• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن عکس و عکاسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
عکس و عکاسي (بازدید: 2492)
يکشنبه 15/5/1391 - 9:5 -0 تشکر 492025
اخبار عکس و عکاسی

اطلاعیه ی مهم انجمن عکاسان ایران


انجمن عکاسان ایران اجرای این برنامه‌ها را با توجه به شرایط موجود و هماهنگی انجام شده با مدیریت خانه هنرمندان ایران و حمایت‌کنندگان مالی به آذرماه ۱۳۹۱ موکول می کند.

با سلام و آرزوی توفیق برای تک تک اعضای خانواده‌ی بزرگ عکاسی ایران، بدین وسیله به اطلاع می‌رساند برگزاری برنامه «ده روز با عکاسان ایران» با وجود برنامه‌ریزی و تدارکات اجرایی، به‌دلیل تنگناهای موجود، به‌منظور برگزاری شایسته، انسانی و علمی‌تر به آذرماه سال‌جاری موکول می‌شود.

برگزاری چنین برنامه‌ای نیازمند حمایت همه‌جانبه ازسوی اسپانسرهایی است که می‌توانند بار اقتصادی کار را به دوش گیرند؛ این حامیان مالی به دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور، حمایت خود را به چند ماه آینده موکول کرده‌اند.

با توجه به اینکه انجمن عکاسان ایران، سازمانی غیرانتفاعی و فرهنگی بوده و از هیچ بودجه‌ای جز حق عضویت اعضا بهرمند نیست، لذا برگزاری چنین برنامه‌ای را که نیازمند تعهدات مالی سنگین است، در موقعیت کنونی به‌صلاح نمی داند.

انجمن عکاسان ایران علی‌رغم اینکه در زمان اعلام‌شده (۲۰ تا ۳۰ تیرماه ۱۳۹۱) کاملا آمادگی اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده را داشته و برگزاری نمایشگاه‌های عکس، نمایش فیلم، جلسات سخنرانی، مراسم بزرگداشت، میزگرد و کلاس‌های آموزشی متعددی را برنامه‌ریزی و آماده اجرا کرده است، که اجرای این برنامه‌ها را با توجه به شرایط موجود و هماهنگی انجام شده با مدیریت خانه هنرمندان ایران و حمایت‌کنندگان مالی به آذرماه ۱۳۹۱ موکول می کند.

از همه‌ی کسانی که در برنامه‌ریزی و انجام مقدمات برنامه «ده روز با عکاسان ایران» این انجمن را یاری کرده اند، سپاس‌گزاری می شود.

يکشنبه 15/5/1391 - 9:7 - 0 تشکر 492028

نقد یک کارشناس عکاسی بر مجموعه «عکس صبا»



کیهان ولی زاده کارشناس عکاسی و کارشناس ارشد پژوهش هنر در یادداشتی با عنوان «ناهمگونی» به ارزیابی نمایش و فروش آثار عکاسان معاصر ایران در مجموعه «عکس صبا» پرداخت.


ولی زاده در این یادداشت نوشته است:« امسال شاهد برپایی اکسپوهای متنوعی از سوی بخش های دولتی و خصوصی بودیم که یکی از این اکسپوها مربوط به موسسه فرهنگی هنری صبا می شود که رویکردی نامشخص داشته است.


فراخوان «عکس صبا» با عنوان اولین نمایشگاه و فروش عکس صبا با تبلیغی غیر واقعی آغاز بکار کرد، چرا که پیش تر اولین نمایشگاه و اکسپوی ملی عکس توسط همین موسسه برگزارشده بود و حالا چه اصراری هست که اولین باشد مسئله مهمی نیست.


بدنبال این تجربه ناموفق و حواشی بسیاری که با خود بهمراه داشت ،مسولان موسسه این بار جهت جلب اعتماد مجدد هنرمندان عکاس متوسل به افرادی خارج از کادر اداری یا همان بخش خصوصی شدند. نظر برخی عکاسان را بخود جلب کردند و با این وجود حدود هفت هزار قطعه عکس به این اکسپو ارسال شد که ۵۰۰ قطعه عکس از ۶۸ هنرمند در نهایت مورد پسند شاخصه های زیبایی شناسانه هیات داوران قرار گرفتند.


