• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 938)
جمعه 13/5/1391 - 8:32 -0 تشکر 489560
کودک خود را بشناسیم

کودک خود را بشناسیم: (۰ - ۲ سال)

 

دستاوردهای پژوهشی در زمینه رشد و پرورش کودک، به شناخت دوره هایی در رشد زبانی، شناختی، شخصیتی و اجتماعی در کودکان انجامیده  است. گرچه آهنگ پیشرفت تمامی کودکان در پیمودن این مراحل یکسان نیست،  اما در روند رشد، گذار همگی آنان از این مراحل قطعی است. توجه به ویزگی های کودکان در هر مرحله از رشد، سر نخ هایی را برای شناخت ادبیات مناسب آنان به دست می دهد. کودکان برای پشت سر گذاردن هر مرحله خاص از رشد، به کتاب های ویژه ای نیاز دارند. این کتاب ها آن ها  را در پیشروی به مراحل دیگر یاری می دهند. به همین سبب شناخت گوناگونی رشد و پرورش کودک برای تمامی والدین و کسانی که با کودکان سر و کار دارند ضروری است.
ادبیات و کتاب خوانی، اثری ژرف بر رشد و پرورش جنبه های مختلف زبانی، شناختی، شخصیتی و اجتماعی کودک دارد.  فهرستی از ویژگی ها و تاثیر  کتاب هایی که برای رشد جنبه های متفاوت کودکان مناسب هستند در زیر آمده است.

منبع

http://ketabak.org/

 

ویژگی های کودکان ۰ - ۲ سال فعالیت ها کتاب های پیشنهادی

در این مرحله از زندگانی خردسال رشد پرشتاب زبانی رخ می‌دهد. تا پایان این دوره، گنجینه‌ی واژگان کودکان به نهصد واژه می‌رسد.

برای کمک به کودکان فعالیت‌های گوناگونی را که به رشد زبانی می‌انجامد پیش‌بینی کنید. مانند لالایی ها، شعرها و ترانه های کودکانه و هم چنین کتاب‌های تصویری داستانی یا مفهومی.

کودکان، به کمک تصویرها کنش‌ها را شناسایی می کنند و نام‌ آن‌ها را می‌آموزند.

برای کودکان کتاب‌هایی بخوانید که تصویرهای آن‌ها کنش‌های مشخص و ‌آشنا را ارائه می کنند. کودکان را به شناسایی این کنش‌ها برانگیزید.

كودكان اندام‌های كوچك و بزرگ بدن را می آموزند.

در این مرحله اجازه دهید تا كودكان به وسیله کتاب های تصویری اندام‌های آشنای بدن را شناسایی كنند.

  •  بپوش تا بریم

جمعه 13/5/1391 - 8:44 - 0 تشکر 489561

کودک خود را بشناسیم: (۳ - 4 سال)




ویژگی های کودکان ۳ - ۴ سال فعالیت ها کتاب های پیشنهادی

 گنجینه‌ی واژگان کودک کم کم تا هزار و پانصد واژه افزایش می یابد. کودکان از زبان‌هایی آوایی و همراه با ضرب‌آهنگ در زبان لذت می‌برند.

 بهترین راه برای همراهی با کودک در این مرحله فراهم آوردن فرصت‌هایی برای گوش سپردن به ضرب‌آهنگ‌ها، شعر و چیستان و تکرار آن‌ها است.

کودکان در کاربرد زمان گذشته مهارت پیدا می‌کنند، اما ممکن است نشانه‌های گذشته و حال را درست به کار نبرند.

از آن ها بخواهید تا بگویند دیروز چه کردند و راجع‌ به کنش‌ها در کتاب گفت‌‌ و گو کنند.

کودکان از زبان برای کمک به شناخت جهان استفاده می‌کنند.

برای کودکان کتاب‌های داستانی تصویری بخوانید و زمینه‌ی شناخت و بحث درباره‌ی جانوران دست‌آموز، خانواده‌، مردم و محیط را فراهم آورید.

قدرت سخن گفتن با کاربرد زیادتر صفت‌ها، قید‌ها، ضمیرها و حروف اضافه پیدا می‌کنند.

