تطبیق و سازگاری در دستورات خواندنی
از آن جایی که خواندن و نوشتن برای هر فردی نقش بسزا و مهمی در جامعه دارد. برای کمک به خواندن کودکان دیرآموز چند پیشنهاد داریم.
- به تأخیر انداختن دستورات و درسهای واقعی برای کودک تا زمانیکه او به وضوح آماده خواندن باشد.
- معرفی مراحل مختلف خواندن به آرامی و با سرعت کمتر نسبت به کودکان هم سن خودش.
ـ انتخاب با دقت مواد خواندنی با توجه به توانایی و علاقه کودک.
ـ برای آموزش از دورههای درسی کوتاهمدت و مکرر استفاده شود.
- تأکید برروی فعالیتهای خواندنی و خواندن درسها.
ـ تنوع در آموزش و استفاده از مدلها و وسایل متنوع برای خواندن (خواندن با نوار ضبطصوت و...).
- استفاده از کارت کلمات، باز با لغات، شنیدن صداهای مختلف، تشخیص لغات و... .
- به کودک کمک کنید تا پیشرفت خود را ارزیابی کند.
- به گونهای درس را بخوانید که هماهنگ با سطح خواندن کودک باشد.
- از او بخواهید تا با آرامش درس را بخواند و صدایش را در نوار ضبطصوت پر کنید تا به صدای خود گوش فرادهد.
ـ مطالب و مواد خواندنی را به طور مرتب مرور کنید ولی سعی کنید مواد خواندنی جالب باشد از قبیل داستانهای نمایشی.
- خواندن را با مطالبی آغاز کنید که کودک به آنها علاقمند است مثل داستانهای مربوط به خانه و.... .
- با درست کردن علائم و نشانههایی ویژه به کودک در خواندن کمک کنید.
- تجربه، کودکان را پربار میکند. غالباً کودکان تجربه کمی در به دست آوردن معانی به صورت چاپی دارند.
- از آنها انتظار زیادی نداشته باشیم و کوچکترین پیشرفت در آنها برای ما موفقیتی بزرگ باشد.
- درهنگام خواندن برای گم نکردن خط از یک خطکش در زیر خطی که میخواهد بخواند استفاده میکنیم و به مرور که خط را گم نکرد خطکش را برمیداریم.
ـ تأکید کنیم که خواندن باید ریتم و آهنگی ملایم داشته و به مکثها و توقفها توجه داشته باشد.
در پایان باید اذعان داشت که در کار با کودکان دیرآموز، تلاش کنید و همیشه به خاطر داشته باشید که آنها مسئول کمبود توانایی یادگیریشان نیستند و سعی کنید آنها را به حرکت درآورید و برای هر تلاشی پاداشی قائل نشوید.
نویسنده: آزیتا محمودپور