نوآوری الکترونیکی
ظهور e-innovation در دهه های 1970 و 1980 با فرایندهای طراحی نرم افزارها آغاز شده است. نوآوری الکترونیکی، ایده و تفکری نوین است، نامی جدید برای گروهی از فعالیت ها که هدف آنها خلق و ایجاد ابزار جدید برای نوآوری، توسعه محصول و توسعه تجارت در شرایط تغییرات پیوسته کنونی است. این فعالیت ها به طور منطقی چندین فعالیت را که قبلا منفک بوده و به صورت مجزا اجرا می شده اند، پیوند داده است.
اگرچه در سال های اخیر، تلاش های بسیاری در زمینه پیشرفت نوآوری الکترونیکی صورت گرفته است، اما مفهوم و عبارت «نوآوری الکترونیکی» هنوز نتوانسته همانند عباراتی چون «تجارت الکترونیک»، «بازاریابی الکترونیکی» و «آموزش الکترونیکی» به طور عام و معمول به کار رود. با جست وجو در سایت های کاوشگری همانند Google، Yahoo و... کاربردهای فراوانی از نوآوری الکترونیکی را در حوزه صنعت می یابیم که در آن، شرکت های بزرگی که در زیر به بررسی آنها پرداخته ایم، از نوآوری الکترونیکی برای رسیدن به اهداف تجاری خود استفاده کرده اند.
معنای نوآوری الکترونیکی در صنعت، مربوط به محصول یا خدمتی جدید است، مثلا، شرکت فوجیستو، یکی از شرکت های پیشتاز در حیطه فناوری اطلاعات با بیش از 20 هزار کارمند در 40 کشور، با استفاده از نوآوری الکترونیکی در پیشرفت و ابداع کارت های هوشمند، باعث کاهش قابل ملاحظه ای در سرقت های اینترنتی و کارت های اعتباری تقلبی شد.
با ادامه بررسی نوآوری الکترونیکی در حیطه صنعت و مواجهه با شرکت های بزرگی چون ICL، سونی، ماکروسافت، ماکرومدیا و... که با به کار گیری نوآوری الکترونیکی به عنوان محوری ترین اهداف استراتژیک خود، می توان به اهمیت این موضوع در پیشرفت در زمینه های تکنولوژیکی، اقتصادی، تجاری و نیز مشاغل الکترونیکی، پی برد.
با جستجو، در سایت های کاوشگر علمی و در حوزه علم و دانشگاه درباره نوآوری الکترونیکی در می یابیم که برخلاف سایت های تجاری، اطلاعات بسیار بسیار کمی درباره این موضوع در این حیطه وجود دارد. یکی از دلایل عمده فاصله بسیار زیاد بین حیطه علمی و صنعتی در نوآوری الکترونیکی، کاربردی بودن و داشتن رویکرد تجاری نوآوری الکترونیکی است.