می توانید دامنه‌ی کاربرد واژگان توصیفی را با کتاب‌های تصویری و داستان‌های مصور که به جزییات پرداخته باشند، گسترش دهید. امکان قصه‌گویی و توصیف شخصیت‌ها و کنش‌های آن‌ها را برای کودکان فراهم آورید.

کودکان آرام، آرام، روابط و طبقه‌بندی اشیاء را بر پایه نشانه‌های ادراکی ویژه مانند رنگ، اندازه، شکل و موارد استفاده می‌فهمند.

برای کودکان امکان گروه‌بندی اشیاء از نظر رنگ، شکل، اندازه و کارکرد فراهم آورید. از کتاب‌های تصویری مفهومی، با تصویرهای بزرگ رنگی استفاده کنید.

کودکان آرام آرام چگونگی پیوند با اشیاء را بر پایه‌ی شماره و مقدار درک می‌کنند.

کتاب‌های شمارش اعداد تصویری در اختیار کودکان بگذارید و آن‌ها را به شمارش تشویق کنید.

کودکان آرام، آرام دو چیز را با هم مقایسه می‌کنند و کوچک‌تر و بزرگ‌تر را تشخیص می‌دهند.

با کودکان کتاب‌های را در میان بگذارید که آن‌ها را به مقایسه‌ی اندازه‌ها برانگیزاند.

کودکان آرام، آرام می‌اندیشند که هویتی جدا از دیگر اعضای خانواده دارند. کودکان به اعتماد به نفس نسبی دست می‌یابند. آن‌ها خود را به عنوان "من" می‌شناسند و احساساتی نسبت به خود پیدا می‌کنند.

کودکان را در درک هویت مستقل و ارزش ویژه‌ی خود یاری رسانید. خودباوری کودکان تحت تاثیر نگرش‌ها و رفتار اطرافیان قرار می‌گیرد؛ از این رو باید شرایطی فراهم آورد که احساس کنند دیگران به آن‌ها توجه دارند، آن‌ها را قبول دارند و برای آن‌ها ارزش قائلند.

کودکان از شرایط ناراحت‌کننده خود را دور می‌کنند. آن‌ها اشتباه را یا انکار می‌کنند و یا آن را به گردن دیگری می‌اندازند.

کودکان را، بی‌ آن‌که احساس کنند از ارزش‌شان کاسته می‌شود، راهنمایی کنید تا اشتباه خود را بپذیرند

کودکان سامان دادن و بازنمایاندن دنیای کودکانه‌ی خود را یاد می‌گیرند؛ آن‌ها از راه مشاهده، شیوه‌ی حرکات و رفتار دیگران را تقلید می‌کنند.

کودکان را به بازی‌های نمایشی تشویق کنید تا بتوانند نقطه‌نظرهای دیگران را درک کنند و در مورد شیوه‌ی رفتار دیگران آگاهی پیدا کنند.

کودکان اشیاء را به صورت چیزهای باورپذیر می‌بینند: نوار یا چوب مدرج اندازه‌گیری ممکن است اسب بشود.

اشیاء و کتاب‌‌هایی تهیه کنید که زمینه‌ی تعبیرهای خلاق را فراهم آورند.

کودکان آرام، آرام به این تشخیص می‌رسند که دیگران هم، همانند آن‌ها، دارای احساس‌های هستند.

کودکان را به گفت ‌و‌گو درباره‌ی این‌که اگر اتفاق مشابهی برای آن‌ها بیفتد چه احساسی پیدا می‌کنند، تشویق کنید، کتاب‌هایی فراهم آورید که بیانگر احساس‌های گوناگون باشند.

کودکان از بازی کردن با یکدیگر لذت می‌برند و نسبت به هم دلبستگی عمیق احساس می‌کنند.

برای رشد مهارت‌های اجتماعی زمینه‌ی مناسب فراهم آورید تا کودکان مشارکت، رعایت نوبت و بازی‌های دسته‌جمعی را تجربه کنند.

  • فرانکلین رئیس می شود

کودکان آرام، آرام با مشاهده‌ی حالت چهره‌ها احساس‌های دیگران را تشخیص می‌دهند.

کودکان را با گفت‌و‌گو درباره‌ی احساس‌هایی که همراه با حالت چهره‌ها در کتاب‌ها مطرح می‌شوند، به حساس شدن نسبت به احساس‌های خود و دیگران تشویق کنید.


