• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن روانشناسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
روانشناسي (بازدید: 546)
پنج شنبه 2/6/1391 - 1:4 -0 تشکر 524102
معجزه تشویق در تربیت کودکان

از تدابیر مهمی كه در بازسازی رفتار فرزندان می توان از آن استفاده كرد تشویق است.
تشویق از مسائل بسیار مهم تربیت اسلامی و از بهترین شیوه های تربیت كودك است، فرزندان از تحسین و تشویق لذت می برند و این از تمایلات فطری آنان است كه باید به بهترین شیوه و باری گرایش دادن آنها به فعالیت های ارزشمند، از آن استفاده كرد.

همواره كودكان از تشویق و تحسین خوششان می آید، یكی از مایه های شادی و كار كردن با كودكان مشاهده خشنودی در چهره آنها است، به ویژه زمانی كه در كاری موفق می شوند و ما نشان می دهیم كه متوجه موفقیت آنان شده ایم. تقریباً درباره همه كودكان این موضوع مصداق دارد كه تحسین، انگیزش و تشویق بیشتر از تنبیه و عیب جویی می تواند رفتاری را در كودك نهادینه كند كه بزرگسالان خواهان آن هستند.
 احتمالاً بیشتر افراد متوجه این نكته شده اند كه تحسین و تشویق در مقایسه با تنبیه و تحقیر، اثرات بهتری به بار می آورد، علاوه بر این به نظر می رسد بسیار بجاست كه در عین حال، در پی یافتن خطاهای كودك نیز باشیم.

نیاز به تشویق نیازی همیشگی است و این خطاست كه برخی تصور كنند چون فرزندانشان بزرگ شده اند، پس دیگر نیازی به تشویق ندارند، بلكه جز انبیا و اولیا و برگزیدگان الهی، همه ی افراد در همه ی مراحل زندگی نیازمند تشویق و تمجیدند.

پنج شنبه 2/6/1391 - 1:6 - 0 تشکر 524113

فواید تشویق




1. تشویق موجب تقویت روحی فرزندان می شود و نیروی تازه ای به آنان می بخشد تا بتوانند با اعتماد به نفس و پشت گرمی بیشتر كارهای خوب و مورد ذوق و علاقه ی خود را دنبال كنند و به اهمیت آنها بیش از پیش پی ببرند.
2. تشویق استعدادهای درونی كودكان را رشد داده و به شكوفایی سوق می دهد و زمینه های یأس و ناامیدی را در آنها از بین می برد.
3. كودك در پرتو تشویق یاد می گیرد كه مشكلات و سختی ها را بر خود هموار سازد تا هدف مطلوب خود را دنبال كند و تداوم تشویق به تداوم فعالیت های رشد دهنده ی كودك می انجامد.
4. تشویق كودكان توسط پدر و مادر و اطرافیان و مربیان باعث می شود كودكان با نظری خوب و خوش بینانه به آنها بنگرند و آنها را دوست و همدم و یار صمیمی خود تلقی كنند و این خود ثمرات بسیاری در بر دارد.
5. گاه یك تشویق به جا و حكیمانه و ساده ممكن است مسیر زندگی كودكی را عوض كند و او را از بدی و انحرافات نجات بخشد.
6. تشویق كودكان برای انجام فعالیت های مثبت و پاداش دادن پس از انجام آنها، باعث ایجاد انگیزش و تحرك در آنها خواهد شد و جو رقابتی خوبی در میان آنها پدید خواهد آورد. اما فرزندانی كه مورد تشویق قرار نمی گیرند، اغلب دچار شكست روحی می شوند و اعتماد به نفس خود را از دست داده و خود را پست و حقیر می شمارند و جرأت دست زدن به كار خوب را در خود نمی یابند بنابراین كه تشویق عمل بسیار پسندیده ای است جای تردید نیست؛ اما مهم تر از تشویق، نوع و نحوه ی تشویق است كه باید والدین در نظر بگیرند و الا چه بسا كه بازتاب منفی هم داشته باشد.
تشویق خوب آن است كه تنها زبانی نباشد، بلكه عملی نیز باشد و این كه اصالت پیدا نكند و به سرگرمی مبدل نشود، بلكه دقیقا به عنوان وسیله ای برای ایجاد و تقویت رفتارهای مثبت به كار رود و كودكان به خوبی بدانند برای چه تشویق می شوند و چه باید بكنند تا مورد تشویق قرار گیرند. هم چنین تشویق خوب آن است كه در حضور جمع صورت گیرد، نه فقط در خفا و پنهانی.