بدون تعارف و مبالغه باید اقرار کرد نمایشگاه از سطح بسیار خوبی برخوردار است و آثار به نحوی حرفه ای ارائه داده شده است. در میان آثار حضور چهره های شاخص هم به چشم می خورند. همچنین لابه لای آثار مجموعه هایی از هنرمندانی یافت می شود که در آن سوی مرزها در بازارهای هنری و حراجی ها خوشنام هستند یا به نوعی بازارشان رونق دارد.


قیمت گذاری بر آثار نیز چندان غیر منطقی نیست و حس می شود هنرمندان به جهت فروش آثار با توجه به اوضاع اقتصادی هنر فیتیله قیمت ها را کمی پایین کشیده اند.»


ولی زاده در ادامه این نوشته آورده است:« با این وجود، با گذشت یک ماه از زمان برگزاری تنها سه قطعه عکس کوچک فروش رفته است. با فرض اینکه خریداران از دوستان و اقوام هم نبوده اند، ذهن مخاطبان را با این سوال مواجهه می کند: چرا؟


آیا ظرف و مظروف با هم همگن هستند؟ به بیان روشن و صریح تر موسسه صبا جایگاه مناسبی برای برگزاری این نمایشگاه و اکسپوی عکس بوده است؟


پر واضح ، رونق و اعتبار گالری تنها به موقعیت مکانی و ابعاد آن نیست بلکه آنچه مهم است تعامل با مخاطبان و حضور مجموعه داران و... است.


گالری های موسسه فرهنگی هنری صبا معمولا فضای مناسبی در اختیار مراکز دولتی و نهادها قرار می دهند تا به معرفی آثارشان بپردازند یا به مناسبت خاصی مجموعه ای از آثاری که چندین بار به نمایش درآمده است را به نمایش بگذارد،اما چه انگیزه ای برگزاری این اکسپو را توجیه می کند مشخص نیست ولی می توان دو حالت را پیشنهاد داد: از نظر زمانی این اکسپو با اکسپوی پر سرو صدای بخش خصوصی متقارن بود که شاید بتوان گفت این در تقابل با بخش خصوصی بوده است؟ و احتمال دیگر این است که ممکن است برای جلب نظر جماعت عکاس و حضور مخاطب به فضای گالری ها و همچنین خالی نبودن عریضه بوده باشد که در هر صورت، هنرمند قربانی این ناهمگونی است.»


يکشنبه 15/5/1391 - 9:10 - 0 تشکر 492034

نیاز به آموزش‌های حرفه‌ای در عکاسی سینما حس می‌شود



عکس‌های سینمایی ما در دهه‌های اخیر از هدف اصلی خود که عکس‌برداری حرفه‌ای و هنری از صحنه‌های فیلم است دور شده و نیاز به آموزش‌های پایه‌ای عکاسی در این زمینه احساس می‌شود.


ابراهیم حسینی عکاس تئاتر در خصوص معضلات عکاسی سینما به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: عکاسی در سینمای امروز بیش‌تر رابطه‌ای شده و به دلیل هزینه‌های بالای آن تهیه‌کنندگان ترجیح می‌دهند با عکاس‌های آشنای خود کار کنند و از طرفی باورود دوربین‌های دیجیتال به بازار عکاسان معمولی نیز می‌ـوانند براحتی در این حرفه به فعالیت بپردازند.


وی افزود: در سالیان گذشته بازیگران قبل از شروع کار، عکاسان فیلم را انتخاب کرده و به این مسئله اعتقاد داشتند که مطرح شدن آن‌ها بواسطه عکس‌های منتشر شده از فیلم است.

این عکاس کشورمان ادامه داد: امروزه عکاسان حرفه‌ای ما ترجیح می‌دهند به عکاسی تئاتر بپردازند تا عکاسی در سینما زیرا عکاسی تئاتر را هنری از روی علاقه می‌دانند و دور از نگاه اقتصادی و صنعتی می‌دانند.