جمعه 13/5/1391 - 8:50 - 0 تشکر 489562

کودک خود را بشناسیم: (5 - 4 سال)

ویژگی های کودکان ۴ - ۵ سال فعالیت ها کتاب های پیشنهادی

در این مرحله از رشد زبان انتزاعی‌تر می‌شود. کودکان، با استفاده از دستور زبان، جمله‌ها را درست ادا می‌کنند. گنجینه‌ی واژگان آن‌ها نزدیک به دوهزار و پانصد واژه می‌رسد. کودکان از طرح‌های داستانی که پیچیدگی اندکی دارند، در کتاب‌ها لذت می‌برند.

برای کودکان قصه‌های کوتاه و قابل فهم بگویید و از آن‌ها بخواهید قصه‌ها را بازگو کنند و قصه‌های بلندتر و پرشاخ‌ و برگ بازگو کنند. آن‌ها از بازگویی قصه‌های عامیانه لذت می‌برند و می‌توانند از کتاب‌های بدون کلام تصویری برای قصه‌گویی استفاده کنند. از تابلوی پارچه‌ای و قصه‌های تصویری استفاده کنید تا به کودکان در تنظیم قصه کمک کند.

کودکان مفهوم حرف‌های اضافه مانند: از این سو، به آن سو، زیر، داخل، خارج، جلو، عقب را درک می‌کنند.

از کتاب‌های مفهومی و یا دیگر کتاب‌های تصویری که در آن‌ها کاربرد حروف اضافه میسر است‌، استفاده کنید.

کودکان از زیاد پرسیدن لذت می‌برند، به ویژه از پرسش‌هایی که به چرا و چگونه مربوط می‌شوند.

کنجکاوی طبیعی کودکان را مغتنم بشمارید و کتاب‌هایی را برگزینید که در پاسخگویی به پرسش‌های کودکان مفید باشند. به کودکان اجازه دهید به پرسش‌های یکدیگر پاسخ دهند.

کودکان در تقسیم‌بندی اشیاء، بر پایه‌ی ویژگی مهم آن‌ها، توانایی بروز می‌دهند ولی قواعد آن‌ها، همچنان بر مبنای نوع نگاهشان به اشیاء است.

فرصت‌هایی را برای همراهی با کودکان در رویارویی با کتاب‌های مفهومی ایجاد کنید و از فعالیت‌هایی که مفهوم شکل، رنگ، اندازه، احساس و کاربرد را در ذهن کودکان ایجاد کند، بهره بگیرید.

کودکان وانمود می‌کنند که زمان و وقت را می‌شناسند. اما واقعیت این است که مفهوم آن را درک نمی‌کنند. همه چیز "حالا" روی می‌دهد و یا "پیش از حالا".

کتاب‌هایی در اختیار کودکان بگذارید که آن‌ها را در درک توالی زمان و رخدادهای گوناگون مانند فصل‌های سال، اوقات مختلف روز و روزهای هفته یاری کنند.

کودکان همچنان خودمحور هستند. خود را اول شخص خطاب می‌کنند و مرکز جهان می‌دانند.

آثاری در اختیار کودکان بگذارید که بتوانند با شخصیت و داستان همدلی پیدا کنند.

کودکان در کنترل عواطف خود با شیوه‌‌های مطلوب توانایی پیدا می‌کنند.

کودکان را در شناختن شیوه‌های دیگر برای کنترل مشکلات خود یاری کنید. از آثار ادبی برای آشنا کردن آن‌ها با شیوه‌هایی که دیگران برای کنترل عواطف خود استفاده می‌کنند، بهره بگیرید.

کودکان آرام، آرام نسبت به انگیزه‌های فطری واکنش نشان می‌دهند.

کودکان نیاز به الگوهای مناسبی برای انگیزه‌های فطری دارند، از این رو به تهیه‌ی کتاب‌هایی که منشاء الگوهای مختلف باشند بپردازید.

کودکان آرام، آرام هنگام خشم از پرخاشگری پرهیز می‌کنند و راه سازش و توافق را جست‌و‌جو می‌کنند. اما هنوز به خود محوری، گستاخی و عدم سازش ادامه می دهند.