پنج شنبه 2/6/1391 - 1:7 - 0 تشکر 524121

تشویق خداوند


خداوند در قرآن مجید به مناسبت های گوناگونی بندگان صالحش را ـ از انبیا و صلحا گرفته تا اولیا و پیشوایان معصوم علیهم السلام تشویق و تمجید كرده است؛ مثلا ایوب پیامبر را به پاس صبر و پایداری اش در مقابل رنج ها مورد تمجید و ستایش قرار داده و درباره ی او می فرماید:
(انا وجدناه صابرا نعم العبد انه أواب)؛
ما او را صابر یافتیم، بنده خوبی است، او توجهش به درگاه ما بود.
بدین ترتیب او را از بهترین بندگان خویش معرفی كرد.
هم چنین درباره ی حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و اله و سلم آیات فراوانی به عنوان تقدیر و تمجید از وجود مقدسش آمده است؛ مثلا درباره ی اخلاق خوش و بی مانند او ذكر شده كه :


(و انك لعلی خلق عظیم)؛و به درستی كه تو بر خلق بزرگی هستی.»

پنج شنبه 2/6/1391 - 1:8 - 0 تشکر 524129

تشویق پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم



رسول گرامی صلی الله علیه و اله و سلم بارها امیرمؤمنان صلی الله علیه و اله و سلم را حضور دیگران ستایش كرد. در جنگ احد پس از كشته شدن عمرو بن عبدود به دست علی علیه السلام پیامبر فرمود:
«ضربه علی یوم الخندق أفضل من عباده الثقلین»ضربتی كه علی علیه السلام در روز خندق [بر پیكر دشمن] وارد ساخت؛ از عبادت جن و انس برتر است» و ده ها عبارت ستایش آمیز دیگر درباره ی آن حضرت و سایر امامان معصوم از رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم نقل شده كه از حوصله ی این بحث بیرون است؛

پنج شنبه 2/6/1391 - 1:9 - 0 تشکر 524135

تشویق و تمجید در سیره ی اهل بیت علیهم السلام



به دنبال نمونه های قبل اكنون چند نمونه دیگر از زندانی این الگوهای بزرگ انسانیت را مطرح می كنیم:
از امام رضا علیه السلام چنین روایت شده است:
روزی حضرت موسی بن جعفر در محضر پدرش (امام صادق) سخنی گفت كه باعث تعجب و سرور و شادی پدر شد.
حضرت به عنوان تقدیر و تشویق از فرزند خود به وی فرمود:
یا بنی؛ الحمد لله الذی جعلك خلفا من الآباء، و سرورا من الأبناء، و عوضا عن الأصدقاء؛
ای فرزندم! سپاس خدای را كه تو را جانشین و خلف پدران و مایه ی سرور و دلخوشی فرزندان و جانشین دوستان قرار داد.
یعنی فرزندم! تو با این شایستگی و لیاقتی كه از خود نشان می دهی، هم بهترین خلف و جانشین پدر هستی و هم بهترین فرزند و مایه ی روشنی چشم پدر و هم بهترین یار و مونس پدر به جای دوستان او می باشی.

