روش هاى تعمیم یا گسترش رفتار
از این كه با بعضى از روش هاى ایجاد رفتار آشنا شدیم، اینك جاى این سؤال باقى است كه چگونه رفتار آموخته شده را حفظ ونگهدارى كنیم، به عبارت دیگر، روش هاى تعمیم یا گسترش رفتار چیست؟
مهم ترین اصل روان شناسى یادگیرى كه طبق آن، رفتار از موقعیت هاى خاص یادگیرى به موقعیت هاى دیگر گسترش مى یابد، اصل تعمیم است. اصل تعمیم یعنى این كه وقتى فردى، رفتارى را در زمان و مكان مشخصى تحت نظارت مربى خاصى - والدین یا معلمان و مربیان - یاد گرفت و انجام داد، همین رفتار را در زمان ها و مكان هاى دیگر و در حضور افرادى جدید نیز بتواند انجام دهد. مثلا، اگر كودكى در محیط خانه رفتارهایى از قبیل سلام كردن، رعایت حقوق دیگران، بهداشت، نظم و انضباط و تعاون را آموخته و به خوبى آن ها را انجام مى دهد، چه باید كرد تا همین رفتارهاى مطلوب را در موقعیت هاى دیگر و هم چنین در برخورد با افراد جدید مثلا در مهمانى ها، در مسافرت ها، در مدرسه و در اجتماعاتى غیر از خانواده نیز به راحتى و به صورت خودكار انجام دهد؟ در این باره روان شناسان یادگیرى معتقدند كه باید از مهم ترین اصل روان شناسى یادگیرى یعنى اصل تعمیم استفاده كرد.
در تعمیم، ما بادو موقعیت روبرو هستیم: موقیعت آموزش و موقعیت تعمیم. موقیعت آموزش، موقعیتى است كه رفتار، در آن یاد گرفته مى شود. موقعیت تعمیم موقعیتى است كه رفتار تغییر یافته باید در آن گسترش یابد; یعنى موقعیت طبیعى زندگى. یكى از عوامل مهمى كه تعمیم از موقعیت اول به موقعیت دوم را سبب مى شود، شباهت فیزیكى بین این دو موقعیت است. مارتین و پییر (1992) براى افزایش شباهت بین این دوموقعیت هاى پیشنهادى زیر را مطرح كرده اند:
1- در حین آموزش، موقعیت هاى طبیعى زندگى را مورد توجه قرار دهید; یعنى سعى كنید مراحل آخر موقعیت آموزش را شبیه موقعیت طبیعى سازید تابخشى از آموزش را در شرایط طبیعى انجام دهید.
2- شرایط آموزش را متنوع سازید یعنى سعى كنید تعداد محرك هایى را كه رفتار باید در حضور آن ها انجام شود، افزایش دهید.
3- هنگام آموزش، سعى كنید از محرك هایى كه در موقعیت طبیعى یافت مى شود، استفاده كنید.
4- از برنامه هاى تقویت ناپیاپى استفاده كنید; یعنى هر از چند گاهى به صورت اتفاقى رفتار آموخته شده را تقویت كنید.
5- در حین آموزش، از نمونه ها و مثال هاى فراوان استفاده كنید.
به عنوان مثال، كودك كم رو و خجولى را در نظر بگیرید كه از سؤال كردن سر كلاس یا از صحبت كردن در حضور جمع پرهیز مى كند. براى از بین بردن كم رویى چنین كودكى مى توان از «بازى » كه یكى از نیازهاى طبیعى كودكان است، استفاده كرد. سعى كنید چند بچه هم سن و سال او را به خانه آورده و ابتدا یك صحنه بازى در خانه به وجود بیاورید، كم كم این صحنه را به بیرون از خانه یعنى كوچه و محیطهاى پرجمعیت دیگر كه هم موقعیت طبیعى است و هم محرك هاى زیادى وجود دارد، ببرید. البته، در انتخاب نوع بازى باید ابتدا از بازى هایى استفاده كرد كه به افراد كم ترى نیاز دارد ولى مى توان به تدریج بازى هایى را كه معیت بیش ترى نیاز دارد طراحى كرد. در این بازى ها به بچه هاى كم رو مسؤولیت هایى نیز مى دهیم تا مجبور شوند با دیگران حرف بزنند و امر و نهى كنند و اعتماد به نفس بیش ترى در آن ها ایجاد شود. طبیعى است كه اگر ما بتوانیم چنین برنامه اى را به خوبى براى چنین كودكى اجرا كنیم و از تشویق هاى مناسب نیز استفاده نماییم، هم علت هاى كم رویى او را از بین مى بریم و هم شهامت سؤال كردن یا صحبت كردن در حضور جمع را در او ایجاد مى كنیم. ناگفته نماند كه انجام چنین كارهایى نیاز به تمرین زیاد و هم چنین مطالعه بیش تر و علاقه وافر به ایجاد رفتارهاى مطلوب در كودكان دارد.