• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 541)
يکشنبه 15/5/1391 - 21:19 -0 تشکر 493100
سوال هایی پیرامون ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) – (1)


  اگرظهور حضرت مهدی علیه السلام همراه و ملازم پر شدن زمین از بیداد و ستمگری است ، آیا كوشش در راه نشر احسان و نیكی و تقوی فایده دارد یا خیر؟

پاسخ:

اولا ، تنها ظرف حتمی و غیر قابل تغییر ظهور، پر شدن جهان از ستم نیست. بلكه ظهور، ظرف دیگری هم دارد كه صلاح گروهی از مردم و آمادگی بشر برای پذیرش حكومت عدل و جهانی امام علیه السلام است. 1
ثانیا .‌دو واقعیت ستم و پر شدن ، از امور نسبی اند.
ثالثا، سخن عقل و فطرت و نیز ندای تربیتی تمامی انبیا و اولیا این است : حتی اگر تمام اقطار جهان را فساد و ستم فرا گرفت ، هرگز نباید از تلاش در راه اصلاح فرد و جامعه دریغ كرد. تجربه نیز نشانگر ثمرات تلاش های آن بزرگواران در همین موقعیت های حساس است . چه بسیار انسان های پاك و والا را كه علی رغم اكثریت فاسد و جریان فراگیر فساد اجتماعی در همین موقعیت ها تربیت كرده و به جامعه تحویل داده اند!
رابعا، مصلحان و مربیان بشریت چنین توصیه كرده اند :
انسان های متقی در راه اثرگذاری در محیط تلاش و كوشش كنندنه این كه خودتحت تاثیر محیط و جامعه باشند.
امر به معروف و نهی از منكر رادر اولویت قرار داده هیچ گاه آن ها را ترك نكنند.
هرگز از روح وتاییدات خداوندی ناامید نگردند كه این یاس خود از گناهان كبیره محسوب می شود.2
در بیان وظایف چشم به راهان در ضمن احادیث چنین آمده است :
امام باقر علیه السلام درباره ی این آیه كه می فرماید :« ای مومنان ! صبر پیشه كنید و یك دیگر را به آن توصیه كنید و ارتباط یابید.»3 فرمودند :« منظور این است كه بر انجام واجبات شكیبا باشید ، بر دشمنان خود صبر پیشه كنید و با امام چشم به راه خود مرتبط باشید »4
نیز امام صادق علیه السلام فرمود :
« آن كس كه دوست دارد از یاران قائم ما باشد باید كه چشم به راه باشد ، به پارسایی و حسن خلق رفتار كند و. ..»5
نتیجه این كه ظهور و حكومت حضرت مهدی علیه السلام دو ظرف دارد ، ظرف انتخابی ما ـ كه صلاح و تقوی است ـ و ظرف قهری ستم كه نتیجه ی عدم كوشش و تلاش مردم و روند عادی روزگاران است . به حكم عقل و دستورات شرع ، انسان های دوران غیبت مامورند كه ظرف اول را درباره ی خود و سپس دیگران ایجاد و آماده سازند.
در این زمینه ،‌نگاه كنید به :
ـ منتخب الاثر (عربی) : 493 ـ 500.
ـ ترجمه ی مكیال المكارم : علیه السلام : 165 ـ 613 .
ـ معرف امام عصر علیه السلام : 219 ـ 312 .
ـ مهر محبوب : 88 ـ 114 و 258 ـ 268 .
**************
با وجود این همه افراد متقی و متدینی كه دست اندركار امورخیر سطح جهان اند ، چرا حضرت مهدی علیه السلام ظهورنمی كنند؟

پاسخ:

اولا وجود افراد صالح وخیر علت تامه ی ظهور نیست ، هر چند زمینه فراهم كننده ی آن است . اصل ظهور به خواست و حكمت خداوند بستگی دارد . اراده ی خداوند علت تامه و فاعلی ظهور است كه تعیین ، تقدییر و امضا می كند. آمادگی روحی و معنوی مردمان زمینه ی آن است . آنان هرگاه آماده شوند ودعا كند خدا و اراده فرماید و حكمتش به ظهور تعلق گیرد ، آن حضرت ظاهر می شود. این نیست كه بگوییم : چون افراد صالح اند، چرا كه ظهور نمی شود ؟ بلكه وظیفه ی ما ، در صورت صلاح و تقوای مردم ، دعا و استغاثه است .افراد صالح باید برای تعجیل در فرج ظهور دعا كنند و چشم به راه بودن را نشان دهند.
از سوی دیگر، تردید در صغرای قضیه است كه گفته می شود مردم با تقوا و صالح اند. كجا افراد متقی و صالح بسیارند ؟ وجود آنان درچنین روزگاری (به تعبیرات روایات) از گوگرد سرخ نیز كم تر است. دین نیز در دست افراد بشر ، به سان گوگرد سرخ ، كم یاب است و نگهداری آن چون آتش در كف دست است. اگرخوب ها و خوبی های بیشتر تحلیل شود و با ملاك های قرآنی و روایی و اخلاق اهل بیت سنجش شود6 و به دقت ، تفكرات ، اعتقادات ، اعمال و عمل كرد فردی و اجتماعی و نحوه ی برخورد با دین مطالعه شود، آن گاه معلوم می شود كه افراد صالح چه قدر نادرند. داستانی را از پدر یكی از مراجع دینی می آورم . او گفته بود :
یكی از صلحای شهر به درگاه امام زمان علیه السلام بسیار استغاثه می كند و عر ض می كند :« آقا ! با وجود این همه افراد صالح چرا ظهور نمی كنید؟ مدت ها گریه و زاری می كند . ایشان برای این فرد ظاهر می شوند. می فرمایند : برای این كه امتحان كنی كه چند نفر از مردمان حقیقتا صالح اند، شب جمعه ، چهل نفر از صالح ترین افراد را در منزل یكی از بهترین صالحان شهر گرد آور، فلان قصاب را هم ( كه او نیز از متقی ترین و بهترین مردم بود ) بخوان وسه راس بزغاله آماده كن و قصاب و بزغاله ها را در پشت بام ببر.
آن مرد نیك شب جمعه ای را انتخاب می كند و از میان تمام صلحا، 40 نفر را دعوت می كندو در حیاط منزل اجتماع می كنند . این ها همه می نشینند و استغاثه میكنند. (ضمنا آن حضرت سپرده بودند كه او به مردم نگوید بزغاله ها و قصاب در پشت بام اند) یك مرتبه می بینند نوری بر فراز بام ظاهر شد. یقین می كنند كه امام زمان علیه السلام تشریف آوردند. آن گاه نور به طرف پشت بام می رود. یكی از صلحا را كه بسیار مرد نیكی بوده است صدا می زنندكه : به پشت بام بیا.
او به پشت بام می رود. بعد از چند دقیقه ، می بینند كه از پشت بام خون جاری شد! یقین می كنند كه امام زمان علیه السلام این شخص را سر بریده اند و این خون اوست . گروهی فرار می كنند. چند دقیقه ی دیگر صدا می كنند و می گویند : فلان شخص (یكی دیگر از صلحا) بیاید.
آن صالح هم به پشت بام می رود. چند لحظه ی دیگر می بیننند كه باز هم از ناودان خون جاری شد و یقین میكنند كه نفر دوم هم به دست آن حضرت سر بریده شد. تمام آنها می روند و سه نفر بیشتر نمی مانند. نفر سوم را صدا می كنند. در این هنگام فقط همان نفر می ماند و بقیه هم می روند. او هم ـ یكی از افراد بسیار صالح بودـ بالا می رود سپس خون از ناودان جاری می شود.
بعد امام علیه السلام به آن فرد استغاثه كننده و بی تاب می فرماید :« مردم این گونه اند. با این كه یقین كردند كه ما تجلی كردیم ـ به خاطر این كه گمان كردند (نه یقین)كه آنان سر بریده شدند ـ همه آن ها پا به فرار گذاشته و رفتند ، حال آن كه این خون بزغاله هایی بود كه قصاب سر می برید !»
مردم باید امتحان گردند واز امتحان در آیند.و غیر از این داستان ، داستان های زیاد دیگری در تاریخ هست كه اتفاق افتاده و نشان داده كه مردم هنوز آماده ی ظهورنیستند . با زبان ، ظهور را می خواهند‌، لیكن در دل رنگ دیگری دارند. هنگامی كه امتحان پیش می آید ، حقایق آشكار می گردد :
« احسب الناس ان یتركوا ان یقولوا : امنا و هم لا یفتنون؟! ولقد فتنا الذین من قبلهم ...»7
یكی از سنت های لایتغیر خداوند ، امتحان است . امتحان كه پیش بیاید ، بسیاری از مردم مردود می شوند و بسیاری هم تجدید. قبول شده در مرحله ی اول بسیار اندك است . آن چه بر ماست این است كه : به سوی صلاح حقیقی (نه ادعایی و ریایی) رو آوریم و در همان حال از دعا و استغاثه نكاهیم. اندیشه و دلمان ، ظهور امام عصر علیه السلام و پیروی از حضرت او باشد تا مگر خداوند منان به دعای سوخته ای ترحم كندو جهانیان را از سرگردانی و حیرت نجات بخشد. آری ، وظیفه ی ما دعا و استغاثه و صلاح و اصلاح است.
در این باره ، مراجعه كنید به :
ـ مكیال المكارم علیه السلام : 255 ـ 262
ـ روزگار رهایی : 1 ـ 349 .
ـ پیوند معنوی.
ـ معرفت امام عصر علیه السلام 288.
ـ مهر محبوب : 2528 ـ 261.

پی‌نوشت‌ها:

1.ر.ک.منتخب الاثر : 496، ح8.
2.یوسف(12):87 ( لا تیاسوا من روح الله ).
3.آل عمران(3): 200.
4.المحجه: 52.
5.منتخب الاثر: 497،ح9.
6.شرط خوب بودن خوبی ، کاملا وارسته بودن واز«خود» بیرون آمدن است.عمل حسود پذیرفته نیست، چون خود را بر دیگران ترجیح می دهد . از متکبر نیز عبادت پذیرفته نمی شود ، زیرا در کنار کبریای مطلق از خود دم زده است . به همین ترتیب ، بخیل و سنگ دل و تندخو و ریاکار و... و بالاخره خودپسند-که کارهای خوبش به چشمش می آید- وزنه ای برای سنجش در ترازوی دقیق الاهی ندارند . بنابراین ، چند کارخوب و خیر سراغ می توان کرد که از همه این شائبه ها دور و تنها و تنها برای خدا – که ذات جامع همه ی خوبی هاست-انجام شود ؟
7.عنکبوت (29) : 3و4.

منبع:www. mouood.org
ادامه دارد...

اگر آدم دنیا رو هم داشته باشه ولی اخلاق نداشته باشه هیچ فایده ای نداره
يکشنبه 15/5/1391 - 21:18 - 0 تشکر 493097

آیا قبل از ظهور حضرت مهدی دو سوم مردم جهان كشته می شوند ؟

پاسخ:

از جمله چیزهایی كه به عنوان علائم ظهور حضرت مطرح است و در روایات به آنها اشاره شده این است كه دو سوم مردم جهان از بین میروند ، البته این قطعاً از علائم حتمیه نیست كه باید حتما واقع شود و شاید هم خداوند عنایتی كرده و چنین نشده است ، ولی با وضع مسابقه تسلیحاتی كه امروز درجهان وجود دارد و با توجه به اینكه هر روز احتمال جنگ جهانی ،آن هم با سلاحهای اتمی می رود ،احتمال وقوع چنین كشتار جمعی قریب الوقوع بوده و ممكن است واقع بشود . اینك به بعضی از این نوع روایات اشاره می كنیم :
1-‌ امیر المؤمنین (علیه السلام) فرمود : « لا یخرج المهدی حتی یقتل ثلث ویموت ثلث و یبقی ثلث20 ؛ حضرت مهدی قیام نمی كند ، مگر زمانی كه یك سوم مردم كشته شوند و یك سوم دیگر بمیرند و یك سوم باقی بمانند .»
2-‌ امام امیر المؤمنین (علیه السلام) فرمود ك « بین یدی المهدی موت احمر و موت ابیض و جراد فی غیر حینه كالو انی الدم فاما الموت الاحمر فالسیف و اما الابیض فالطاعون21 ؛ نزدیك ظهور حضرت مهدی مرگ سرخ و مرگ سفید وملخ درغیر زمانش می باشد كه مانند رنگ خون است واما مرگ سرخ مرگ با شمشیر است و مرگ سفید طاعون است ».
(مرگ با شمشیر كنایه از جنگ است كه به صورت عمومی واقع می شود كه یك سوم مردم را دركام خود فرو می برد ).
3-‌‌امام صادق (علیه السلام) فرمود: « لا یكون هذا الامر حتی یذهب ثلثا الناس فقیل له فاذا ذهب ثلثا الناس فما یبقی ؟ فقال (علیه السلام) اما ترضون ان تكونوا الثلث الباقی22 ؛ این امر (قیام حضرت مهدی ) واقع نمی شود تا آنكه دوسوم مردم بروند (كشته شوند) . به حضرت عرض شد اگر دو ثلث مردم بروند پس چه كسی باقی می ماند ؟ حضرت فرمود : شما دوست ندارد كه از آن ثلث باقی مانده باشید .
چنانكه ملاحظه می كنید در این روایات و مشابه آنها به كشته شدن دو سوم مردم جهان قبل از ظهور تصریح شده است ، اما اینكه این امر قطعاً واقع می شود یا اینكه بداء حاصل می شود ، علمش نزد خداست .
**************
امام از كجا وقت ظهور را می فهمد ؟ و از كجا می فهمد كه وقت ظهورش فرا رسیده است ؟ اگر گرفته شود از جانب خداوند به او اطلاع داده می شود . معنایش این است كه بر او همانند پیامبران وحی می شود و در نتیجه ، بین امام و پیامبر فرقی باقی نمی ماند ؟