پنج شنبه 2/6/1391 - 1:10 - 0 تشکر 524136

دیدگاه امام خمینی (ره) درباره تشویق كودكان

وتعلیم و تربیت دیدگاهی وسیع ، عمیق و دقیق داشته اند و در زمینه های تخصصی تعلیم و تربیت چنان دیدگاه و عملكردی ازخود نشان داده اند كه گویی در این رشته تحصیل كرده اند ؛ مثلاً درباره تشویق كودكان ، كارشناسانه به جزییات نقاشی كودكی توجه نشانمی دادند . به این مورد توجه كنید :روزی یكی از بچه های اقوام امام ، پیش ایشان می رود و نقاشی قشنگی را به امام نشان می دهد . امام به نقاشی او خوب نگاه می كنند و از او می پرسند :" این نقاشی را خودت كشیده ای ؟ " بچه جواب می دهد :‌" نه ، نقاشی را كس دیگری كشیده ، من فقط آن را رنگ زده ام ." 
 امام از صداقت بچه خیلی خوششان می آید،به او می گویند . " بارك الله ، خیلی قشنگ رنگ آمیزی كرده ای ..." و یك جعبه مداد رنگی به بچه جایزه می دهند . 
 موردی دیگریكی از دوستان كه همراه با خانواده به دستبوسی حضرت امام نائل شده بود ، بعد ازآن به حقیر مراجعه كرد و گفت :" پسرم كه كلاس پنجم دبستان است ، دفتر نقاشی اش را برای تقدیم به امام آورده بود اما محافظان مانع آوردن آن به خدمت امام شدند . برای همین خیلی ناراحت شده است ." دفتر نقاشی را گرفتم و دو روز بعد ، ضمن توضیح،خدمت امام تقدیم كردم . حضرت امام با دقت تمام اوراق آن را ملاحظه فرمودند و از مشاهده نقاشی اول كه عبارت از تانكی بود كه چرخ های آن را مداد تراش و تنه آن را كتاب و لوله شلیك آن را مداد و سرنشین آن را یك طفل دانش آموز تشكیل داده بود ، متبسم شدند و سپس دستور فرمودند كه برای تشویق این دانش آموز خردسال و همین طور طراح آن دفتر كه به وسیله امور تربیتی منطقه 3 آموزش و پرورش تهران تهیه شده بود ، جایزه ای متناسب اهدا شود .

پنج شنبه 2/6/1391 - 1:12 - 0 تشکر 524137

اثرات تشویق بر تربیت دانش آموزان


 تشویق و تمجید بعضی از نیازهای اساسی را برطرف می كند، به گونه ای كه كودكان همانطور كه باید به طرز مناسبی تغذیه شوند و لباس بپوشند به این نیاز دارند كه:

 * كسی برای آنها اهمیت و احترام قائل شود، باور كنند كه كسی نسبت به آنان متعهد است و به اندازه كافی دلسوز آنهاست و به شادی آنها فكر می كند، آنان باید احساس كنند كه دوست داشتنی هستند.

* آنان باید به صورتی روشن و مثبت، راهنمایی شوند تا بدانند كه چگونه باید زندگی خود را اداره كنند، آنان نیاز دارند كه بدانند چه كاری را باید انجام دهند، نه این كه چه كاری را نباید انجام دهند.

* باید خشنود و راضی باشند و دیگران را شاد كنند، آنان نیاز دارند بشنوند كه موجب خوشحالی والدینشان شده اند و دوست دارند سعی و تلاش زیاد آنها مورد توجه والدینشان قرار بگیرد.كودكانی كه به آنها بی اعتنایی می شود، نمی توانند حس كنند كه عزیز شمرده می شوند، زیرا مورد توجه قرار نمی گیرند. كودكانی كه فقط هنگامی وجودشان احساس می شود كه مورد انتقاد باشند و فقط پیام هایی منفی درباره رفتار خود می شنوند، آنها یاد می گیرند كه چه كاری را نباید انجام دهند، ولی نمی دانند چه كارهایی را باید انجام دهند.برای بسیاری از والدین سخت است كه از فرزند خود تعریف كنند، بعضی ها صرفاً نمی دانند كه چه تعریف یا تحسینی از او كنند، برخی دیگر از ابراز تعریف و تمجید احساس ناراحتی می كنند و یا اكراه دارند، چون معتقدند:

    * تعریف و تمجید، كودكشان را پر مدعا و از خود راضی خواهد كرد.
    * فقط زمانی باید از كودك تعریف كرد كه كاری برجسته و دور از انتظار انجام داده باشد.
    * رفتار و كار «عادی»، شایسته اظهارنظر خاصی نیست.
   * پیش از آنكه بابت یك تكلیف، از كودك تعریف و تحسینی به عمل آید، او باید در بعضی از حوزه های مورد نظر والدین نیز موفق شود، در غیر این صورت ممكن است تصور كند كه همه چیز رضایتبخش است و زمانی كه «لازم است» به اصلاح برخی از عملكردهای خود بپردازد، كوتاهی كند.خود پدر و مادر با فراهم آوردن امكانات و اعمال انضباطی مؤثر، مسئول موفقیت كودك بوده اند.

پنج شنبه 2/6/1391 - 1:14 - 0 تشکر 524138



10 اصل برای تشویق سازنده

    با این همه تحسین كردن كودكان، همیشه تاثیر مطلوب ندارد، هنگامی كه كودكان اعتقاد بسیار اندكی به خودشان داشته باشند، هر اظهارنظر مثبتی را درباره خود، به سختی می پذیرند، تعریف و تمجید را باور نمی كنند و حالت دفاعی آنان به اندازه ای نیرومند است كه به خودشان اجازه نمی دهند «فریب» چیزهایی را بخورند كه به نظرشان نوعی تملق نابجا و نامربوط محسوب می شود. برهمین اساس اصول دهگانه ای را برای تحسین و تمجید سازنده عنوان می كنند:

۱- كردار و عملكرد او را مورد تحسین قرار دهید نه خودش را.كودكان نیاز دارند كه به خاطر همان چیزی كه هستند، صرف نظر از آنچه می توانند انجام دهند، مورد تایید و پذیرش قرار گیرند، اگر والدین تنها زمانی كه كودكشان استعداد و شایستگی ویژه ای از خود نشان می دهد او را قبول و تایید كنند، آنگاه رسیدن به كمال برای كودك به كاری یكنواخت و كسل كننده تبدیل می شود.
۲- فرایند (سعی و تلاش) را مورد تحسین قرار دهید نه محصول كارش را. وقتی كودكان كوچك هستند، فرآیند آزمودن برای آنها حیاتی و بسیار مهم است. آنان نمی توانند به طور كامل و شایسته بنویسند، نقاشی كنند یا ریاضیات را درك كنند.
    در آغاز كار، آنچه تولید می كنند، كمتر از فرایند یادگیری اهمیت دارد، اما بعدها نتیجه كارشان هم اهمیت پیدا خواهد كرد. انتقاد سازنده راه پیش رفتن را به كودك نشان می دهد و تلاش هایی را كه كودك تا آن نقطه به عمل آورده، مورد تقدیر و تمجید قرار می دهد.
۳- عملكرد مشخصی را مورد تمجید قرار دهید.با ذكر جزئیات شرح دهید كجای كاری كه كودك انجام داده خوشحال كننده است، به طوری كه كودك بداند چه كاری را به طرز صحیح انجام نداده است و دوباره چه كار باید كند.
۴- كودك را با صراحت و بدون اما و اگر و كنایه مورد تحسین قرار دهید.برای گرفتن بهترین نتیجه، تمجید و تحسین باید به طور صریح ابراز شود. حرف هایی مثل «خوب عمل كردی - تعجب می كنم كه تنبلی نكردی!» یا «مشق امشب را خوب نوشتی، چرا قبلاً از این كارهای خوب نمی كردی » هرگونه تاثیر مثبتی را كه ممكن است تعریف و تمجید داشته باشد، خنثی و بی اثر می كند. 
 ۵- تعریف و تمجید باید واقعی و صادقانه باشد.همانطور كه درباره بزرگسالان صدق می كند، تمجید دروغین از كودك، نوعی اهانت ناخوشایند به او محسوب می شود. تمجید دروغین، خودآگاهی كودك را از بین می برد. اعتماد او را به پدر و مادر (یا هر فرد بزرگسال دیگر) از بین می برد و ممكن است ترس از شكست را در او افزایش دهد.
۶- تحسین را به صورت خودانگیخته ابراز كنید.تعریف و تمجید را بدون وقفه به زبان بیاورید نه پس از تعمق و اندیشه و آن را در حضور كودك به زبان بیاورید. نه آن كه وقتی از او دور شوید یا از اتاق دیگری بگویید؛ بلكه او باید بتواند طرز گفتن شما را ببیند و آن را با تمام وجود حس كند.
۷- روش های فیزیكی را فراموش نكنید.تماس بدنی و حالت چهره نیز می تواند بیانگر تحسین باشد. در آغوش كشیدن، لبخند زدن و بوسیدن مهم است. این كارها بیانگر محبت و قدردانی هستند، كمتر جنبه قضاوت دارند و بیشتر از بیان شفاهی حالت خودانگیخته دارند.
۸- پیشرفت های مقطعی كودك را نیز مورد تمجید قرار دهید.پیشرفت كودك را در هر مرحله، شایسته تعریف و تمجید بدانید. از این طریق، كودك احساس آرامش می كند.
۹- بگذارید كودك موفقیت را از آن خود بداند.نگویید «فوق العاده است، تو قبول شدی! من گفتم كه از روش های من برای موفقیت استفاده كن» یا «اگر من وادارت نكرده بودم كه برای درس شنا بروی، این مدال را نمی توانستی بگیری» یا «او در خواندن فوق العاده است، چون من پنج سال هر شب برایش كتاب می خواندم.» بگذارید كودك كامیابی خود را باور كند.
۱۰- برای بی اثر كردن آسیب هر انتقاد، چهار بار «تحسین و تشویق» لازم است.پژوهش نشان داده است كه برای ترمیم آسیب هر انتقاد غیرمنصفانه و سرزنش كودك، چهار بار «تحسین و تشویق» ضروری است، این امر درباره همه ما بدون درنظر گرفتن سن صادق است، عیب جویی شدید موجب می شود كودكان احساس كنند كه غیرقابل دوست داشتن هستند، برای حفظ خودباوری در آنان، باید نسبت چهار به یك تحسین به عیب جویی را فراموش نكنیم

پنج شنبه 2/6/1391 - 1:15 - 0 تشکر 524139

صورت های تشویق:

تشویق به سن و درك كودك ونوع عمل او بستگی دارد . طبیعی است كه كودك خردسال ، معنی دوستی اولیاءو تشویق آنها را به خوبی می داند . برای كودك چهار ساله یك شكلات ممكن است به اندازه یك هدیه قابل توجه كه به فردبزرگسال تقدیم می كنیم ، ارزش داشته باشد . 
 تشویق صور مختلفی دارد. گاه به صورت دلجویی است ، گاه یك عبارت محبت آمیز ، برخی اوقات یك نگاه توأم با لبخند و نشاط ، زمانی وعده تعریف یك قصه،و گاهی دادن یك بسته كوچك مداد رنگی ، شیرینی ، كتاب ، لباس ، اسباب بازی ، دفترچه ، توپ ، قلم ، مدال ، معرفی كردن سرصف و امثالآن. 
 اولیاء و مربیان باید با توجه به سن و سطح درك بچه و اوضاع و شرایط خاص زندگی و ارزش و اهمیت كار او،نوع تشویق و میزان آن را انتخاب نمایند. 
 كودك در سال های اولیه زندگی بیش از هر چیز به جلب نظر والدین و اظهار محبت و بوسه ها و خنده ها و نوازشها و پرستاری های آنان نیاز دارد . 
 وقتی بزرگتر شد به آفرین گفتن ، شكلات و شیرینی و اسباب بازی و گردش یا مهمانی رفتن ، و شنیدن داستان بیشتر علاقه دارد . در مرحله بعد به فوتبال و ورزش و كتاب داستان و تعریف و تمجید و كفش و لباس نو و هدیه ونمره خوب ،ومسافرت ، بیشتر علاقه مند می شود. در مراحل بعدی به مسئولیت پذیرفتن ، مورد مشاوره قرار گرفتن ، قهرمان شدن ، مدال گرفتن ، در حضور جمع معرفی شدن ، بیشتر علاقه پیدا می كند. بنابراین بهتر است با توجه به علایق كودك وسن وی ،تشویق ها نیز از همان نوع علایق ویباشد .
محاسن تشویق:
-تشویق بر خلاف تنبیه كه از عوامل بازدارنده است ، عاملی ترغیب كننده می باشد كه به انسان نیرو می دهد . شخصی كه تشویق می شود از كار و زحمت خود احساس رضایت می كند و همین رضایت خاطر است كه جلو خستگی و بی میلی او را می گیرد . 
 -تحسین كودك موجب می شود كه اعتماد به نفس در وجودش پدید آید ، استعدادهای نهفته اش شكوفا شوند و قوای درونی اش به فعلیت برسند. 
  -تشویق ، شخصیت فرد را احیاء می كند ، او را از یأس و بدبینی نجات می دهد و به زندگی دلگرم می كندو گاهی یك تحسین ساده،مسیر زندگی فرد را دگرگون می سازد . 
 -وقتی كودك تحسین شود ، احساس ارزشمندی می كند . 
 -تشویق پاسخی است به نیاز طبیعی و روانی كودك .
-وقتی كودك را مورد تشویق قرار دهیم فرصتی فراهم می شود تا كودك به توانایی ، ظرفیت و ارزشمندی های خود پی ببرد و در نتیجه تصویر مثبت و ارزنده ای از خود در ذهنش ایجاد شود كه بعدها شكل دهنده حرمت نفس او خواهد بود . 
-جبران كمبودها و حقارت های عاطفی و اجتماعی . 
-تصحیح و تكمیل رفتارهای آموزشی و اخلاقی . 
-تغییر دهنده و جهت دهنده رفتار و سیر زندگی كودك . 
 -دریافت بازخورد مناسب در برابر رفتار پسندیده . 
 متأسفانه بعضی از والدین و مربیان برای دستیابی به اهداف خود و تقویت هر چه سریعتر رفتارهای مورد نظر خود ، سعی می كنند به هر طریق ممكن،رفتار كودك را مطابق خواسته ها و دستورات و مقررات خود در آورند ، بدون اینكه متوجه اثر تخریبی این روش های شتاب زده و صوری در ساختار شخصیتی كودك باشند. این روش های سطحی ، ظاهر پسند ، دیگر انگیخته و تصنعی می تواند سبب آسیب های جبران ناپذیری در روند تعادل جویی طبیعی كودكان شود.