حسینی در خصوص فقدان آموزش عکاسی سینمایی در دانشکده‌های هنر اظهار داشت: عکاسی در هیچ جای دنیا یک رشته بخصوص نیست، در حالیکه باید به عکاسان هنری آموزش داده شود که عکاسی تنها یک کار تکنیکی نیست، بلکه انجام کار هنری است که به این زمینه از عکاسی اعتبار می‌بخشد.


وی با بیان اینکه عکاسی سینما بایستی برای ثبت تاریخ سینمای ما تلاش کند، در مورد چگونگی همکاری عوامل فیلم با عکاسان گفت: در این زمینه عکاسان باید خود را با صحنه‌ها و بازیگران تطبیق دهند و به دلیل کمبود وقت، ممانعت از وجود صدای شاتر و مشکلاتی از این قبیل شرایط عکاسی در این عرصه متفاوت است.


حسینی در خصوص عکس‌های تبلیغاتی گفت: در مطبوعات خارجی تنها یک عکس بخصوص از فیلم در نظر گرفته شده و در سراسر دنیا برای معرفی آن استفاده می‌شود، در حالیکه در رسانه ما عکس های متفاوتی از هر فیلم به عنوان عکس‌های تبلیغاتی از آن منتشر می‌شود که می‌تواند مشکلاتی برای گروه‌های تبلیغاتی و یا عوامل فیلم بهمراه داشته باشد.


وی درباره مشکل منع استفاده از فلش در سینما گفت: در واقع استفاده از فلش در تئاتر جنایت محسوب می‌شود اما در سینما در فضاهای خارجی مشکل خاصی بوجود نمی‌آورد و همچنین در صحنه‌های داخلی دوربین‌های جدید دیجیتال این مشکل را حل کرده است. تبحر عکاس در این گونه صحنه‌های کلیدی است که نمایان می‌شود زیرا در چنین مواقعی باید عکس گرفته شود و نه فقط عکاسی شود!


حسینی اظهار داشت: مخاطبان حرفه‌ای فیلم‌ها می‌توانند در عکس هایی که به عنوان گزارش تصویری در مجلات چاپ می‌شوند، به دنبال نقاط مبهمی از فیلم که ممکن است از لنز دوربین فیلم‌برداری پنهان بماند بگردند.


وی تصریح کرد: به هر حال سینما هنری تکامل یافته است و با اینکه عکس قدرت خاص خود را دارد اما باز هم فیلم هنر هفتم است و عکاس احساس خود را در کار دخیل می‌کند و در  اصل وظیفه فیلم و عکس متفاوت است و کار عکاسی با حرفه فیلم‌برداری فرق می‌کند.


يکشنبه 15/5/1391 - 9:11 - 0 تشکر 492035

دوربین Canon به جرگه دوربین های بدون آینه پیوست




کمپانی Canon اعلام کرد که دوربین بدون آینه جیبی کانن بزودی به بازار می آید.


به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از usa today دوربین canon به حلقه دوربینهای بدون آینه المپ، پاناسونیک، سونی و نیکون پیوست.

اگر خیلی مشتاق دیدن این دوربین هستید باید تا اکتبر امسال صبر کنید.

با برداشتن آینه، عکاسان دوربینی با بدنه کوچکتر و کیفیت تصویری در حد SLR دیجیتال در اختیار خواهند داشت.


با برداشتن آینه عکاس منظره یاب خود و امکان ترکیب تصویر بر روی LCD را از دست می دهد.


EOS  M لنزهای قابل تعویض شامل دو نوع پکیج لنز با زاویه دید گسترده۲۲mmf 2.5 و لنز zoom 18-55 f.3.5-5.6  را شامل می شود.


یک هدیه ویژه برای دارندگان دوربین های Rebel یا ۵D دیجیتال SLRs کانن این است که دارنگان این دوربین ها می توانند یک آداپتور ۲۰۰ دلاری بخرند و لنزهای دوربین های قدیمی خود را در دوربین جدید استفاده کنند.


