• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن خانواده > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
خانواده (بازدید: 763)
سه شنبه 31/5/1391 - 1:25 -0 تشکر 520905
پذیرش مهریه سنگین: اثبات عشق یا اثبات حماقت

در زبان و ادبیات فارسی در مورد ازدواج و مهریه، داستان‌ها و ضرب‌المثل‌های فراوانی از وقایع شادی و غم‌انگیز وجود دارد كه ادبیات دیگر ملل فاقد آنند. برخلاف گذشته، به لحاظ برخاستن صفا و سادگی از میان خانواده‌ها و ظهور تظاهر، منیت و تشریفات چشم و هم‌چشمی در بین پسران و دختران، تعیین و درج مهریه‌های كلان در عقدنامه‌ها و عدم امكان پرداخت آنها از سوی مردان و هدایت آنان به سوی زندان و به هم ریختن كانون گرم خانواده‌ها و توسعه ی روزافزون «بحران مهریه»، امری شایع و كاملاً متعارف شده و جدای از تهران و شهرهای بزرگ كشور ، به شهرستان‌ها نیز سرایت كرده است.

اكنون مسئله مهر یا همان «عبارت معروف كی داده، كی گرفته...؟!»، به عنوان ركن اصلی ازدواج، چنان عرصه را بر زندگی‌ها تنگ گرفته كه «عاقلان از دست دادند اختیار خویش» و به قولی، ازدواج، آب زندگی است كه خورده، پشیمان و نخورده هم پشیمان! در حال حاضر، مطالبه ی مهریه، نخستین دعوی حقوقی بین زن و مرد بوده كه در صورت عدم پرداخت آن از سوی زوج، زندان پذیرای وی به عنوان محكوم علیه می‌باشد.


در همین ارتباط و به منظور زندان‌زدایی و رهایی آقایان از قید زندان‌ها، راهكارهای متعددی در محافل قانونی و مراجع مختلف پیشنهاد و مطرح شده است.


«تعیین سقف برای تعیین مهریه» و ، بخشنامه ی معاونت محترم قوه قضائیه و ریاست سازمان ثبت اسناد و املاك كشور در خصوص «عند الاستطاعه بودن مهریه» و آثار حاصل از آن در بین خانواده‌ها و جامعه حقوقی كشور، از جمله مهمترین رهیافت‌های مزبور بوده است و تفسیرها و شایعات زیادی از جمله : «برداشتن زندان نسبت به مهریه و عدم پرداخت آن از سوی مردان و...»

مهر، توافق مالی فیمابین زن و مرد به هنگام عقد نكاح بوده و نوع الزام قانونی و شرعی است كه بر شوهر تحمیل می‌شود و زوجین می‌توانند به هنگام عقد یا پس از آن، مقدار مهر را به تراضی تعیین نمایند.

مهر، عندالمطالبه بوده و زوجه، به محض انعقاد عقد نكاح، مالك آن می‌شود. این مالكیت نسبت به نصف مهر، مستقر و نسبت به بخش باقیمانده، متزلزل و منوط به انجام زناشویی زوجین می‌باشد.


مهر به انواع مهرالمسمی، مهرالسنه (مهر محمدی)، مهرالمثل، مهرالمتعه تقسیم می‌گردد و ضروری است مال مورد مهر، مالیت داشته و قابل تملیك و نقل و انتقال (نسبت به زن) باشد. مهر باید معین و معلوم بوده و قدرت بر تسلیم مرد نیز بدان شرط است.

سه شنبه 31/5/1391 - 1:31 - 0 تشکر 520909

مهریه های سنگین نشان دهنده بی اعتمادی زن و شوهر به یکدیگر و سطح فکر پایین است. مهریه بالا می تواند به عنوان یک ابزار در دست دختران قرار بگیرد و پسران از این نظر همیشه تحت استرس و فشار باشند.  

بالا بودن مبلغ مهریه و نیز پایین بودن آن موجب دردسرهایی میگردد که بیشتر موارد مربوط به بالا بودن مبلغ "مهریه" می باشد که در ذیل به اختصار به چند مورد اشاره میگردد.

