انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 20033)
يکشنبه 15/5/1391 - 0:22 -0 تشکر 491679
اخبار حوزه دین و اندیشه

به نام خدا - سلام .

این تایپیک مختصص خبر های مهم مربوط به معارف و دین و اندیشه می باشد .

از این رو دوستان مهمترین عناوین رویدادهای مربوط به دین و اندیشه را در این قسمت قرار دهید

فقط یه چیزی ، عنوان ومنبع خبرهاتون یادتون نره. 

با تشکر

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

دوشنبه 2/5/1391 - 17:0 - 0 تشکر 477730

آیت الله مكارم شیرازی: تقوای رسانه ای جامعه را از آفات حفظ می كند 

وی روز دوشنبه در جمع نمازگزاران درحرم مطهر حضرت معصومه (س) تاكید كرد: رسانه ها باید در خبررسانی و اطلاع رسانی، تقوا پیشه كنند و این به بهتر شدن وضع جامعه كمك موثری خواهد كرد.

آیت الله مكارم شیرازی ادامه داد: افرادی كه هنوز گناهشان ثابت نشده نباید نامی از آنها به عنوان متهم مطرح شود لذا رسانه ها باید به این موضوع توجه كافی داشته باشند.

وی رسانه ها را از خبررسانی یكسویه و جناحی بر حذر داشت و ابراز امیدواری كرد كه تقوای رسانه ای در جریان اطلاع رسانی هرچه بیشتر رعایت شود.

آیت الله مكارم شیرازی، از تقوا به عنوان توشه آخرت انسانها و نیروی بازدارنده در سراشیبی هوای نفس و وسوسه های شیطان یاد كرد و گفت:یكی از واجبات در تمام خطبه های نماز جمعه این است كه خطیب جمعه خود و مردم را دعوت به تقوا كند.

آیت الله مكارم شیرازی به آثار تقوا اشاره كرد و افزود: نازل شدن بركات آسمان و زمین، عدم احساس تنهایی در انسان، گذشتن از پل صراط ، برگرداندن نقشه و فتنه دشمنان به خود آنها، نجات و گشایش مشكلات در زندگی انسان، حفظ انسان از آسیب ها و داشتن درك و دید باطنی برای تشخیص راه حق از باطل، از آثار تقوا به شمار می آید.

وی گفت: تقوا شاخه های زیادی دارد كه یكی از این شاخه ها، شاخه اخلاقی است و آن این است كه مردم كارهای خلاف اخلاق مانند حسد، تكبر، دروغ و ظلم را انجام ندهند.

آیت الله مكارم شیرازی ادامه داد: یكی دیگر از این شاخه ها، تقوای سیاسی است كه شخصی برای جمع كردن رای مردم كارهای خلاف نكند، دروغ نگوید، ریاكاری نكند، وعده های دروغین به مردم ندهد، برای بدست آوردن رای مردم پول خرج نكند، باید صاف و خالص در مسیر حركت باشد.

قدرت کلماتت را بالا ببر نه صدایت را!
این باران است که باعث رشد گل ها می شود نه رعد و برق!!!


دوشنبه 2/5/1391 - 17:1 - 0 تشکر 477732

مجموعه مناجات خوانی به زودی منتشر می شود  

مجموعه مناجات خوانی در قالب 30 قطعه 10 تا 15 دقیقه ای و در دو بخش قرائت متون و آواهای نیایشی در حوزه هنری استان تهران در حال تولید است.

در بخش متون نیایشی راوی به خوانش متونی از ادبیات كهن شامل تذكره اولیاء عطار نیشابوری، مناجات نامه خواجه عبدالله انصاری و ... در قالب نیایش با خداوند می پردازد و در بخش آواهای نیایشی خواننده با اجرای آواز در گوشه های موسیقی ایرانی اشعاری از حافظ، مولانا، سعدی و عطار را با حالتی مناجات گونه اجرا می كند.

این مجموعه به همراه تصویر و به صورت كلیپ برای پخش از شبكه های صدا و سیما تولید می شود و تاكنون پنج برنامه از مجموعه مناجات خوانی در استودیو"سماء" حوزه هنری استان تهران ضبط شده و هم اكنون مراحل فنی خود را سپری می كند.

