• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
زن ریحانه آفرینش (بازدید: 1137)
جمعه 13/5/1391 - 9:17 -0 تشکر 489580
جایگاه زن در عصر جاهلیت

زنان عرب در دوره‏ى قبل از اسلام، نه تنها از حقوق اولیه انسانى بهره‏اى نداشتند، بلكه از هر حیوانى پست‏تر و زبون‏تر به شمار مى‏رفتند. با زنان و دختران، مانند چهارپایان رفتار مى‏كردند و آنان را به صورت كالا در معرض خرید و فروش قرار مى‏دادند.
زنده به گور كردن دختران در میان پاره‏اى از اعراب به ویژه طایفه اسد و تمیم رواج داشت. اینان، به خاطر حماقت و نادانى، دخترانشان را زنده به گور مى‏كردند. 
این عمل جنون‏آمیزشان بدان خاطر بود كه مبادا دخترانشان در جنگ به اسارت دشمن درآیند و موجب ننگ و عارشان گردند و نیز معتقد بودند، اگر دخترانشان با افراد بیگانه ازدواج كنند، سبب ازدیاد نفوس‏شان گشته و در نتیجه به روزیشان افزوده خواهد شد و این، موجب شكست اینان مى‏شود، و  قرآن كریم علت اصلى كشتن فرزندان را فقر و ندارى و تنگدستى مى‏داند.
«فرزندانتان را از بیم تنگدستى مكشید. ما به آنان و به شما روزى مى‏رسانیم.»
«فرزندانتان را از بیم ندارى و تنگدستى مكشید. ما به شما و آنان روزى مى‏رسانیم.»
در این دو آیه شریفه علت اصلى فرزندكشى بیم ندارى و گرسنگى معرفى شده است.
به هر حال، چه عامل اقتصادى و چه عوامل دیگر، هرچه باشد، سبب شدند كه زنده به گور شدن دختران در میان اعراب جاهلى به صورت رسم و عادت درآید و به دیگر قبایل سرایت كند.

جمعه 13/5/1391 - 9:18 - 0 تشکر 489581

قرآن كریم درباره وضع زن در جاهلیت و عكس‏العمل مرد نسبت به او چنین مى‏فرماید: «وقتى به مردى خبر داده مى‏شد كه دخترى پیدا كرده، رنگش از خشم تیره مى‏شد و از روى شرمندگى از انظار مردم پنهان مى‏گشت. سپس یا با نهایت بى‏علاقگى از دختر نوزاد، نگهدارى مى‏كرد و یا كودك بى‏گناه را زیر خاك پنهان مى‏نمود.» 
نحوه دختركشى در میان قبایل عرب، متفاوت بود. بعضى نوزاد دختر را سر مى‏بریدند و بعضى دیگر از بالاى كوه پرتاب مى‏كردند و گروهى نیز در آب غرق مى‏كردند.

جمعه 13/5/1391 - 9:20 - 0 تشکر 489583

در میان بعضى قبایل، رسم چنین بود كه زنان باردار به هنگام وضع حمل به نقطه‏اى دور از خانواده‏هاى خود در صحرا مى‏رفتند و با كمك زنان دیگر به حفر گودال مى‏پرداختند تا اگر نوزاد دختر باشد، كودك بى‏گناه را در میان گودال دفن نمایند و زحمت پدر در به خاك سپردن فرزند، كم شود.
در نتیجه، با كشتن دختران بى‏گناه از تعداد زنان كاسته مى‏شد و بالاجبار، هر سه یا چهار مرد با یك زن ازدواج مى‏كردند. چنین ازدواجى را «ضمد» مى‏نامیدند. زن، پس از وضع حمل، به ناچار، به شوهران خود مراجعه مى‏كرد و از میانشان پدرى براى فرزند خویش پیدا مى‏نمود و نوزاد به هر كدامشان كه بیشتر شباهت داشت، تعلق مى‏یافت و او پدرش محسوب مى‏شد.

