شرکت مخابرات استان تهران در سالهای گذشته با ارائه خدمات ویژه ترافیک شهری سعی کرده است که در کاهش ترافیک عمل کند و پرداخت قبوض مشترکان را به آسانترین روشها انجام دهد.
ایسنا، از آنجا که همواره یکی از مهمترین علل تردد مشترکان تلفن ثابت به مراکز مخابراتی و بانکها، دریافت فهرست مکالمات، صورتحساب، قبوض المثنی و نیز پرداخت وجوه قبوض بوده است، از سال ۸۴ سرویس پیامرسان (۱۸۱۸) راهاندازی شد که با استفاده از آن، مشترکان میتوانند علاوه بر پرداخت غیرحضوری هزینه قبوض، از وضعیت ریزمکالمات و صورتحساب خود به شکل شنیداری یا به صورت نمابر آگاه شوند.
نگاهی به مزایا و قابلیتهای سرویس ۱۸۱۸؛
امکان پرداخت صورتحساب برای دارندگان کارتهای شبکه شتاب، با ارایه رمز دوم کارت و بدون نیاز به قبض.
اعلام عدم بدهی مشترک بلافاصله پس از پرداخت توسط وی (تا چندی قبل، این اعلام چند روز پس از پرداخت صورت میگرفت).
پخش صوتی اطلاعات مندرج بر روی صورتحساب.
پخش صوتی ریزمکالمات بین شهری، بین الملل و تماسهای انجام شده از تلفن ثابت به همراه.
ارسال ریزمکالمات میان دوره و آخرین دوره مشترک به نمابر وی.
اعلام کارکرد میان دوره علی الحساب مشترک.
اعلام صورتحساب آخرین دوره و نیز دوره های قبل (تا ۶ دوره)
چگونگی استفاده از سرویس ۱۸۱۸؛
با استفاده از این سرویس، هم میتوان از وضعیت صورتحساب و ریزمکالمات اطلاع یافت و هم می توان نسبت به پرداخت وجه قبض اقدام کرد.
نحوه تماس با ۱۸۱۸؛
ابتدا طبق پیام سیستم، باید شماره تلفن خود را وارد کرده و کلید # را فشار دهید. سپس شماره، توسط سیستم ۱۸۱۸، تکرار و نهایتاً تأیید میشود و در نهایت درصورت تأیید شماره وارد شده، مبلغ بدهی شما اعلام میشود.
در ادامه اعلام میشود که برای پرداخت صورتحساب، عدد (۱) و برای دریافت ریزمکالمات، و سایر خدمات، عدد (۲) شماره گیری شود. برای پرداخت صورتحساب قبض، پس از شماره گیری عدد (۱) که در پیام اعلام شده بود، مراحل به ترتیب طی میشود:
باید شماره کارت شتاب را وارد کرده و سپس کلید # را فشار دهید. (این شماره ۱۶ رقمی است). سپس سیستم، از شما رمز دوم را درخواست میکند.
کاربران توجه داشته باشند که فعال کردن رمز دوم از طریق دستگاههای خودپرداز بانک (ATM) مقدور است و این رمز فقط برای اینگونه پرداختها و نیز پرداخت اینترنتی قبوض، فعال میشود.
سیستم به کاربر رمز دوم اعلام میکند که شما قبض را پرداخت کردهاید.
در ادامه پس از پرداخت، شماره رهگیری به مشترک اعلام میشود که در صورت اعلام بدهی یا هرگونه مشکل در دورههای بعدی، میتوان با استفاده از این شماره، موضوع را پیگیری کرد.
لازم است بدانید برای اطلاع و دریافت ریزمکالمات؛ چنانچه مشترک برای اطلاع از وضعیت ریزمکالمات و صورتحساب تلفن خود، با سیستم تماس بگیرد و اطلاعات همان تلفن را بخواهد، نیازی به وارد کردن رمز عبور نیست، در غیر این صورت مشترک باید نسبت به دریافت یک عدد پنج رقمی بعنوان رمز عبور از مرکز مخابراتی اقدام کند. این دریافت اطلاعات از طریق نمابر نیز امکانپذیر است. (دریافت اطلاعات از طریق نمابر نیز نیاز به رمز عبور دارد).
اما درصورتی که تلفن دولتی و یا شمارهای باشد که در سیستم صورتحساب موجود نباشد، شماره وارد شده “غیر معتبر” اعلام میشود.
همچنین درصورتی که مشترک بدهی نداشته باشد، هیچگونه پیامی جهت پرداخت، پخش نمیشود اما برای دریافت ریزمکالمات، پیام رسانی ادامه دارد.