قدرت کلماتت را بالا ببر نه صدایت را!
این باران است که باعث رشد گل ها می شود نه رعد و برق!!!


دوشنبه 2/5/1391 - 17:1 - 0 تشکر 477734

اجرای نمایش "دیدار دوست" در نمایشگاه قرآن  

نمایشگاه بین المللی قرآن كریم، این نمایش خیابانی در دو بخش برای تماشاگران روایت می شود؛ قسمت نخست، داستان دو دوست است كه بالای كوه می روند و طی حادثه ای به پایین پرتاب می شوند، و ندایی از آسمان می آید كه باید طناب را پاره كنند و ... .

روایت دوم به دیدن قرص ماه در آخرین روز ماه رمضان اشاره دارد كه شخصی به دلیل مشكل بینایی از دوست خود می خواهد كه دیدن ماه را اعلام كند.

این نمایش به مدت 30 دقیقه در محوطه باز مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران به نمایش در می آید.

نمایش "هیس" به كارگردانی امیرحسین شفیعی و نمایش "و اینك انسان" به كارگردانی روح الله سنایی از دیگر نمایش هایی هستند كه در سومین روز ماه مبارك رمضان میزبان بازدیدكنندگان بزرگترین گردهمایی معنوی جهان اسلام خواهند بود.

** اجرای نمایش "نماز عشق" در نمایشگاه قرآن

در ایام برگزاری بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن كریم هر شب نمایش "نماز عشق" در بخش نوجوان اجرا می شود.

این نمایش با محوریت مفاهیم قرآن و نماز در قالب چند داستان اجرا خواهد شد و مدت هر اجرا 30 دقیقه است.

شب گذشته نخستین اجرای این نمایش با استقبال قابل توجه مخاطبان نوجوان مواجه شد.

** برگزاری نشست ظهور مفاهیم قرآنی در ادبیات

بخش نمای نوین در راستای برگزاری سلسله نشست های تخصصی خود امروز(دوشنبه)نشست تخصصی با موضوع "ظهور مفاهیم قرآنی در ادبیات" را برگزار می كند.

این نشست با حضور یحیی نیازی مدیر انتشارات روایت فتح ساعت 21 تا 24 میزبان علاقه مندان است.

در این بخش 20 نشست و كارگاه تخصصی با حضور استادان برجسته حوزه دین و هنر در طول برگزاری نمایشگاه قرآن كریم بر پا خواهد شد.

** برگزاری مسابقات نقاشی با موضوع "تولید ملی" در نمایشگاه قرآن

بخش "تولید ملی" بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن كریم، در این دوره از نمایشگاه در كنار فعالیت هایی چون برگزاری نشست های تخصصی، اقدام به برگزاری مسابقات نقاشی ویژه كودكان كرده است.

بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن كریم از 25 تیر ماه با شعار "قرآن، فرهنگ بیداری" در مصلای بزرگ تهران حضرت امام خمینی (ره) آغاز به كار كرد و تا 24 مرداد ماه ادامه دارد. 

قدرت کلماتت را بالا ببر نه صدایت را!
این باران است که باعث رشد گل ها می شود نه رعد و برق!!!


دوشنبه 2/5/1391 - 17:2 - 0 تشکر 477735

  "روز خدا " منتشر شد

در مقدمه این اثر آمده است : با پیروزی انقلاب اسلامی ، استراتژیك ترین كشور وابسته به آمریكا و غرب در خاورمیانه از اختیار آنان خارج شد و مبانی انقلاب اسلامی به سراسر منطقه و سایر كشورهای اسلامی گسترش یافت.

دشمنان جهان خوار با بسیج تمام عوامل پیدا و پنهان خود و برای تضعیف نظام نوپای مدعی استقلال، اقدام به تحریك قومیت ها و برپایی شورش در استانهای مرزی، ایجاد بد بینی و یاس نسبت به نتایج انقلاب و به راه انداختن اعتصاب های كارگری كردند. آنها علاوه بر ترور خدمت گزاران و رهبران انقلاب ، نهیه مقدمات كودتا و طرح ریزی توطئه های گوناگون ، برای به شكست كشاندن انقلاب اسلامی نیز دست به تهاجمی همه جانبه زدند.