پنج شنبه 2/6/1391 - 1:17 - 0 تشکر 524140

معایب تشویق بیجا و بیش از حد:

-وابستگی كودك به عوامل كنترل بیرون از خود . 
 -كند شدن محرك های درونی (‌از بین رفتن رغبت های خود به خودی و جایگزینی رغبت های تصنعی). 
 -تشویق بدون دقت ممكن است به صورت رشوه در آید و اعمال كودك به پاداش وابسته شود و پرتوقع و طلبكار پرورش یابد و در همه جا انتظار پاداش عملی یا معنوی داشته باشد، از همه كس طلبكار شود ولی خودش احساس مسئولیت نكند.گاهی حتی در برابر انجام وظایف قانونی یا اجتماعی یا شرعی خود نیز توقع پاداش خواهد داشت . 
 -تشویق و تحسین بیش از حد ، كودك را به غرور و خودبینی مبتلا می سازد. امیرالمؤمنین (ع)می فرماید: " چه بسا افرادی كه به سبب تعریف و تمجید مغرور می شوند" و" در مدح كسی زیاده روی و مبالغه مكن". 
 نتایج تحقیقات اخیر نشان داده است كه اگر رفتار كودك و رشد او را از طریق عوامل تشویق بیرونی مانند جایزه ، پول ، كارت صدآفرین ، ‌تحسین های لفظی مكرر و سایر عوامل بیرونی شرطی كنیم ، آزادی و رشد طبیعی را از او سلب و رفتار او را با ضوابط و معیارهای از پیش تعیین شده قالب سازی كرده ایم . 
 -تشویق بیش از حد در دراز مدت مانع پیشرفت خود به خودی كودك می شود . 
 -تكیه بر تشویق بیرونی بدون همسویی با تقویت های درونی كودك،مانع تحول طبیعی او می شود.
نكاتی كه در تشویق باید رعایت گردد:
-علت تشویق بایستی مشخص باشد تا كودك بفهمد كه به چه سببی مورد تشویق قرار گرفته است. 
 -نفس عملكرد كودك باید مورد تشویق قرار گیرد ( مستقیماً به رفتار كودك مربوط باشد ) نه شخصیت او. 
 -تشویق باید با تقویت درونی كودك همسو باشد ( اول تقویت درونی و بعد تشویق ). 
 -تشویق باید گاه به گاه و در برابر كارهای ممتاز باشد ، نه به صورت دایم و برای هر كار؛ زیرا اگر چنین شد ارزش و تأثیر تربیتی خود را از دست خواهد داد . 
 -وقتی كودك را تشویق و تحسین می كنیم نباید او را با بچهیدیگری مقایسه كنیم.مثلاً صحیح نیست كه پدری به فرزندش بگوید آفرین بر تو كه خوب درس می خوانی و مانند حسن تنبل نیستی ، زیرا در این صورت،كودك دیگر ، تحقیر و مذمتمیشود. از سوی دیگر این عمل مضر است و بدآموزی دارد .
-تشویق در بین همسالان و دوستان مؤثرتر از تشویق به تنهایی است . 
 -تشویق باید با سن كودك ، نیازهای او و شرایط و موقعیت مكانی ، شخصیتی ، روانی و ... تناسب داشته باشد . 
 -تشویق های ملموس در مقاطع سنی پایین مؤثرتر است . 
 -تشویق  باید با كار كودكمتناسب باشد.صلاح نیست كه در برابر یك كار كوچك و كم اهمیت تشویق های بزرگی انجام بگیرد . پاداش های بزرگ را باید برای كارهای بزرگترقرار داد، بهتر است پاداش همگام با موفقیت های تدریجی كودك بزرگ شود . 
 -باید پاداش ها و تشویق ها ، در برابر فعالیت ها و جدیت های كودك انجام بگیرد . نه در برابر موهبت های ذاتی او . یك كودك كم هوش كه در اثر جدیت و تلاش ، رفته رفته به موفقیت هایی نایلمیگردد  و نمره پنج او به هشت ترقی می كند نیز قابل ستایش و تشویق است. 
 -تشویق باید طبیعی ، واقعی و به دور از فریب و ریا باشد . 
 -تشویق باید بلافاصله اعمال گردد ( به خصوص برا ی سنین پایین )‌. 
 -اگر تشویق بیش از حد انتظار طبیعی كودك و یا كمتر از حد انتظاراو باشد اثر نامطلوبی دارد.