1- بالا بودن میزان مهریه باعث افزایش طلاق میشود. شاید عوام براین باور باشند که بالا بودن مهریه باعث عدم طلاق از سوی مرد است اما چنین نیست زیرا با افزایش میزان مهریه زنان احساس میکنند که دارای پشتوانه محکمی هستند و برای حفظ زندگی زناشوئی از هنر زنانگی خود استفاده نکرده و آن را فراموش میکنند. لذا مردان در ضمیرناخوداگاه خویش احساس بردگی میکنند و برای رهایی از این بند به فکر چاره می افتند. و چون چاره ای پیدا نکنند بصورت ناخواسته عصبی وپرخاشگر شده و فشار وارده از سوی زن را با چندین برابر تقویت به سوی همان طرف مقابل برگشت میدهند این کنش و واکنش ها بطور مداوم تکرار شده و در اخر منجر به عدم سازش میگردد که اگر هر دو مقاومت کنند به خانواده ناهنجار مبدل میشود اما در بسیاری ازموارد زنها چون ازنظر عاطفی حساسند مقاومت خویش را از دست داده و با بخشیدن همان اهرم فشار (مهریه) خود را خلاص میکنند.یا در مواردی مردان به اصطلاح پی همه چیزرا بر تن خود مالیده و اقدام به جدایی مینمایند و تاوان اشتباه خود را با زندان و پرداخت اقساط بلند مدت میپردازند.

2- بالا بودن میزان "مهریه" باعث فساد در جامعه میگردد. که این مورد به طرق مختلف انجام میشود که به اختصار به یک مورد اشاره میشود. برخی از زنان با داشتن اهرم فشار رو به عدم تبعییت نموده و به بی بندوباری روی میاورند.

3- بالا بودن مهریه باعث افزایش توقعات میگردد.


4- بالا بودن مهریه باعث افزایش سن ازدواج و حتی کاهش ازدواج میگردد.

5- بالا بودن مهریه موجوب افسردگی و سردرگمی مرد میگردد.

خانواده ها با شعار "کی داده کی گرفته"  مبالغ سرسام آوری را برای مهریه در نظر میگیرند. اما این سوال مطرح است که اگر خانواده دختر راضی نشد چه باید کرد. به نظر صاحب نظران اگر توقع خانواده دختر از دارایی پسر بیشتر باشد پسر باید قید آن دختر را بزند چون با خانواده کاملاً غیر منطقی طرف است. از طرفی در قسمت دوم بحث حمایت از زنان مطرح می باشد مطمئناً مردان دوست دارند که زنانشان در فقدان ایشان حمایت گردد و هر چه در توان دارند برای این مهم مایه می گذارند.

سه شنبه 31/5/1391 - 1:31 - 0 تشکر 520910

تصورات غلط

1-     مهریه سنگین نشانه عشق پسر به دختر است.

2-     مهریه سنگین ضامن تداوم رابطه و خوشبختی دختر است.


3-     مهریه سنگین نشانه عزت، حرمت و شخصیت دختر است.


4-     مهریه سنگین موجب اعتماد بنفس دختر و مایه فخر و مباهات وی است.

سه شنبه 31/5/1391 - 1:32 - 0 تشکر 520911

چند نکته:


1-  یکی از آمارهای مربوط به جمعیت کیفری زندان‌ها متعلق به افرادی است که به علت عدم توانایی در پرداخت مهریه و شکایت همسران خود در زندان‌ها به سر می‌برند، بدون اینکه از نظر عناصر مربوط به ارتکاب جرم واقعاً مجرم باشند.


2-  بی‌سرپرست شدن خانواده، بیکار شدن یک نیرو در جامعه، گسترش ناامنی روانی و اخلاقی در جامعه و زندانیان غیر بزهکار از مهم‌ترین آسیب‌های این اقدام است.


3-  تعیین مهریه سنگین نمی‌تواند ضامن خوشبختی زندگی زناشویی یک زوج شود و اگر کسی خواهان زندگی باشد، با یک سکه هم می‌تواند زندگی کند.


4-  برخی موارد تعیین مهریه سنگین صرفاً به دلیل چشم و هم چشمی و رقابت با دختران دیگر فامیل یا فشار خود خانواده دختر صورت میگیرد که هیچکدام وجه عقلانی و منطقی ندارند


5-  گروهى از زنان که در فکر جمع اموال از راه ازدواج و طلاق هستند، در حین خواستگارى و امثال آن چهره خوب، فهیم، عاقل و ... از خود ارائه مى‏دهند. پس از ازدواج و گرفتن مهریه، حیله‏گرى‏هاى زن شروع مى‏شود، بدسلیقگى در پذیرایى از مهمان، بدسلیقگى در چیدن اثاثیه منزل، بد اخلاقى و ... چنان مى‏کند که مرد او را طلاق دهد تا مردى دیگر و زمانى دیگر.



6-  پیش از ازدواج چشمان خود را کاملاً باز کنید و با تقکر و قدرت سنجش و مشورت با دیگران آگانه انتخاب کنید و بعد از ازدواج مقداری چشمان خود را بسته نگاه دارید.

