دکتر علی تقی پور ظهیر در کتاب خود با عنوان « مقدمه ای بر برنامه ریزی آموزشی و درسی » این طور نوشته اند که :
بر طبق روانشناسی ادراکی « خود » تعیین کننده این است که چه چیزی را ببینیم ، چه چیزی را بشنویم ، و چه چیزی را یاد بگیریم .
کودکانی که نظر منفی نسبت به خودشان دارند و آنان که باور می کنند ناتوان هستند و نمی توانند بخوانند ، بنویسند ، یا یاد بگیرند و دوست داشتنی و قابل پذیرش نیستند ، نه تنها برای یادگیری تلاش نمی کنند بلکه مدرسه و تحصیل را ترک میکنند . به طور کلی ، کودکان براساس نوع رفتاری که با آنان می شود یاد می گیرند چه کسی ، با چه توانایی هایی هستند .