس از رسول، امام معصوم لازم است. [۵]

امام رضا (ع) در بیان لزوم وجود امام معصوم می فرمایند: "اگر زمین برای یک چشم به هم زدن از حجت خالی شود، اهلش را در خود فرو خواهد برد". [۶]

امامان معصوم (ع) مایه آرامش و امنیت هستی و واسطه فیض الاهی اند و نعمات و برکات خداوند متعال به واسطه آنها و به یمن حضورشان به انسان ها داده می شود، که اگر لحظه ای برکت وجودشان نباشد، زمین اهلش را فرو می برد. [۷]

اما این که مصداق این امام معصوم، کیست و چه هویتی دارد، روایات فراوانی وارد شده که بیان می دارند این فرد همان فرزند امام حسن عسکری (ع) است و... . [۸]

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
شنبه 4/6/1391 - 1:23 - 0 تشکر 527834

هوالعزیز
سلام


۲. دسته دوم آیاتی که بشارت به حکومت صالحان و مؤمنان بر روی زمین می دهد:

بر اساس ده ها آیه از قرآن کریم موضوع ظهور حضرت مهدی (عج) قابل استناد است، تمرکز غالب این آیات بر بشارت به بندگان صالح و مستضعف برای بازستاندن حق خود و رسیدن به قدرت و ایجاد یک حکومت واحد جهانی مبتنی بر حق و عدل و غلبه اسلام بر تمامی مکاتب و ادیان است. قرآن کریم از یک سو بیان می کند این بشارت در بعض کتب آسمانی دیگر هم آمده است: "و همانا در زبور بعد از ذکر (تورات) نوشتیم که زمین را بندگان شایسته من به ارث خواهند برد". [۹]

از سوی دیگر این بشارت را به اراده خداوند استناد می دهد: "و خواستیم بر مستضعفان روی زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان گردانیم". [۱۰] این آیات بشارت در ظهورند که در تفسیر آن روایات زیادی وجود دارد که این ادعا ی ما را اثبات می کنند.

در آیه دیگری خداوند حکومت و جانشنی مؤمنان و صالحان را به عنوان "وعده الاهی" بر بندگان با ایمان خود بیان می کند و امنیت و آرامش را مژده می دهد: "خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده اند وعده داده است که حتماً آنان را در این زمین جانشین (خود) قرار دهد و آن دینی را که برایشان پسندیده است، به سودشان مستقر کند و بیمشان را به امنیت مبدل گرداند تا مرا عبادت کنند و ...". [۱۱]

روایات معصومین (ع) این آیه را بر حضرت حجت ولیعصر (عج) و اصحاب او منطبق نموده اند. [۱۲]

انتظار فرج نیز که خود بحثی مبسوط و مفصل است و دلالت به "وجود" و "ظهور" حضرت ولیعصر (عج) می کند، در قرآن و روایات ائمه اطهار (ع) مورد اشاره قرار گرفته است. "و ارتقبوا انی معکم رقیب". [۱۳]

در حدیثی امام رضا (ع) در تفسیر آیه یاد شده انتظار فرج را موجب گشایش و آرامش دانسته اند. [۱۴]

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
شنبه 4/6/1391 - 1:24 - 0 تشکر 527836

هوالعزیز
سلام


آنچه از مجموع آیات و روایات یاد شده استفاده می شود این است که بر اساس حکمت و لطف خداوند در طول تاریخ بشر همواره رهبرانی آسمانی مردم را انذار و تبشیر نموده اند و خداوند برکت وجود آنها را در زمین همیشگی کرده است.
حضرت مهدی (عج) در این زمان، مقام رهبری و امامت جهانیان را به دست دارند و روزی ظهور می فرمایند. [۱۵]

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
شنبه 4/6/1391 - 1:24 - 0 تشکر 527838

منابع:

[۱] برای آگاهی بیشتر نک: نمایه: امام زمان (عج) و ادیان، سؤال ۱۴۲۸ (سایت: ۱۶۳۱).

[۲] حدیث ثقلین، مستدرک حاکم، ج ۳، ص ۱۴۸،طبع دارالمعرفة، بیروت.

[۳] به درستی که تو بیم دهنده ای و برای هر جامعه راهنمایی است. رعد، ۷.

[۴] بحارالانوار، ج ۲۳، ص ۵. "و فی کل زمان امام منا یهدیهم الی ماجاء به رسول الله (ص)".

[۵] بانوی اصفهانی، سیده نصرت امین، مخزن العرفان در تفسیر قرآن، ج ۳، ص ۳۹، توضیح آیه ۴۴ ، نحل.

[۶] بحارالانوار، ج ۲۳، ص ۲۹، احادیث دیگری نیز با همین مضمون در منبع مذکور آمده است.

[۷] در بحارالانوار، ج ۲۳، ص ۵۶، به مقوله لزوم وجود همیشگی رهبر آسمانی بر می خوریم.

[۸] نک: منتخب الاثر، نجم الثاقب، بحار الانوار، ج ۲۳ و ... .

[۹] " و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون"، انبیاء، ۱۵۰.

[۱۰] قصص، ۵.

[۱۱] نور، ۵۵.

[۱۲] ر.ک: امید سبز، ص ۳۴، فرزی، محمد علی.

[۱۳] "منتظر باشید که من هم مثل شما منتظرم" هود، ۹۳.

[۱۴] المیزان، ص ۳۹۳ - ۳۹۴.

[۱۵] برای آگاهی بیشتر نک: موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، ص ۲۸۷- ۲۹۸.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.