سه شنبه 31/5/1391 - 1:32 - 0 تشکر 520912

طلبكاران مهریه همیشه نگرانند


تعیین، دریافت و پرداخت مهریه یكی از پیچیده‌ترین مسائلی است كه دادگاه‌های خانواده به آن رسیدگی می‌كنند. پرونده‌هایی با این موضوع معمولا وقت و انرژی فراوانی از مراجعان به دادگاه و محاكم می‌گیرد و به همین دلیل پرداختن دقیق به این موضوع بخش عمده‌ای از سلسله مطالبی كه تاكنون در این صفحه خوانده‌اید را به خود اختصاص داده است.

پرداخت مهریه در قالب اقساط معمولا با این پیش‌زمینه صورت می‌گیرد كه قانون با در نظر گرفتن وضعیت حال مردی كه توانایی پرداخت مهریه تعیین شده را ندارد، طی مراحلی اقدام به قسط بندی این مهریه می‌كند. در پذیرش اقساط مهریه از سوی دادگاه هم مسائل مختلفی دخالت دارد.

مثلا این‌كه همسران زندگی مشترك خود را آغاز كرده باشند یا خیر؟ این‌كه میان همسران در دوران عقد رابطه زناشویی شكل گرفته باشد یا نه؟ شاغل بودن و موقعیت اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی زن، خانه دار بودن زن، تعداد فرزندان، موقعیت اجتماعی و اقتصادی مرد و حتی نكته‌ای همچون امیدواری قاضی به تشكیل زندگی مشترك در مورد همسرانی كه در دوران عقد دچار مشكل می‌شوند، از مواردی است كه به واسطه آن قاضی نسبت به قسط بندی مهریه تصمیم‌های متفاوتی می‌گیرد.

مثلا زنی كه مهریه‌اش 100 سكه طلا و همسرش پزشك است، در دریافت مهریه خود وضعیت كاملا متفاوتی با دختری دارد كه یك هفته پس از مراسم عقد مهریه 500 سكه‌‌ای خود را به اجرا گذاشته و هیچ دلیل موجهی هم برای این كار ندارد.

شاید بتوان با قاطعیت این مساله را مطرح كرد كه قانون به هیچ وجه پدیده‌ای خشك و بی‌روح نیست كه بدون هیچ‌گونه انعطافی تنها بر اساس فرمول‌های خشك و كلیشه‌ای عمل كند، بلكه متناسب با هر وضعیت تازه‌ای تصمیمی‌جدید می‌گیرد. در بحث مهریه نیز معمولا وضعیت فرد در تغییر مهریه تاثیر می‌گذارد.

به همین دلیل قانون با پیش بینی مساله‌ای با عنوان دادخواست كاهش و افزایش اقساط مهریه این امكان را برای هر دو طرف پرونده ایجاد كرده كهبراساس شرایط جدید تقاضاهای جدیدی مطرح كنند؛ البته تقاضای دادخواست كاهش یا افزایش اقساط تنها در شرایطی می‌تواند مطرح شود كه پرونده اجرای احكام كه براساس آن مرد مهریه را پرداخت و زن مهریه را دریافت می‌كند همچنان مفتوح باشد و اگر پرونده با توافق طرفین بسته شده باشد دیگر امكان هیچ نوع اقدام حقوقی وجود ندارد.

دادخواست كاهش اقساط از دادخواست‌هایی است كه میان مردان طرفداران زیادی دارد. بیشتر مردانی كه به همسران خود مهریه می‌پردازند معمولا پس از یك دوره شش ماهه و گاه یك‌ساله به بهانه‌هایی همچون از دست دادن موقعیت شغلی، ازدواج مجدد، صاحب فرزند شدن، گران شدن قیمت سكه، ارائه دادخواست نفقه از سوی همسر و همزمانی پرداخت آن با مهریه، تقاضای طلاق از سوی همسر به دلیل ناتوانی مرد در تهیه منزل مسكونی و... دادخواست كاهش اقساط را مطرح می‌كنند.

زنان نیز معمولا به دلایلی همچون اطلاع از موقعیت شغلی جدید همسر، به دست آوردن درآمدهای تازه از سوی همسر و... تقاضای افزایش اقساط مهریه را مطرح می‌كنند. شیوه طرح این دادخواست نیز دقیقا مانند شیوه ارائه دادخواست اعسار و تقسیط مهریه است. تنها تفاوت هم نوع خواسته است كه این‌بار با عنوان كاهش یا افزایش اقساط مطرح می‌شود؛ البته دادگاه‌های خانواده معمولا حساسیت فراوانی نسبت به پذیرش دادخواست كاهش اقساط دارند و اغلب دادخواست مردان بابت كاهش مهریه را در صورت نبودن دلایل كاملا منطقی رد می‌كنند، زیرا طبق روال موجود در دادگاه‌ها، وقتی مهریه یك بار قسطی می‌شود، قسطی شدن دوباره آن تابع دلایل مختلفی است كه بسادگی محقق نمی‌شود.