در این اثر به تحولات نیمه اول سال 1358 و علل و زمینه های تسخیر لانه جاسوسی و خاطره های نخستین روزهای تسخیر پرداخته شده است .

نویسنده كه خود از دانشجویان پیرو خط امام و در متن قضایا بوده تلاش كرده تا برای تكمیل مطالب اسناد و مدارك مرتبط با حوادث را به صورت پا ورقی ارائه كند.

انتشارات سوره مهر این اثر را در 335 صفحه در شمارگان دو هزار و 500 نسخه و به قیمت 89 هزار ریال چاپ و منتشر كرده است .

قدرت کلماتت را بالا ببر نه صدایت را!
این باران است که باعث رشد گل ها می شود نه رعد و برق!!!


دوشنبه 2/5/1391 - 17:3 - 0 تشکر 477738

حرم حضرت زینب (س) باز شد  

دوشنبه هفته گذشته به علت ناآرامی در منطقه زینبیه، الحجیره و اطراف آن و همچنین افزایش فعالیت های افراد مسلح در این مناطق درهای حرم حضرت زینب (س) به دلیل تدابیر احتیاطی بسته شد.

عصر دیروز نیز قبل از باز شدن درهای حرم حضرت زینب (س) نماز در مصلای صحن اقامه شد.

بخش هایی از مصلای صحن پیشتر بر اثر وقوع انفجار در نزدیك یكی از مراكز امنیتی سوریه واقع در پشت مصلا تخریب شده بود.

بازشدن درهای حرم حضرت زینب (س) در پی انجام عملیات پاكسازی ارتش سوریه در مناطق اطراف آن از وجود افراد مسلح صورت می گیرد.

افراد مسلح هفته گذشته شدیدترین حملات خود را متوجه مناطق اطراف زینبیه كردند.

بیشتر عراقی های آواره و شماری از افغان ها و مهاجران رانده شده از شهرهای حمص و مناطق ناامن سوریه در ماه های اخیر در منطقه زینبیه و اطراف آن سكونت گزیده اند.

حرم حضرت رقیه (س) نیز در شهر دمشق این روزها باز است ولی ساعات فعالیت آن به 8 صبح تا 16 تغییر یافته است.

پیشتر ساعت فعالیت حرم حضرت رقیه (س) از قبل از اذان صبح تا بعد از اذان مغرب بود.

قدرت کلماتت را بالا ببر نه صدایت را!
این باران است که باعث رشد گل ها می شود نه رعد و برق!!!


دوشنبه 2/5/1391 - 17:3 - 0 تشکر 477739

 ارسال 800 اثر به جشنواره شعر رضوی 

از دهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع)، "احمد سعیدی" اظهار داشت: در جشنواره شعر رضوی كه امسال در كرمان برگزار می شود از تمامی شاعران سراسر كشور برای حضور در جشنواره دعوت به عمل آمده است.

وی ادامه داد: علاقه مندان برای شركت در این جشنواره و ارسال آثار خود تا اواسط شهریورماه فرصت دارند.

وی خاطرنشان كرد: آثار برگزیده جشنواره شعر رضوی در قالب یك كتاب چاپ شده و در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.

دهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) با حدود 900 برنامه در 31 استان كشور و 186 نقطه از جهان 28 شهریور تا هفتم مهرماه برگزار می‌شود.

قدرت کلماتت را بالا ببر نه صدایت را!
این باران است که باعث رشد گل ها می شود نه رعد و برق!!!


دوشنبه 2/5/1391 - 20:26 - 0 تشکر 478074

کاش تقوا در تمام امور زندگیمان جاری و ساری می شد تا از آنجایی که فکرش را نمی کنیم رزق و روزی برایمان میرسید و در مورد حرف بزرگانی چون مراجع و فرزانگان بیشتر تأمل میکردیم.