این دوربین به راحتی در جیب جا می شود.


يکشنبه 15/5/1391 - 9:14 - 0 تشکر 492037

آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی عکس مشهد


آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی عکس مشهد ۱۵ شهریور ماه امسال اعلام شد .


دبیراجرایی پنجمین جشنواره ملی عکس مشهدافزود:پنجمین جشنواره ملی عکس مشهد به همت مدیریت امور هنری شهرداری مشهد در راستای به تصویرکشیدن ظرفیت‌ها و تحولات کلان‌شهر مشهد، در دو بخش و چهار محور موضوعی بهمن امسال در مشهد برگزار می‌شود .کیارنگ علایی افزود: بـرگزاری ۵ اردو در جشنواره امسال برنامه ریزی شده است کـه خرداد امسال ۲ اردو برای عکاسان مشهدی برگزار شد که ۳۷۰ عکاس در آن شرکت داشتند .


وی گفت: سه اردوی دیگر در تاریخ های ۲۲ تیرماه، ۲۳تیر به صورت یکروزه و۱۱ تا ۱۵ شهریورماه به صورت ۴ روزه برگزار خواهد شد که به ترتیب میزبان عکاسان جنوب کشور ( با همکاری انجمن عکاسان هـرمزگان) ، عکاسان شهرستان های استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و در اردوی چهارروزه میزبان عکاسان منتخب شهرستان های کشور خواهد بود .


دبیر اجرایی پنجمین جشنواره ملی عکس مشهد دربـاره آخرین مهلت ارسال آثـار گفت : روز پایان این اردو (۱۵ شهریور) به‏ عنوان آخرین مهلت ارسال آثار عکاسان به جشنواره مشخص شده است .


وی در توضیح موضوعات این جشنواره افـزود : منـاظر شهری مشهد ، معماری شهر مشهد، فرهنگ عامه ، محیط زندگی شهری مشهد ازجمله موضوعات مطرح شده برای عکاسان است که براساس آن عکاسان آثار هنری خود را تهیه و ارائه می کنند وداوری آثار آخر شهریور ماه برگزار خواهد شد .


وی تاکید کرد: جشنواره ملی عکس مشهد ۵ سال پیاپی در بازه زمـانی ای ۶ مـاهه، از اردیبهشت ماه تـا شهریورماه برگزار می شود و در نیمـه دوم سال اختتامیه و چاپ کتاب عکس جشنواره در دستورکار قرار دارد .


يکشنبه 15/5/1391 - 9:17 - 0 تشکر 492039

معرفی برگزیدگان 2012 FotoEvidence


موسسه‌ی بین‌المللی مستندنگاری FotoEvidence چندی پیش مجموعه عکس برگزیده و ۴ فینالیست دیگر دومین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب عکس خود را معرفی کرد.


امسال مجموعه عکسی از آلکس ماسی، عکاس ۳۱ ساله‌ی ایتالیایی، با عنوان «فاجعه‌ی دوم بوپال» به عنوان برگزیده‌ی هیات داوران انتخاب شد. این مجموعه‌ی مستند درباره‌ی تاثیراتی است که فاجعه‌ی انفجار یک کارخانه‌ی تولید مواد شیمیایی در شهر بوپال، مرکز ایالت مادهاپرادش هندوستان برجای گذاشته و هنوز مردم محلی با پیامدهای ناگوار آن درگیرند. در یکی از شب‌های اواسط آذرماه ۱۳۶۳ در یکی از فاجعه‌بارترین حوادث صنعتی جهان نشت گازهای بسیار سمی از یک کارخانه‌ی تولید سم و آفت‌کش وابسته به شرکت یونیون کارباید آمریکا، ‌که در شهر بوپال هند مستقر بود، حدود ۲۵ هزار نفر از ساکنان شهر را به کام مرگ فرستاد و چند صد هزار نفر را برای همیشه معلول و دچار آسیب‌های شدید جسمانی کرد. علاوه بر این رسوب این مواد در طبیعت منطقه و دفن زباله‌های سمی و بقایای ساختمان متروک‌ این شرکت منابع آب زیرزمینی و خاک منطقه را به شدت آلوده کرد و هنوز پس از چند دهه کودکانی که در این شهر به دنیا می‌آیند با معلولیت و نقص عضو ناشی از آن آلودگی در رنج و عذابند.  