گاهی قاضی با وجود شهادت شهود مبنی بر ناتوانی مرد عنوان می‌كند دادگاه قانع نشد یا این‌كه در حكمی ‌دیگر عنوان می‌شود چون شهود پرونده همان شهود قبلی هستند این موضوع مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد، اما اگر ناگهان قیمت سكه افزایش شدیدی پیدا كند و حقوق مرد دچار تغییر نشود این موضوع می‌تواند دلیل محكمی‌برای كاهش اقساط مهریه باشد. حتی ازدواج مجدد زن نیز می‌تواند دلیل قانع‌كننده‌ای برای كاهش اقساط مهریه او باشد.

به همین دلیل بهتر است زنان پس از دریافت مهریه بر سر میزان مهریه و دریافت آن با همسر خود به توافقی قطعی برسند و پرونده مهریه را ببندند تا از آسیب‌پذیری آن در آینده جلوگیری كنند.

سه شنبه 31/5/1391 - 1:33 - 0 تشکر 520913

اجرای مهریه در ثبت

عقدنامه سندی رسمی‌است كه هرچه در آن درج شود در حكم سندی رسمی‌مانند چك است كه بسادگی و بسرعت قابل وصول است. به همین دلیل می‌توان با به اجرا گذاشتن مهریه در اداره ثبت، تقاضای توقیف اموال مرد را مطرح و آن را به نتیجه رساند. شیوه طرح چنین شكایتی نیز به این شكل است كه زن با مراجعه به محضری كه در آنجا عقد صورت گرفته، تقاضای صدور اجراییه را مطرح می‌كند.

دفترخانه هم برای همسر اجراییه‌ای صادر و به نشانی او ارسال می‌كند. در همین فاصله زن با مراجعه به اداره ثبتی كه در محدوده محل سكونت یا كار همسرش است، تشكیل پرونده می‌دهد و هر نوع اموالی كه از شوهر به ثبت رسیده و دارای سند رسمی‌ باشد، به میزان مهریه‌ای كه به اجرا گذاشته شده توقیف می‌شود. معمولا برگه‌ای هم مبنی بر توقیف اموال برای مرد ارسال می‌شود تا او از این مساله مطلع شود.

چنین ارسالی هم برای این است كه مرد نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام كند و اگر چنین اقدامی‌از سوی مرد صورت نگیرد، اموال توقیف و طی مراحلی به همسر وی داده می‌شود. این نوع اقدام بیشتر از سوی زنانی صورت می‌گیرد كه همسران آنها اموالی همچون مغازه، خانه، اتومبیل گران قیمت و... دارند؛ البته اگر مهریه زنان سكه باشد، باید معادل آن در زمان اجرا گذاشتن در ثبت به شكل ریالی محاسبه شود.

مثلا اگر قیمت سكه در زمان به اجرا گذاشتن مهریه در ثبت 200 هزار تومان باشد و زن بخواهد 100 سكه خود را به اجرا بگذارد، او به میزان 200 میلیون تومان می‌تواند اموال همسرش را توقیف كند. در این مورد نیز مانند پرداخت مهریه در دادگاه مرد علاوه بر پرداخت مهریه مورد مطالبه از سوی همسر باید یك بیستم كل مهریه را نیز به عنوان نیم عشر به حساب دولت واریز كند.

تنها تفاوت این شیوه اجرا گذاشتن مهریه با شیوه‌های دیگر این است كه حتی اگر مرد اموالی نداشته باشد، اجرای مهریه از طریق ثبت منجر به زندانی شدن مرد نمی‌شود و بیشترین كاربرد آن ممنوع‌الخروج كردن مرد است.

این ممنوع‌الخروجی هم دائمی ‌خواهد بود و برخلاف ممنوع‌الخروج كردن از طرف دادگاه خانواده كه با پرداخت اولین قسط از سوی مرد برطرف می‌شود، این شكل از به اجرا گذاشتن مهریه تا پرداخت كامل آن به رفع ممنوع‌الخروجی مرد منجر نمی‌شود.

