• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن موبایل > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
موبایل (بازدید: 505)
دوشنبه 16/5/1391 - 19:30 -0 تشکر 494661
پرداخت از طریق تلفن همراه

یک خاطره: یادم هست تابستان پیش برای کاری با مترو به ایستگاه صادقیه می رفتم. نزدیکی های ایستگاه صدایی از تلفن همراهم شنیدم و وقتی به صفحه آن نگاهی کردم پیامی تبلیغاتی دیدم با این مضمون:
«دعوتنامه ای از آبمیوه فروشی...» روی آن کلیک کردم و صفحه ای باز شد که از من دعوت کرده بود تا گلویی تازه کنم و ضمن دریافت 40 در صد تخفف می توانستم همین الان سفارش خود را بدهم. تشنه بودم و یک نوشیدنی عالی، آن هم با 40 در صد تخفیف می توانست تجربه جالبی باشد؛ جالب تر آنکه پرداخت هزینه این نوشیدنی از طریق همین سیستم بود و من فرصت داشتم تا در صورت عدم اطمینان به سیستم، پرداخت را پس از حضور در آبمیوه فروشی و نوشیدن آبمیوه ام انجام دهم. ضمن اینکه من عجله داشتم و دعوتنامه به من می گفت که به محض تایید سفارش و رسیدن به آبمیوه فروشی می توانم سفارش خود را دریافت کنم. من از منوی موجود در نرم افزار سفارش خود را انتخاب کردم و گزینه تایید را زدم. در حالی که داشتم از پله های مترو بالا می رفتم، پیامی برای من رسید که نوشیدنی من آماده است و شماره سفارش من 320 است. کاملا هیجان زده بودم. در خیابان رو به روی ایستگاه، آبمیوه فروشی را دیدم. وارد آن شدم و به متصدی شماره سفارشم را اعلام کردم و دیدم که آنها حتی میزی برای من آماده کرده بودند. احساسی عجیب ازاحترام به مشتری در من ایجاد شد. در حالی که می نشستم تا نوشیدنی خود را بنوشم، دکمه تایید پرداخت را زدم و نرم افزار پس از تایید من با وارد کردن رمزم، از کیف پول موبایلی من هزینه آبمیوه را با احتساب تخفیف وعده داده شده کسر کرد. من به موقع به قرار کاری ام رسیدم؛ در حالی که کامم شیرین بود. پرداخت از طریق تلفن همراه که ما آن را به اختصار پرداخت موبایلی می نامیم، اگر نگوییم مهم ترین بستر ایجاد فضای رویایی مثال فوق باشد، بی شک یکی از ابزارهای مهم این فضاست. در این مقاله می کوشیم تا ضمن معرفی پرداخت موبایلی، به ارتباط آن با نقل و انتقالات مالی، تجارت موبایلی یا همراه و فرصت های نهفته در این موضوع بپردازیم.

پرداخت همراه از آغاز تا فردا

جابه جایی پول یا وجه از طریق تلفن همراه را اصطلاحا پرداخت همراه یا پرداخت موبایلی می نامیم؛ شیوه ای جدید از پرداخت که به شکلی روز افزون در کشورهای جهان در حال توسعه است. این روش پرداخت نه به عنوان حذف کننده بلکه به عنوان گزینه جایگزین برای روش های مرسوم مانند پرداخت نقدی، پرداخت با چک (البته چک روزکه نقد باشد، نه چک بی محل!!!) و پرداخت با کارت های اعتباری قابل استفاده است. کاربر می تواند تنها با استفاده از تلفن همراه خود برای انواع خدمات و محصولات با فشردن چند کلید پرداخت را انجام دهد. بعضی خدمات و محصولاتی که قابلیت پیاده سازی ساختار پرداخت موبایلی بر آنها بسیار پر کاربرد بوده است به شرح زیر است:
- محصولات ارزان قیمت مانند کتاب، مجله، دی وی دی، خوراکی ها...
- محصولات آن لاین مانند نرم افزار، بازی های آن لاین، تصاویر، موزیک و...
- خدمات ارزان مانند، بلیت (اتوبوس، مترو و...) ثبت نام های آن لاین و...