این فاجعه با تلفات گسترده‌ی انسانی و آسیب‌های عمیق زیست‌محیطیش هنوز هم گریبان مردم محلی را رها نمی‌کند و عاملان آن هرگز حاضر به پذیرش مسئولیت کافی نشدند. مالکان آمریکایی شرکت یونیون کارباید پس از این حادثه‌ی مرگبار با لابی‌های سیاسی تنها با پرداخت مبلغ بسیار ناچیز حدود ۵۴۰ دلار به هر قربانی حادثه از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردند. فعالان بسیاری در سراسر جهان هنوز برای اعاده‌ی حق قربانیان این حادثه تلاش می‌کنند و مجموعه عکس آلکس ماسی هم یکی از همین تلاش‌هاست. شرکت یونیون کارباید در سال ۲۰۰۱ با یک شرکت دیگر آمریکایی به نام داو ادغام شد و این کنسرسیوم اکنون یکی از اسپانسرهای المپیک ۲۰۱۲ لندن است و این مساله بار دیگر سبب اعتراض بسیاری از فعالان انسانی و محیط‌ زیست و قربانیان این حادثه شده است. آلکس ماسی اکنون در دو شهر لندن و بمبئی به کار عکاسی مستند و خبری اشتغال دارد و معمولا در کارهایش بر روی مسائلی از قبیل مسایل کشورهای در حال توسعه، آلودگی‌های منابع آب و کار کودکان تمرکز می‌کند. او کار روی مجموعه‌ی بوپال را از سال ۲۰۰۹ آغاز کرده و در این مدت بارها برای ثبت درد و رنج کودکان بی‌گناه بوپالی که وارث ناخواسته‌ی چنین میراث ناگواری شده‌اند به منطقه سفر کرده و برای این مجموعه برنده‌ی جوایز دیگری هم بوده است.


اما به غیر از این مجموعه امسال ۴ مجموعه عکس دیگر هم به مرحله‌ی نهایی راه یافتند. میشل فرانکفورته، عکاس آمریکایی متولد بیت‌المقدس، با مجموعه‌ای به نام «مقصد» یکی از این عکاسان بود. مجموعه‌ی او درباره‌ی مردم مهاجری از کشورهای آمریکای مرکزی است که به امید رسیدن به زندگی بهتر هزاران کیلومتر راه را با سختی‌های فراوان طی می‌کنند و خود را به مکزیک می‌رسانند تا از راه مرز زمینی و راه‌های قاچاق وارد آمریکا شوند. بسیاری از این مهاجران در مسیر طولانی مهاجرتشان به آمریکا با خطرات و مشقت‌های بسیاری روبرو می‌شوند و گاهی اصلا به مقصد نمی‌رسند. این عکاس زن آمریکایی پیش از این بخاطر عکس‌هایش از کشور هاییتی در سال ۱۹۹۵ برنده‌ی دو جایزه‌ی ورلدپرس فتو شده بود.


ماکسیم دوندیوک، عکاس ۲۹ ساله‌ی اوکراینی، با مجموعه‌ی «اپیدمی سل در اوکراین» دیگر عکاس فینالیست این دوره لقب گرفت. این مجموعه به یکی از حادترین مسائل بهداشت عمومی در اوکراین یعنی شیوع گسترده‌ی بیماری سل می‌پردازد که سالانه جان بیش از ۱۰ هزار نفر را در این کشور اروپای شرقی می‌گیرد و تعداد بیشتری را هم به بیمارستان‌ها و آسایشگاه‌ها می‌کشاند. سازمان بهداشت جهانی ۱۷ سال پیش درباره‌ی چنین اپیدمی گسترده‌ای به دولت اوکراین هشدار داده بود ولی این کشور هنوز هم از مهار آن ناتوان است و اوضاع در این مورد هر سال بدتر هم شده است.


