• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
سينما و تلویزیون (بازدید: 23381)
يکشنبه 13/5/1387 - 13:21 -0 تشکر 50413
مقاله ی سینمایی

  

در این قسمت شما می توانید مقاله های منتشر شده از انجمن فیلم و سینما را مشاهده کنید .

 

این مقالات نوشته ی افراد تبیان است و در مواردی که از جایی برداشته شده است ، منبع آن در زیر آن ثبت گردیده ، در صورت استفاده از مقالات ذکر منبع و درج نام نویسنده ی مقاله الزامی است .

  

مدیریت سینمای تبیان

 anjoman.cinema@tebyan.net

چهارشنبه 24/5/1386 - 23:5 - 0 تشکر 12721

سلام بر اهل حقیقت نیکخواهی بردباری

    به ترتیب این درجات(MPAA RATING)از چپ به راست عبارتند از:
G / PG / PG -13 / R / NC -17
درجه Gنشاندهنده این است که همه سنین بدون هیچ مشکلی می تونن فیلم رو ببینن ( به قول خودمون "free ").
درجه PGهشداردهنده است و اینو می گه که والدین باید کمی مواظب باشن چون توش رگه هایی از خشونت وصحنه های مبتذل و ... وجود داره.
    درجه PG -13خطرناک محسوب میشه و معنیش اینه که بچه های زیر 13 سال نباید فیلم رو نگاه کنن
درجه Rنشاندهنده این است که افراد زیر 17 سال باید حتما با همراهی والدینشان این فیلم را نگاهکنند.
درجه NC -17بهاین میگن درجه خفن آلود در مورد این فیلم ها توصیه میشه که اصلا نگاه نکنید ، نهشوخی کردم این درجه نشان دهنده این است که دیدن این فیلم برای افراد زیر 17 سالممنوع می باشد.
    معیار درجه بندیدر فیلم ها داشتن 4 ویژگی است:
    1. گفتگوهایبازیگران و استفاده از کلمات نا مناسب.
    2. خشونت و صحنههای خشونت بار.
    3. استفاده ازمواد مخدر و دارویی در فیلم.
    4. صحنه هایمبتذل و برهنگی.
    لازم توضیح بدمکه فرق آشکار در دو گروه سنی R و NC -17به خاطر داشتن صحنه های بیش از حد مبتذلاست.
پس اگه یه موقعmpaa rating رو تو سایت های سینمایی دیدین از تعجب شاخ در نیارین.
یا حق

این چه حرفیست که در عالم بالاست بهشت

هر کجا وقت خوش افتاد، همانجاست بهشت

دوزخ از تیرگی بخت درون تو بود

گر درون تیره نباشد همه دنیاست بهشت

جمعه 26/5/1386 - 3:11 - 0 تشکر 12781

اطلاعات مفيدي بود

ممنون

!!!!!!!!!!!!!تبيان !!!!!!!!!!!!

يعني جايي كه امضايت هم ويرايش مي شود

شنبه 27/5/1386 - 10:41 - 0 تشکر 12837

سلام

اطلاعات بسار مفیدی بود اقای دستیار انجمن سینما

راستی اینجا چه جوریه اصلا دستیار وغیره وجود داره

قربونتون

عسل

سه شنبه 30/5/1386 - 22:56 - 0 تشکر 12983

سلام بر اهل حقیقت نیکخواهی بردباری

خواهش می کنم عسل خانم.

بله اینجا هم همچنان جانشین هستم و باید من رو در سمت جانشین انجمن سینما تحمل کنید..

یا حق

این چه حرفیست که در عالم بالاست بهشت

هر کجا وقت خوش افتاد، همانجاست بهشت

دوزخ از تیرگی بخت درون تو بود

گر درون تیره نباشد همه دنیاست بهشت

دوشنبه 10/4/1387 - 18:17 - 0 تشکر 45949

وقتی یه فیلمنامه نوشته میشه معمولا برای سهولت کار باید از اصطلاحاتی استفاده بشه تا تمامی عوامل بتوانند کار را به خوبی انجام دهند .