جمعه 13/5/1391 - 9:21 - 0 تشکر 489584

حال، باید دید فرزندانى كه از خون و شیر مادرانى كه داراى همسران متعددى بودند، تغذیه مى‏كردند، داراى چه روحیه و خلق و خویى مى‏شدند و در جامعه چه ارزش و قیمتى داشتند؟
در اعراب عصر جاهلیت، مادر هیچ‏گونه نقشى در سرنوشت فرزندان خویش نداشت و تنها پدر بود كه از اختیارات نامحدود درباره فرزندان استفاده مى‏كرد. حتى مادر با آن همه عواطف مادرى كه ودیعه الهى است، نمى‏توانست از زنده به گور شدن دختران جلوگیرى كند و ناگزیر شاهد مرگ جانگداز جگرگوشه‏اش- كه قلب كوچكش مالامال از امید به زنده ماندن و زیستن بود- مى‏شد.

جمعه 13/5/1391 - 9:22 - 0 تشکر 489586


پیش‏فروشى زن در زمان جاهلیت


اعراب، حتى دختر را پیش از تولد، شوهر مى‏دادند. پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و سلم در حجةالوداع مشغول انجام مناسك حج بود. روزى مردى در حالى كه سوار بود و تازیانه‏اى در دست داشت، سر راه پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و سلم را گرفت و عرض كرد:
یا رسول‏اللَّه!از مردى به نام «طارق» شكایتى دارم. سالها پیش، در دوران جاهلیت، من و «طارق بن مرقع» در جنگى شركت داشتیم. طارق احتیاج به نیزه‏اى پیدا كرد و فریاد زد:
هر كه نیزه‏اى به من بدهد، پاداشش را خواهم داد.
من گفتم: اگر به تو نیزه بدهم چه پاداشى مى‏دهى؟
گفت: قول مى‏دهم، اولین فرزند دخترم كه به دنیا آمد، براى تو بزرگ كنم. من پذیرفتم و نیزه را دادم.
سالها گذشت تا اینكه اخیراً اطلاع یافتم، او داراى دخترى شده است. به نزدش رفتم و قصه را به یادش آوردم و مطالبه دَیْن خود كردم، ولى او زیر بار نمى‏رود و مجددا درخواست مَهْریه مى‏كند. اكنون آمده‏ام تا حقّم را بگیرم.
پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و سلم فرمود: دختر در چه سنى است؟
عرض كرد: بزرگ شده و حتى تارهاى مویش سپید است.
پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و سلم فرمود: بگذار دختر، سرنوشتش را خود تعیین كند و در انتخاب همسر آزاد باشد.


جمعه 13/5/1391 - 9:23 - 0 تشکر 489587



نمونه ای از سنگدلی در زمان جاهلیت


نوعى نكاح در میان اعراب رواج داشت كه آن را نكاح «شغار» مى‏نامیدند. شغار، معاوضه دختران بود، یعنى اگر دو فرد، دو دختر بالغ داشتند، با یكدیگر معاوضه مى‏كردند و هر یك از این دختران مهر و صداق براى دیگرى به شمار مى‏رفت و پدر هر یك از آن دو، دیگرى را تزویج مى‏كرد.
اعراب جاهلى، روزگار خویش را با قتل و غارت مى‏گذراندند و منتظر كوچكترین بهانه‏اى بودند تا بتوانند، آتش جنگ بیفروزند. مثلا اگر یك شاعر در اشعار خود از افتخارات قبیله‏اى سخن به میان مى‏آورد و در ضمن آن اشعار كنایه‏اى به قبیله دیگر مى‏زد، میان دو قبیله بر سر همین شعر، جنگ و خونریزى واقع مى‏شد و گاه نیز به خاطر تنگدستى و فقر به قبایل اطراف خود حمله مى‏كردند و آنان را غارت مى‏كردند
.


برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.