پاسخ:

اولاً ، از روایات در ابواب مختلف امامت استفاده می شود كه امام زمان با عالم غیب درارتباط است و در مواقع نیاز حقایقی رادریافت می كند و در بعضی از روایات وارد شده كه امام صدای ملك را می شنود اما خودش را نمی بیند .23
طبق روایت ابوالجارود كه می گوید به امام باقر (علیه السلام) عرض كردم از احوال صاحب الامر (علیه السلام) به من خبر بده ، فرمود : شبانگاه از بیمناكترین مردم می باشد ، لكن صبحگاه از ایمن ترین مردم می گردد ، برنامه كارش شبانه روز به وی وحی می شود . عرض كردم به او وحی می شود ؟ فرمود . وحی می شود ، اما وحی پیامبری نیست ، بلكه مانند وحیی است كه به مریم دختر عمران و به مادر موسی و زنبور عسل نسبت داده شده است . ای ابا جارود ! قائم آل محمد (صل الله علیه و اله) ازمریم و مادر موسی و زنبور عسل نزد خدا گرامی تر است ». 24
به هر حال ، از این قبیل احادیث استفاده می شود كه بر وجود مقدس امام زمان وحی و الهام می شود ،لكن در عین حال ، فرق بین امام و پیغمبر محفوظ است . زیرا پیامبر مشرع است و احكام و قوانین شریعت به وی وحی می شود ، بر خلاف امام كه احكام و قوانین به او وحی نمی شود و او نسبت به آنها حافظ است.
ثانیاً ممكن است گفته شود كه پیامبر اكرم (صل الله علیه و اله) وقت ظهور را به وسیله ائمه اطهار (علیه السلام) به حضرت مهدی خبر داده است ولو به اینكه حدوث حوادث معینی را از علائم و قرائن فرا رسیدن ، وقت ظهور معرفی نموده و امام زمان در انتظار ظهور آن علائم است ؛ مثلاً پیامر فرمود : وقتی موقع ظهور فرا رسید خداوند شمشیر و پرچم آن جناب را به صدا در آورده ، می گوید : ای دوست خدا ! به پا خیز و دشمنان خدا را به قتل برسان .25
یكی از شواهد احتمال دوم این است كه روایاتی دلالت می كند بر اینكه برنامه و دستور العمل تمام امامان معصوم (علیه السلام) مهر كرده از جانب پروردگار عالم بر پیامبر اكرم (صل الله علیه و اله) نازل شده و پیامبر آن را به علی بن ابیطالب (علیه السلام) تحویل داد وعلی درموقع خلافت صحیفه خویش راگشود و بر طبق آن عمل كرد و بعداً آن را به امام حسن (علیه السلام) تحویل داد . به همین كیفیت ، نوبت به هر امامی كه رسید مهر نامه خویش را گشوده و بر طبق آن عمل می كرد، اكنون نیز برنامه كار و دستور العمل امام زمان در دستش موجود است ». 26
به هر حال ، ممكن است خداوند با الهام و وحی از طریق دوم حضرت را آگاه سازد ، این امر محالی نیست .
**************
سرنوشت یهود و نصارا و سایر كفار در دولت حضرت مهدی چیست ؟ آیا یهود و نصارا كه دارای دین آسمانی هستند نیز از میان برداشته می شوند ؟ یعنی در دولت حضرت مهدی جایی برای یهود و نصارا نیست ؟ یا اینكه آنان هستند ، لكن حاكمیت از آن اسلام ومسلمین است و آنها در پرتو حكومت اسلامی با پرداخت جزیه به زندگی شان ادامه می دهند ؟ و سرانجام ، سایر كفار از غیر اهل كتاب چه سرنوشتی دارند ؟

پاسخ:

نسبت به سایر كفار غیر از اهل كتاب یقیناً در آن دولت جایی برای ادامه زندگی نیست ، بلكه به آنها اسلام عرضه می شود ، هر كس پذیرفت نجات پیدا می كند و هر كس نپذیرفت كشته خواهد شد ، البته اغلب با درك حقانیت اسلام آنرا می پذیرند .
اما نسبت به یهود و نصارا، از آیات قرآنی استفاده می شود كه آنها تا قیامت باقی هستند ، ولی احادیث و روایات دو دسته اند : از یك دسته استفاده می شود كه آنان در دولت حضرت مهدی هستند ، ولی از لحاظ عقیده از عقاید شرك آلود دست بر می دارند و موحد خالص می شوند و از لحاظ زندگی سیاسی و اجتماعی با پرداخت جزیه و پذیرش قوانین و حاكمیت دولت اسلامی در پناه آن حكومت همانند سایر مسلمانها در امنیت و رفاه زندگی میكنند .
ولی از دسته دوم از روایات استفاده می شود كه در دولت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) غیر از اسلام هیچ مذهب و ملتی حتی یهودیت و نصرانیت باقی نمی ماند و اهل كتاب نیز مانند سایر كفار از غیر اهل كتاب به آنها اسلام عرضه میشود كه اگر نپذیرفتند كشته می شود . لذا در روی كره زمین كیشی جز اسلام و ملتی جز مسلمان وجود نخواهد داشت .
اینك در حد اختصار به آیات قرآنی و دو دسته از روایات اشاره می كنیم :
آیات :
از آیات استفاده می شود كه یهود و نصارا تا قیامت باقی هستند و معلوم است كه حكومت مهدی قبل از قیامت است ، پس آنان در زمان حكومت او نیز وجود دارند ، هر چند ممكن است در اقلیت باشند و صاحب اختیار و اقتدار نباشند ، بلكه همانند آنچه امروز در دولت اسلامی نیز یهود و نصارا در مملكت ما زندگی می كنند و در پناه دولت اسلامی جان و مال و عرض و ناموس آنان محفوظ است . درمقابل آنان نیز به تمام قوانین دولت اسلامی پا یبندند .
در آیه چهارده سوره مائده آمده است : « و من الذین قالوا انا نصاری اخذنا میثاقهم فنسوا حظا مما ذكروا به فاغرینا بینهم العدواه والبغضاء الی یوم القیامه ؛ ما از كسانی كه ادعای نصرانیت داشتند پیمان گرفتیم ، پس قسمتی از پندهای ما را فراموش نمودند ، ما هم دشمنی و كینه را تا قیامت در بینشان انداختیم ».
در آیه 55 سوره آل عمران آمده است : › اذ قال الله یا عیسی انی متوفیك و رافعك الی و مطهرك من الذین كفروا و جاعل الذین اتبعوك فوق الذین كفروا الی یوم القیامه ؛ من تو را گرفته و به سوی خویش بر آرم و از كفار دورت نمایم و پیروانت را تا قیامت بالا دست ومسلط بر كفار گردانم .»
در آیه 64سوره مائده آمده است : « و قالت الیهود یدالله مغلوله … و القینا بینهم العدواه و البغضاء الی یوم القیامه ؛ یهودان گفتند : دست خدا بسته است … و تا قیامت در بینشان دشمنی و كینه انداختیم ».
از ظواهر آیات فوق استفاده می شود كه یهود و نصارا و كیششان تا قیامت باقی خواهند ماند .
روایات :
دسته اول ، روایاتی هستند كه از لحاظ مضمون ومحتوا هماهنگ با آیات فوق هستند و از آنها استفاده می شود كه كیش یهود و نصارا تا قیامت باقی است از باب نمونه به بعضی از آنها اشاره می كنیم :
ابوبصیر می گوید : به امام صادق (علیه السلام) عرض كردم كه : صاحب الامر با اهل ذمه، یهود و نصارا چه می كند ؟ فرمود : مانند پیامبر اكرم با آنان مصالحه می كند ، آنها هم با كمال ذلت جزیه می دهند ». 27
امام باقر(علیه السلام) فرمود : صاحب الامر مهدی نامیده شد برای اینكه تورات و سایر كتابهای آسمانی را از غاری كه در انطاكیه واقع شده استخراج مینماید و بین اهل تورات با تورات واهل انجیل با انجیل وبین اهل زبور با زبور و بین اهل قرآن با قرآن قضاوت خواهد كرد . » 28
از این نوع روایات استفاده می شود كه یهود و نصارا در دولت حضرت مهدی نیز وجود دارند.
دسته دوم ، روایاتی هستند كه دلالت دارند بر اینكه در عصر دولت حضرت مهدی جز مسلمان احدی روی زمین باقی نمی ماند . آن حضرت دین اسلام را بر یهود و نصارا عرضه می كند ، هر كه پذیرفت نجات می یابد و هر كه رد كرد ، كشته می شود .
ابن بكیر می گوید از حضرت ابوالحسن (علیه السلام) تفسیر آیه شریفه : و له اسلم من فی السموات و الارض طوعاً و كرهاً و الیه یرجعون ». را پرسیدم ؟ فرمود ك آیه مذكور در شأن قائم نازل شده است . وقتی آن جناب ظاهر شد دین اسلام بر یهود و نصارا و صائبین و كفار شرق و غرب عرضه می دارد ، پس هر كس با میل و اختیار اسلام بیاورد او را به نماز و زكاه و سایر واجبات امر می كند و هر كس از قبول اسلام سر باز زند ، گردنش را می زند تا اینكه در شرق و غرب زمین جز موحد و خدا پرست كسی باقی نماند ، این بكیر میگوید : عرض كردم فدایت شوم . مردم جهان زیادتر از آنند كه كشته شوند ؟ فرمود : هر گاه خدا كاری را اراده كند زیاد را كم و كم را زیاد می‌گرداند .» 29
حضرت ابو جعفر فرمود : خدا شرق و غرب جهان را برای صاحب الامر مفتوح می كند . آنقدر جنگ می كند تا اینكه جز دین محمد دینی باقی نماند ». 30
روایات از این قبیل زیاد است كه ما را همین دونمونه كافی است .
چنانكه ملاحظه كرده اید دسته ای از روایات مطابق قرآنند و دسته دیگر مخالف قرآن و دستور اسلامی بر اهل فن پوشیده نیست كه درهنگام تعارض، روایات موافق قرآن مقدم بر روایات مخالف است . بنابر این ، یهود ونصارا در عصر دولت یار نیز هستند ، لكن حاكمیت از آن اسلام است و دولتهای باطل همه از بین می روند و اهل كتاب نیز از عقاید شرك آلود دست بر می دارند و موحد می گردند و بانگ توحید از همه جای كره زمین بلند است .31

پی‌نوشت‌ها:

20.عقدالدرر،ص96.
21.همان ، ص98، فصل اول از باب چهارم.
22.بحار ، ج 52 ، ص 207.
23.اصول کافی ، ج1، ص271.
24.بحار ، ج 52، ص 389.
25.همان ، ص 311
26.اصول کافی ، ج1 ، کتاب الحجه باب ان الائمه لم یفعلو شیئا و لا یفعلون الا بعهد من الله و امر منه ، حدیث 2.
27.بحار ، ج52 ، ص376و381.
28.غیبت نعمانی ، ص125.
29.بحار ، ج52، ص340.
30.همان ، ص390.
31.همان ، ص340.

