• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
ورزش و تندرستی (بازدید: 137)
پنج شنبه 19/5/1391 - 10:11 -0 تشکر 499866
اخلاق در ورزش حرفه ای

بحث ورزش و اخلاق از زوایای مختلفی قابل بحث است و می توان جنبه های فرهنگی، دینی، تربیتی، انسانی، تاریخی و حتی مردم شناختی آن در فرهنگ عامه از گذشته تا امروز را مورد بررسی قرار داد. ما اخلاق حرفه ای را تا حدی بخشی از اخلاق شهروندی می دانیم و معتقدیم که اخلاق حرفه ای با اخلاق ورزشی و انسانی ارتباط دارد؛ هر چند هر یک از اینها بر اساس هنجارهای جمعی پذیرفته شده، با یکدیگر متفاوتند.

پنج شنبه 19/5/1391 - 10:12 - 0 تشکر 499867

ر ورزش، مرحله نخست اخلاق حرفه ای وجود دارد که در آن، بازیکنان بر اساس مقررات موجود بازی کرده و هیچ کس از قوانین تخطی نمی کند. این بازی و رفتار منصفانه نام می گیرد.
مرحله دوم، اخلاق جوانمردانه است که در مواقعی، یک بازیکن یا یک تیم به تیم یا بازیکن مقابل امتیازی می دهد.
مرحله سوم، رفتار پهلوانانه شناخته می شود که عمیق تر از دو دسته قبلی بوده و تا جایی پیش می رود که ممکن است در اثر آن، بازی به تیم مقابل واگذار شود. طبق نظریاتی که در تاریخ نقلی و عقلی هم وجود دارد، رفتار پهلوانانه به واسطه روح ورزشکاری بازیکنان، تماشاچی ها و دیگر عوامل، به اجتماع نیز منتقل شده و در عرصه فعالیت های اجتماعی هم نوعی فداکاری و امتیاز دادن به دیگران شناخته می شود.
در تقسیم بند ها در رابطه با رفتار اخلاقی یا قانونی بازیکن، سه سطح مختلف وجود دارد. به عنوان مثال، گاهی بازیکن به دلیل ترس از جریمه خلاف نمی کند که این از نظر مدارج اخلاقی، پایین ترین سطح قرار دارد. در حالت دیگر، بازیکن معتقد است که باید حق دیگران را رعایت کرد و به همین دلیل خلاف نمی کند اما در سومین حالت، بازیکن به این آگاهی و باور می رسد که اگر حقی را رعایت نکند، به یک نظام و سیستم توهین کرده است.

پنج شنبه 19/5/1391 - 10:13 - 0 تشکر 499868

نگرش نخست، مبتنی بر ارگانیسم است که در آن، انسان به مثابه ارگانی مورد بررسی قرار می گیرد که در مقابل محرک ها پاسخ می دهد. او معمولاً نوعی رفتار حرکتی داشته و قابلیت کسب مهارت های رقابتی را نیز دارد؛ تا حدی که به صورت پیشرفته عمل کرده و به توصیف رفتار خود می پردازد. رویکرد دوم، مبتنی بر ماشینیسم است. در این رویکرد، انسان به مثابه ماشینی تلقی می شود که سیستم عصبی اصلی ترین سیستم مسلط بر رفتار و حرکت او را تشکیل داده و رفتارها و مهارت های حرکتی وی را تنظیم می کند. بر اساس این رویکرد، در دنیای امروز، محرک های شرطی و غیر شرطی بر ورزش و محرک های ورزشی کاملاً مسلط می شود و حتی گاه محرک های غیر شرطی مثل شهرت و پول گوی سبقت را از محرک های شرطی مانند شهوت و غذا می ربایند.
نظریه سوم در این رابطه، از دو تئوری قبلی عبور می کند ولی آنها را نادیده نمی گیرد. بر اساس این نظریه، با وجود تأثیر گذاری زیاد محرک های شرطی و غیر شرطی در رفتار انسان، اخلاق نیز نقش قابل توجهی را در این زمینه ایفا می کند. بر اساس این نظریه، انسان به مثابه ماشینی است که اعصاب مهم ترین سیستم او را تشکیل می دهد؛ اما با این وجود، این تئوری مبتنی بر سمبولیسم یا نمادسازی است و بحث اخلاق را مطرح می کند که بر اساس آن، انسان نه فقط از نظر کمی و کیفی و نه فقط در برخی بخش های موجودیت خود، بلکه به کلی به لحاظ ماهوی با حیوان فاصله دارد. در نگرش سمبولیسم، انسان نمادساز است و آن چه با نمادهایی مانند هنر، تعلیم و تربیت، تاریخ و همچنین زبان می سازد، در جهت انتقال احساس و ادراک او صورت می گیرد.

پنج شنبه 19/5/1391 - 10:13 - 0 تشکر 499869

وقتی در ورزش اخلاق را تعریف می کنیم، باید منابع و فلسفه آن را نیز بشناسیم و مورد توجه قرار دهیم. این در حالی است که زمانی که ورزش در بردگرایی و با هدف کسب پول و شهرت خلاصه می شود، دیگر بحث از اخلاق موضوعیتی ندارد. در ورزش رقابتی، مربی کاری به تفکر و اخلاق بازیکن ندارد. بدین ترتیب، گفته می شود که ورزش و ارزش در دنیای امروز تناسب و پیوند چندانی با هم ندارند. این در حالی است که در چنین شرایطی، دانشگاه و رسانه، هر یک به سهم خود، باید به مسئله اخلاق در ورزش پرداخته و در این زمینه فرهنگ سازی کنند.
در مورد رعایت یا عدم رعایت اخلاق و هنجارهای اخلاقی، دو دسته نظریه جامعه شناختی وجود دارند؛ نخست، نظریه فایده گرایان که هنجارهای اخلاقی را تابع مفاسد یا مصالحی در پس آنها می داند و بر این اساس معتقدند که اخلاق و هنجار دائمی معنا ندارد. اگر هنجاری برای جامعه مفید باشد، اخلاقی بوده و اگر ضرر داشته باشد، غیر اخلاقی است. این در حالی است که دسته دوم نظریات، هنجارهای اخلاقی را به عنوان نوعی تکلیف معرفی می کنند و اغلب آن را مبتنی بر حکمتی می دانند که وجود آنها را الزام آور می کند.

پنج شنبه 19/5/1391 - 10:13 - 0 تشکر 499870

بر اساس آن چه گفته شد، باید دید در جامعه ما کدام یک از وجوه تعهدآور اخلاق ضعیف شده که اخلاقیات رو به افول رفته است. بدین ترتیب و در همین راستا، می توان علت افول اخلاق ورزشی و اخلاق حرفه ای را هم مورد بررسی قرار داد. از سوی دیگر، باید در نظر داشت که اخلاق حرفه ای در ورزش می تواند در اخلاق عمومی هم تأثیرگذار باشد.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.