مثل حرکات یک مربی فوتبال در کنار یک زمین چمن و به همین دلیل اون مربی خیلی راحت می تونه خیلی راحت با بازیکناش در زمین ارتباط داشته باشه و این کار اون رو خیلی راحت می کنه البته این اصطلاحات باید از قبل به همه ی بازیکنان یا عوامل کار سینمایی آموزش داده شده باشند .

البته از این کلمات خیلی در نقدهای مختلف استفاده می شود. اولین کلمه ی موجود سکانس است ، سکانس دوره ی زمانی خاصی را می گویند که بدون تغییر موضوع فیلم پیش برود و وقتی موضوع تمام شد باید بریم به سکانس بعدی . سکانس را فصل یک فیلم تعریف می کنند مثل کتاب که از فصلهای مختلف تشکیل شده ، فیلم نیز از سکانس های مختلف ساخته میشود و هر سکانس به چند صحنه تقسیم می شود ، فرق صحنه با سکانس این هستش که در صحنه تمام شدن  صحنه به معنای تمام شدن موضوع نیست و باید به این توجه داشت که صحنه با سکانس متفاوت است . کلمه ی بعدی پلان یا شات است کلمه ای زیبا که هر سینما دوستی عاشق آن است و حتما آن را شنیده است ، شات ، مدت زمانی است که دوربین روشن می شود تا زمانی که کارگردان کلمه ی کات را بگوید به طور کل از زمان ضربه ی کلاکت ( تخته ای که مشخصات فیلم زمان فیلم برداری تعداد حلقه و مشخصات سکانس و پلان بر روی آن نوشته شده است و منشی صحنه برای جداکردن صدا از فیلم و برنامه ریزی صحنه ها و سکانس ها آن را در ابتدای گرفتن شات باید به صدا در بیاورد و باید حتما صدای کلاکت ظبط شود تا  نوار فیلم با نوار صدا درست هم گذاری شود ) تا زمانی که کارگردان کلمه ی کات یا پایان فیلم برداری را اعلام کند را پلان یا شات می گویند .

اما یه چیزی که باید یک فیلم نامه نویس بدونه اینه که باید صحنه های خارجی و داخلی از هم جدا شوند . صحنه ی داخلی یعنی همین اتاق کامپیوتر شما یا خونه ی شما یا هر چیزی دیگری که در فضای بسته باشد اگر بخواهیم لوکیشن ( محل فیلم برداری ) را در فیلمنامه این محلها در نظر بگیریم باید ابتدا بنویسیم صحنه ی داخلی و اگر مثلا در یک محوطه ی باز قرار است فیلم برداری انجام شود مثل یک دشت ، یک حیاط بازی و هر چیزی دیگری که از اطراف باز باشه باید ابتدا بنویسیم صحنه ی خارجی و سپس آن را توصیف کنیم .

در فیلم نامه باید زوایا را مشخص کنیم البته در قسمت دکوپاژ که آن را در مقاله ی بعدی توضیح خواهم داد حرکات دوربین را به طور کل مشخص خواهیم کرد ولی در یک فیلم نامه ی دکوپاژ نشده باید تمامی زوایای فیلم برداری مشخص شود .

در پست بعدی تمامی زوایای دوربین به همراه عکس توضیح داده شده . برای دیدن عکسها از اینترنت استفاده کنید .

نوشتن یک فیلم نامه با کمی مهارت امکان پذیر است افرادی که تخیل خوبی دارند به راحتی می توانند فیلم نامه ای زیبا بنویسند . در نوشتن فیلم نامه همیشه باید به زمان توجه داشت چون ما داریم یه فیلم تو ذهنمان می سازیم و باید یادمون باشه که این فیلم چند دقیقه است مثل یک مجری برنامه ی زنده که باید زمان رو همیشه تحت کنترل خودش داشته باشه .

یکی از راههای فیلم نامه نویسی که من آن را به شما پیشنهاد می کنم و می تونم بگم مبتکر آن هستم ، خواب سازی برای خودتونه نگذارید خوابها تخیل شما را تحت سلطه ی خود بگیرند شما سعی کنید بر خوابهایتان چیره شوید و با قدرت تخیلتان خوابهایتان را بسازید این طوری می تونید با دنیایی که تو تخیلاتتون وجود داره آشنا شید می تونید صحنه ای را بنویسید و بعد در خواب آن را ببینید این یعنی فیلم سازی با کمترین امکانات .  

