• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
ارتباطات و فن آوری اطلاعات (بازدید: 1051)
دوشنبه 16/5/1391 - 9:4 -0 تشکر 493771
نگاهی فلسفی به اینترنت

هیوبرت دریفوس فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد، مدرس فلسفه در موسسه تكنولوژی ماساچوست (MIT) و دانشگاه بركلی. آثار دریفوس را می‌توان در دو حوزه مطالعاتی مورد بررسی قرار داد. حوزه اول شامل آن دسته‌ای از آثار اوست كه معطوف به شرح و تفسیر آثار فلاسفه دیگری در حوزه‌های پدیدارشناسی وجودگرایی و هرمنوتیك است. فلاسفه‌ای چون هوسرل، هایدگر، مرموپونتی و فوكو. حوزه دوم آثار دریفوس حوزه‌ای است كه در آن خود او به عنوان فیلسوفی مولف در صدد نقد پروژه‌هایی در عصر تكنولوژیك برآمده است، كه از منظر او به نحوی بنیادین در رفتارهای انسان این عصر، خللی وجود شناسانه ایجاد می‌كنند. او از ناقدان برجسته پروژه هوش مصنوعی است.

دوشنبه 16/5/1391 - 9:5 - 0 تشکر 493772

"ذهن، برتر از ماشینن؛ قدرت شهود و مهارت انسانی در عصر كامپیوتر" و "نگاهی فلسفی به اینترنت" از آثار اصلی او در این حوزه هستند. آنچه در پس زمینه تمامی ‌انتقاداتی كه در بخش‌های متفاوت "نگاهی فلسفی به اینترنت" آمده مشهود است، نوستالژیایی وجود شناسانه از "معنا" است. نوستالژیایی از نوعی ارتباط رودرروی انسانی كه با گسترش ارتباطات سایبرنتیكی در حال افول است.

دوشنبه 16/5/1391 - 9:6 - 0 تشکر 493774

- گزافه گویی در مورد ابرلینكها:



فروكاهش انسان به مجازهایی كه شبكه (web) آنها را باز تعریف كرده است و خواهد كرد: این آن جریانی است كه با شتابی مافوق تصور (با سرعتی میزان دست كم یك میلیون صفحه وب در روز) هر لحظه انسان را برای برقراری ارتباط، جست‌و‌جوی  اطلاعات مورد نظرش و ... فرا می‌خواند. یكی از اساسی‌ترین وجهه‌هایی از اینترنت كه به راحتی كاربران را اغوا می‌كند و خواهد كرد، انعطاف غول آسایی است كه به واسطه لینك‌های صفحه در شبكه به وجود آمده است و این تا حدود زیادی همان فروكاهش انسان است به یك كاربر دائمی.

دوشنبه 16/5/1391 - 9:7 - 0 تشکر 493775

انسان در یك فضای سایبرنتیكی. تنها كاربری است كه با یك ID شناسایی می‌شود. كاربری فاقد هرگونه تجسد. انسان فاقد بدن و صاحب اندیشه‌هایی كه می‌توان آن را به اطلاعاتی روی یك فلاپی تبدیل كرد. انسانی فاقد حافظه. انسانی كه یكی از تاریخی‌ترین حافظه‌های وجودی خود را از دست داده است و یا حتی خود می‌خواهد كه از دست بدهد. بدین ترتیب در دوتایی‌هایی چون بدن / روح حافظه‌ای وجودی است. انگار پس از نزدیك به دو نیم هزاره از سخن افلاطون كه: بدن قبر روح است. رهایی كه می‌تواند انسان را تماماً به یك روح یا یك شبه سابیرنتیكی تبدیل كند. در این جهان انسان دیگر تنها یك ذهن خواهد بود. رها شده از هرگونه حیوانیتی. انسان دیگر انسان متعالی است. انعطاف غول آسای شبكه ها دائماً به واسطه ابرلینك‌ها نوعی سازمان دهی پست‌مدرن از اطلاعات را در اختیار كاربرها قرار می‌دهد. ابرلینكها "نحوه طبیعی استفاده از سرعت و قدرت پردازش كامپیوترها برای ربط دادن مقدار بزرگی از اطلاعات هستند بدون اینكه نیازی به فهمیدن آنها یا تحمیل هر نوع ساختار معتبر یا حتی مورد پذیرش عموم بر آنها باشد." یك كاربر در جست و جوی اطلاعاتی كه خواهان آنهاست با مجموعه‌ای عظیم از اطلاعات ناجور و بی ارتباطی روبه رو می‌شود كه ابرلینكها آنها را در یك ارتباط طبیعی شبكه‌ای، قرار داده است.