این مساله برای زنان كه با تصمیم همسر خود می‌توانند در اولین فرصت ممنوع الخروج شده و تا پایان عمر هم ممنوعالخروج بمانند، شیوه ای برای اعمال این محدودیت در مورد همسر است كه در بیشتر موارد نیز كاربرد فراوانی دارد. زنانی كه مهریه‌های سنگینی دارند معمولا از این شیوه در كنار به اجرا گذاشتن مهریه در دادگاه استفاده می‌كنند؛ البته شیوه‌های دیگری نیز برای دریافت مهریه وجود دارد.

مثلا زنان مهریه خود را چند بخش می‌كنند و مهریه‌ای 500 سكه‌ای را 100 تا 100 تا به اجرا می‌گذارند و پس از دریافت 100 سكه، 100 سكه بعدی را به اجرا می‌گذارند. این شیوه هرچند می‌تواند بار روانی شدیدی را برای مرد به دنبال داشته باشد، اما چندان توصیه نمی‌شود.

البته زن و مرد می‌توانند در دعاوی مختلف نسبت به هم اقدام كنند، اما اگر دادگاه حس كند یكی از طرفین قصد بازی دادن دیگری را دارد و می‌خواهد از این موضوع سوء‌استفاده كند نگاه بر می‌گردد.

این‌كه مهریه چند بخش شود و در چند جا اجرا گذاشته شود یا موضعی لجبازانه اتخاذ شود سبب می‌‌شود دادگاه در تعیین حق زن به جای در نظر گرفتن حداكثرها، حداقل‌ها را در نظر بگیرد.

سه شنبه 31/5/1391 - 1:33 - 0 تشکر 520914

نحله چیست؟

تعیین مهریه برای بیشتر زنان و دختران حكم مساله‌ای اعتباری دارد كه به واسطه مهریه صاحب پشتوانه‌ای می‌شوند كه در مواقع بروز بحران از آنها حمایت می‌كند. البته برخی زنان نیز بدون در نظر گرفتن چنین معیارهایی با مهریه‌های اندكی مانند 5 سكه، 14سكه، 1 سكه و... به عقد همسر خود در می‌آیند.

شاید این تصور پیش بیاید كه همسران چنین زنانی می‌توانند با كوچك‌ترین اختلاف با پرداخت مهریه‌ای كه حكم پول خرد مردان را دارد، همسر خود را طلاق دهند.

قانون در چنین مواردی مساله نحله را پیش بینی كرده است. نحله پولی است كه دادگاه در زمانی كه مرد قصد تقاضای طلاق همسرش را داشته باشد، تعیین می‌كند و مرد برای طلاق دادن همسر خود باید آن را به همسر خود بپردازد. تعیین این پول هم به عوامل مختلفی بستگی دارد كه از جمله آنها می‌توان به شان خانوادگی زن، میزان تحصیلات او، مدت زمان زندگی مشترك، شغل همسر و... اشاره كرد.

فلسفه چنین مساله‌ای هم این است كه زن به دلیل صداقت در پذیرش مهریه‌ای اندك، هنگام طلاق ضرر نكند و بتواند پشتوانه‌ای برای آینده خود داشته باشد.

البته قانون برای زنانی كه پس از سال‌های طولانی زندگی از سوی همسران خود طلاق داده می‌شوند، پیش‌بینی بحث اجرت‌المثل را هم كرده است. اجرت‌المثل پولی است كه به ازای سال‌های زندگی مشترك زن و بابت كارهایی كه او در خانه همسر كرده (اعم از كارهای خانه، بزرگ كردن بچه‌ها، شیر دادن بچه‌ها و...) به وی پرداخت می‌كند البته پرداخت این پول در شرایطی محقق می‌شود كه زن در دادگاه به این مساله اشاره نكند كه بابت انجام چنین كارهایی توقع پول داشته است.

اجرت‌المثل هم تنها بابت زندگی مشترك تعلق می‌گیرد و اگر در زمان عقد طلاق رخ دهد، به زن اجرت‌المثل نمی‌رسد. كوتاه بودن مدت زمان زندگی مشترك هم از مواردی است كه سبب می‌شود رقم اجرت‌المثل چندان چشمگیر نباشد و در چنین مواقعی است كه بحث نحله مطرح می‌شود. برای نحله هم زن باید درخواست خود را به دادگاه ارائه و از دادگاه تقاضای تعیین نحله را مطرح كند.

سه شنبه 31/5/1391 - 1:35 - 0 تشکر 520917

محاسبه مهریه به نرخ روز


پیش از آن‌كه مهریه اغلب زنان در قالب سكه تعیین شود، پول رایج كشور به عنوان مهریه تعیین می‌شد. به مرور زمان با كم شدن ارزش پول، مهریه زنان نیز رقم اندكی پیدا كرد و در مواقعی پشتوانه زندگی یك زن برابر با بخشی از حقوق ماهانه یك مرد می‌شد.