نصرالدین کریمی(مُبین)
سه شنبه 3/5/1391 - 1:54 - 0 تشکر 478316

مهدی رستم‌نژاد:
بیش از هفتاد راوی در منابع اهل سنت از امام صادق(ع) نقل روایت كرده‌اند

گروه اندیشه: بیش از هفتاد راوی در منابع اهل سنت، از جمله ائمه اربعه اهل سنت، همگی باواسطه یا بلاواسطه از امام صادق(ع) نقل روایت دارند و جالب آن‌كه صحیح بخاری كه از امام صادق(ع) نقل روایت نكرده، مورد اعتراض بسیاری از علمای اهل سنت قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی رستم‌نژاد، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیة، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایكنا)، به ارائه سخنانی درباره جایگاه امام صادق(ع) در آثار بزرگان اهل سنت از متقدمین و متأخرین پرداخت و اظهار كرد: درباره زندگی، مناقب و فضائل امام صادق(ع) و تأثیرگذاری ایشان بر فرهنگ اسلامی آثار زیادی در میان شیعه و اهل سنت نگاشته شده است؛ چه كتاب‌هایی كه به صورت و چه مطالبی كه به صورت غیر مستقل ضمن كتاب‌های دیگر نوشته شده، بسیار زیاد است.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به تأسیس مدرسه علمی امام صادق(ع) گفت: امام(ع) قبل از آن كه حوزه علمی خود را در دو منطقه مدینه (عریض و العوالی) برقرار كند، به سبب آن‌كه در برهه‌هایی از زمان حتی ایشان را به مسجد راه نمی‌دادند، ابتدا این حوزه را در منزل خود تأسیس كرد. از زمان تأسیس حوزه امام صادق(ع) چیزی نگذشته بود كه گفته شده در مسجد مدینه هفتصد حلقه علمی ـ از مذاهب مختلف ـ همگی «قال الباقر(ع)» و «قال الصادق(ع)» می‌گفته‌اند.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص)العالمیة تصریح كرد: این‌گونه نبوده كه این حلقه‌ها همگی شیعه بوده باشند؛ بلكه بسیاری از این‌ها مربوط به بزرگان اهل سنت بوده‌ است. بزرگان اهل سنت در منابع خود از امام صادق(ع) احادیث فراوانی نقل كرده‌اند و از ائمه اربعه، مانند مالك و ابوحنیفه تا شاگردان آنها از جمله ابن‌ادریس شافعی و احمد بن حنبل، همگی باواسطه یا بلاواسطه از امام صادق(ع) نقل روایت دارند.

وی ادامه داد: از جمله بزرگان اهل سنت كه در حدیث و به‌ ویژه در تفسیر از محضر امام صادق(ع) استفاده كرده‌اند، می‌توان به شخصیت‌هایی چون سفیان ثوری، سفیان بن عیینه، یحیی بن سعید انصاری، یحیی بن سعید قطان، ایوب سجستانی و ... اشاره كرد كه تعداد آنان به بیش از هفتاد تن می‌رسد و این نشان از گستردگی روایات امام صادق(ع) در بخش‌های تفسیری، حدیثی، فقهی و اخلاقی دارد.

مؤلف كتاب «جلوه‌های پیام الهی در قرآن» تصریح كرد: با وجود آنكه امام صادق(ع) از جایگاه عظیم علمی و حدیثی در احادیث اهل سنت برخوردار است و منبع عظیمی برای حدیث و تفسیر آنان محسوب می شود، اما جالب است كه صحیح بخاری از امام صادق(ع) نقل نكرده است. برخی از علمای اهل سنت كه از تعصب كمتری برخوردارند، این نكته را بر محمد بن اسماعیل بخاری اشكال گرفته‌اند.

وی خاطرنشان كرد: برای نمونه عالم بزرگ شیخ ابوبكر بن شهاب‌الدین حضرمی در كتاب خود این اقدام بخاری را مورد اعتراض قرار داده و می نویسد: عجب ماجرای جانسوز و دل گدازی است، ماجرای شیخ محمد اسماعیل بخاری؛ او در كتاب خود به احادیث حضرت صادق(ع) راستگو احتجاج نكرده است؛ در حالی كه به احادیثی از مرجئه و خوارج و افرادی چون عمران بن حطان و مروان و زاده زن خطاكار احتجاج جسته است!