سومین مجموعه‌ی حاضر در مرحله‌ی فینال با عنوان «زن گریان: خشونت علیه زنان در گینه‌ی نو» کاری از ولاد سوخین، عکاس ۳۱ ساله و دورگه‌ی روس پرتقالی است. این عکاس که در استرالیا بزرگ شده در این مجموعه به موضوع خشونت لجام گسیخته علیه زنان در کشور پاپوآ گینه‌ی نو، که در شمال استرالیا قرار گرفته است، می‌پردازد. فرهنگ سنتی مردم بومی این جزیره یکی از خشن‌ترین و بی‌رحم‌ترین جوامع را برای زنان رقم زده است ولی در کمال تعجب امروزه حتی در پایتخت این کشور و در بین خانواده‌های طبقه‌ی متوسط هم میزان رو به رشدی از برخوردهای ناعادلانه و تحقیرآمیز با زنان دیده می‌شود. طبق آمارهای رسمی دو سوم زنان در این کشور در معرض خشونت‌های خانوادگی قرار دارند و نیمی از کل زنان این کشور دارای تجربه‌ی آزار جنسی هستند. عکاس در پیگری داستان ناخوشایندی که بر این زنان می‌گذرد به بیمارستان‌ها، ادارات پلیس، زندان‌ها، کلیساها، مراکز مددکاری و حتی به میان اعضای گروه‌های مسلح خشونت‌طلب هم سری زده است.


لیزا وایلتس، عکاس ۳۵ ساله‌ی آمریکایی با مجموعه‌ای به نام «بچه‌های زغال یولینگان» آخرین عکاس فینالیست این دوره بود. عکس‌های او به مصائب زندگی کودکانی می‌پردازد که در روستای کوچکی به نام یولینگان در حومه‌ی مانیل پایتخت فیلیپین زندگی می‌کنند و همانند والدین خود و اکثر ساکنین فقیر و زاغه‌نشین منطقه با سوزاندن چوب و تولید زغال خرج زندگیشان را تامین می‌کنند. این کودکان با اینکه همواره در محیطی آلوده کار می‌کنند و در معرض مواد و گازهای سمی قرار دارند فاقد هرگونه وسایل ایمنی و کاری استاندارد هستند و پس از مدتی مبتلا به سل یا بیماری‌های ریوی و پوستی می‌شوند.


جایزه‌ی کتاب عکس FotoEvidence توسط موسسه‌ی مستندنگاری FotoEvidence و با همکاری آژانس عکس VII (یکی از تاثیرگذارترین آژانس‌های عکس خبری و مستند در جهان) قرار است بطور سالانه به یک عکاس مستند اهدا شود که با تعهد و شجاعت در کارش به مستندنگاری پدیده‌هایی اقدام می‌کند که با عدالت اجتماعی و خشونت انسانی در جوامع بشری در کشورهای مختلف ارتباط دارند. هر سال به عنوان جایزه مجموعه عکس برگزیده در قالب کتابی ویژه چاپ شده و نیز همراه دیگر مجموعه‌های فینالیست پاییز هر سال در گالری معتبر VII در نیویورک به معرض تماشای عموم گذاشته می‌شود. سال گذشته و در نخستین دوره‌ی این جایزه مجید سعیدی، عکاس خبری ایرانی، با مجموعه عکسی به نام «قربانیان جنگ افغانستان» درباره‌ی مجروحین مین‌ها و مهمات جنگی در افغانستان به مرحله‌ی نهایی راه پیدا کرده بود ولی نهایتا خاویر آرکنیلاس، فتوژورنالیست اسپانیایی، با مجموعه‌ای به نام «سیکاریوس» برنده‌ی این جایزه‌ شد.


