• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن دانشجویی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
دانشجویی (بازدید: 424)
جمعه 27/5/1391 - 15:13 -0 تشکر 516465
ارزشیابی آموزشی

 

ارزشیابی آموزشی

 

نقش واهمیت ارزشیابی در فرایند اصلاح و رشد نظام های آموزش عالی و ایجاد ارتباط نزدیك با دستاوردهای علمی بركسی پوشیده نیست. ایجاد  نظام ارزشیابی كیفیت آموزش ، ابزاری را برای دانـشگـاه فـراهـم می سازد تا به وسیـله آن فعالیت های خود را مورد بازنگری قرار دهد .  نقاط قوت و ضعف را معین كند وگزینه های مناسب را برای اصلاح خود انتخاب نماید. میزان توجه دانشگاه به فرایند ارزشیابی بیانگر خواست سازمان نسبت به بهبود فرایند های جاری آموزشی و رفع كاستی های موجود است. ارزشیابی ابزاری برای درك ارزش پدیده ها و قضاوت در مورد آنهاست و دانش خاص مربوط به یك موقعیت ویژه را تولید كرده و به ایجاد دانشی تعمیم پذیر نمی انجامد.              
 

 

از ملزومات وجود فرایند ارزشیابی دقیق – عینی  ، مستقل و مطلوب ، دستیابی به منابع علمی وطراحی فرایند براساس مستندات علمی است .ارزشیابی عبارت است از جمع آوری سیستماتیك داده ها، تجزیه و تحلیل و بكارگیری اطلاعات كه منجر به  قضاوت ها و توصیه های ناظر به كیفیت می شود.

عوامل متعددی بر انتخاب رویكردها و روش ها مؤثر است از جمله هدف از ارزشیابی ، نظر صاحبان فرایند ، میزان هزینه، تعداد افراد ، برنامه ها و فرایند های تحت ارزشیابی . مسیر دستیابی به نتایج و داده ها همانند پژوهش های علمی عینی و دقیق است اما این نتایج قابل انتشار نیست و بالاترین دستاورد آن به كار گیری نتایج برای تغییر و ارتقاء محیط است. عدم استفاده  از این نتایج ما را به شرایط بدتر از زمانی كه هنوز ارزشیابی را آغاز نكردیم می برد چرا كه این فرایند هزینه بر است و اگر صاحبان فرایند فواید و اصلاحات منتج از ارزشیابی را نبینند نمی توان آن ها را برای اجرای مجدد راضی نمود و توجیهی برای بودجه های صرف شده بیان كرد.

فلسفه ارزشیابی بهبود و ارتقاء فرایندها است اما خود ارزشیابی نیز می بایست مورد نظارت و قضاوت قرار گیرد. فرا ارزشیابی یــا ارزشیابی ارزشیابی ها و ارزشیابی كننده ها تلاشی برای كاهش سوگیری و افزایش دقت وعینیت نتایج است . در فرا ارزشیابی مفید بودن، هزینه اثر بخشی و كفایت تكنیكی فرایندهای انجام شده ی ارزشیابی با روش سستیماتیك بررسی می گردد و نتایج آن توسط صاحبان فرایند بررسی شده و در مورد اعتبار ارزشیابی، ادامه برنامه ، تغییر فرایند ، تصمیم گیری و قضاوت  می شود.


 

نظر به اینكه واحد ارزشیابی از اركان اصلی مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكی است ، مهمترین وظیفه این واحد تدوین ساختارهای ارزشیابی در دانشگاه واجرای قوی برنامه فرا ارزشیابی می باشد و این مهم با توجه به نیازهای دانشگاه ، شرح وظایف اساتید، گروه های آموزشی و مؤسسات تحقیقاتی انجام خواهد شد. وظیفه خطیر این واحد است تا نسبت به پیش زمینه های ذهنی منفی كه نسبت به ارزشیابی وجود دارد مقابله نـموده و بـا ارائه برنامه های مناسب و نو شرایط بهتری را ایجاد نماید.

 

 

اهداف واحد ارزشیابی مركز:

 

 
ارزشیابی اساتید
ارزشیابی برنامه
بازبینی ابزارهای ارزشیابی
راه اندازی فرایند فرا ارزشیابی
آموزش ارزشیابی به پرسنل EDO در كلیه دانشكده ها
نظارت بر اجزایی از فرایند ارزشیابی كه در گروه ها و دانشكده ها صورت می گیرد
نظارت بر فرایند ارزشیابی دانشجو  و بررسی نتایج تحلیل سؤالات به منظور تضمین حداقل كیفیت برای امتحانات
فرهنگ سازی برای استفاده از روش های جدید ارزشیابی اساتید
تهیه Tool Box از روش های Data gathering
فرهنگ سازی برای استفاده از روش های نوین ارزشیابی برنامه
آگاه سازی اساتید و اعضاء هیأت علمی از جایگاه و اهمیت ارزشیابی (تهیه پمفلت و كارگاه آموزشی)
مبادله اطلاعات با سایر دانشگاه هایی كه در مورد ارزشیابی آموزشی فعالیت نموده اند
همكاری با سایر مراكز برای تعیین راهكارهایی به منظور حل مشكلات شناسایی شده
برگزاری ماهانه نشست های علمی واحد ارزشیابی

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.