کتاب و کتابخوانی (بازدید: 3807)
شنبه 28/5/1391 - 15:29 -0 تشکر 518157
قیدار / رضا امیرخانی

در قرآن، اسمِ بعضی پیامبران آمده است؛ اسمِ بعضی غیرپیامبران هم، چه صالح و چه طالح آمده است... صلحا عاشقِ حضرتِ باری هستند... اما حضرتِ حق، بعضی را خودش هم عاشق است... عاشقیِ خدا توفیر دارد با عاشقیِ ما... خدا عاشقی است كه حتی دوست ندارد، اسمِ معشوقش را كسی بداند... به او می‌گوید، رجل! همین... مرد!... همین... می‌فرماید و جاءمن اقصی‌المدینه رجل یسعی... جای دیگر می‌فرماید و جاءرجل من اقصی‌المدینه‌یسعی، یعنی این دو تا رجل با هم فرق می‌كنند... یكی می‌آید موسای نبی را نجات می‌دهد... قوم بنی‌اسرائیل را در اصل نجات می‌دهد...

دیگری هم قومی را از عذات نجات می‌دهد... اسم‌ش چیست؟ اسم‌شان چیست؟ نمی‌دانیم... رجل است...


پشت جلد کتاب "قیدار" هست... کتاب قیدار با قیمت 9000 تومان از انتشارات افق....



---------------------------------------------------------

 



هنوز یک ماهی از انتشار آخرین کتاب امیرخانی با عنوان «قیدار» و رونمایی از آن در نمایشگاه بین‌المللی کتاب نمی‌گذرد که این کتاب مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و صحبت‌ها و گفته‌های بسیاری در مورد آن در فضای مجازی و مکتوب نشر رخ داده و این کتاب را در یک ارزیابی شتابزده به یک پدیده مبدل کرده است.

استقبال از یک کتاب در جامعه‌ای که سالانه نزدیک به ۱۲ هزار عنوان در آن کتاب منتشر می‌شود، تیراژ کتاب‌ها به زیر ۲ هزار نسخه سقوط کرده و بحث و گفتگوی چندانی در مورد این کتاب‌ها در جامعه رخ نمی‌دهد را می‌توان به فال نیک گرفت. البته، امیر‌خانی پیش از این نیز با کتاب‌هایی چون «من او»، «ارمیا»، «بی‌وتن» و… در میان شناخته شده بود، اما او این بار به سراغ سوژه‌ای رفته که ذهن‌های بسیاری را به خود مشغول کرده است.

روز گذشته جلسه نقد و بررسی کتاب «قیدار» امیرخانی در سالن سلمان هراتی حوزه هنری در خیابان سمیه برگزار شد. جلسه‌ای که به همت حسین فتاحی، استاد داستان‌نویسی حوزه هنری و شاگردان کلاس داستان‌نویسی او برای واکاوی جدید‌ترین اثر امیرخانی برگزار شد. جلسه‌ای که به قول حسین فتاحی قرار بود از‌‌ همان ابتدا «نقاط قوت و ضعف این کتاب را آشکار کند تا داستان‌نویسان‌ آینده مرتکب چنین اشکالاتی نشوند.»

سیل این سوال‌ها در اوایل، اواسط و انتهای داستان (هر چند برخی از آن‌ها نظر شخصی بودند) به گونه‌ای بود که فضای بحث را بسیار داغ کرده بود و فتاحی از هر سو تلاش می‌کرد تا از انحراف بحث‌ها جلو گیری کند تا اینکه رضا امیرخانی از روی صندلی‌ها به روی صحنه رفت.


امیرخانی: ‌ قیدار ادای دینی است به یک تصویر/ قیدار اصلا رمان نیست
رضا امیرخانی با پرسش یکی از شاگردان کلاس داستان نویسی در مورد شخصیت تختی و چک زدن او به غلامرضا شاهپور، به روی صحنه آمد و با غلط خواندن چنین تصوری گفت: تختی هیچ وقت چنین کاری نکرده و این استناد تاریخی ندارد. بزرگ‌ترین حرفی که علیه سلطنت زده شد، سخن امام خمینی به شاه بود که گفت تو پایت را در کفشی گذاشتی که از پای تو بزرگ‌تر است.

رضا امیرخانی در مورد نوشتن «قیدار» گفت: ‌من قیدار را برای ادای دین به یک تصویر نوشتم. تصویری که به یکی از اعضاء خانواده ما برای رفتن به سفر حج مربوط می‌شود و در آن تصویر تختی در کنار این فامیل ما حضور دارد. «قیدار» اصلا رمان نیست و یک ادای دینی است به یک شخصیت داستانی. من از‌‌ همان ابتدا در مورد این کتاب سپر انداخته‌ام و حتی به ضعف‌های این کتاب هم کاملا اشراف دارم.