قانون برای جلوگیری از آسیب دیدن چنین زنانی، رویه قانونی مشخصی را تعیین كرده كه با عنوان محاسبه به نرخ روز شناخته می‌شود. شیوه محاسبه هم چنین است كه متوسط شاخص بها در سال قبل، تقسیم بر متوسط شاخص بها در سال وقوع عقد می‌شود و عدد به دست آمده ضرب در مهریه زن می‌شود. جدولی كه شاخص بها در آن درج شده باشد در تمامی‌دادگاه‌‌های خانواده موجود است.

سه شنبه 31/5/1391 - 1:35 - 0 تشکر 520918

وقتی به داماد دستبند می زنند
ضمن توضیح و معرفی بخشنامه ی عندالاستطاعه بودن مهریه، به بیان معایب و محاسن آن می پردازیم :  

برخی از محاسن این بخشنامه عبارتند از:
1- در صورت توافق زوجین به درج شرط مزبور در سند نكاحیه ، دائر به عندالاستطاعه بودن مالی زوج نسبت به مهریه زوجه و با توجه به لزوم تأدیه مهریه ی زن به نرخ روز (محكوم به)  نتیجه ی ضمنی این توافق به نفع زوجه در دریافت مطالبات خویش به نرخ روز (مازاد بر میزان آن به هنگام مطالبه زن)، البته در صورت وصول خواهد بود.


2- نفقه قوت دیگر بخشنامه ی مزبور در «توافقی بودن» شرط مقرر در آن است، بدین معنا كه زن مجبور به پذیرش «عندالاستطاعه شدن مالی زوج نسبت به مهریه» نبوده و صرفاً‌ در صورت موافقت زوجین در شرط ضمن عقد نكاح و امضای ذیل متون مربوطه، باید آثار حاصل از آن پذیرا باشند.


3- مفید شدن درخواست اعمال ماده 2  قانون نحوه ی اجرای محكومیت‌های مالی از سوی زن (محكوم له)، مبنی بر تقاضای مرد(محكوم علیه مالی در دعوی مهریه) به بازداشت و زندان و كاهش نسبی زندان‌های مربوطه، به لحاظ لزوم مرعی داشتن شرط عندالاستطاعه بودن مال مرد و عدم امكان اعمال ماده فوق در عمل، از زمره دیگر موارد مزبور می‌باشد.

این مهم در صورت صداقت و درستی زوجین در رفتار با یكدیگر و نكوداشت حرمت، حقوق و زندگی مشترك می‌تواند از محاسن بخشنامه ی فوق محسوب گردد.

سه شنبه 31/5/1391 - 1:36 - 0 تشکر 520919

كلام دیگر :



گفتیم مهر توافق مالی زوجین در هنگام بستن عهده و پیمان نكاح بوده كه بر ذمه داماد نهند و او را با گفتن «یك بله» در پرداخت آن، هر زمان كه عروس خواست، ملزم كنند. این همان مهری است كه سعدی با صداقت كامل بدان اشاره كرده است:



یا به سازی به رنج و راحت دهر
یا به زندان شوی به علت مهر
پسر را نشاندند پیران ده
كه مهرت بر او نیست مهرش بده



گرچه، حدیث «مهریه» در فرهنگ و جامعه ی ما از بدو  تصمیم تشكیل ازدواج تا ختم آن، چه در دوره زندگی و حتی پس از مرگ، داستان مفصل و ادامه داری دارد كه گاه، به چند نسل می‌كشد.

اما باید قدری منصف و واقع‌ بین بود و نسبت به این معضل اجتماعی، فرهنگی و حقوقی كه ما از آن به عنوان «بحران مهریه در ایران» یاد كردیم، با نگاهی مسئولانه و خردمندانه اندیشید و تأمل كرد: باید گوشه و كناری از این وصلت‌ها و فرهنگ عمومی خانواده‌ها و جامعه عیب و ایرادی داشته باشد كه تا این اندازه سست و بی‌پایه و متزلزل است.

دامادها در معیت همسران جویای مهر خود دستبند زده در راهرو‌های دادگاه‌های خانواده، خجل و سرگردان و یا در گوشه زندانند و تكاپوی بر باد دادن آبرو و حیثیت خویش برای عسر و حرج خود و عروسان سر در گریبانند برای وصول مبلغ یا مبالغ مهریه خود كه كم یا زیاد وصول گشته یا ناگشته و باز، روز از نو و پریشان‌ حالی از نو...؟!


