در اوایل دهه 1980 رسانه های مهم دنیا در دست 23 شرکت بود. این تعداد در سال 1990 به 10 شرکت تقلیل یافت. به این ترتیب شرکتهای قدرتمندی به وجود آمدند که نه تنها ارتباط دموکراتیک را دور از دسترس ساختند بلکه آینده آن را در هاله ای از ابهام فرو بردند. شرکتهای مذکور درصدد برآمدند عرصه فعالیتهای رسانه ای را تحت کنترل گرفته و جز چند بازیگر محدود، به دیگران اجازه فعالیت در این عرصه ها را ندهند. این سیاست حاصلی نیز انحصارگرائی مطلق در برنداشت و باعث شد تنوع دیدگاه ها در عرصه رسانه ها از بین برود و مخاطبان وسائل ارتباط جمعی صرفاً از زاویه دید همین شرکتها به دنیا نگاه کنند.
در این میان سهم شرکتهای آمریکایی در عرصه سلطه ارتباطی ـ فرهنگی بیش از سایر کشورهاست. به طور مثال بزرگترین کمپانی های سینمایی جهان که بیشترین درآمد خالص را به لحاظ تولید فیلم به خود اختصاص داده اند همه آمریکایی هستند. همچنین با نگاهی به وضعیت رسانه های مکتوب دنیا متوجه خواهیم شد که تفوق بین المللی در عرصه رسانه های مکتوب دنیا نیز چون رسانه های تصویری در دست کمپانی های آمریکایی است.
از طرفی تعداد زیادی از کمپانی های مذکور یا در مالکیت خانواده های یهودی اند و یا توسط آنان اداره می شوند، به طور مثال از میان نشریات مهم و عمده آمریکایی، نشریاتی چون تایم، نیوزویک، وال استریت ژورنال و واشنگتن پست در مالکیت یهودیان است و در تمامی کشورها و در منطقه خاورمیانه و علی الخصوص کشورهای عربی و اسلامی در تیراژ بالا توزیع می شود.
در قرن اخیر، عامل ایجاد سلطه بر منابع و کانون های قدرت در غرب برای به دست آوردن حمایت از یهودیان در مرحله اول و حمایت از اسرائیل در مرحله دوم بوده است که با ایجاد دولت اسرائیل، یهودیان بسیار به این نکته پافشاری می کردند که باید به هر نحو ممکن از دولت یهودی اسرائیل حمایت لازم به عمل آید و لذا برای تحقق این امر، حمایت دولتهای بزرگ غربی لازم می آمد و یکی از عوامل نفوذ در این گونه کشورها ایجاد زمینه های سلطه و سیطره بر مراکز اطلاع رسانی بود که در ایالات متحده به خوبی فراهم شده است. وسایل ارتباط جمعی و اطلاع رسانی در آمریکا همچون (روزنامه و مجله، سینما، رادیو و تلویزیون و ...) از عناصر کلیدی در جهت پیشبرد اهداف احزاب و جمعیتهای مختلف به شمار می روند، لهذا یهودیان نیز از این وسایل بی بهره نبوده اند و سعی نموده اند که با حضور خود در این عرصه، به آرمانها و اهداف خویش دست یابند.