نویسنده كتاب «تكرارپذیری حادثه عاشورا» افزود: حضرمی در ادامه می‌گوید: سوگند به خدا كه حضرت جعفر صادق(ع) همچون مشعل فروزان هدایت است كه خداوند آیاتی را در نمایاندن عظمت آن جناب نازل كرده است. او یگانه عصر خود و در دانش و تقوا سرآمد روزگار خود بود و در عمر سراپا پرهیزكاری خود، مرتكب كوچكترین گناهی نشد.

وی ادامه داد: با توجه به این كه محمد بن اسماعیل بخاری در عصر امامین عسكریین(ع) زندگی می‌كرد و كمتر از صد سال با امام صادق(ع) فاصله داشت كه ائمه مذاهب اربعه اهل سنت، مستقیم یا غیر مستقیم از محضر آن بزرگوار استفاده كرده‌اند و بیش از هفتاد راوی در منابع اهل سنت از ایشان نقل روایت كرده‌اند، چگونه است كه محمد بن اسماعیل بخاری ـ با آن همه سفرهای طولانی برای كسب حدیث و از جمله 6 سال اقامت در حجاز ـ از امام صادق(ع) حتی یك حدیث هم نقل نكرده است، در حالی كه از افراد دیگر و برخی از دشمنان اهل بیت(ع) مانند خوارج و نواصب نقل حدیث كرده است.

رستم‌نژاد با اشاره به سخنان برخی از علمای اهل سنت در توجیه اقدام محمد بن اسماعیل بخاری در نقل نكردن روایت از امام صادق(ع) گفت: از جمله ابن‌ مداینی می‌گوید كه محمد بن اسماعیل بخاری از یحیی بن‌ سعید قطان درباره امام(ع) چیزی را شنیده بود و به سبب آن چیز! ـ كه بدان تصریح نكرده ـ از امام (ع) نقل حدیث نكرده است!

وی با بین این‌كه ابن‌ تیمیه نیز در كتاب خود منهاج السنة (4/143) به همین مطلب اشاره می‌كند، اضافه كرد: ابن‌ تیمیه كه در حقیقت مؤسس نوعی فكر سلفی و پدر فكری وهابیت امروز محسوب می‌شود، می‌گوید: بخاری با علم به روایات جعفر بن محمد(ع) و مقام و منزلت او، از روایات او روی گردانده است، چون سخنانی از یحیی‌ بن سعید قطان درباره جعفر بن محمد(ع) به بخاری رسیده بود و از همین روی بخاری از او نقل حدیث نكرده است!

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص)العالمیة خاطرشنان كرد: همین مسئله را بسیاری از علمای اهل سنت پاسخ گفته اند و تصریحات بسیار زیادی از علمای بزرگ اهل سنت در عظمت مقام علمی، حدیثی و تفسیری حضرت امام صادق(ع) وجود دارد و آنان امام(ع) را از اهل بیت(ع) و از فرزندان پیامبر(ص) می‌دانند.

وی اظهار كرد: استاد محمد ابوزهره در كتابی با عنوان «ابوحنیفه» (ص 82) عنوان می‌كند كه همان‌گونه كه ابوحنیفه اتصال علمی به امام باقر(ع) داشت، از فرزندش جعفر صادق(ع) هم علم آموخت؛ ابوحنیفه می‌گفت به خدا سوگند فقیه‌تر از جعفر بن محمد(ع) ندیدم و علما، جعفر صادق(ع) را از شیوخ و اساتید ابوحنیفه به شمار آورده‌اند. استاد عبدالحلیم جندی از علمای معاصر اهل سنت كه كتاب ویژه ای درباره امام صادق(ع) نگاشته، نیز به این مطلب اشاره كرده است.

