وبنویسی معنایی
گوگل، مایكرو سافت و یاهو توسعهدهندگان وب را تشویق میكنند سایتهایشان را به سویی پیش ببرند تا موتورهای جستجو معنای متون آنها را بفهمند. این سه شركت بزرگ اخیرا طرح ابتكاری فناوری وب معنایی را راهاندازی كردهاند. آنها از این طریق رشتهای از كلمات را تعریف میكنند كه در صفحه مربوط كد میشود. این عبارات نشاندهنده معنا و مفهوم متون استفاده شده در صفحه را نشان میدهد. اطلاعات مورد نظر به موتورهای مرورگر اجازه میدهد صفحههای مرتبطتری را برای یك عبارتی كه جستجو میشود، نشان دهد.
ربات تگرگی!
رباتها به خودی خود برای ما جذاب هستند حالا اگر در یك روز گرم تابستان برای ما نوشیدنی خنك بیاورند، این جذابیت چند برابر خواهد شد. رباتی كه تصویرش را میبینید، این كار را میكند. قوطی نوشیدنی درون این ربات خنك میماند. قابلیت كنترل از راه دور هم از دیگر امكانات اوست.
خودرویی برای نابینایان
مركز رباتیك روملا در حال كار روی خودرویی است كه رانندگی را برای افراد نابینا ممكن میكند. بخش قابلتوجهی از این خودرو مانند خودروهای بدون راننده است، مثلا از حسگرهای مشابه استفاده میكند. علاوه بر این كمبودهایی را كه یك راننده نابینا نسبت به راننده بینا در حین رانندگی دارد برای او جبران میكند. شاید این طور به نظر برسد كه وقتی خودرویی با قابلیت حركت خودكار وجود دارد، رانندگی برای نابینایان ناممكن نباشد ؛ ولی در واقعیت چالشهایی وجود دارد كه این دو پروژه را از هم جدا میكند. اساس كار اصلی این پروژه ایجاد علائم غیر دیداری برای فرد نابیناست تا وی بتواند مانند یك فرد بینا رانندگی كند. نمونهای از این خودرو با موفقیت آزمایش شده و یك فرد نابینا توانسته با آن در مسیری كه موانعی در آن قرار دارد رانندگی كند. ولی از آنجا كه این پروژه هنوز از لحاظ امنیتی و اجتماعی آمادگی لازم را برای عمومی شدن ندارد، پیشبینی میشود در آیندهای نه چندان دور این موانع نیز برطرف شود.
پیشبینی ذائقه دوستداران بازیهای رایانهای
ما میتوانیم بر اساس رفتار افراد در بازیهایی كه قبلا انجام دادهاند، ذائقه آنها را در آینده نسبت به بازیهای رایانهای تشخیص دهیم. این جمله را دكتر برنت هریسون گفته است؛ كسی كه در این زمینه پژوهش میكند. او و گروهش رفتار 14000 نفر را در بازیهای آنلاین آنالیز كردهاند. وی مدعی است این پیشبینی از دقت 80 درصدی برخوردار است. دكتر هریسون و گروهش بر اساس این اطلاعات، درجه دستیابی به موفقیتها را در بازیها ارزیابی، سپس آنها را دسته بندی میكنند و با الگوهای خود مورد بررسی قرار میدهند. این الگوها در تولید بازیهای جدید و نسخههای جدیدتر میتواند نقش تعیینكنندهای داشته باشد تا بازیهای آینده توجه طیف وسیعی از دوستداران بازیها را به خود جلب كند.
حمید خدابندهلو