برای یادگیری زوایای مختلف دوربین به پست بعدی توجه کنید .

تا مقاله ی بعدی خدانگهدار

دوشنبه 10/4/1387 - 18:35 - 0 تشکر 45951

زوایای فیلم برداری

زاویه ی ELS (اکستریم لانگ شات یا همون خیلی بیشتر دور )

لانگ شات (LS) که همه باهاش آشنا هستند .

مدیوم لانگ شات (MLS) یا یه کم دور ولی بازم دوره البته شات آمریکایی هم خوانده میشه ، در این صحنه پا تو صحنه است ولی اون قسمت پایینی پا که زانو به پایین رو میشه گفت تو صحنه نیست .  

مدیوم شات (MS) نمای متوسط معروفه .

کلوز شات ( CS ) یا همون کلوز آپ خودمون فیلم کیارستمی منظورم نیستا ، عزیزان عکاس معمولا تو کلوزآپ تبحر دارند و حتما حد اقل یکی از شما از حد اقل یه رفیقتون عکس کلوزشات یا کلوز آپ گرفتید .

مدیوم کلوز شات ( MCS ) همون مدیوم کلوزآپ خودمون کلوزآپ متوسط

(ECU) رسما اعلام می کنم از این استفاده نکنید چون نه دوربین بیمه داره نه شما و نه بازیگر ، چون این زوم دیگه کلا میره تو چشم طرف کور شه شما باید جوابشو بدی .

اکستریم کلوز شات یا اکستریم کلوز آپ یعنی انده زوم دیگه بیشتر از این نداریم .

شنبه 15/4/1387 - 18:39 - 0 تشکر 46685

دکوپاژ

دکوپاژ در سینما یعنی به تصویر در آوردن فیلم با علائم اختصاری . ( تمامی تعاریف شخصی است و ممکن است با گفته های دیگران تفاوت داشته باشد ) .

یک فیلم نامه ی کامل فقط دیالوگها ، نماها و لوکیشن ها را توضیح می دهد ولی این کافی نیست و یک فیلم نامه زمانی کامل می شود که مرحله ی دکوپاژ را رد کرده باشد .

دکوپاژ در واقع نوعی فیلم سازی ذهنی است و به چند روش می توان آن را انجام داد یا آن را ترسیم کرد و یا آن را توسط نرم افزار های دو بعدی به حرکت در آورد و یا به صورت سه بعدی آن را ساخت .

در هالیوود تقریبا کلیه ی صحنه ها کشیده می شوند و نوعی طراحی انجام می شود و کارگرادان قبل از اجرا طرح را کشیده است ، در ایران که سبک فیلم ها هنری تر است نیازی به طراحی نماها نیست به نوعی برای نشان دادن حرکت دوربینها و نشان دادن نماها با استفاده از خطوطی ساده انجام می شود .

در واقع دکوپاژ خیلی سلیقه ای است به نظر من و هر کسی روش خاص خودش را دارد ، خیلی ها از دکوپاژ استفاده نمی کنند و معمولا در سریالها به دکوپاژ نیازی ندارند و در سینما هم هستند کسانی که دکوپاژ را رعایت نمی کنند در واقع این سلیقه ی فیلم ساز است که انتخاب می کند ، خیلی از کارگردانها مثلا علی حاتمی حتی در کارهای ابتداییشون فیلم نامه هم نداشتند و سر صحنه فیلم نامه را می نوشتند ، علی حاتمی حس کچل را در صحنه نوشته با توجه به گفته هایشان یا مثلا مهران مدیری بیان کردند تنها فیلمی که ایشون دکوپاژ کردند مرد هزار چهره بوده و تاثیرش هم کاملا آشکاره که فیل کیفیت بهتری در قیاس با کارهای قبلیشون داره .

بخش دیگری است که تدوین در دکوپاژ نامیده میشود که به آن نمی پردازم .