ترجمه و تنظیم: کاوه بغدادچی

يکشنبه 15/5/1391 - 9:18 - 0 تشکر 492040

سومین پاتوق هنری عکاسان استان قزوین

در ادامه‌ی جلسات قبلی، عصر یکشنبه ۱۵ مردادماه ۹۱ سومین پاتوق هنری ویژه‌ی عکاسان استان قزوین ساعت ۱۶:۳۰ از سوی انجمن سینمای جوانان ایران (دفتر قزوین) در محل مجتمع فرهنگی هنری ارشاد قزوین برگزار می‌شود.
مروری بر کارنامه‌ی حرفه‌ای و آثار جیمز ناکتوی، فتوژورنالیست شهیر آمریکایی، نمایش و بررسی آثار شماری از عکاسان جوان استان و رونمایی از لوح فشرده‌ی منتخب مجموعه عکس‌های تعدادی از برجسته‌ترین عکاسان مستند معاصر که با همکاری انجمن سینمای جوان قزوین تهیه شده و به زودی در اختیار عکاسان استان قرار می‌گیرد، برنامه‌های این جلسه را تشکیل می‌دهند.
پاتوق هنری عکاسان سلسله نشست‌هایی است که به صورت یک‌هفته در میان برگزار می‌شود و در آن عکاسان بومی استان قزوین و عکاسان غیربومی فعال در سطح این استان به بررسی و همفکری درباره‌ی کارگاه‌ها، نمایشگاه‌های گروهی، نشست‌های علمی و فعالیت‌های آموزشی همچون گفتمان‌های نظری عکاسی، نقد عکس، نمایش آثار برتر و بررسی دوره‌های مختلف تاریخ عکاسی می‌پردازند.
حضور تمامی علاقه‌مندان در این پاتوق‌ هنری آزاد است.
یکشنبه ۱۵ مردادماه ۱۳۹۱، ساعت ۱۶:۳۰
قزوین، میدان میرعماد، مجتمع فرهنگی هنری ارشاد قزوین، سالن آمفی‌تئاتر مولانا

يکشنبه 15/5/1391 - 9:19 - 0 تشکر 492041

کتاب آموزش نرم افزار Adobe camera Raw


کتاب آموزش نرم افزار Adobe camera Raw برای عکاسی دیجیتال نوشته اسکات کلبی، با تالیف و ترجمه ساسان پناهی منتشر شد.
در کتاب روش کار با مبدل Adobe Camera Raw در نرم ‏افزار فتوشاپ بررسی شده است. این مبدل یکی از پرکاربرد‌ترین گزینه ‏‌ها برای کار با فایل‏های خام Raw است. گستردگی مفاهیم، تفاوت در عملکرد افراد، کمبود منابع آموزشی و گوناگونی ابزارها‏ی ویرایش عکس باعث سردرگمی بسیاری از کاربران فتوشاپ و عکاسان دیجیتال شده است.
هدف از گردآوری مطالب کتاب کمک به این افراد و دیگر علاقه‏ مندان برای یافتن پاسخ پرسش‏‌ها و ارتقا عملکردشان است. گروه مخاطب این کتاب، کاربران عکاسی دیجیتال‏ و علاقه‏ مندان به ویرایش عکس هستند. تمام روش‏‏‌های معرفی شده در کتاب به ‏وسیله کاربران بسیاری استفاده و آموزش داده ‏شده ‏است. در بسیاری از روش‏‌ها، با توضیح مفاهیم اساسی سعی شده زبانی مشترک و فنی ایجاد و روش‏‌ها نه فقط به شکل اجرای دستورات بلکه با بیان مفاهیم توضیح داده شوند. هدف از این کار درک آسان عملکرد ابزارهاست. توالی روش‏‌ها در کتاب، براساس روندکاری یا Workflow از ابتدا تا انتها بوده است، ولی کاربران می‌‏توانند با توجه به فهرست، توضیحات مربوط به ابزار یا روش مورد نظر را بررسی کنند.
این کتاب توسط نشر وارش با همکاری کتاب پرگار در قطع وزیری ۱۷×۲۲ در ۱۲۰ صفحه گلاسه تمام رنگی به مبلغ ۱۳ هزار و پانصد تومان عرضه شده است.