رستم‌نژاد تصریح كرد: خلاصه آن كه سخنی را كه ابن‌ تیمیه در توجیه اقدام محمد بن اسماعیل بخاری در نقل نكردن روایت از امام صادق(ع) آورده، مورد تأیید بسیاری از علمای اهل سنت قرار نگرفت، زیرا علمای طراز اول اهل سنت و صاحبان مذاهب اربعه خود شاگرد امام صادق(ع) بوده و از امام(ع) نقل روایت كرده‌اند و غیر از این‌ها بسیاری از علمای اهل سنت، روایات زیادی از امام(ع) نقل كرده‌اند.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص)العالمیة خاطرنشان كرد: جالب است كه ابن‌ ابی‌‌الحدید معتزلی در عبارتی می‌گوید كه ریشه علم فقه به امیرالمؤمنین(ع) برمی‌گردد، زیرا ابوحنیفه فقه را نزد جعفر بن محمد(ع) خواند و جعفر بن محمد(ع) نزد پدرش و ... كه سرانجام به امام علی(ع) می رسد كه این عبارت نشان دهنده آن است كه حتی فقه اهل سنت نیز به نوعی متصل به امام صادق(ع) است.

ایکنا

سه شنبه 3/5/1391 - 2:1 - 0 تشکر 478321

محمدتقی فعالی:
كوئیلو با عرضه آثارش در قالب رمان، در پی جذب بیشتر مخاطب است

گروه اندیشه: كتاب‌های كوئیلو كه همگی در قالب رمان منتشر شده، حاوی مجموعه افكار و اندیشه‌هایی است كه كوئیلو می‌خواهد از طریق داستان به ذهن مخاطبان خود عرضه كند و آنها را جذاب جلوه دهد و مخاطبان بیشتری را به خود جذب كند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایكنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی فعالی، مدرس حوزه و دانشگاه و نگارنده 9 جلد كتاب در باب جنبش‌های نوظهور معنوی، در چهاردهمین نشست از سلسله نشست‌های «آسیب‌شناسی عرفان‌های كاذب» كه در سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان كشور برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت.

فعالی در این نشست كه به بررسی اندیشه‌ها و آثار پائولو كوئیلو، از جمله رهبران آیین‌ها و سبك‌های معنوی نوپدید اختصاص داشت، پس از مروری بر مهم‌ترین حوادث زندگی كوئیلو به آثار و نوشته‌های او پرداخت و اظهار كرد: كوئیلو در سن 40 سالگی به دلیل علاقه شدید به نویسندگی و رمان‌نویسی روی می‌آورد و اولین كتاب خود را كه با نام «خاطرات یك مغ» به فارسی ترجمه شده است، منتشر می‌كند.

وی با بیان این نكته كه ترجمه فارسی این اثر تنها یك سال پس از نوشته شدن آن در ایران به چاپ رسید، افزود: من ترجمه فارسی چند كتاب كوئیلو را با ترجمه‌های آن به زبان انگلیسی مقایسه كرده‌ام و نكته جالب این است كه بسیاری از آن‌ها با نامی متفاوت از نام اصلی به فارسی منتشر شده‌اند. نام اصلی اولین اثر او نیز «خاطرات یك جادوگر» است كه مترجم واژه «جادوگر» را با واژه رندانه و عارفانه موجود در اشعار و ادبیات حافظ، یعنی «مغ» جایگزین كرده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه چنین جایگزینی‌هایی را بسیار مهم و معنادار دانست و اظهار كرد: واژه‌ها دو گونه بار دارند؛ یكی بار معنایی كه برخاسته از لفظ است و دیگری بار روانی كه در معنای واژگانی آن‌ها اصلاً وجود ندارد. فرض كنید واژه «آزادی» معنایی دارد كه دارای بار مثبت و ارزشی است و وقتی كه گفته می‌شود «آزادی»، احساس خوبی به همه دست می‌دهد. این امر ربطی به معنای واژه «آزادی» ندارد، بلكه متعلق به باری است كه همانند هاله‌ای با این واژه همراه است و آن را احاطه كرده است، همچنان كه كفر واژه‌ای است كه معنایی مشخص دارد، اما بار معنایی ضد ارزشی‌ای را با خود همراه دارد.

وی اضافه كرد: در واقع بسیاری از واژه‌ها بار دارند؛ یعنی هاله‌ای از بارهای مثبت و منفی پیرامون آن‌ها را احاطه كرده است و افراد چیره‌دست در سخنرانی‌های خود، با استفاده از شگردهایی، از این بار واژگانی بهره می‌برند. برای مثال گفته می‌شود هیتلر در سخنرانی‌های خود واژه‌هایش را بسیار دقیق و به‌جا و به‌گونه‌ای به كار می‌برده كه به اهداف مورد نظر خود می‌رسید و با القای اندیشه و خواست خود در ذهن، روح و روان شنوندگان آنان را به سمت و سویی كه خود می‌خواست، سوق می‌داد.