در حال حاضر چهار روش برای پرداخت موبایلی وجود دارد

- استفاده از خدمات پیام کوتاه: در این روش بر اساس یک سری کدهای تعریف شده یا در قالب نرم افزارهای کاربردی، کاربر در خواست خود را همراه با اطلاعات مربوط به خرید به نقطه مسوول (که می تواند بانک، شرکت عامل، فروشنده یا...) باشد به کمک پیام کوتاه ارسال می کند. بانک پارسیان با استفاده از همین بستر اقدام به راه اندازی سیستم پرداخت از طریق تلفن همراه کرد و با عقد قرار داد با بعضی مراکز فروشگاهی ضمن تعریف یک شناسه برای آنها امکان پرداخت از طریق حساب خریداران به فروشنده را فراهم آورد. فروشگاه ها در این حالت دیگر نیازی به داشتن دستگاه پایانه پرداخت الکترونیک ندارند. تنها کافی است کد خود را به مشتری بگویند و او با وارد کردن کد، مبلغ قابل پرداخت و رمز خود فرایند پرداخت را انجام می دهد.
- صورتحساب موبایلی: در این روش کاربر یک صورتحساب دو قبضه دریافت می کند که باید با ارسال یک کلمه عبور یک بار مصرف با تایید این صورتحساب پروسه خرید را تکمیل کند.
این روش پنج امتیاز مهم دارد:
1. امنیت: سیستم سند دو قبضه و نیز موتور مدیریت ریسک دو ابزار قدرتمند در این روش هستند.
2. راحتی استفاده: نیازی به ثبت نام قبلی و نیز نرم افزار اضافی نیست.
3. سادگی: کاری است کاملا شبیه تیک زدن یک فرم؛ همین!
4. سرعت: اکثر نقل و انتقال های این روش در زمانی کمتر از 10 ثانیه تکمیل می شوند.
5. روش امتحان شده: 70 در صد از خریدهای کالاهای دیجیتال آن لاین در آسیا (از جمله کشورهای ژاپن، کره جنوبی و چین) از این روش استفاده کرده اند.
نکته مهمی در این روش پرداخت هست که شیوه صدور رسید گاه به صورت صوتی انجام می شود. در واقع سیستم انتقال صوتی اطلاعات یکی از زیر شاخه های این روش است که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای پیشرو پیاده سازی شده.
- پرداخت از طریق اینترنت موبایل: این روش که از صفحات وب استفاده می کند تا فرایند پرداخت را انجام دهد یا اینکه نرم افزاری را از اینترنت موبایل دانلود می کند تا پرداخت را انجام دهد، شامل همه امتیازها و ضعف های اینترنت موبایل است؛ هر چند که بعضی ویژگی های آن بسیار شاخص است:
1. از آنجا که صفحات وب نشانی URL دارند، کاربر می تواند صفحه را ذخیره یا با دوستان خود به اشتراک بگذارد.
2. پرداخت سریع و قابل اعتماد این روش مورد پسند کاربران است.
3. آسانی استفاده از این سیستم.
اما علاوه بر ویژگی های فوق نیاز به ثبت نام و داشتن حساب آن لاین مانند حساب معروف PAYPAL یکی از محدودیت های این روش است.

روش (NFC)Near Field Communication):

NFC یا ارتباطات راه نزدیک، یک مکانیسم نقل و انتقال داده است که در واقع همان فناوری RFID است که برای دستگاه های تلفن همراه متناسب سازی شده. این روش نقل و انتقال معمولا برای خریدهایی که در محیط های فیزیکی مانند فروشگاه ها رخ می دهد مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش کاربر دستگاه تلفن همراهش را که مجهز به تراشه NFC است نزدیک دستگاه دارای خواننده امواج NFC می گیرد و دستگاه گیرنده گوشی را شناسایی کرده و داده های مشخص شده از قبل (کلمه رمز، مبلغ قابل انتقال، شماره فیش، کد رهگیری و... ) جا به جا می شود. این روش بی شک می تواند در فرایندهای نقل و انتقال فیزیکی کالا روشی بسیار مناسب بلکه انقلاب گونه باشد. اما در حال حاضر چند مساله در گیر این روش است که به نظر می رسد جهانی شدن این شیوه را به تعویض می اندازد. نبود زیر ساخت های پشتیبانی، سیاست های پیچیده بانکی و استانداردها از جمله این چالش ها هستند.