وی در خصوص نوشتن این داستان گفت: برای شروع داستان میان دهه ۵۰ و دهه ۸۰ مردد بودم. حتی یک نوشته دیگری نوشتم که رد آن «قیدار» در دهه ۸۰ تصویر شده بود اما این کار به قول نویسنده‌ها از کار در نیامد. کار را به دهه ۵۰ بردم چون نوشتن در این دهه و پرورش چنین شخصیتی در آن زمان خیلی راحت‌تر بود. در این داستان چندان به گذشته «قیدار» وارد نمی‌شوم.

امیرخانی در مورد روایت داستان نیز افزود: من در این داستان یک راوی شیفته شخصیت بودم. همه جا سایه به سایه او حرکت می‌کردم و بر خلاف اصلی که می‌گوید راوی باید از شخصیت فاصله بگیرد، چنین کاری را انجام ندادم. همچنین تلاش زیادی کردم که داستان نوستالژیک نشود.

نویسنده کتاب «قیدار» در مورد تخقیقات می‌دانی و واژه‌هایی که در این کتاب به کار برده است گفت‌: در اواسط نوشتن کتاب دوست دست به یک تحقیق می‌دانی زدم و به جاده قدیم کرج برای دیدن گاراژهای قدیمی رفتم. اما بیشتر کلمات و اصطلاحاتی که در این کتاب به کار برده‌ام، واژه‌هایی بوده‌اند که خودم جعل کرده‌ام مانند: ‌ ماک سگ پوزه‌ای.


حسین فتاحی: ‌«قیدار» قصه‌ای امروزی است/ به جای شخصیت شاهد تیپ هستیم




فتاحی در مورد کتاب امیرخانی گفت: نویسنده در پی آن بوده که مسلک و آیین جوانمردی را که پیش از این در ایران رواج داشته توصیف کند. در گذشته نیز چنین مواردی وجود داشته‌اند مانند: سلسله صفاریان که جوانمرد بودند یا داستان سمک عیار که در آن هم شخصیت‌ها جوانمرد بودند. از سوی دیگر نویسنده تلاش کرده به جای رمان رئال، یا داستان یک قصه امروزی بنویسد.

وی در مورد شخصیت‌های داستان «قیدار» گفت: در این داستان به جای شخصیت شاهد حضور تیپ‌های مختلفی هستیم که به تناوب تکرار شده‌اند و به نوعی زیر سایه شخصیت قیدار قرار دارند. سید روحانی، قیدار، شوفرهای گاراژ قیدار و حتی مهپاره نیز به نوعی به مانند قیدار رفتار می‌کنند و بسیار به هم شبیه هستند.


 بایرامی: امیرخانی در هر یک از کتاب‌های خود یک شخصیت به ادبیات اضافه کرده
محمدرضا بایرامی که در این جلسه شرکت کرده بود در خصوص کتاب امیرخانی گفت: کتاب را قبل از چاپ خواندم. نگاهی که به کتاب‌های آقای امیرخانی از «ارمیا» تا «بی‌وتن» می‌اندازیم می‌بینم که امیرخانی در هر یک از داستان‌های خود شخصیتی را به ادبیات افزوده است؛ شخصیت سردرگم «ارمیا»، شخصیت حسابگر و دین‌شناس «خشی» در «بی‌وتن»، درویش مصطفی در «من او» و….

وی در ادامه افزود: شخصیت پیچیده و چند لایه‌ای مانند خشی در «قیدار» بوجود نیامده. در این کتاب به جای شخصیت یک تیپ حضور دارد. ما شخصیتی به مانند شخصیت قیدار در جامعه و اطراف خود نمی‌بینیم. شخصیت‌پردازی از نوع قیدار قدرت مانور نویسنده را کم می‌کند، در نتیجه نویسنده‌های کمتری به سوی این گونه نوشتن می‌روند. از سوی دیگر نوشتن در مورد یک شخصیت مثبت بسیار سخت است اما‌ آقای امیرخانی دوست داشته به این سبک خاص بنویسد.

نشست نقد و بررسی رمان قیدار در حالی به پایان رسید که هنوز سوالات و نظرات مختلفی از حضار در مورد کتاب مطرح می‌شد و امیرخانی با شعفی خاص به سوالات پاسخ می‌داد و زمانی که نمی‌توانست پرسشگر را با جواب خود قانع کند با گفتن جمله «هنوز داستان‌نویس حرفه‌ای نشدم» از کنار سوال می‌گذشت.

باید قبول کنیم که رضا امیرخانی نویسنده مشهوری شده و کتاب‌های او بشدت در جامعه مورد استقبال قرار می‌گیرند و او بسیار در زیر ذره بین‌ها رفته و توقعات از او بسیار بالا رفته است.