این محقق و پژوهشگر با اشاره به سخنان كوئیلو درباره اولین كتابش، ادامه داد: او می‌گوید: اولین كتاب من، یعنی «خاطرات یك جادوگر»، در برزیل، به فروش نرفت و ناشر من فقط توانست طی یك سال یا بیشتر، تنها 900 نسخه از این كتاب را به فروش برساند و بقیه را به من برگرداند.

فعالی درباره اثر بعدی كوئیلو گفت: دومین كتاب او كه یك سال پس از اولین اثرش نگاشته شد، «The Alchemist» است كه كمتر از یك سال بعد به نام «كیمیاگر» به زبان فارسی ترجمه شد. این رمان خاطرات و داستان جاده‌ای زیارتی است كه كوئیلو آن را با قلم داستان‌سرایانه خود به تصویر كشیده است. این كتاب به سرعت در برزیل به فروش رفت و فروش زیاد آن موجب معروفیت كوئیلو و به فروش رسیدن نسخه‌های باقی‌مانده كتاب اول او شد و در همان سال كتاب‌های او به چاپ دوم و سوم رسید و درآمد خوبی نصیب كوئیلو كرد.

وی با اشاره به استمرار انتشار آثار كوئیلو عنوان كرد: وی از آن پس هر یكی دو سال یكبار كتابی را منتشر كرده است كه از آن جمله می‌توان به «بریدا»، «عطیه برتر»، «والكری‌ها»، «مكتوب» و «دومین مكتوب» اشاره كرد. كتاب شانزدهم او «زهیر» نام دارد كه ماجرای دختری مسلمان به نام فاطیماست كه بالاخره روسپی می‌شود. همچنین كتاب‌های هفدهم تا نوزدهم او با نام‌های «چون رود جاری باش»، «پرنده‌ای تنها» و «ساحره پرتبلو» به چاپ رسیده كه آخرین‌شان سال گذشته منتشر شده است. نكته جالب توجهی كه در اینجا می‌توان به آن اشاره كرد، رونمایی ترجمه فارسی «ساحره پرتبلو» پیش از انتشار متن اصلی است كه بسیار جای تعجب و شگفتی دارد.

این محقق و پژوهشگر افزود: طی پژوهشی كه یكی از دانشجویان من بر هفت كتاب كوئیلو انجام داد و آن‌ها را با متون اصلی مقایسه كرد، با افتادگی‌های فراوانی، گاه در حد چند صفحه، در ترجمه‌ها مواجه شدیم كه ظاهرا دلیل آن، این بود كه بعضی از این بخش‌ها با فرهنگ ایرانی چندان هماهنگی و سازگاری ندارد و انعكاس و بازتاب این مطالب در زبان فارسی صحیح نبود.

وی در ادامه به آخرین رمان كوئیلو اشاره و بیان كرد: بیستمین و آخرین كتاب پائولو كوئیلو به نام «الف» است كه در اینترنت موجود است اما تاكنون منتشر نشده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به این نكته كه كتاب‌های كوئیلو همگی در قالب رمان منتشر شده است، تأكید كرد: این كتاب‌ها حاوی مجموعه افكار و اندیشه‌هایی است كه كوئیلو می‌خواهد از طریق داستان به ذهن مخاطبان خود عرضه كند، در حالی كه فلسفه به عنوان علمی انتزاعی، خشك، بی‌روح و بسیار ذهنی مشتاقان اندكی دارد و هر كسی خواهان مطالعه آثار و كتاب‌های فلسفی نیست، امروزه بسیاری از فیلسوفان غرب به این سمت روی آورده‌اند كه نظام‌های فلسفی خود را با زبان رمان و داستان بیان كنند.