کودکان را به خاطر فرونشاندن خشم تشویق کنید، برای آرام شدن و طرح مشکل یاری‌شان دهید. برای یافتن راه‌حل هدایت‌شان کنید. کتاب‌هایی برای‌شان درنظر بگیرید که در آن‌ها از پرخاشگری پرهیز می‌شود.

کودکان کم کم، نتایج خوب و بد را درک می‌کنند و ممکن است برای ارزیابی واکنش‌های خود را درگیر رفتارهای غیرقابل قبول کنند.

کنش‌ها را به شیوه‌ای قابل فهم توضیح دهید. به کودکان فرصت بدهید درباره‌ی کنش‌های جایگزین به گفت‌و‌گو بنشینند

کودکان به ندرت تنها بازی می‌کنند اما آرام، آرام در انجام کارها مستقل می‌شوند.

به کودکان میدان دهید تا کاری را که شروع کرده‌اند، به شیوه‌ای دلخواه به پایان برسانند. این امر برای حل مشکل و یادگیری خودیاری بسیار ضروری است.

کودکان آگاهی خود را نسبت به نقش‌های مختلفی که مردم عهده دارند همچون پرستار، افسر پلیس، خواروبار فروش، مرد، زن و غیره افزایش می‌دهند.

فرصت‌هایی فراهم آورید تا کودکان در زندگی واقعی و در کتاب‌ها با افراد مختلف و نقش‌های هر یک آشنا شوند: بازی نمایشی در باب هر نقش را تشویق کنید.

کودکان ترس‌هایی غیرمنطقی همچون ترس از تاریکی، رعد و برق و جانوران بروز می‌دهند.

کودکان را با سهیم کردن‌شان در تجربه‌های کسانی که زمانی می‌ترسیدند اما بر این ضعف چیره شده‌اند، یاری کنید.

جمعه 13/5/1391 - 8:54 - 0 تشکر 489563

کودک خود را بشناسیم: (6 - 5 سال)

ویژگی های کودکان ۵ - ۶ سال فعالیت ها کتاب های پیشنهادی

بیشتر کودکان از جمله‌های پیچیده استفاده می‌کنند و بهره‌گیری از ضمیرهای درست و فعل‌ها را در زمان‌های حال و گذشته آغاز می‌کنند. آن‌ها گنجایش درک نزدیک به شش هزار واژه را دارند.

شرایط گوناگونی برای کاربرد زبان شفاهی در پیوند با ادبیات ایجاد کنید.

کودکان از شرکت در بازی‌های نمایشی و گفت‌و‌گو درباره‌ی کارهای روزانه مانند آنچه که در خانه یا در خوار و بارفروشی، انجام می‌دهند، لذت می‌برند.

داستان‌هایی درباره‌ی خانه و محله بخوانید. شرایطی فراهم آورید تا کودکان ماجراهای مربوط به خودشان را نمایش بدهند.

  • ییب و یانکه
  • خواهر کوچولوی آتیش پاره ی من

کودکان نسبت به ظاهر زبان نوشتاری خود کنجکاوند.

فهرستی از قصه‌ها با استفاده از واژگان خود کودکان تهیه کنید. از کودکان بخواهید شرح تصویرها را به شما دیکته کنند.

کودکان رنگ‌های اصلی را تشخیص می‌دهند.

توانایی تشخیص را با استفاده از کتاب‌های مفهومی رنگی و رنگ‌هایی که در دیگر کتاب‌های تصویری وجود دارد، افزایش دهید.

کودکان یک نوع طبقه‌بندی را همچون رنگ و یا شکل بدون از یاد بردن ویژگی اصلی تا به آخر، ماهرانه، پی می‌گیرند.

همچون مرحله‌ی پیشین، کتاب‌های مفهومی در اختیار کودکان بگذارید و امکان فعالیت‌هایی را در حوزه تقسیم‌بندی و طبقه‌بندی برای آنان فراهم آورید.

کودکان می‌توانند تا ده بشمرند و ده شیء را از هم تمیز بدهند.

مهارت شمردن را در کودکان، با کتاب‌های شمارشی و دیگر فعالیت‌های مربوط به شمردن، تقویت کنید

کودکان مفهوم «مقدار زیادی» از یک چیز و «مقدار کمی» از همان چیز را به کار می‌برند و تفاوت بین آن‌ها را تشخیص می‌دهند.