منبع:www. mouood.org

اگر آدم دنیا رو هم داشته باشه ولی اخلاق نداشته باشه هیچ فایده ای نداره
يکشنبه 15/5/1391 - 21:19 - 0 تشکر 493098


تسخیر جهان با یاران اندك چگونه ممكن است ؟ چگونه حضرت مهدی با 313 نفر بر حدود شش ملیارد انسان عالم پیروز می شود ؟ آیا این همه انسانها از آداب و سنن و اخلاقشان دست بر می دارند ؟ آیا غلبه آن حضرت به طور اعجاز و خرق عادت است یا آن كه با ملاحظه اسباب و علل وعوامل ظاهری نیز غلبه و پیروزی آن جناب ممكن است ؟

پاسخ:

بر حسب روایات وارده تعداد نیروهای حضرت منحصر در 313 نفر نیست ، بلكه آنان یاران مخصوص حضرت هستند و تا نیروهای حضرت به ده هزار نفر نرسد، آغاز به جنگ نخواهد كرد11 و علی الدوام به تعداد نیروهای حضرت افزوده خواهد شد .
اما غلبه حضرت بر عالم هم ممكن است از طریق اعجاز باشد و هم ممكن است از طریق عاید صورت گیرد و هم ممكن است به هر دو طریق باشد . چنانكه برای پیامبر (علیه السلام) این چنین بود .
اما از طریق اعجاز حصول چنین غلبه مطلقی برای آن حضرت طبق خواست خدای سبحان امری ممكن ومعقول است و با وعده های صریح و بشارتهای حتمی كه در قرآن مجید آمده بدون شبهه حاصل خواهد شد . خداوند بنابر مصداق «كم من فئه قلیله غلبت فئه كثیره باذن الله »12 ، آن حضرت و یاران محدودش را كه از بندگان شایسته خدا هستند بر تمام ملل غالب و حاكم كرده و او را وارث زمین قرار خواهد داد .
اما از طریق علل و اسباب عادی و ظاهری هم حصول چنین فتح و غلبه ای و تشكیل آن حكومت واحد جهانی ممكن و عملی خواهد بود ، زیرا آن حضرت در موقعی ظهور می كند كه اوضاع و احوال اجتماعی ، اخلاقی و سیاسی كاملاً مساعد باشد . درآن موقع ، همه ملل از مدنیت معنوی و اخلاقی محروم و دشمنی و كینه توزی و ظلم و تجاوز همه را نسبت به یكدیگر بدبین و از هم جدا ساخته و اتحاد و وحدت و همفكری و همكاری به كلی از میان بشر رخت بربسته و از اینكه كسی بتواند بدون امدادهای غیبی جامعه را رهبری كند ، مأیوس می شوند . خلاصه همه با هم در مبارزه و جنگ علیه یكدیگر و همه ازوضع موجود ناراضی اند و از مكتبهای مختلف كه عرضه می شود ناامید بوده و منتظر تغییر رژیم و انقلاب و عوض شدن اوضاع و كنار رفتن زمامداران خدا نشناس و برداشته شدن مرزها و القای تجزیه ها و تقسیمها هستند .
در چنین شرایطی حضرت مهدی (علیه السلام) و اصحابش با نیروی ایمان و اخلاق حسنه و با نجات بخش ترین برنامه های عمرانی و اقتصادی و عدالت اجتماعی برای انقلاب و دعوت به قرآن و اسلام ، قدم به میدان می گذارند و آن نهضت الهی و دعوت روحانی را شروع می كنند .
معلوم است كه این جمعیت با آن برنامه ها و وضع كار ، در آن دنیای پرآشوب و غرق در توفان گرفتاریها و فشارها ، دلها را به خود متوجه كرده و فاتح و پیروز وموفق می شوند و هیچ نیرویی نمی تواند در برابر آنها مقاومت كند . چنانكه در صدر اسلام هنگام ظهور حضرت محمد (صل الله علیه و اله) نیز وضع این چنین بود ومردم خسته از آداب و رسوم غلط و به ستون آمده از ستم اربابان و ملوك با شنیدن صدای حق و عدالت لبیك گویان تسلیم شدند و اسلام در كمترین زمان ممكن كسرای ایران و قیصر روم را درهم كوبید .
به هر حال ، وضع امام عصر نیز این چنین است ؛ یعنی اغلب مردم با اراده و اختیار خود و با درك و شعوری كه دارند به حقانیت حضرت پی می برند و تسلیم او می شوند ، لذا پیروزی بر عالمیان هم از لحاظ عادی و طبیعی و هم از لحاظ غیر مادی و اعجاز میسر است و منعی ندارد .
**************
منظور از آیین جدید چیست كه در روایات وارد شده است وقتی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) ظهور كرد ، به امر جدید می آید و دستوراتش جدید است و كتاب جدید و سنت جدید دارد؟ مگر او پیامبر است كه آیین جدید دارد آیا دستورات او ناسخ دستور پیامبر است ؟

پاسخ:

در مورد دستورات و‌آیین حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) دو دسته روایات وارد شده است : یك دسته منشأ پیدایش این فكر شده كه حضرت دارای آیین جدیدی است ، لذا مناسب این است كه نخست به این دسته از روایات اشاره كنیم ، سپس به دیگر از روایات می پردازیم . ابتدا به این پرسش پاسخ می‌گوییم: دسته اول ، روایاتی است كه منشأ توهم دین جدید شده است و آنها عبارتند از :
1-‌از امام صادق (علیه السلام) از سیره حضرت مهدی (علیه السلام) سوال شد ، حضرت فرمود :« یصنع ما صنع رسول الله ، یهدم ما كان قبله كما هدم رسول الله امر الجاهلیه و یستأنف الاسلام جدیداً13 ؛ همان كاری را كه رسول خدا (صل الله علیه و اله) انجام داد ، مهدی انجام می دهد . بد عتهای موجود را خراب می كند ، چنانكه رسول خدا (صل الله علیه و اله) اساس جاهلیت را منهدم نمود، آنگاه اسلام را از نو بنا می كند ».
2-‌ شخصی به نام ابو خدیجه از حضرت صادق (علیه السلام) نقل می كند كه حضرت فرمود :« اذا خرج القائم جاء بامر جدید كما دعا رسول الله فی بدء الاسلام الی امر جدید14 ؛ هنگامی كه قائم ظهور كرد با امرجدید خواهد آمد ، چنانكه رسول خدا در آغاز اسلام مردم را به امر جدید دعوت می كرد ».
3-‌ در حدیثی دیگر امام صادق (علیه السلام) فرمود :« اذا خرج القائم یقوم بامر جدید وكتاب جدید و سنه جدید و قضا جدید ...15 ؛ هنگامی كه قائم ظهور كند با امر جدید و كتاب و رفتار وقضاوت جدید ظهور می نماید ...»
روایات دیگری كه با این نوع روایات هماهنگ هستند از آنها استفاده می شود كه حضرت مهدی (علیه السلام) با دین جدید می آید ، در حالی كه این چنین نیست و حضرت مروج دین جدش پیامبر اسلام است . كه روایات دسته دوم دال بر آن است كه ذیلاً به آنها اشاره می شود :
1-‌ ابو سعید خدری از رسول خدا (صل الله علیه و اله) روایت می كند كه حضرت فرمود : « یخرج رجل من اهلبیتی و یعمل بسنتی 16؛ یكی از اهل بیت من قیام می كند و به سنت و روش من عمل می كند ».
2- قال رسول الله (صل الله علیه و اله) : القائم من ولدی اسمه اسمی و كنیته كنیتی و شمائله شمائلی و سنته سنتی یقیم الناس علی طاعتی و شریعتی و یدعوهم الی كتاب ربی17 ؛ پیامبر (صل الله علیه و اله) فرمود : قائم از فرزندان من ، همنام و هم كنیه من است ، شمایل و رفتارش ، شمایل و رفتار من است و مردم را به اطلاعت من و دین من وادار می نماید و به قرآن دعوتشان می كند ».
3-‌ رسول خدا در ضمن حدیثی دیگر فرمود : «و ان الثانی عشر من ولدی یغیب حتی لا یری و یاتی علی امین بزمن لا یبقی من الاسلام الا اسمه و لا یبقی من القرآن الا اسمه فحینئذ یأذن الله تبارك و تعالی بالخروج فیظهر الله الاسلام به ویجدده18 ؛ دوازدهمی از فرزندانم به طوری غایب می شود كه اصلاً دیده نمی شود .زمانی خواهد آمد كه از اسلام جز اسمی و از قرآن جز رسم و اثری باقی نمی ماند ، در آن هنگام خدا به وی اجازه نهضت می دهد و به وسیله او اسلام راتقویت كرده ، تجدیدش میكند ».
چنانكه ملاحظه می فرمایید این احادیث بالصراحه دلالت دارند بر اینكه برنامه امام زمان و رفتارش ترویج و بسط اسلام و تحدید عظمت قرآن است و به منظور اجرای سنتهای پیامبر مقاتله می كند .
بنابراین ، اگر اجمالی در احادیث دسته اول وجود داشت با توضیحاتی كه در این احادیث آمده است برطرف می شود . در مجموع باید احادیث را به گونه ای تفسیر كرد كه رفع شبهه شود بدین بیان كه در درزمان غیبت ، بدعتهایی در دین گذاشته می شود و احكامی از اسلام و قرآن بر طبق میل مردم تأویل و تفسیر می شود و بسیاری از حدود و احكام چنان فراموش می شوند كه گویا اصلاًُ از اسلام نبودند . وقتی كه مهدی (عجل الله تعالی فرجه) ظور كرد ، بدعتها را ابطال می كند و احكام خدا را به همان گونه ای كه صادر شده بود ، ظاهر می سازد . حدود اسلامی را بدون سهل انگاری اجرا می كند و معلوم است كه برای مردم چنین برنامه ای تازگی دارد . امام صادق (علیه السلام) می فرماید : « اذا قام القائم سار بسیره رسول الله الا انه یبین اثار محمد19 ؛ .وقتی قائم قیام كرد به سیره رسول خدا (صل الله علیه و اله) رفتار می كند ، لكن آثار محمد را تفسیر و بیان می كند ».
به هر حال ، مردمی كه اركان و اصول مسلمه اسلام را رها كرده و تنها به برخی ظواهر آن اكتفا كرده اند ، از اسلام جز نماز و روزه واجتناب از نجاسات چیزی نمی دانند ، آن هم بعضیها دین را در مسجد محصور كرده و حقیقت آن در اعمال و حركاتشان نفوذ ندارد . در كوچه و بازار و خانه اثری از اسلام نیست ، اخلاقیات و دستورات اجتماعی را ابداً از اسلام محسوب نمی دانند ، صفات زشت در نظرشان اهمیت ندارد و به بهانه اینكه واجبات و محرمات اختلافی هستند از زیر بار آنها شانه خالی می كنند محرمات الهی را با حیله های گوناگون و تأویلات صوری جایز می شمارند ، از ادای حقوق واجبه خود داری می نمایند ، به دلخواه خود احكام دین را تأویل می كنند ، از قرآن فقط به قرائت ، تجوید و احترامات صوری را اكتفا می نمایند .
اگر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) ظاهر شود و به آنان بگوید : شما از حقیقت و گوهر دین به دور افتادید و آیات قرآن و احادیث پیامبر را برخلاف واقع تفسیر و تأویل كرده اید ، چرا حقیقت نورانی قرآن و اسلام را رها كرده اید و به بعضی از ظواهرش قناعت كرده اید ؟ شما اعمال و رفتارتان را با دین تطبیق نكرده اید ، بلكه احكام دین را با دنیای خودتان توجیه نموده ، سازش داده اید و امام حسین (علیه السلام) تنها برای گریه كشته نشد و چرا هدف جدم را پایمال كرده اید ؟
دستورات اخلاقی و اجتماعی را باید از اركان اسلام بدانید و جزء برنامه عملی خویش قرار دهید و اسلام را درمساجد محصور نكنید و با حیله ها از زیر بار احكام خدا شانه خالی نكنید ، وظیفه امر به معروف و نهی ازمنكر را انجام دهید و فلان بدعت و فلان و فلان ... را از اسلام بیرون كنید .
قطعاً چنین دین و برنامه ای بر ایشان تازگی داشته و از آن وحشت می كنند و اساساً اسلامش نمی دانند ، زیرا تاكنون اسلام را جور دیگر تصور كرده بودند . آنان می پنداشتند ترقی و عظمت اسلام در تزئین مساجد ومناره ها بلند است ، اگر امام بفرماید عظمت اسلام به عمل صالح و راستی و درستی وامنت ووفای به عهد واجتناب از حرام است ، برای شان تازگی دارد ، آنها گمان می كردند وقتی امام زمان (علیه السلام) آمد تمام اعمال مسلمین را تصحیح می كند و به اتفاق آنان در گوشه مسجد مشغول عبادت می شود، اما اگر مشاهده كننده كه از شمشیر امام زمان خون می چكد و مردم را به سوی جهاد و امر به معروف ونهی از منكر دعوت می كند و نمازگزاران ستم پیشه را به قتل می رساند و مانع الزكوه را گردن می زند ... برایشان تازگی دارد و جدید است ، این است معنای آیین جدید نه آنكه او دین جدید بیاورد ، بلكه دین محمد (صل الله علیه و آله) را به گونه ای كه تاكنون نبود تفسیر وتبیین می كند .