چرا پرداخت از طریق تلفن همراه بر تر از کارت اعتباری است؟

برای اینکه بتوانیم توجیه مناسبی برای حرکت به سوی پرداخت الکترونیکی از طریق تلفن همراه داشته باشیم شاید اولین سوال این باشد که چرا باید در حالی که کارت های اعتباری به خوبی بین کاربران جا افتاده اند به سراغ پرداخت همراه برویم. به همین دلیل نتایج چندین بررسی و تحقیق در خصوص مقایسه این دو روش را در این بخش عرضه می کنیم.
- ساده ترین برتری آن این است که کاربران به صورت عادی تلفن همراه خود را حمل می کنند و اگر بتوانند کارهای مالی خود را با آن انجام دهند، دیگر نیازی نیست که یک شیء اضافی را با خود حمل کنیم (اصل فشرده سازی یا مجتمع سازی ابزار)، آن را برای هر فرایند پرداختی از محل نگهداری اش خارج کرده و طبیعتا محل آن را به افراد ناشناس و شاید غیر قابل اعتماد نشان دهیم؛ و به طور بدیهی نگران سرقت آن باشیم (هر چند دستگاه تلفن همراه هم قابل سرقت است اما نگران یک چیز بودن بهتر از نگران دو چیز بودن است!!!)
- هزینه کمتر: حتما می دانید که معمولا بانک ها مبلغی را به عنوان پشتوانه کارت نزد خود نگاه می دارند، اما در ساختار تمام الکترونیکی دیگر به این کار کار نیازی نیست.
- مشوق های بانکی: کارت های اعتباری برای بانک ها هزینه ساز هستند. صدور کارت، نگهداری و پشتیبانی آن، حفظ امنیت کارت و... برای بانک هزینه ساز است، بنابراین بانک یک ساختار تمام الکترونیک را ترجیح می دهد و تمایل دارد کاربرانش به سوی سیستم پرداخت موبایلی بروند و همین باعث می شود سیاست های تشویقی را در پیش بگیرد. تبلیغات گسترده برای نصب نرم افزارهای بانکداری از طریق تلفن همراه، جایزه های ویژه و.. از مصادیق ادعا هستند.
- سرعت بیشتر: پروسه پرداخت از طریق کارت اعتباری دارای مراحل زیر است: مرحله اول در خواست انتقال پول از پایانه پرداخت الکترونیک برای یک فرایند خرید یا...، مرحله دوم کشیدن کارت، مرحله سوم وارد کردن رمز توسط خریدار، مرحله چهارم برقراری ارتباط و انجام تراکنش و نهایتا مرحله پنجم صدور فیش. فرایند پرداخت موبایلی از طریق NFC این مراحل را دارد: ورود رمز در پایانه پرداخت الکترونیک و جزئیات خرید، ورود رمز دوم در تلفن همراه، گرفتن گوشی جلو گیرنده امواج، پرداخت انجام شد! (سرعت پرداخت موبایلی با این عبارت یاد می شود. «Pay321»
- امنیت بالاتر: کارت اعتباری در مقایسه با تلفن همراه امنیت کمتری دارد. سرقت آن حداقل از این بعد که کاربر معمولا تا زمان نیاز به آن متوجه سرقتش نمی شود بسیار محتمل تر است حال آنکه تلفن همراه کاملا با کاربر در گیر است و همین امر باعث می شود که کاربر بسیار سریع تر متوجه سرقت آن شود. ضمن اینکه روش های زیادی برای استخراج رمز کارت های اعتباری وجود دارد؛ حتی دستگاه هایی وجود دارند که می توانند اطلاعات آن را استخراج کنند. سارق کارت اعتباری یک متخصص سرقت از کارت های اعتباری است و حال آنکه سارقان تلفن همراه معمولا به دنبال سخت افراز گوشی هستند اما تخصصی در خصوص رمز یابی نرم افزاری و...ندارند.