امکان تشخیص و گفت‌و‌گو درباره‌ی تفاوت‌های موجود بین مفاهیم مختلف را برای کودکان فراهم آورید.

برای کودکان آزمون و خطا، بیش از این‌که بتوانند اشیاء را از کوچک به بزرگ منظم کنند الزامی است.

کتاب‌هایی را که از «کوچک به بزرگ» پیش می‌روند در اختیار کودکان بگذارید. از کودکان بخواهید با استفاده از شخصیت‌هایی که به اندازه‌های مناسب روی تابلوی پارچه‌ای نصب است قصه‌ها را بازگو کنند.

کودکان همچنان، درک مبهمی از زمان دارند.

کتاب‌هایی را در اختیار کودکان بگذارید تا به درک توالی زمان به آن‌ها کمک کنند.

کودکان به طور معمول زودجوش و خوش ‌مشرب و مهربان هستند.

کتاب‌هایی برای آن‌ها بخوانید که ویژگی‌های شخصیت‌های اصلی آن زودجوشی، خوش‌مشربی و مهربانی است.

کودکان بسیار باثبات هستند و در زندگی عاطفی سازگاری پیدا کرده‌اند. در آن‌ها اعتماد به نفس و اعتماد به دیگران در شرف تکوین است.

کودکان را در تکوین اعتماد به نفس و اطمینان نسبت به دیگران تشویق کنید. موقعیت‌هایی فراهم آورید که در خلال آن کودکان، اعتماد به نفس را که ارتباطی تنگاتنگ با ارزش فردی دارد، تقویت کنند.

گرچه اعتماد به نفس در کودکان رو به رشد است، آن‌ها به گرمی و امنیت در پیوند با بزرگسالان سخت نیاز دارند.

با مصاحبت و پیوند نزدیک در خلال قصه‌خوانی به ایجاد روابط صمیمانه و مهرآمیز ادامه دهید.

  • بهترین کاری که مامان ها و باباها بلدند
  • بهترین کاری که خاله ها و دایی ها بلدند
  • بهترین کاری که مادربزرگ ها و پدر بزرگ ها بلدند
  • عاشقتم کانگوروی آبی

کودکان کمک کردن به والدین را در خانه دوست دارند؛ آن‌ها رفتارهای مستقل بروز می‌دهند. به کودکان اجازه دهید مسئولیت کارهایی را که واقعاً می‌توانند انجام دهند، بپذیرند.

درباره‌ی همیاری کودکان با خانواده برای ‌شان کتاب بخوانید.

کودکان از خواهر و برادر کوچک‌ و بچه‌های دیگر مراقبت می‌کنند.

کودکان را به کمک کردن و کتاب خواندن برای کوچکترها تشویق کنید. آن‌ها را نسبت به خودشان که کم‌کم به جمع افراد مستقل می‌پیوندند، آگاه کنید. دلایلی را مبنی بر این‌که چرا مردم به امنیت نیاز دارند برای‌شان مطرح کنید.

کودکان نسبت به موفقیت‌های خود احساس غرور می‌کنند. آن‌ها به مدرسه رفتن و آنچه که دارند، می‌بالند.

احساس درک ارزش‌های فردی را تقویت کنید: موفقیت‌ها را بستایید. کودکان را به مشارکت در تجربه‌های مدرسه و خانه تشویق کنید و به آن‌ها اجازه دهید از آنچه دارند حرف بزنند.

کودکان همچنان اضطراب و ترس غیرمنطقی بروز می‌دهند.

به کودکان در چیرگی بر ترس و تشویش کمک کنید. بر این‌که این حالت‌ها طبیعی است تاکید نمایید.

کودکان از بازی کردن در بیرون خانه و با اسباب‌بازی‌های مورد علاقه‌ی خود همچون سه‌چرخه لذت می‌برند.

فرصت‌هایی را برای بازی، بحث درباره بازی، کتاب خواندن و نقاشی کردن در مورد بازی‌های بیرون از خانه برای کودکان فراهم آورید و داستان‌هایی را درباره‌ی بازی‌های بیرون از خانه مشخص کنید.

کودکان از گشت و گذار در محل‌های جدید و جاهای آشنا لذت می‌برند.