پی‌نوشت‌ها:

11.منتخب الاثر ، ص475و476.
12.بقره(2) ، آیه 249.
13.بحار ، ج52، ص 352.
14.اثبات الهدی ، ج7، ص110.
15.همان ، ص 83.
16.بحار ، ج51 ، ص82.
17.اثبات الهدی ، ج7 ، ص52.
18.منتخب الاثر ، ص98.
19.بحار ، ج52، ص347.

منبع: www. mouood.org
ادامه دارد...

اگر آدم دنیا رو هم داشته باشه ولی اخلاق نداشته باشه هیچ فایده ای نداره
يکشنبه 15/5/1391 - 21:19 - 0 تشکر 493099



معروف است كه حضرت مهدی علیه السلام هنگامی خروج می كند كه گستره ی زمین از ستم و جور آكنده شود تا تمامی اقطار آن را از داد ودادخواهی مملو سازد. اكنون آیا می توان نتیجه گرفت كه برای ظهور و نزدیك تر شدن زمان آن ، به جور و فساد كمك كنیم در نتیجه ،‌اگر پر شدن زمین از ستم و جور شرط خروج ایشان است، در آن صورت وظیفه ی منتظر چیست؟ فراهم ساختن آن شرط ؟!

پاسخ:

جمله ی «یملا الارض عدلا كما ملئت جورا» در روایات گوناگونی آمده است . تنها در كتاب شریف بحارالانوار ، 31 مورد این تعبیر ،‌با اندكی اختلاف در عبارات ، دیده می شود، اما مضمون و سیاق عبارت هیچ یك از روایات ، شرط بودن ستم را برای ظهور حكایت نمی كند ، بلكه یكی از دو ظرف را بیان می دارد . ظرف اول، صلاح و تقوی و ظرف دوم، جور و فساد . ظرف چیزی است و شرط چیز دیگر. مثال زیر نزدیك كننده ی معنای حدیث است :
به دوست خود می گوییم : روز جمعه بعدازظهربه دیدار تو خواهم آمد. آیا معنای جمله این است كه دیدن ، به روز جمعه بستگی دارد و اگر روز جمعه نتوانستم ، دیدار تو منتفی است یا معنای سخن این است كه روز جمعه ظرف دیدار من از توست، نه شرط آن ؟
بنابراین ، امكان و احتمال می رود كه روزی دیگر ، دیدار انجام پذیرد و اگرمی خواستیم شرطیت را بیان كنیم ، چنین می گفتیم :« شرط آمدن من فرا رسیدن روز جمعه است»
نكته دوم این است كه :
میان آنچه وظیفه ی ماست و آن چه به طور قهری و طبیعی پیش می آید تفاوت روشنی هست. وظیفه ی انسان ها از نظر اسلام وقرآن و روایات اهل بیت و عقل . پیش گیری از فساد ، تربیت و تكامل در طریق بندگی ، رعایت تقوی و طهارت و شناخت خداوند ونبوت و امامت و معاد و عمل بر مقتضای آن اعتقادات است. لذا در بیان وظایف مردم در زمان غیبت و تاكید بر این شناخت ها و عمل بدان ها،‌چه بسیار احادیث وارد شده است .
نتیجه این كه پر شدن زمین از ستم و فساد یكی از دو ظرف ظهور حضرت مهدی عجلالله تعالی فرجه است و نه ظرف منحصر به فرد و نیز نه شرط آن و وظیفه ی ما ایجاد ظرف دیگر یعنی صلاح و تقوی است . به بیان دیگر ، این روایات بیانگر وضعیت و جریان عمومی جامعه در زمان ظهور است و روایات انتظار فرج ، تعیین كننده ی وظایف فرد منتظر در دوران غیبت است كه فرد منتظر باید صلاح و اصلاح پیشه كند و هرگز شایسته نیست این دو دسته مطلب به هم آمیخته شود.
در این مورد، مراجعه فرمایید به :
ـ خورشید مغرب : 257 ـ 334 (فصل سیزدهم).
ـ پیوند معنوی.
ـ ترجمه مكیال المكارم 2 : 165 ـ 613.
ـ معرفت امام عصر علیه السلام .
ـ گفتارهایی پیرامون امام زمان علیه السلام فصل یازدهم.
ـ نجم ثاقب ، باب دهم.
**************
دوران حكومت حضرت مهدی (علیه السلام) بعد از ظهور چه مقدار است ؟

پاسخ:

در اینكه مدت حكومت و سلطنت حضرت چند سال است دقیقاً روشن نیست ، روایاتی كه در این مورد وارد شده ، مختلف است ، زیرا مدت حكومت حضرت در روایات به ترتیب از پنج سال . هفت سال ، هشت سال ، نه سال ، نوزده سال ، بیست سال ، چهل سال ، هفتاد سال و سیصد و نه سال (مقدار توقف اصحاب كهف ) ذكر شده و نمی توان به یكی از اینها یقیناً معتقد شد و اعتماد كرد .
توجیهاتی كه برای روایات ذكرشده ، عبارتند از :
1-‌ ممكن است آغاز شكل گرفتن وپیاده شدن حكومت آن حضرت پنج سال یا هفت سال ودوران تكاملش چهل سال و دوران نهاییش بیش از سیصد سال باشد .8
2-‌ شاید پیامبر و ائمه (علیه السلام) عنایتی داشته اند كه مدت كامل آن را مشخص نسازند تا آنها كه هوس امام زمانی می كنند نتوانند مدت ادعای خود را بر مدت مسلم حیات مهدی (علیه السلام) بعد از ظهور تطبیق كنند ، زیرا اگر به طور صریح مثلاًُ فرموده باشند ، شش سال و قول دیگری در برابر آن نبود جای این بود كه مثلاُ فرقه ضاله بهایی آن را با ادعای سید علی محمد باب تطبیق كنند و غوغایی به راه بیاندازند ». 9
با اینكه از سال ادعای سید علی محمد باب 1260 تا سال تیر باران شدنش 1266 ، شش سال بود و در مدت حكومت حضرت قول به شش سال وجود ندارد ، در عین حال . اصرار دارند كه از روایات وارده استفاده كنند و او را مهدی موعود قلمداد نمایند ، چه رسد به اینكه اگر مدتی مشخص بود .
به هر حال ، با قطع نظر از روایات اسلامی ، مسلم است كه این همه آوازه ها و مقدمات برای یك دوران كوتاه مدت ، مانند پنج یا هفت سال نیم تواند باشد ، بلكه قطعاً برای مدتی طولانی است كه ارزش این همه تحمل زحمت و تلاش و كوشش را داشته باشد ، لذا در بعضی از روایات از امام صادق (علیه السلام) نقل شده كه مدت حكومت حضرت هفت سال است ، اما هر سال آن برابر ده سال شماست ؛ یعنی مدت حكومت هفتاد سال است .10 از اینجا معلوم می شود كه عنایتی در كار بوده كه مدت حكومت درست مشخص نشود . اما اینكه مدت كوتاهی باشد ، شاید قابل قبول نباشد .
**************
پیروزی حضرت مهدی بر سلاحهای مخرب و اتمی چگونه میسر است ؟ به تعبیر دیگر ، آن حضرت در برابر این سلاحهای مخوف و خطرناك چگونه مانند جدش با شمشیر قیام خواهد كرد ؟ چگونه با سلاحهای قدیم مانند شمشیر و غیره با ارتش های دنیای آن روز جهاد می كند ؟ آیا می توان تصور كرد كه كسی بتواند به وسیله شمشیر با سلاحهای اتمی و بمب های ئیدروژنی و امثال آن به جنگ بپردازد و پیروز شود ؟

پاسخ:

اولاً ، مقصود از خروج با شمشیر كه در روایات به آنها اشاره شده ، مأموریت به جهاد وتوسل به اسلحه برای اعلای كلمه حق است ، زیرا شمشیر سمبل مبارزه و جنگ است ، نه آنكه موضوعیت داشته باشد .
بنابراین ، قیام با شمشیر ، كنایه از قیام با اسلحه و پیكار و جهاد و تعیین نوع مأموریت آن حضرت است و اینكه آن حضرت مأمور به مصالحه با كفار نیست . بدیهی است كه حضرت با هر اسلحه ای كه لازم باشد با كفار و ستمگران جهاد می كند و از هر گونه اسلحه ای كه در زمان ظهور آن حضرت متداول باشد . استفاده می نماید .
ثانیاً ، از كجا كه در زمان ظهور آن حضرت ، این اسلحه های مهیب در اختیار بشر باقی باشد . زیرا ممكن است كه در اثر حوادث و‌آشوبها و انقلابات شدید و جنگهای خانماسوز جهانی كه پیش از ظهور آن حضرت واقع می شود ، این اسلحه های جهنمی معدوم شود .
یكی از اموریكه در احادیث از آن خبر داده شده ، جنگهای جهان گیری است كه در اثر آن بیشتر نقاط زمین از سكنه خالی شده و شهرها ویران می شود و دراثر آن جنگها قهراً این نوع سلاحها نابود می گردند .
ثالثاً ، جنگها و كشتارهای بی رحمانه و بكارگیری سلاحهای این چنینی نتیجه جهل و ضلالت و بی خردی بشر است كه در عصر ظهور عقل مردم كامل می شود و بر فرض هم كه سلاحهای مخرب در اختیاز داشته باشند ، آن را علیه یكدیگر بكار نمی گیرند و نیروهایی كه باید آن سلاحها را بكار گیرند ، به حقانیت حضرت پی می برند ، هر چند كه سردمدارنشان دستور بكارگیری آن سلاحها را بكار گیرند ، به حقانیت حضرت پی می برند ، هر چند كه سردمدارانشان دستور بكارگیری آن سلاحها را صادر می كنند ، ولی آنان اجرا نمی كنند . اگر در بیست سال قبل از انقلاب اسلامی درایران به رهبری امام خمینی (ره) كسی خبر می داد كه رهبری انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی (ره) كسی خبر می داد كه رهبری انقلاب بر شاه و ارتش تا دندان مسلح او پیروز می شود ، در حالی كه كمترین سلاح روز را در اختیار ندارد ، برای مردم قابل پذیرش نبود ، ولی همگان دیدید كه ارتش و نیروهای مسلح طاغوت از فرمان فرمانده سرپیچی كرده و سلاحها را علیه انقلابیون بكار نگرفتند و طرفداران انقلاب با دست خالی و باشعار الله اكبر ، بر ارتش قوی پنجه شاه پیروز شدند ، به تعبیر بهتر ، مردم ارتش را تسخیر كردند ، نه تسلیم ؛ یعنی امام و رعیت آنچنان برخورد می كردند كه دستها توان اینكه روی ماشه تفنگ ها برود نداشت و سربازها از پادگانها فرار می كردند و خلبانان اعلام وفا داری نمودند و جز اندكی از نیروها كه وفادار مانده بودند ، اكثریت به ملت پیوستند . در زمان ظهور حضرت نیز علاوه بر تأییدات ربانی و كمكهای عالم بالا و به یاری آمدن ملائكه ، به طور طبیعی نیز پیشرفتها حاصل است . این است كه سخنی در بین مردم رایج است كه در عصر حضرت سلاحها از كار می افتد ، یعنی سلاحها اساساً به كار گرفته نخواهد شد تا تخریب نماید و یا كسی را نابود نماید و آن مقدار هم كه بكار گرفته می شود ، حضرت نیز درمقابل آن توان مقابله را دارد و در اثر پیشرفتهای سریعی كه نصیب حضرت می شود ، بسیاری از این سلاحها و نیروهای بكارگیرنده آن در اختیار حضرت قرار می گیرند . بنابراین ، پیروزی حضرت امری طبیعی و عادی است .

پی‌نوشت‌ها:

8.مهدی انقلابی بزرگ، ص314.
9.مهدی موعود،پاورقی ص1241.
10.مهدی موعود ،ص1080.

منبع:www. mouood.org
ادامه دارد...




اگر آدم دنیا رو هم داشته باشه ولی اخلاق نداشته باشه هیچ فایده ای نداره
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.