• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
سينما و تلویزیون (بازدید: 2917)
دوشنبه 7/5/1387 - 23:46 -0 تشکر 49749
سینما اقتباس

با سلام

 

برنامه ی زیبای سینما اقتباس به اقتباس های ادبی در سینما می پردازد و هر یکشنبه شب از شبکه ی محترم چهار سیما پخش می شود .

 

در این تاپیک قصد داریم به بررسی فیلمهای پخش شده از این برنامه بپردازیم ، مثل همیشه اگر نویسنده من باشم پس به سلیقه ی خودم فیلمها رو انتخاب می کنم و در اینجا قرار می دهم ولی اگر شما هم می خواهید بنویسید می تونید سلیقه ی خودتون رو به ما نشان دهید .

 مثل همیشه سعی می کنیم گزارش ندهیم و بیشتر از روی نکات این برنامه کلاس درسی بسازیم.  قوانین : برای اینکه کار زیباتر شود ، در پست هایی با نام اختصاصی فیلم پخش شده در مورد فیلم مذکور  نوشته می شود و سپس مبحث انجام شده با بحث این قسمت ادغام میشود در مدت یک هفته ای که زمان پخش این برنامست .  

امیدوارم از مباحث مرغزار سینما اقتباس لذت بس و زیاد را  ببرید .

 با تشکر از شما دوست عزیزم

دوشنبه 7/5/1387 - 23:48 - 0 تشکر 49750

گزیده نکاتی از اقتباس ادبی در فیلم نامه نویسی

در ابتدا یادتان باشد ادبیات درام نیست ، درام نیز ادبیات نیست . مثلا ممکنه در یک کتاب به شرح زندگی دو معشوقه پرداخته باشد و نکته جالبی هم در آن نباشد ، در فیلمنامه این گونه نیست و حتما باید ضد قهرمان با قهرمان درگیر شود و یا شاید نفر دیگری بخواهد عشق را تصاحب کند .

نشان دادن دستمایه های داستانی نو .

اقتباس از یک کتاب پر فروش تضمین کننده ی فروش فیلم است .

زمان فیلمنامه اندک و زمان رمان طویل است .

کمبود شخصیت در فیلم نامه . کسر شخصیت ها از رمان نیز ترفندی بسیار کاری است .

گرایش به اپیزودی بودن رمان . مثلا در این اپیزود در این فصل زندگی عشق جوانی را خواهیم خواند فصل بعدی احتمالا نیروهای فرانسه به کشور حمله کردند و پسر جوان به جنگ می رود در فصل بعد که از جنگ بر می گردد دوست دخترش که عاشقش بود را تصاحب کردند . اپیزودی بودن رمان ها کاملا مشهود است . اما فیلمنامه ساختاری پرده ای دارد و همانطور که می دانید از 3 پرده ی مجزایی که من این سه پرده رو به وزنه برداری تشبیه می کنم ، برای بلند کردن وزنه باید تمام قدرتت رو به کار بگیری رو پاهات محکم بایستی و بعد در اون لحظه شخصیت خودت رو به دیگران معرفی می کنی که چه جور ورزشکاری هستی و در فیلم نامه هم شخصیتها رو معرفی می کنی ، وزنه رو تا میانه های بدن که آوردی میری رو پرده ی دوم که وزنه رو می بری زیر گلو و اینجا فقط باید مکس کنی و کشش بدی و بعد در مرحله ی آخر باید اقتدارت رو نشون بدی و با یک حرکت سنگین پاهات رو قیچی کنی و وزنه رو ببری بالای سر و اینجا مثل یک فیلم نامه اقتدار شخصیتت رو نشون میدی مثلا با تکان دادن های سر مثل پهلوان رضا زاده .

رمان درونی تر از فیلمنامه است . گفت و گوهای رمان بدرد خودش می خوره . همیشه برای اقتباس از داستان های کوچک شروع کنید تا راه بیفتید . و یادتان باشد هیچ گاه درگیری عاطفی نداشته باشید .

ساختار طرح را رسم کنید تا ایجاز براتون راحت تر باشه .

ذهنی بودن رمان ، ساختار تسبیحی رمان ، پرده دار بودن فیلمنامه همه و همه تفاوت های این دو هنر نویسندگی است .

اما در مورد تغییر ساختار : تغییر شخصیت ها و یا حذف آنها تنها در صورتی قابل اجرا است که روح و درونمایه ی کتاب حفظ شود .

جوهر رمان یا همون درونمایه خیلی مهمه مثلا برید ببینید چرا رمان پر فروش بوده ، چرا همه دوستش دارند و آنها را در نگارش فیلمنامه و اقتباس بدون تغییر قرار دهید و حتی پرورششان دهید .

چند اصل مهم :

1 . اگر داستان ضد قهرمان ندارد ، برایش ضد قهرمان خلق کنید .

2 . اگر داستان مسئله ای ندارد ، برایش مساله درست کنید .

3 . اگر داستان قهرمان ندارد ، خلقش کن .

4 . اگر حادثه ای غیر منطقی (تصادفی ) در داستان هست ، شیوه ای پیدا کنید تا منطقی جلوه کند .

