• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 1187)
سه شنبه 17/5/1391 - 23:31 -0 تشکر 496644
توحید(دیدگاه شهید مطهری)

مقدمات

بحث درباره توحید - یعنی ایمان به خدا و یگانگی خدا - است . می‏دانیم‏
كه سرسلسله تمام عقاید دینی اعتقاد به توحید و اعتقاد به خداست . حالا
ما در اینجا می‏گوییم اعتقاد به خدا و توحید ، هر دو را یك جور می‏گیریم ،
ولی بعد توضیح خواهیم داد كه آیا اعتقاد به خدا و اعتقاد به یگانگی خدا
دو مسأله جدا از یكدیگر است یا این دو مسأله توأم با یكدیگر است و
اعتقاد به خدا و یگانگی خدا از یكدیگر جدایی پذیر نیست . سرسلسله تمام‏
معتقدات دینی ایمان به خداست . در كلمات حضرت امیر هم هست : "
« اول الدین معرفته » " اول دین ، آغاز دین ، پایه دین ، ریشه دین‏
خداشناسی است . قرآن كریم تعبیری دارد ، می‏گوید :
" « الذین یؤمنون بالغیب »
" اصلا مابه‏التفاوت مردمانی كه معتقد به ادیان هستند و حتی فلاسفه الهی (
ممكن است كه تابع دینی هم نباشند ) [ با مردمانی كه معتقد به دینی‏
نیستند ، و به تعبیر دیگر ] مابه‏التفاوت " الهی " و " مادی " همین یك كلمه است : ایمان به‏
غیب . غیب یعنی نهان ، یعنی حقایقی كه ظاهر نیست . " ظاهر نیست "
به معنی این است كه مستقیما محسوس و ملموس نیست . قرآن در جاهایی‏
كلمه " غیب " را در مقابل " شهادت " گذاشته است كه همان معنای "
حضور " است . این موجوداتی كه ما الان داریم آنها را می‏بینیم و حس‏
می‏كنیم و لمس می‏كنیم اینها شهادتند . عالم طبیعت را روی همین اصطلاح‏
قرآن " عالم شهادت " نامیده‏اند . یك نفر " الهی " با " مادی " در
عالم شهادت یعنی در طبیعت اختلاف ندارد ، یعنی یك نفر الهی منكر
شهادت و منكر طبیعت نیست ، طبیعت و شهادت را او همان‏طور می‏شنا سد كه‏
یك نفر مادی می‏شناسد ، ولی یك نفر الهی علاوه بر شهادت یا طبیعت به‏
تعبیر دیگری ، به غیب و نهان هم معتقد است یعنی هستی و وجود را منحصر
به مشهودات و محسوسات نمی‏داند ، به وجود نامحسوس و وجود غیبی هم‏
اعتقاد دارد كه البته سرسلسله امور غیبی همان‏طور كه عرض كردم خداست .
بعد از ایمان به خدا ایمان به سایر موجودات غیبی و به تعبیر قرآن "
ملائكه " پیدا می‏شود . اعتقاد به وحی كه خودش غیب دیگری است پشت سر
این پیدا می‏شود . بعد اعتقاد به معاد كه یك غیب دیگری است پیدا می‏شود
. همه اینها غیب و نهان است . این را عرض كردیم برای اینكه یك طرز
تفكر و در واقع یك مغالطه‏ای - كه ظاهر هم این است كه این مغالطه جنبه‏
عمدی دارد - در میان افكار اروپاییها یا كتابهای فلسفی‏ای كه اروپاییها
نوشته‏اند دیده می‏شود كه اصلا پایه این حرف غلط است . اینها می‏آیند طرز
تفكر را این‏جور تقسیم می‏كنند ، می‏گویند بعضیها ماتریالیست هستند و بعضی‏
ایده‏آلیست . ماتریالیست كیست ؟ كسی كه معتقد است به وجود ماده ، و
وجود روح را یعنی هر چه كه غیر مادی باشد - منكر است . ایده‏آلیست كیست‏
؟ كسی كه معتقد به وجود روح است ولی وجود ماده را منكر است . معلوم‏
است كه این یك حرف سخیفی است . البته اینها كه می‏گویند ایده‏آلیست ،
بعد هم مطلق الهیون ، حكیمان الهی و صاحبان ادیان ، تمام اینها را در
جرگه ایده‏آلیسم ذكر می‏كنند و ایده‏آلیسم را هم این‏جور تعبیر می‏كنند :
انكار وجود ماده ، [ و ایده‏آلیست ] یعنی آن كه اصالت را به قول آنها
برای روح قائل است و برای ماده اصالتی به هیچ نحو قائل نیست .
این حرف ، حرف اساسی‏ای نیست كه ما بگوییم آیا ما ماتریالیست هستیم‏
یا ایده‏آلیست به آن مفهومی كه آنها تعریف كرده‏اند . بحث در این است‏
كه آیا هستی محدود و محصور است به عالم شهادت و طبیعت و محسوسات یا عالمی غیر از
عالم محسوس و عالم طبیعت و عالم شهادت وجود دارد ؟

ادامه دارد

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.