- حذف نیاز همیشگی به پایانه پرداخت الکترونیکی (POS): برای خریدهای فیزیکی وجود دستگاه POS اجباری است. اما در ساختار پرداخت موبایلی می توان روش های چند گانه ای را برای پرداخت تعریف کرد. یعنی پرداخت موبایلیMULTISOLUTION است. در جایی که دستگاه گیرنده امواج باشد از طریق روش NFC فرایند پرداخت انجام می شود. در جایی هم که خرید اینترنتی است روش رسید دو قبضه است و در جایی که خرید فیزیکی بدون وجود پایانه انجام می شود پرداخت از طریق پیام کوتاه.
- امکانات جانبی تا بی نهایت: کارت اعتباری با توجه به ساختار تمام فیزیکی خود محدودیت های غیر قابل انکاری دارد. حال آنکه سیستم نقل و انتقال پول از طریق تلفن همراه دریایی از امکانات را می تواند در اختیار کار برقرار دهد. از کنترل موجودی ( بدون نیاز به مراجعه به بانک یا حداقل دستگاه های خود پرداز)، بررسی گردش های مالی، پیاده سازی سیستم اطلاع رسان تاریخ چک، اعلام موجودی پس از پرداخت، اعلام موجودی پس از واریز وجه تا امکان پرداخت قبوض و ریختن پول برای فرزندمان در دوردست ها.
- عدم نیاز به زیر ساخت های اضافی، دستگاه های جانبی پیچیده و شبکه های پر هزینه پشتیبانی و نگهداری نیز از دیگر مزایای این روش است که بیشتر موردتوجه بانک ها و موسسات مالی می تواند باشد.
- ایجاد بستر تجارت موبایلی: تجارت یعنی رد و بدل کردن ارزش که پول به عنوان ارزش واسط مورد پذیرش عموم است، پس وقتی پولی برای رد و بدل کردن نیست تجارتی هم نیست! موبایل می تواند بستر رد و بدل کردن پول را فراهم کند پس می تواند تجارت را نیز میزبانی کند. این یکی از مهم ترین ویژگی های این روش پرداخت است. امروزه بسیاری از کسب و کارها تمایل به کوچک شدن دارند. شاید سوالی بسیار مهم در اینجا پیش بیاید. پروسه پرداخت الکترونیکی موجود در فضای اینترنت می تواند ما را از چنین راهکاری بی نیاز کند. در واقع همان سوال کلیدی که وجود برنامه های کاربردی در حالی که اینترنت موبایل به صورت روز افزون در حال توسعه چه مزیتی دارد؟ پاسخ به این سوال سخت و در عین حال آسان است . ما برای نیاز امروز راهکار می دهیم. امروزی که هنوز سخت افرازهای تلفن همراه با توجه به کوچک بودن ( به طور بدیهی جزئی از مشخصات تلفن همراه است و قرار نیست روی تلفن های همراه به اندازه یک لپ تاپ بزرگ شوند) قطعات تشکیل دهنده آن کوچک تر و در نتیجه ضعیف تر هستند و همین امر باعث محدودیت است. سیر رشد تکنولوژی سخت افزاری نوید روزهایی را می دهد که گوشی هایی با توانمندی سخت افرازی یک رایانه شخصی در اختیار ما قرار گیرد. اما پیش بینی ها حاکی از آن است که این پروسه تا پنج سال دیگر قطعا عمومیت نمی یابد. بنابراین نیاز به نرم افزارهای آف لاین که نهایتا داده را به صورت آن لاین جا به جا کنند و نه حجم بالای گرافیک و صوت و به طور کلی مالتی مدیا را. پس وجود یک سیستم پرداخت موبایلی می تواند بستر تجارت موبایلی را با توجه به جمیع محدودیت های امروزی ایجاد کند. یک فروشگاه روی موبایل که داده آن به روز می شود و کاربر با حداقل استفاده از اینترنت (حتی بدون مصرف اینترنت) می تواند در فروشگاهی موبایلی گشت بزند، کالا یا خدمات مدنظر خود را انتخاب کند و پس از انجام پرداخت، خدمات یا کالا را دریافت کند.