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

شنبه 28/5/1391 - 15:39 - 0 تشکر 518177

به نظر من رمانهای امیرخانی تقریبا یه طیف رو داره.. حالا شاید من اشتباه کنم... ولی قیدار یه جورایی مثه من او هست.... توش پره از درس و جوانمردی... وقتی بخونیش خودتو همش مورد خطاب قرار میدی که تو چطور عمل میکنی؟ یه جورایی تلنگره

نثرش روان و زیباست ولی تو بعضی جاها امیرخانی حاشیه رفته که باعث میشه یه خرده آدم سست شه تو خوندنش؛ اگه این حاشیه ها رو "من او" داشت اصلا نمیشد 600 صفحه رو خوند:)

سید گلپا توی اینجا یه جورایی مثه درویش من او هست.... با صفا، نصیحت گر، دوست داشتنی.. البته یه خرده لطیفتر:) .. اخه ابهت درویش خیلی زیاد بود

یه چیز جالب تلفنی بود که قیدار به علی فتاح منِ او میکنه...

نکته ی اصلی ای که توی کتاب بود این جمله بود "خوشنامی قدم اول است... قدم دوم به بدنامی رسیدن است... گمنامی قدم آخر است... طوبا للغربا" احساس من اینه که این جمله اساس کلی کتابای امیرخانیه... چون توی من او هم آخرش گمنامی بود ... یا توی ارمیا...

و در آخر اینکه امیرخانی جزو نویسنده هاییه که کتاباش منو به گریه میندازه:) ... و تا چند روز همش گرفته میشم:)

منتظر شما دوستای خوبم هستم که شرکت کنید تو بحث

یاعلی

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

سه شنبه 31/5/1391 - 16:47 - 0 تشکر 521708

سلام دهکده جان
متاسفانه هنوز شرایط جور نشده که این کتاب رو بخونم
شدیدا مشتاق خوندنش هستم
اشنالله پس از مطالعه در این مبحث خدمت می رسم

خدا در همین نزدیکی است
شنبه 11/6/1391 - 2:4 - 0 تشکر 537527

سلام دهکده جان
ممنون بابت تاپیکت
عکس جلد کتاب رو که دیدم یک لحظه یاد خاطراتی افتادم که با این کتاب داشتم ...
بگذریم

والا اینقدر کامل و کارشناسانه نظر دادی که من موندم چی بگم
خب اره سبک و محتوای داستان ها به هم شبیه هستن مثل من او و قیدار یا ارمیا و بیوتن(من اینو نخوندم اما دوستام میگن که شبیه هستن) اما درکل اون طیفی که به قول تو تو کتاباش هست رو من دوست دارم
کلا خیلی کتاب عجیبی بود و به قول یکی از دوستام(!) خیلی پر ملات بود... کتاب سنگینی بود
به نظر من هم همین جمله ای که از کتاب دهکده جان گفت محور اصلی داستان هستش قیداری که اخرش به گمنامی میرسه .... خوشا گمنامان
اره تماس تلفنی هم خیلی واسه من جالب بود کاش با هم ملاقاتی هم داشتن !! اونوقت دیگه خاطرات من او بیشتر تو ذهن تداعی میشد...
مثل همیشه هم کتاب رسم الخطا خاص امیرخانی رو داشت مثل نحوه قرار گرفتن شناسه ها ...مثلا حلال ت و ...
فقط اسم این ماشین ها(فصل ها) خدایی خیلی سخت بود اصلا نمیتونستم بخونمشون!!!!

حق یارتون

شاید تقدیر قابل تغییرنباشد،اما تغییر قابل تقدیر است.
چهارشنبه 5/7/1391 - 7:19 - 0 تشکر 562499

تقدیم جایزه امیرخانی به مرحوم حاج والی

نویسنده رمان «قیدار» جایزه بیست و یکمین دوره کتاب فصل در بخش داستان را به مرحوم عبدالله والی و جهادگران گمنام تقدیم کرد.

به گزارش جهان به نقل از مهر، رضا امیرخانی با حضور در آئین پایانی بیست و یکمین جایزه کتاب فصل و دریافت جایزه بخش داستان این دوره در سخنان کوتاهی گفت: قسمتِ مادیِ جایزه را به یادِ روحِ بلندِ مرحوم عبدالله والی تقدیم می‌کنم به اخوانِ والی برای مردمِ سربلندِ بشاگرد.

نویسنده رمان «قیدار» همچنین گفت: چه خوب است در این زمانِ مانده، ارشاد به عوضِ بعضی تعهداتِ غیرِمطلوب و غیرِممکن، سه کارِ ممکن و مطلوب انجام دهد؛ هر سه، با کم‌ترین هزینه و بیش‌ترین فایده. شفافیت در داوری، شفافیت در ممیزی و شفافیت در حمایت. این هر سه، می‌تواند چهره‌ی ارشاد را دگرگون کند. فراموش نکنیم هر قدم به سمتِ شفافیت ممکن، یعنی دو قدم دور شدن از فسادِ محتمل.

لیلیا نوشته مرتضی فخری، آواز ابابیل نوشته مجید پورولی کلشتری، سرزمین نوچ نوشته کیوان ارزاقی و در خرابات مغان نوشته داریوش مهرجویی، رقیبان قیدار نوشته رضا امیرخانی در بخش داستان جایزه کتاب فصل بودند.

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.
  • وبگردی