نکته ی دیگر رعایت خط فرضی است که باید رعایت شود که البته در برخی از سریالهای تولید شهرستانها متاسفانه این نکته رعایت نمیشه البته فقط در برخی و نمی خوام مثالی بزنم و این باعث میشه تمامی فیلم به هم بریزد و مخاطب را ناراحت کند ، در مقالات بعدی حتما خطوط فرضی را به اختصار شرح خواهم داد .

در آخر باید بگویم دکوپاژ چیزیست که آن را شبیه سازی می خوانیم ، مثل شبیه سازی فوتبال قبل از بازی که با نرم افزارهای موجود انجام میشه با این تفاوت که در فوتبال شصت درصد از آن شبیه سازی اتفاق می افتد چون زنده است ولی در سینما 100 درصد باید اتفاق بیفتد چون خواست کارگردان در یک بازی غیر زنده است . شاید بشه به تمرین تئاتر نیز آن را تشبیه کرد .

تشکر می کنم از هم ی دوست داران علم سینما

پنج شنبه 20/4/1387 - 3:40 - 0 تشکر 47340

جالب بود و بسیار آموزنده

واقعا حرف نداشت.بازم از این کارا بکنید و اصطلاحات سینماییو تعریف کنید چون من واقعا توش می مونم

    

سه شنبه 5/6/1387 - 10:10 - 0 تشکر 54067

سینمای ایران، در فیلمهای غیر تخیلی و واقعگرا ریشه دارد و با خلق تصاویری زیبا، به اعتبار جهانی، دست یافته است.

در سال 1900 میلادی، میرزا ابراهیم خان، عكاس باشی دربار مظفرالدین شاه، در نمایشگاه جهانی پاریس، با سینماتوگرافی آشنا شد و در آستانه بلژیك، فیلم گرفت و پس از بازگشت از این سفر شبه‌اكتشافی، پیش از انقلاب مشروطیت، فیلمهایی از زندگی برداشت كه اسناد مهمی از درون دربار و دارالخلافه تهران، محسوب می شوند.

نخستین گزارشهای خبری در دوره حكومت رضا شاه پهلوی، بر پرده ظاهر شد و در دوره اشغال نیز متفقین در تهران صاحب سینما بودند. برنامه‌های آموزشی دانشگاه سیراكیوز، در سال 1953 در تهران به راه افتاد كه پی آ‎مد توافق‌نامه اصل چهار بود و پس از یك دوره یك ساله مطالعه نظری و كار عملی، فارغ‌التحصیلان، در سازمان سمعی و بصری اداره هنرهای زیبای كشور، استخدام شدند. 

در سالهای 1330 نسل جدیدی از فیلمسازان كه به سینمای غیر داستانی، علاقمند شده بودند، در جوار فیلمسازان بخش دولت، به كار پرداختند. از میان آنها می‌توان به مصطفی فرزانه، ابراهیم گلستان و فرخ‌غفاری اشاره كرد كه برای شركت نفت فیلم ساختند. گلستان، سازمان فیلم گلستان را تأسیس كرد و فیلمهایی مثل یك آتش، موج و مرجان وخارا، تپه‌های مارلیك نخستین جوایز بین‌المللی از جشنواره های ونیز، پزارو و سانفرانسیسكو، به ارمغان آورد. فروغ فرخزاد هم «خانه سیاه است» را همان‌جا ساخت. فریدون رهنما نیز تخت جمشید را با سرمایه شخصی ساخت.

در اویل دهه چهل، تعدادی از فارغ‌التحصیلان سینما از اروپا بازگشتند و به بخش مستندسازی اداره هنرهای زیبا پیوستند. فرید داریوش «گود مقدس» و منوچهر طیاب « ریتم » را ساخت. محمد فاروقی نوه دختری احمد‌شاه،  «طلوع جدی» را را در اصفهان ساخت كه در سال 1944 جایزه از جشنواره كن بدست آورد و كامران شیردل قلعه، ندامتگاه، و تهران پایتخت ایران را ساخت.

خسرو سینایی، كارش را با «آوایی كه عتیقه می شود» ، آغاز كرد.

الهی و ربی من لی غیرک... 