پنج شنبه 2/6/1391 - 1:18 - 0 تشکر 524141

طلای تشویق به زبان ساده:


همه ما به تشویق احتیاج داریم. تشویق همه ما را از پیر و جوان می تواند دگرگون کند. اگر معلم سال اول دبیرستانمان با شنیدن انشای ما در سر کلاس ادبیات به ماگفته باشد تو روزی نویسنده می شوی این جمله عمیقا در ذهن ما حک می شود و بر مسیر آینده ما اثر می گذارد. اگر خوب بنگریم در هر یک از موفقیت های ما در زندگی، چه کوچک و چه بزرگ، کلام تشویق آمیز کسی نقش داشته است. هیچ یک از مشاهیر جهان بدون حمایت و تشویق کسی به قله نرسیده اند. تشویق معلمی دلسوز بود که هلن کلر نابینا و ناشنوا را قادر به خواندن و نوشتن و تبدیل شدن به نویسنده ای توانا کرد. تشویق پدر و مادر است که کودک نو پا را قادر به راه رفتن و دویدن می کند. تشویق، انرژی بخش، الهام بخش و متحول کننده است.


متاسفانه ما گاهی هیچ تشویقی دریافت نمی کنیم. گاه در سربالایی زندگی و در جاده های پر پیچ و خمی که تنها و به زحمت در آنها گام می سپاریم هیچ صدای تشویق آمیزی نمی شنویم. این جاست که خودمان باید خودمان را تشویق کنیم، دست تاییدآمیزی به پشت خودمان بزنیم و برای این که دشواری ها را تاب آورده ایم و به سوی هدفمان می رویم به خودمان تبریک بگوییم.


ما خیلی از مواقع در تشویق خودمان و دیگران خساست به خرج می دهیم. همان طور که امروز میلیون ها نفر از مردم جهان از فقر غذایی و نبود آب آشامیدنی سالم رنج می برند میلیون ها نفر هم تشنه تشویق هستند. محرومیت از تشویق و تایید یکی از محرومیت های اساسی و غم انگیزی است که کمتر به آن توجه شده است. واقعیت این است که ما مسؤولیم عزیزانمان را تشویق کنیم. ما صرفا مسؤول غذا و پوشاک فرزندمان نیستیم. اگر پدر و مادر هستی مسؤول تشویق فرزندت هم هستی. اگر معلم هستی مسؤول تشویق شاگردانت هستی. اگر رییس شرکت هستی مسؤول تشویق کارکنانت هم هستی. هرگز نمی دانی که چه موقع تشویق تو کسی را در مقطع حساس زندگی اش نجات می دهد. بیهوده حساب و کتاب نکن که آیا او ارزش تشویق شدن را دارد یا نه. و آیا احتیاج به تشویق شدن دارد یا نه. همه به تشویق احتیاج دارند!


ما وقتی تشویق می شویم، هیچ کوهی خیلی بلند به نظر نمی رسد، وقتی تشویق شویم هیچ طرحی خیلی دشوار به نظر نمی رسد، هیچ راهی خیلی طولانی به نظر نمی رسد، و هیچ مشکلی لاینحل به نظر نمی آید. این تشویق است که غیر ممکن ها را ممکن می کند. این تشویق است که همه چیز را آسان تر می کند. هر کسی زیر باران تشویق بهتر کار می کند تا زیر باران انتقاد.


اما تشویق کردن دیگران مستلزم این است که به توانایی های او توجه کنی. تشویق مستلزم توجه کردن به اعمال و رفتار اوست. در یک کلام مستلزم توجه کردن به اوست. و همین توجه کردن هم برای ما و هم برای کسی که تشویقش می کنیم خوب است!  پس بیا و از طلای تشویق استفاده کن و زندگی خودت و دیگران را نورانی تر کن.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.