يکشنبه 15/5/1391 - 9:20 - 0 تشکر 492043

انتشار کتاب عکس‌های ساناز مزینانی در کانادا


کتابی با عنوان «تصاویر گشایشگر» در برگیرنده عکس‌های ساناز مزینانی توسط انتشارت گالری بلگر در کانادا منتشر شد. این کتاب در برگیرنده سه مجموعه عکس مزینانی با عناوین «کنفرانس پرندگان»، «ایران بازدیده شده» و «قاب‌های پدیدار» و سه مقاله از جرمی باربر، استاد دانشگاه استنفورد، دیوید فرسکو، دانشجوی دکتری تاریخ هنر دانشگاه استنفورد و محمدرضا میرزایی، عکاس و نویسنده متون عکاسی و پیشگفتاری از مایا مری ساتنیک، کیوریتور آرت گالری در اونتاریو است.
ساناز مزینانی عکاس ایرانی ساکن آمریکا، تحصیلاتش را از کالج هنر و دیزاین اونتاریو شروع کرد و پس از آن در مقطع کار‌شناسی ارشد در رشته هنرهای زیبا از دانشگاه استنفورد آمریکا فارغ‌التحصیل شد. آثار او عمدتا به رابطه میان دیدن و ادراک و نیز تضادهای فرهنگی میان جایی که مزینانی اکنون در آن زندگی می‌کند با ایران، کشوری که در آن به دنیا آمده‌است می‌پردازد. عکس‌های او در نمایشگاه‌های متعددی در کانادا و آمریکا در معرض نمایش قرار گرفته‌اند.
کتاب «تصاویر گشایشگر» به تازگی و همزمان با نمایشگاه انفرادی ساناز مزینانی در گالری بگلر در کانادا منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

يکشنبه 15/5/1391 - 9:21 - 0 تشکر 492044

نشست در جشنواره عکس‌های شهر آسمان


در حاشیه برگزاری نمایشگاه جشنواره عکس‌های شهر آسمان دو نشست تخصصی عکاسی در خانه هنر مندان ایران برگزار خواهد شد.
نشست اول با عنوان عکاسی آئینی با حضور امیر علی جوادیان شنبه ۱۴ مرداد و نشست دوم با عنوان نیایش در ادیان با حضور مرضیه ایوتین یکشنبه ۱۵ مرداد، ساعت ۱۶ در تالار شهناز مجموعه خانه هنر مندان ایران برگزار خواهد شد.
دبیرخانه جشنواره از همه علاقه‌مندان برای حضور در این نشست دعوت بعمل آورده است.

يکشنبه 15/5/1391 - 9:22 - 0 تشکر 492045

نمایشگاه گروهی عکس در گالری آپادانا اصفهان



نمایشگاه گروهی عکس با عنوان زخم از ۱۳ تا ۱۸ مرداد در گالری آپادانا اصفهان برگزار خواهد شد. مرتضا بصراوی. احمد قاسمی. فرشید نصرآبادی، احسان خسروی. مهدی محسنی نیا، علی میرعظیمی. ارژنگ آقاجری، ادهم صلواتی و احسان تحویلیان آثارشان را با رویکردی متفاوت به موضوع مشترک «زخم» به نمایش خواهند گذاشت.
هر یک از این عکاسان در این نمایشگاه می‌توانند با عکس یا عکس‌هایشان فضایی معادل ۱۰۰×۷۰ سانتی‌متر از دیوار گالری را اشغال کنند. انتخاب افراد برای این نمایشگاه به گونه‌ای بوده که طیف متنوعی از تفکر و رویکرد را در بر داشته باشد.
این نمایشگاه ۱۳ مرداد ساعت ۱۷ افتتاح خواهد شد و تا ۱۸ مرداد همه روز صبح‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۳ و بعد از ظهر‌ها ساعت ۱۷ تا ۲۱ میزبان علاقمندان خواهد بود.
گالری آپادانا، اصفهان، خیابان آپادانا دوم (۱۵ خرداد)، کوچه لاله، پلاک ۲۵

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.