انواع مدل های تامین خدمات پرداخت همراه:

چهار دسته شاخص در انواع مدل های تامین خدمات پرداخت همراه قابل تعریف است:
1- تامین توسط اپراتور: اپراتور می تواند به طور مستقل برای استقرار خدمات پرداخت همراه اقدام کند. در این حالت اپراتور محصولی به نام کیف پول همراه (MOBILE WALLET) را برای کاربر تعریف می کند که مستقل از هزینه های خدمات مخابراتی برای کاربر عمل می کند. البته کاربر می تواند از همان طریق که هزینه خدمات دریافتی را شارژ می کند این کیف را نیز شارژ کند. عدم اتصال به شبکه های پرداخت یکی از چالش های این مدل است. در کشور ایران به تازگی اپراتور همراه اول سیستم کیف پول خود را عرضه کرده است.
2. تامین توسط بانک: در این روش بانک نرم افزارهای مورد نیاز کاربران را برای انجام خرید در اختیار ایشان می گذارد و از سوی دیگر فروشندگان را مجهز به امکاناتی از جمله سیستم های پایانه پرداخت الکترونیک می کند. در واقع این روش شباهت زیادی به کارت های اعتباری دارد؛ با این تفاوت که سرعت فرایند را افزایش می بخشد و هزینه های مرتبط با صدور و نگهداری کارت را افزایش می دهد. ضمن اینکه از بعد امنیتی ثابت شده است که امنیت سیستم موبایلی از سیستم کارتی بیشتر است. در این مدل اپراتور صرفا یک نقش واسطه ای ساده را بازی می کند. بانک در این مدل می تواند با تغییر روش سیستمی کاملا موبایلی را بر پایه دستورات (command based) پیاده سازی کند. نمونه این سیستم سامانه724 بانک سامان است که با همکاری ایرانسل و تالیا راه اندازی شده. در این سیستم کاربر کافی است ابتدا به سایت سامانه رفته و حساب خود را آنجا ثبت کند. پس از آن بدون نیاز به هیچ گونه نرم افزار و حتی بدون هزینه پیام کوتاه می تواند از خدمات بانک استفاده کند. یکی دیگر از روش ها در این سیستم همان روشی است که در حال حاضر چند بانک داخلی آن را پیاده سازی کرده اند و آن بانکداری از طریق تلفن همراه است. این خدمت می تواند با پوشش شاخه پرداخت از طریق تلفن همراه بسیار تاثیر گذار باشد. یکی از نمونه های خوب سامانه بانکداری از طریق تلفن همراه نرم افزار موبایل بانک بانک اقتصاد نوین است. این نرم افزار خدمات مالی متنوعی دارد؛ از جمله اطلاع از موجودی، انتقال شتابی، پرداخت قبوض و نیز مشاهده سه گردش آخر حساب. سهولت کار با این نرم افزار یکی از ویژگی های آن است. با توجه به پایه پیام کوتاه این نرم افزار بدون هیچ نیاز سخت افزاری ویژه می تواند خدمات مالی مذکور را ارائه کند.
3. تامین مشارکتی: روشی است که با مشارکت بانک و اپراتور پیاده سازی می شود، سامانه 724 بانک سامان از این شیوه پیاده سازی شده و با همراه ایرانسل و تالیا پیام ها هزینه ای برای کاربر ندارد.
4. تامین توسط شرکت مستقل: در این روش یک شرکت مستقل از بانک و اپراتور صرفا با دریافت خدمات مورد نیاز از آنها پس از دریافت مجوزهای لازم اقدام به راه اندازی سیستم پرداخت موبایلی می کند. هر چند این شیوه هنوز دارای زیر ساخت های قانونی در کشور نیست اما بدیهی است که یک شرکت با تمرکز بر این حوزه می تواند از ظرفیت های بالای آن استفاده کند.

فرصت های نهفته در پرداخت همراه:

هر چه جامعه به سوی افزایش جمعیت، کاهش فضاهای فیزیکی برای کسب و کار، حمل و نقل، ایاب و ذهاب و تفریح و افزایش هزینه های زندگی فیزیکی می رود، نیاز به زندگی مجازی بیشتر احساس می شود. اینکه بتوانیم بخشی- از حداقل تا حداکثر- از کارهای خود را به وسیله اینترنت و موبایل انجام دهیم به موضوعی ضروری در زندگی ما تبدیل می شود. تلفن همراه و اینترنت دو موضوع مکمل یا قابل ترکیب هستند، بنابراین وجود هر یک مرتفع کننده وجود دیگری نیست. اینترنت با وجود ضریب نفوذ بالای خود در جهان قابل مقایسه با تلفن همراه نیست؛ به خصوص که در سال های اخیر بهبود وضعیت اینترنت تلفن های همراه و ورود فناوری های جدید مانند 3G در کنار ایجاد تنوع و کاهش هزینه تلفن های هوشمند، ورود سیستم های عامل جدید مانند اندروید، باعث شده تا کاربران هر چه بیشتر به سمت استفاده از تلفن همراه خود برای کارهای روزمره بروند. کافی است نگاهی به اطراف خود بیندازید و با نگاهی متفاوت به آدم های اطراف خود نگاه کنید تا متوجه شوید که نزدیک ترین، شخصی ترین و در گیر ترین موجود هر یک از آدم های اطراف شما تلفن های همراه ایشان است. خواه شما از این وسیله بیزار باشید خواه دوستش داشته باشید، همه باید بپذیریم که ابزاری در طی سالیان گذشته تا امروز به مرور در تارو پود زندگی ما رسوخ کرده واکنون بخشی از زندگی ماست. اکثر ما دیگر نیازی به خاطر سپردن شماره نزدیک ترین عزیزانمان نیز احساس نمی کنیم چون تلفن همراهمان این کار را می کند. اکثر ما در محیط های شلوغ و با آلودگی صوتی بالا به صدای موزیک از طریق تلفن همراهمان گوش فرا می دهیم، دقایق بیکاری و بی برنامگی مان را با بازی های موبایل پر می کنیم، به جای زنگ زدن به صمیمی ترین دوستانمان برای احوالپرسی به ارسال یک پیامک اکتفا می کنیم و جالب تر اینکه خودمان هم وقتی یک پیامک احوالپرسی دریافت می کنیم راحت تر هستیم تا یک تماس شاید بی موقع برای احوالپرسی! همه این شرایط یعنی فرصت.