برنامه‌هایی را برای رفتن به باغ‌وحش، ایستگاه آتش‌نشانی، جاهای تاریخی و مانند آن تدارک ببینید، کودکان را به بازگو کردن گردش های خانوادگی تشویق کنید.

کودکان از لباس مبدل پوشیدن، نقش‌گزاری و بازی خلاق لذت می‌برند.

برای کودکان شرایطی فراهم آورید که لباس مبدل بپوشند و نقش‌های مختلف را بازی کنند. داستان‌هایی که به کار نمایش خلاق نیز می‌خورد برای آن‌ها بخوانید.


جمعه 13/5/1391 - 8:56 - 0 تشکر 489564

کودک خود را بشناسیم: (۷ - ۹ سال)

ویژگی‌های کودکان ۷-۹ سال فعالیت ها کتاب های پیشنهادی

در این سن نیز رشد زبانی ادامه دارد. کودکان واژه‌‌‌های جدید بسیاری به گنجینه‌ی واژگان خود می‌افزایند.

روزانه زمانی را برای کتاب خواندن برای کودکان در نظر بگیرید و کنش‌های متقابل را در کودکان بررسی کنید.

بیشتر کودکان از جمله‌های مرکب با شبه‌جمله‌های وصفی و شرطی که با اگر شروع می‌شود، استفاده می‌کنند. میانگین جمله‌هایی که به صورت شفاهی بیان می‌کنند، شامل هفت و نیم واژه است.

برای کودکان داستان‌هایی بخوانید که الگوهایی را برای تقویت ساختار زبانی آن‌ها ایجاد کند.

کودکان خواندن می‌آموزند: آن‌ها از خواندن کتاب‌های آسان و نمایش مهارت‌هایی که تازه به دست آورده‌اند، لذت می‌برند.

کتاب‌هایی در اختیار کودکان بگذارید که خواندن‌شان آسان و در رشد و پرورش مهارت‌های خواندن موثر هستند.

کودکان نوشتن می‌آموزند و از قصه‌سازی‌های خود لذت می‌برند.

برای کودکان فرصت‌هایی فراهم آورید تا با قصه‌گویی و تصویرگری برای خود کتاب تصویری بسازند. برای الهام بخشیدن به کودکان در تنظیم طرح قصه از کتاب‌های بدون واژه استفاده کنید.

کودکان در مقایسه با پنج‌سالگی، از قصه‌های بلندتر لذت می‌برند زیرا میزان دقت آن‌ها رو به فزونی است.

برای کودکان کتاب‌هایی بخوانید که قصه‌های طولانی‌تر دارند و هر بخش آن‌ها در زمانی کوتاه به پایان می‌رسد.

کودکان زیر هفت سال همچنان بر مبنای ادراک بی‌واسطه پیش می‌روند و در رویارویی با موقعیت‌های واقعی می‌آموزند.

شرایطی ایجاد کنید تا به کودکان اجازه دهد ببینند، بحث کنند و به اثبات داده‌ها و روابط بپردازند.

در این دوره سنی، کودکان گاهی به دوره‌هایی می‌رسند که پیاژه به آن دوره عملیاتی محسوس می‌گوید. آن‌ها به اصول تازه‌ای دست می‌یابند که گروه‌بندی نامیده می‌شود. از این رو نیاز به دیدن تمامی اشیاء برای گروه‌بندی ندارند، چرا که می‌توانند پیوند بین آن‌ها را در هر گروه درک کنند.

کتاب‌های مفهومی در اختیار کودکان قرار دهید تا آن‌ها را بخوانند و به بحث بگیرند.

کودکان همچون گذشته، از ثبات عاطفی برخوردار نیستند. در نوعی فشار روحی به سر می‌برند و ممکن است با آموزگار یا پدر و مادر برخورد پیدا کنند.

کودکان را یاری کنید تا به شیو‌های قابل قبولی فشار روحی خود را کنترل کنند. برای آن‌ها کتاب‌هایی بخوانید که چگونگی کنترل فشارهای روحی را توسط کودکان بیان می‌کنند.

کودکان در پی استقلال یافتن از بزرگسالان فاصله می‌گیرند اما همچنان از جانب بزرگسالان خواستار مهرورزی و امنیت در زندگی هستند.