5 . تمام شخصیت ها ی اصلی را در پرده ی اول معرفی کنید .

6. درونمایه ی داستان ، شخصیتها یا حوادثس که داستان را تقویت می کند ، نگه دارید .

همین خیلی مختصر و امیدوارم مفید بوده باشه

ممنون

سه شنبه 8/5/1387 - 13:2 - 0 تشکر 49799

سلام

ممنون از شما به خاطر این تاپیك

به نكات خوبی اشاره كردید  استفاده كردم

بازم ممنون از مدیر فعالو پر انرژی سینما

یا حق

دوشنبه 21/5/1387 - 9:37 - 0 تشکر 51690

سلام

این فیلم دیشب از سینما اقتباس پخش شد

در اینجا به بررسی این فیلم میپردازیم البته نمیدونم درسته یانه فكر كنم بعدا باید اینجا با تاپیك سینما اقتباس ادغام بشه

ممنون از همه

میام دوباره

یا حق

دوشنبه 21/5/1387 - 9:48 - 0 تشکر 51695

ببخشید،یه سوال داشتم:

اسم تكنیكی كه از آن برای ساختن این فیلم استفاده شده بود،چیه؟  و اگه بشه یكسری توضیحات هم در موردش بدهید.

البته دیشب بعد از پایان یافتن فیلم،مختصری توضیح داد،ولی من موفق به دیدن اونا نشدم!

   این غزه همان یوسف كنعانی ماست

                       با دست برادران به چاه افتادست!

دوشنبه 21/5/1387 - 11:31 - 0 تشکر 51707

آره ممنون می شم توضیح بدی.من با اینکه فیلم وندیدم ولی قبلا ازاین جورفیلما چندتایی دیدم اگه لطف کنی خیلی خوب می شه چون زیاد آشنایی ندارم

    

دوشنبه 21/5/1387 - 12:17 - 0 تشکر 51712

اسم این تکنیک روتوسکوپی هستش و در واقع یک فیلمی که از قبل گرفته شده رو فریم به فریم به این حالت در میارند . در این شیوه تصاویر فیلم زنده روی یک پرده ی مات بازتابیده شده و به وسیله ی انیماتور ها دوباره ترسیم می شود . این کار توسط نرم افزار روتوشاپ انجام میشه .

تکنیک : روتوسکوپی روشی است که بارها برای خلق جلوه های مناسب استفاده شده است و باید گفت این تکنیک صرفه جویی ارزشمندی در زمان می کند . در فیلم های زنده نیز برای خلق جلوه های ویژه از این روش استفاده میشود که از کلاسیک ترین کارهای انجام شده میشه به جنگهای ستاره ای نام برد که از آن برای درخشش شمشیرهای لیزری استفاده میشد .

کارتونهایی که با این روش ساخته شدند

سفید برفی و هفت كوتوله ،كارتون های سوپرمن دهه ی 1940،زیر دریایی زرد،سالار حلقه ها،تیتان ای .ای،آناستازیا ، داستان كودك (ازمجموعه انیماتریكس)

فیلمهای این روش

خوب بد زشت (سكانس عنوان بندی)،جنگ های ستاره ای ، ترون ،چه كسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟،زندگی بین خواب و بیداری، وضعیت دلتا،بیل رو بكش جلد 1 ،اسكنر تاریك نگر.

با تشکر از وبلاگ محترم سینما سینماست

دوشنبه 21/5/1387 - 12:18 - 0 تشکر 51713

انیمیشن یك اسكنر تاریك نگر كه جزء نامزدهای ابتدایی اسكار بهترین انیمیشن است توسط ریچارد لینكلیتر و براساس اقتباس از نوولی به قلم فیلیپ ك. دیك ساخته شده است این نوول كه مانند دیگر آثار نویسنده داستانی روانشناسانه را روایت می كند كه دارای وجه منتقدانه ای به انحطاط جامعه غرب دارد .این انیمیشن به روش روتوسكوپینگ ساخته شده است .در روش روتوسكوپینگ كه برای انیمیشن كردن فیلم حركت زنده استفاده می شود بعد از فیلمبرداری هر كادر فیلم توسط دست طراحی شده و به صورت انیمیشن طراحی میشود.ریچارد لینكلیتر كه این دومین فیلم اوست كه از روش روتوسكوپینگ استفاده كرده است (در سال 2001فیلمی با عنوان زندگی مواج با استفاده از این روش ساخت)در این فیلم از بازیگرانی چون كیانو ریوز،رابرت داونی جونیور ،وودی هارلسون و وینونا رایدر استفاده كرده است و سپس با كمك طراحان صحنه های فیلم را به انیمیشن تبدیل كرده است .داستان فیلم درباره ی پلیس مخفی معتادی به نام باب آركتور است كه ذهن اش توسط ماده ی دی خورده شده است .ماده ی دی یك ماده مخدر خیلی قوی است .همه افرادی كه در زندگی باب حضور دارند تحت مراقبت دائمی هستندوفیلم سعی میكند دلیل تحت نظر بودن این افراد را بیان كند .فیلم یك كار خوب نیست ولی كارگردان سعی دارد تمام قابلیت های ساخت فیلم با روش روتوسكوپی را بكار گیرد كه البته به جز در نمایش لباس مخصوص باب و توهمات او به كار رفته است در باقی موارد چندان كارآمد از كار درنیامده است.میتوان فیلم یك اسكنر تاریك نگر را در آثار متوسط سینما قرارداد.