فرصت های پرداخت همراه

در خاطره ای از آینده، تنها یکی از ویژگی های زندگی در فضای مجازی در قالب مثال بیان شد. حال آنکه بسیار ویژگی های دیگر نیز در این محیط قابل تعریف هستند. زندگی به سبک تلفن همراه حقیقتی غیر قابل انکار است. به صورت فهرست وار برخی از فرصت های موجود در بستر پرداخت همراه برشمرده می شود:
1. فروشگاه های همراه
2. سیستم های آموزشی همراه
3. مراکز موبایلی خرید و فروش کالاهای دسته دوم
4. مراکز موبایلی فروش بلیت، رزرواسین و..
5. بازی های تعاملی ویژه تلفن همراههمراه
6.راهنماهای شهری و توریستی
7. برنامه های کاربردی تعاملی
8. بازیابی از طریق تلفن های همراه
9. تبلیغات روی تلفن های همراه
10. نشریات الکترونیک موبایلی
11. سسیستم دوست یابی موبایلی
12. سیستم های کاریابی موبایلی
13. مراکز اطلاع رسانی در موضوعات مختلف
14.و...
آمار نشان می دهد که وضعیت رشد پرداخت از طریق تلفن همراه در کشورهای خاورمیانه بسیار سرعت بالایی دارد. به خصوص در کشورهایی که حضور کارگران خارجی متداول است این موضوع به شکل حادتری در جریان است. این مقاله کوتاه کوشید تا فاصله کوتاه کشور عزیزمان را با این فناوری یادآوری کند که اگر امروز شروع کنیم می توانیم طی چند ماه از این فناوری استفاده های متنوعی داشته باشیم، اما اگر دیر شود...
در منطقه خاورمیانه و کشورهای شمال آفریقا که اصطلاحا MEA نام دارند، پیش بینی رشد سالانه 66 در صد برای پرداخت از طریق تلفن همراه شده است و رقم ارزی این تراکنش تا سال 2012 به 28/1 میلیارد دلار یعنی چیزی حدود 11/3 در صد کل تراکنش مالی این منطقه می رسد. یکی از شرکت های موفق در امر خدمات پرداخت از طریق تلفن همراه و نقل و انتقال از طریق تلفن همراه شرکت M-PEZA است که با سرمایه 3/2 میلیون دلار توسط شرکت VODAFONE راه اندازی شد تنها درسال 2009 در آمدی بالغ بر 42 میلیون دلار در کشور کنیا نصیب مالکان خود کند. این توان نهفته در فناوری تلفن همراه با رویکرد تجارت، پرداخت و نقل و انتقالات از طریق تلفن همراه است. جدول زیر روند رشد پرداخت از طریق تلفن همراه را در منطقه خاورمیانه و آفریقا طی سال های 2008 الی 2012 نشان می دهد. در پایان امیدواری زیادی وجود دارد که با ورود قدرتمندانه بانک های خصوصی به این حوزه و علاقه مندی اپراتورهای تلفن همراه، شاهد آن باشیم که در همین چند ماه آینده بتوانم تجربیاتی حتی جالب تر و شیرین تر از خاطره رویا گونه ابتدای مطلب داشته باشیم.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.