سه شنبه 5/6/1387 - 10:11 - 0 تشکر 54068

در سال 1345 ابوالقاسم رضایی و جلال مقدم فیلم «خانه خدا» را ساختند. نخستین فیلم مستند ایرانی كه به صورت گسترده در سراسر كشور به نمایش در آمد و بسیاری از مردم برای اولین بار به سالن‌های سینما رفتند تا مراسم حج را ببینند.

بلوط، نخستین فیلم مردم‌نگاری ایران است كه توسط دكتر نادر افشار نادری در سال 1347 ساخته شد. این شیوه رهیافت علمی، توسط حسین طاهری‌دوست با فیلم سیاه وسفید «بلوط»، «تار» از فرهاد ورهرام، «آب و آبیاری» محمد رضا مقدسیان و «كشتی كویر» احمد ضابطی‌جهرمی، ادامه یافت.

تلویزیون ملی ایران، در سال 1345 تأسیس شد، ناصر تقوایی «باد جن» را ساخت، نصیب نصیبی  «آناهیت» و پرویز كیمیاوی «یا ضامن آهو» و محمد تهامی نژاد «سینمای ایران به شیوه‌ی تركیبی» ساخت. منوچهر عسگری‌نسب «پیر سبز چكچكو»، منوچهر طبری «دراویش قارویه»، احمد شاملو «پاوه، شهری از سنگ در دل تپه هی سبز»، كیومرث درم‌بخش «جرس ( ساربانان كویر ) » و محمدرضا اصلانی فیلم تجربی «جام حسنلو» را ساخت.

منوچهر طیاب در دهه پنجاه فیلمهای معماری را ساخت و حمید سهیلی در دهه 1360 مجموعه معماری ایرانی را برای صدا و سیما تولید كرد. در این دوره، فیلمهایی با شیوه‌ها و دیدگاههای متفاوت ساخته شده، به واقع فیلمهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، عرصه تفاوت‌هاست. وضعیت انقلابی جامعه، مناسب‌ترین شریط را برای تحقیق در احوالات گذشته سرزمین و میراث حكومت‌ها فراهم آورد: مس فلز سیاسی ( علی یعقوبی )، اتل (جمشید زاهدی) خاك تا خاك (منوچهر مشیری) مهاجرت(علی نائینی) كودك‌واستثمار(محمدرضا‌اصلانی)،كوره‌پز‌خانه ( محمدرضا مقدسیان ) نانی از گل (فریده شفیی) خاویار (ابراهیم مختاری) از آن جمله‌اند. هفت قصه از بلوچستان و خان گزیده ها (ساخته مرتضی آوینی) نیز دارای چنان مضامینی بودند و در جهاد، ساخته شدند.

در سال 1360 صدا و سیما، طرح بحران مسكن را پذیرفت و سه فیلم توسط فریدون جیرانی، ابراهیم مختاری، كیوان كیانی، محمد تهامی نژاد، ساخته شد. در اواسط دهه 1360 و اوایل 1370 رخشان بنی‌اعتماد تعدادی فیلم اجتماعی، از جمله «تمركز» و «این فیلمها رو به كی نشون میدین؟» را ساخت و در همین سالها، خسرو سینایی، «مرثیه گمشده»، عباس كیارستمی «مشق شب» و محسن مخملباف «سلام سینما» را ساختند.

در شهریور 1359 هواپیماهای عراقی به حریم هوایی ایران تجاوز كردند و شهرهای مرزی ایران، تصرف شد. جنگ، فیلمسازان ما را به سراسر جبهه های گسترده ایران، كشاند و آنها در مدت هشت سال، با سبك ها و نظر گاههای متفاوت و متنوع، فیلم ساختند. هرچند ممكن است همه آنها یكسان مورد توجه قرار نگرفته باشند.

فیلم مستند ایرانی از 1357 به این سوی دستخوش تغییر شده است. دوربین های سبك و قابل حمل، در خدمت سینمای بی‌واسطه در آمد و نسل جدید زندگی را از دیدگاههایی تازه، مورد بررسی و مطالعه قرار می دهد. تعداد ین آثار، بسیار زیاد و از نظر شكل و موضوع عرصه تفاوت ‌ها و تنوع فرهنگی است.

الهی و ربی من لی غیرک... 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.