دوشنبه 16/5/1391 - 9:8 - 0 تشکر 493779

- یادگیری از راه دور چقدر از یادگیری دور است.


    از سویی دیگر در نحوه آموزش تغییر شكلی بنیادین در شیوه ارتباط بین افراد دخیل در آموزش دبیرستانی و دانشگاهی روی داده است. به زعم دریفوس مراحل یادگیری دانشجو از طریق تدریس، تمرین و نهایتاً كارآموزی برای خبره شدن در یك حوزه معین و در زندگی روزمره: نوآموز، مبتدی پیشرفته، كاردانی، تبحر، خبرگی، استادی، فرزانگی عملی هستند. یكی از دغدغه‌هایی كه در آرای هواداران آموزش از راه دور، دائماً در حال طرح شدن است حذف دانشگاه است. دانشگاه به عنوان واسطه‌ای برای آموزش. اینجا "دانشگاه" استعاره‌ای است از مكانی كه قرار است بستر تعاملات آموزشی باشد. این مكان موظف است امكانی فیزیكی باشد كه در آن دانشجویان و اساتید در حین تجسد خود، به گونه‌ای رودررو و به همراه بدن‌هایشان، با هم در ارتباط قرار بگیرند. تنها در این مكان مهیا شده برای ارتباط‌هایی متجسد است كه می‌توان به مرحله تبحر و خبرگی رسید. "به نظر می‌رسد تبحر فقط و فقط در این حالت ]تعاملی متجسد[ است كه واكنش های شهودی جایگزین استدلال عقلی می‌شود."

دوشنبه 16/5/1391 - 9:9 - 0 تشکر 493781

"آیا از طریق اینترنت می‌توان به حضور جسمانی لازم برای كسب مهارتها در حوزه‌های گوناگون و برای كسب استادی در فرهنگ دست یافت؟" یادگیری از راه دور نهایتاً می‌تواند تا مرحله كاردانی، سلسله ضروری آموزش را اجرا كند. یك نوآموز، یك مبتدی پیشرفته و یك كاردان هنوز آن لحظه‌ای از آموزش را اشغال می‌كنند كه دانشجو به عنوان مصرف كننده صرف اطلاعات و داده‌ها و حتی مصرف كننده نظم میان این داده‌ها مقام می‌یابد اما برای یافتن تبحر، حضوری انسانی به همراه تمامی‌ متعلقات عاطفی و اندامواره‌ای ضروری است و آیا نحوه‌ای از حضور كه شبكه در اختیار كاربری كه قرار است یك دانشجو باشد قرار می‌دهد چه اندازه از این ضرورت را برطرف می‌سازد؟

دوشنبه 16/5/1391 - 9:10 - 0 تشکر 493783

- حضور – از راه – دور نامتجسد و متروك شدن امر واقعی:



     یك توانایی ما فوق بشری: در شبكه ذهن‌هایمان در هر كجایی كه علاقه ما به آن جلب می‌شود حاضر هستند. یك فراغت از مكان: موجودی نامیرا، این جاودانگی خود را ما به ازای ترك بدن خود به چنگ آورده است.