با تشکر از وبلاگ محترم سینما سینماست

دوشنبه 21/5/1387 - 12:19 - 0 تشکر 51714

کمی از داستان فیلم

داستان فیلم 7 سال بعد از حالارا نشان می دهد و کارگردان در یادداشت صوتی دی وی دی فیلم اشاره کرده که بهتر است زمان مبدا همواره نامعلوم باقی بماند تا زمان داستان فیلم هر موقعی بتواند باشد. در زمانی که نوع خاصی از مواد مخدر به نام D تمام امریکا را در بر گرفته پلیس مسیر تازه یی را برای دستگیری مجرمان در پیش گرفته. از سمتی دیگر شرکتی به نام NEW PATH برای بهبودی شرایط فیزیکی و روحی معتادان فعالیت می کند.

مادهD در واقع دو نیمکره مغز را مختل می کند و باعث می شود هر کدام به طور مستقل کار کنند. باب آرکتر و محبوبه اش دانا، دو کاراکتر اصلی فیلم به حساب می آیند و هر کدام دو هویت جداگانه دارند. باب هم مامور پلیس است و هم یکی از قربانیان D. در مورد دانا هم بعداً معلوم می شود که او نیز افسر پلیس است که برای به دست آوردن اطلاعات در باره سرمایه و کار شرکت New Path امثال باب را با نوعی بی رحمی روانه این شرکت می کند و بعداً باز معلوم می شود که این شرکت هویتی دوگانه دارد و از مریضان کلینیک خود برای پرورش گیاهD استفاده می کند.

دوشنبه 21/5/1387 - 12:58 - 0 تشکر 51718

کارگردان: Richard Linklater  

فیلمنامه نویس: Richard Linklater

براساس نوولی از Philip K. Dick

ژانر:انیمیشن جنایی درام معمایی

تاریخ اکران: ۲۸ جولای ۲۰۰۶_USA

لوکیشن: آستین- تگزاس

مدت:۱۰۰ دقیقه

بازیگران: Keanu Reeves ... Bob Arctor

              Rory Cochrane ... Charles Freck

              Robert Downey Jr ... James Barris

              Winona Ryder ... Donna Hawthorne

             Woody Harrelson ... Ernie Luckman

یک اسکنر تاریک نگر براساس اقتباس وفادارانه ای از نوولی به قلم فیلیپ ک.دیک(1928-1983)ساخته شده است.این نوول که در سال 1977 منتشر شد مثل دیگر آثار دیک بیانگر تردیدهای روانی نویسنده در منتقل کردن اضطراب ناشی از روان کسیختگی حاصل شده از تکه تکه شدن امر واقع است و نیز انتقاد تند و تیز از جامعه منحط و در حال فروپاشی مغرب زمین.فیلم هایی که تا کنون از روی آثار دیک ساخته شده آثار بحث برانگیز و مطرحی بوده اند،بلید رانر ریدلی اسکات،گزارش اقلیت اسپیلبرگ،یادآوری کامل پل ورهوفن.دیک را «استاد وهم و پندار»نیز نامیده اند.و احتمالا ریچارد لینکلیتر کارگردان یک اسکنر تاریک نگر با توجه به این ویژگی آثار دیک تصمیم گرفته که فیلم خود را با استفاده از روش «روتوسکوپینگ» بسازد روشی برای بیان یک قصه آمیخته به «وهم و پندار»بهترین روش است.

با تشکر ویژه از وبلاگ محترم cinema is 30nema

دوشنبه 21/5/1387 - 13:3 - 0 تشکر 51720

در مورد نویسنده رمان

فیلیپ کی دیک با داستان های توهم زایش به آهستگی اما برای همیشه به نمادی فرهنگی بدل گشت.

نخستین بار در سال ۱۹۵۵ داستانی از وی چاپ شد وتا کنون معادل بیست میلیون کپی از آثارش که به بیش از ۲۵ زبان مختلف ترجمه شده،در دنیا به فروش رفته است.دیک که دنیایی فوق مدرن و به اصطلاح فوتوریستی خلق کرده جزو آن نویسندگانی(در ادبیات علمی تخیلی) به شمار می رود که آثارش بارها به فیلم برگردانده شده است.آثاری چون بلید رانر(ریدلی اسکات-۱۹۸۲)،براساس رمان آیا آدم ماشینی ها رویای گوسفند الکتریکی می بینند؟.یاد آوری کامل براساس داستان کوتاه می توانیم این را یک جا برای تو بیاوریم ، آگهی ،براساس رمان کوتاه ورایتی دوم و گزارش اقلیت ، شیاد ، چک پرداختی براساس آثاری با همین عنوان.

با تشکر ویژه از وبلاگ محترم cinema is 30nema

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.