وی با نام بردن از افرادی مانند اونامونو، بكت، سارتر و دیگران اظهار كرد: افرادی كه دارای نگرش و گرایش اگزیستانس هستند و یا گرایش‌های عرفانی دارند بیش از سایرین به بیان اندیشه‌های فلسفی به زبان داستان و رمان روی می‌آورند و از این طریق بر جذابیت آثار خود می‌افزایند. كوئیلو نیز با بیان اندیشه‌ها و افكارش به زبان رمان و داستان تلاش كرده افكار خود را جذاب جلوه دهد و مخاطبان بیشتری را به خود جذب كند.

فعالی همچنین با اشاره به سابقه تاریخی داستان‌نویسی در فرهنگ فلسفی كشورمان گفت: آثاری همچون «سلامان و ابسال» یا «رساله الطیر» از بوعلی سینا، از اولین آثار نوشته شده در این گونه هستند كه بسیار بیشتر از آثار كاملاً تخصصی او مورد توجه عموم قرار می‌گیرند و افراد با اطلاعات محدودتر نیز می‌توانند به مطالعه این آثار بپردازند. این نكته گویای این مطلب است كه اگر زبان رمان و داستان زبان فلسفه شود، بسیار جذاب‌تر و فراگیرتر خواهد شد و بالطبع آراء فلسفی می‌تواند برای طیف گسترده‌تری دسترس‌پذیر شود.

ایکنا

سه شنبه 3/5/1391 - 2:4 - 0 تشکر 478323

گروه اندیشه: «شرح رساله اعتقادات علامه مجلسی» به قلم سیدقاسم علی‌احمدی از سوی انتشارات «دلیل ما» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایكنا)، رساله اعتقادات علامه مجلسی جامع‌ترین و مختصرترین كتاب اعتقادات است و شارح كوشیده است تا برخی از مباحث محل ابتلای حوزویان و مروجین فلسفه و عرفان (تصوف) را توضیح و تبیین كند.

بنا بر این گزارش، عبارات آغازین مرحوم مجلسی تأكید بر آشنایی با مقام محمد و آل محمد(ع) و لزوم تبعیت از آنهاست. قبل از آغاز مبحث اعتقادات، شرح مبسوطی بر عبارت علامه آمده است كه ایشان تعجب خود را نسبت به برخی از مسلمان طرفدار فلاسفه یونان ابراز می‌دارد؛ ولذا در این شرح به بدعت‌های صوفیه، معنای بدعت و دلیل حرمت آن، ذكر خفی، ذكر جلی، وحدت وجود و مسئله جبر و اختیار و ... اشاراتی آمده است.

بخش نخست در مباحث اعتقادی است كه در آن به مطالبی چون خداشناسی، پیغمبرشناسی، تبعیت از پیغمبر(ص) در اصول و فروع دین، توحید در ذات و صفات و دیگر مباحث در مورد صفات خداوند، بحث قضا و قدر، اعتقاد به قرآن، بحث اعتقاد به حلول و اتحاد و وحدت وجود، بعضی از ضروریات مذهب شیعه، مثالب و مطاعن دشمنان علی(ع) و عصمت پیامبران و امامان و ملائكه پرداخته شده است.

همچنین برتری پیامبر (ص) و امامان بر مخلوقات، معراج رسول خدا(ص) و مبحث بدن مثالی و تناسخ، عصمت ملائكه، مسائل قبر و جسد اصلی و محل ارواح بعد از سوال و جواب قبر، بهشت و دوزخ، رجعت، معاد جسمانی و... از دیگر مطالب بخش نخست این كتاب محسوب می‌شوند.

بخش دوم كتاب مبحث رهنمودهای عملی و هدایت است كه در تبعیت از اهل بیت(ع) است و سپس مبحث كیفیت عمل انسان را از زوایای مختلف بیان كرده است. خاتمه كتاب بحث مفصلی در خصوص كلام معاصرین در دفاع از ارسطو و فلسفه است و نقد و بررسی گفتار معتقدان به وحدت وجود، علت و معلول فلسفی، سنخیت، نقد و بررسی معاد جسمانی ملاصدرا و... را شامل می‌شود.

یادآور می‌شود، «شرح رساله اعتقادات علامه مجلسی»، به قلم سیدقاسم علی‌احمدی، در قطع وزیری، 558 صفحه و با قیمت یازده‌هزار و پانصد تومان از سوی انتشارات «دلیل ما» منتشر شد.

ایکنا

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.
  • وبگردی