دوشنبه 16/5/1391 - 9:10 - 0 تشکر 493784

در كنترل از راه دور به نظر می‌آید چیزی كه روی صفحه مانیتور نقش بسته است همان حضور واقعی‌ای است كه شاید در هزاران متر آن سوتر روی داده است. از سویی ما از جانب بدنهایمان در طی زندگی روزمره دائماً در معرض موقعیتهای خطرناك هستیم و از سویی دیگر به واسطه حضور از راه دور كه دائماً حضوری غیرحقیقی است، این بدن است كه حذف می‌شود و بدین ترتیب با این حذف در معرض خطر بودن فیزیكی‌مان نیز محو خواهد شد. ما داخل اتاق‌هایمان به مریخ می‌رویم بی آنكه پارگی شیلنگ كپسول هوا، هنگامی‌كه در مریخ قدم می‌زنیم، ما را تهدید كند؛ چرا كه ما تنها با كنترل یك روبات در مریخ آزمایش‌ها و نمونه‌ برداری‌هایمان را در مریخ انجام می‌دهیم. ما قهوه هم می‌خوریم. اما آیا این حضور واقعی به نظر خواهد رسید؟ ... "ارائه تلویزیون با وضوح بالا و صدای محیطی و اضافه كردن مسیرهای لمس و استشمام به درك بیشتر و بیشتری از بودن واقعی در حضور افراد و حوادث دوردست درست می‌یابد."

دوشنبه 16/5/1391 - 9:11 - 0 تشکر 493785

  اما "آنچه كه در حضور از راه دور از دست می‌رود، امكان تسلط من بر حركت بدنم برای به دست آوردن تسلط بهتر بر جهان است." از منظر موریس مرلوپنتی احاطه داشتن بر جایی كه به عنوان یك منظره در برابرمان قرار دارد، تنها زمانی میسر می‌شود كه ما از بدن‌مان به مثابه یك "می‌توانم" استفاده كنیم. بدین ترتیب بدن در روابط روزمره‌مان با جهان بی هیچ هیاهویی در پس زمینه عمل می‌كند و این سكوت بدن است كه امكان این تصور را برای ما مهیا می‌كند كه "قادریم در فضای سایبرنتیكی بدون بدنمان به سر ببریم."

دوشنبه 16/5/1391 - 9:11 - 0 تشکر 493786

- نیهیلیسم در بزرگراه اطلاعاتی:


مسئله اساسی در این بخش رهاشدگی در یك بی‌تفاوتی و در یك مسخ است. جایی كه هیچ نوع خطر مستقیمی ‌احساس نمی‌شود. به اعتقاد كیركگور فضای عمومی ‌محكوم است به جهانی بی‌گرایش بدل شود. جهانی كه در آن دو فردی به یك كاربر مبدل می‌شود و هر كاربری توانایی دارد در باب هر موضوعی نظری اتخاذ كند. بی آنكه این اتخاذ مسئولیتی را طلب كند. "به یمن ابرلینك‌ها تفاوت‌های معنی دار، در واقع همسان شده‌اند. مربوط بودن و اهمیت داشتن ناپدید شده است و این امر بخش مهمی ‌از جاذبه شبكه است."

دوشنبه 16/5/1391 - 9:12 - 0 تشکر 493787

تضادها به تفاوت‌هایی خنثی بدل می‌شوند. تفاوت‌هایی كه هیچ تناقضی ایجاد نمی‌كنند و هر تحلیل به یكی از رهیافت‌های ممكن بدل می‌شود، یك كاربر در مقام یك جست‌و‌جوگر سایبرنتیكی، زندگی‌اش  را وقف اجتناب از آن وضعیتی می‌كند كه در آن ملال و احساس خطر، به واسطه بدنش و عاطفه‌اش ایجاد می‌شوند. اما آن نوع از عدم توانایی‌ای كه محصول عدم تجسد یك كاربر است، عدم توانایی‌ای در تمییز دادن امر بی‌اهمیت از امر مهم، در نهایت مانع از شاد بودن او نیز می‌شود. "بدن‌هایمان را تصدیق كنیم، نه به رغم قانی بودن و آسیب‌پذیری آنها، بلكه به این علت كه بدون بدن‌هایمان، همان طور كه نیچه معتقد بود، ما در واقع هیچ چیز نیستیم."

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.