برگرفته از http://hossenagha.persianblog.ir/post/592/ منبع: HBR مترجم رویا مرسلی
از قوانین، فرآیندها، هنجارهای فرهنگی و مقررات شرکت پیروی میکنند، به چرایی و علت رفتار آنها توجهی ندارند.
اما ما دریافتهایم که رهبران سازمانها میتوانند با درک و مدیریت چگونگی روش کار کارمندان در طی روز، نتایج بهتری در کسبوکار ایجاد و آن را حفظ کنند. وقتی اندیشهها، احساسات و باورهای کارمندان با کار روزانه آنها همسو باشد، کار بهتری از خود ارائه میدهند. البته ممکن است بسیاری از مدیران نسبت به آنچه از نظر آنها کار روانشناسان است، تمایلی نشان ندهند وبه همین خاطر حتی سعی در ایجاد وحدت نیز نداشته باشند. ما در تحقیقی تحت عنوان فراتر از کارآیی به تکنیکی رسیدیم که آن را «روش نردبانی» مینامیم که حتی سختگیرانهترین کسبوکارها هم با آن احساس راحتی دارند. دلیل آن این است که این تکنیک به خوبی با روش «پنج چرا» که شرکتها از آن برای رسیدن به دلایل ریشهای مسائل مربوط به بهرهوری سازمان استفاده میکنند، هماهنگ است. تکنیک نردبانی همانند پنج چرا میباشد که از آن به جای استفاده در حل مشکلات عملیاتی، در تغییر طرز فکر افراد استفاده میشود. بهعنوان یک مثال کلاسیک عملیاتی: اگر یک موتور خراب شود، تعمیرکاری که دارای یک طرز فکر ناب باشد، فقط آن را تعویض نمیکند، بلکه از خود میپرسد چرا این موتور خراب شد و پاسخ آن این است که «چون بیش از حد گرم شد». چرا؟ «چون سیستم تهویه آن مناسب نبود». چرا؟ «چون ماشین بیش از حد به دیوار نزدیک است». چرا؟ به همین خاطر، تعمیرکار قبل از آنکه موتور را تعمیر کند، آن را از کنار دیوار جابهجا میکند. بدون پرسیدن «چرا» هرگونه تعمیری فقط یک راهحل موقتی به حساب میآمد چون با این وضعیت، هر موتور جدیدی نیز میسوخت. پرداختن به ریشه مساله باعث دریافت یک راه حل بهتر و ماندگارتر میشود.