برای کودکان موقعیت‌هایی ایجاد کنید تا احساس استقلال خود را بروز دهند. در این خصوص کتاب و فعالیت‌هایی را برای آن‌ها تدارک ببینید. کتاب‌هایی فراهم آورید که شخصیت‌های آن‌ها استقلال را تجربه می‌کنند.

کودکان به بروز ویژگی شخصیتی تعاون اهمیت بسیار می‌دهند. اما این حالت در سال‌های بعد فرو می‌نشیند.

فعالیت‌های کتابخوانی را که به تعاون و همکاری میدان می‌دهند گسترش دهید. کتاب‌هایی تهیه کنید با درونمایه‌ی همکاری و مشارکت.

در این دوره نیز احساس ترس و ناامنی با کودکان همراه است و آرامش آن ها را برهم می زند. این ترس ممکن است از خطرها و موقعیت‌های دور از واقعیت و نامحتمل باشد، مانند ترس از روح یا جادوگر یا موجودات خیالی دیگر.

کتاب هایی که درباره این ترس کودکان باشد برگزینید و با کودکان سهیم شوید. کتاب هایی که شخصیت های اصلی داستان به گونه ای به این ترس های خود چیره می شوند.

کودکان ممکن است وقتی زیر فشار قرار می‌گیرند از والدین سرپیچی کنند؛ آن‌ها در سازش با خواهر، برادر کوچک‌تر دچار مشکل هستند.

کودکان را در توجه به نیازهای خانوادگی حساس کنید و برای آن‌ها امکان گفت‌و‌گو و قصه‌خوانی درباره‌ی شرایط مشابه فراهم آورید. کودکان را به یافتن راه‌حل هدایت کنید.

کودکان می‌خواهند با دیگر بچه‌ها بازی کنند، اما بیشتر اصرار بر این دارند که نفر اول باشند.

کودکان را هم به رهبری و هم به پیروی تشویق کنید. کتاب‌هایی بخوانید که در آن‌ها کودکان بر مسائل مشابه چیره شوند.

کودکان نسبت به همدلی و تحسین آموزگار واکنش نشان می‌دهند. آن‌ها در وفق دادن خود با خواست‌های آموزگار و جلب رضایت او تلاش می‌کنند.

به کودکان اجازه دهید در فعالیت‌ها سهیم شوند و مورد تحسین قرار بگیرند. اظهار وجود کردن و موثر واقع شدن، به ویژه برای کودکان شش هفت ساله لذت‌بخش است.

جمعه 13/5/1391 - 8:59 - 0 تشکر 489565

کودک و نوجوان خود را بشناسیم: (10 - ۱۲سال)

ویژگی‌های کودکان و نوجوانان ۱۰-۱۲ سال فعالیت ها کتاب های پیشنهادی

کودکان و نوجوانان در این سن آرام، آرام مفاهیم را تعمیم می‌دهند. از حروف ربط همچون «در این میان» و «مگر اینکه» استفاده می‌کنند.

کتاب‌هایی را در نقش الگو در نظر بگیرید. کودکان را تشویق کنید در تمرین‌های شفاهی از واژه‌های آن‌ها استفاده کنند.

پنجاه درصد کودکان و نوجوانان در این سن از جمله های پیچیده تر در گفتار و نوشتارهایشان استفاده می کنند. میانگین واژه‌ها در هر جمله به نه می‌رسد و از جمله‌های مرکب با شبه جمله‌های تابعی که "با وجود این" و "علی رغم" شروع می‌شوند، استفاده می‌کنند. فعل‌های کمکی "احتمال داشتن، توانستن، بهتر بودن" نیز فراوان استفاده می‌شود. مهارت‌های خواندن در کودکان و نوجوانان در این سن به سرعت تقویت می‌شود. گرچه در بین کودکان از یک گروه توانایی خواندن از گونه‌گونی گسترده‌ای برخوردار است.گاه میزان علاقه‌ی کودکان به کتابی خاص می‌تواند از میزان مهارت‌شان در خواندن بیشتر باشد.