باید فهمید و فهماند بقاء و دوام زندگی خانوادگی در پیوند دلها میسر است كه آن هم جز با محبت و عشق، امكان به هم پیوستن را ندارد. صلح و صفای خانواده با سنگینی مهریه حاصل نمی‌شود. بلكه عشق و محبت است كه نگهدار آن است و به قول گاندی «هرگاه كه دلها با هم پیوستند. نادرست است كه به خاطر ملاحظات مالی، ازدواج به تأخیر یا منتفی شود... یگانه مناسبات شریف در ازدواج عشق است و رضایت متقابل... »لكن از این آرمان اخلاقی و انسانی تا پدیده‌های متعارف جامعه، از جمله «معضل زندانیان مهریه، بحران مهریه و از هم گسیختگی خانواده‌ها» فرسنگ‌ها فاصله است.


در حال حاضر، نمی‌توان رابطه بین پسر و دختر و زوجین و خانواده‌ها را با موعظه و اندرز و یا صدور بخشنامه‌های بی‌ضمانت و مشكل‌زا درمان كرد و از بین برد. پس یا حقوق باید آن را نادیده بگیرد و جوانان را به حال خود بگذارد و یا با ساختن قالب‌های ویژه و محدود‌كننده ی حقوقی، بر این معضلات اجتماعی لجام زند.


ناگفته پیداست كه یا باید شاهد وضعیت تأسف بار حاكم بر نوجوانان و جوانان پسر و دخترمان بود و بر انزوای تدریجی و شكنندگی روز افزون اصالت پایدار و هویت استوار آنها و خانواده‌ها و ظهور نابهنجاری‌های متعدد حاصل از آن چشم بی‌عنایتی دوخت و یا آن كه، به راهكارهای بهینه و مناسب و چند سویه در این ارتباط توسل جست. عمده‌ترین سازوكارهای پیشنهادی در این زمینه عبارتند از:



1- لزوم بازنگری، تدقیق عینی و متعارف ساختن قوانین و مقررات مربوط به حقوق خانواده و مهریه و به روز كردن آنها.


2- ایجاد صندوق حمایت مالی دولت از مهریه بانوان (صندوق یا بیمه مهریه) نسبت به زوج‌های فاقد درآمد یا ناتوان در پرداخت مهریه همسرشان و یا نسبت به عدم امكان دریافت مهریه از سوی زنان به جهت متواری بودن مرد محكوم علیه یا فاقد مال...


3- فرهنگ‌سازی عمومی: اقدام به توسعه ی كمی و كیفی «فرهنگ حقوق شهروندی و خانوادگی» از طریق آموزش همگانی خانواده‌ها و زوجین و ترویج علمی، اخلاقی و فرهنگی «ازدواج شایسته» در آنها توسط رسانه‌های جمعی و گروهی (با استفاده از كارشناسان و متخصصان حقوقی، روانشناسی، جامعه‌شناسی و...)



4- ترویج و توسعه ی طرح‌های ملی‌«شناسایی و پاسداشت خانواده‌های شایسته» در رسانه‌ها و محافل علمی، دانشگاهی و اجتماعی



5- ایجاد تسهیلات ویژه ی مالی، حقوقی و فرهنگی متعدد در بین خانواده‌ها و جوانان در جهت نكوداشت كانون گرم خانوادگی و حصول به تفاهم تجانس روزافزون فیمابین.


6- تشویق و تحریض خانواده‌ها به جلب مساعدت مالی و حقوقی از زوجین جوان و حمایت از حقوق مالی زنان در هنگام عقد و فراهم ساختن امنیت روانی برای آنها  با تخصیص یا پذیرش نسبی یا كلی حقوق مزبور تا حصول تدریجی زوج به توانمندی مالی (ضمانت فرد یا افراد ثالث در پرداخت مهریه و درج آن در سند نكاحیه.)


7- انتخاب و تعیین درست میزان مهریه در بین خانواده‌ها براساس شاخص‌های واقعی و عینی زوجین (توانایی مالی مرد- وضعیت شغلی و اجتماعی وی و...)


8- ایجاد «بانك اطلاعات اموال» و به روز رسانی مستمر آن به منظور تضمین آتی نیل به حقوق زنان و پیشگیری از نقل و انتقال غیرقانونی اموال زوج (با قصد فرار از دین)

سه شنبه 31/5/1391 - 1:37 - 0 تشکر 520920

توصیه به خانم‌ها برای جایگزین مهریه سنگین



یك وكیل دادگستری گفت: شروط ضمن عقد بسیار ارزشمند است و بهتر است خانم‌ها به جای مهریه‌های سنگین، شروط ضمن عقد محكمی برای همسران‌شان بگذارند تا در طول زندگی به استناد آنها بتوانند حقوق نسبتا برابری با همسر خود داشته باشند.

به گزارش ایسنا، دكتر محمد ادیب گفت: ازدواج یك قرارداد است كه حقوق و تكالیفی را بر دوش مرد و زن قرار می‌دهد، اما رسوم حاكم بر جامعه باعث شده ما كمتر به این مساله توجه كنیم همه افراد اوایل ازدواج توجه‌شان به حاشیه‌های ازدواج است، خواستگاری و مراسم عروسی، جهیزیه و... توجه نمی‌كنند كه پای یك قرارداد و عقد را دارند امضا می‌كنند و باید متوجه این مساله باشند كه به موجب این قرارداد چه تعهداتی نسبت به طرف مقابل دارند.

وی افزود: متاسفانه در كشور ما بیشتر مردم عادت دارند نخوانده پای قراردادها را امضا كنند، این مساله در ازدواج بیشتر هم اتفاق می افتد و بیشتر اوقات دختر و پسری كه می‌روند برای ازدواج، همان موقع كه سند ازدواج‌شان می‌خواهد امضا شود، سند نكاحیه را كه شرایط در آن نوشته شده برای اولین بار می‌بینند و امضا می‌كنند و در آن موقع هم زیاد از مفاد سند ازدواج سر درنمی‌آورند، چون از طرفی اصطلاحات فنی و حقوقی است و از طرف دیگر آن موقع دو طرف در حال و هوای دیگری هستند.

این وكیل دادگستری با بیان اینكه براساس قوانین مدنی ایران حقوق و تكالیف به صورت برابر بین زن و شوهر تقسیم نمی‌شود، عنوان كرد: زن به موجب عقد ازدواج بسیاری از حقوق مدنی و معنوی خود همچون حق سفر، اشتغال، انتخاب مسكن، ولایت بر فرزندان و جدایی از همسر را از دست می‌دهد و در قبال آن حقوق مادی مانند مهریه و نفقه را به دست می‌آورد كه در بسیاری از موارد دستیابی به این حقوق مادی هم با مشكل همراه است.

ادیب در ادامه افزود: برای رفع نابرابری میان زن و مرد و برای اینكه یك تعادلی بین این حقوق و تكالیف برقرار شود، می‌توانیم از شروط ضمن عقد استفاده كنیم.

وی اظهار داشت: شروط ضمن عقد متاسفانه در جامعه ما رایج نشده است و حتی بسیاری از افراد تحصیلكرده هم از آن استفاده نمی‌كنند چون اولا، همه جامعه از این شروط آگاه نیستند و نمی‌دانند كه چنین شروطی را می‌توانند بگذارند، دوما هم اینكه ما می‌گوییم از این شروط استفاده كنید بسیاری می‌گویند اصلا زندگی كه بخواهد با این شرط و شروط باشد بهتر است كه شروع نشود.

ادیب گفت: هر ۱۲ موردی كه زن و مرد برای عقد امضا می‌كنند. شروطی است كه مرد به زن وكالت می‌دهد با اثبات آن شرایط برای طلاق وكالت داشته باشد، یعنی آن ۱۲ مورد را برای ازدواج امضا نمی‌كنیم، بلكه برای طلاق امضا می‌كنیم.

این وكیل دادگستری عنوان كرد: این شروط شامل حق مسكن، كار، تحصیل، طلاق، تقسیم دارایی‌های مشترك در هنگام جدایی و حضانت فرزندان است، باید در هنگام عقد نكاح در دفتر خانه ثبت اسناد رسمی در قباله ازدواج ثبت شود.

وی با اشاره به اینكه شروط ضمن عقد می‌تواند شامل هر خواسته مشروع و معقول و معینی باشد افزود: با استناد به ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی طرفین می‌توانند تمامی شروطی را كه مخالف مقتضای ذات عقد نباشد برای یكدیگر بگذارند.

ادیب در پایان گفت: البته شروط نباید مخالف مقتضای ذات باشد، بنابراین اگر زنی حین عقد شرط كند كه از همسرش تمكین نكند، هم شرط باطل است و هم عقد را باطل می‌كند.



-----------------------------------------------------------------------


تبیان / محمدرضا زمانی درمزاری -وكیل دادگستری و مشاور حقوقی


جام جم /  رضا استادی


راسخون


میگنا

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.