از الگوهای نوشتاری و شفاهی برای چیره شدن کودکان به مهارت‌های زبانی استفاده کنید. بحث درباره‌ی آثار ادبی فرصت‌های مناسبی را برای گسترش جمله‌های شفاهی فراهم می‌آورد. آنان را به تمرین‌های زبانی، نوشتاری و شفاهی که میدان عمل آن‌ها را برای استفاده از ساختار جمله‌های مرکب گسترش می‌دهد، تشویق کنید. برای ایجاد عادت خواندن به تنهایی، کتاب‌هایی در نظر بگیرید که از سطح خوانش مناسبی برخوردار باشند. روزانه، زمانی را درنظر بگیرید که این گونه کتالب ها را برای‌شان بلندخوانی کنید و آن ها گوش فرا دهند.

کودکان و نوجوانان در این سن به آرامی ترتیب زمانی رویدادهای گذشته را درک می‌کنند.

کودکان را برای تجربه‌ی دیدگاه‌های متفاوت و چشم‌اندازهای تاریخی، به خواندن داستان‌های تاریخی و آثاری که دگرگونی‌های تاریخی را نشان می‌دهند تشویق کنید.

کودکان و نوجوانان در این سن نسبت به مسائل انتزاعی از اصول منطقی، استدلال و عملیات به قاعده استفاده می‌کنند. کودکان و نوجوانان در این سن از رویارویی با آثار پیچیده‌تر و دشوار لذت می‌برند.

به منظور پرورش فرایند فکری آن ها از راهبردهای پرسشگری و بحث و گفت‌و‌گو استفاده کنید.

کودکان و نوجوانان در این سن برای استقلال خود، به عنوان نشانه‌ای از شخصیت، ارزش قائلند.

آثاری فراهم آورید که مستقل شدن را هم در شخصیت‌های مونث و هم در شخصیت‌های مذکر نشان می‌دهد.

تغییرات سریع در روند رشد جسمی ممکن است در برخی کودکان و نوجوانان در این سن ایجاد کمرویی و انتقاد از خود کند و برخی دیگر را نسبت به ظاهر خود نگران نماید.

داستان‌هایی در اختیار آن ها بگذارید که تجربه‌های مشابه دیگر کودکان و نوجوانان را در اختیار آن ها بگذارد.

کودکان از گروه‌های هم سن و سال خود تاثیر می‌پذیرند.

کتاب‌هایی را بخوانید و مورد بحث قرار دهید که گروه‌های هم‌سن و سال را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهند. این گروه‌ها می‌توانند بر نگرش‌ها، ارزش‌ها و علائق تاثیرگذار باشند.

تفکر کودکان و نوجوانان در این سن به جامعه‌پذیری روی می‌آورد؛ آن‌ها می‌توانند نقطه‌نظرهای دیگران را درک کنند. آن‌ها به این احساس می‌رسند که دلیل‌ها و راه‌حل‌هایی که برای مسائل ارائه می‌دهند باید مورد قبول دیگران قرار گیرد.

برای کودکان و نوجوانان امکان بررسی نقطه‌نظرهای گوناگون را فراهم آورید. برای این کار، آثار ادبی بهترین منبع به شمار می‌آیند.

کودکان به جای کاوش و جست‌وجوگری، مایلند کارها را به گونه‌ای شایسته به انجام برسانند. اگر نتوانند به معیارهای شخصی خود دست یابند احساس حقارت و بی‌لیاقتی در آن‌ها ایجاد می‌شود.

به افزایش آگاهی در حوزه‌های مورد علاقه کودکان کمک کنید؛ در ارتباط با این حوزه‌ها کتاب در اختیارشان بگذارید. برای انجام کارها در حد مورد انتظار کودکان، آن‌ها را یاری و تشویق کنید.

در کودکان و نوجوانان در این سن حس عدالتخواهی بیدار می‌شود به گونه‌ای که در برابر کاستی‌ها قد علم می‌کنند.

کتاب‌هایی را بخوانید و مورد بحث قرار دهید که در آن‌ها مردم بر بی‌عدالتی پیروز می‌شوند، ابعادی از زندگی را بهبود می‌بخشند و یا پرسش‌های در باب زندگی مطرح می‌کنند.

گروه ‌های همسان بر کودکان و نوجوانان در این سن تاثیر عمیق می‌گذراند. سازگاری با والدین کم و با همسالان در موقعیت‌های اجتماعی افزون می‌شود. آن ها ممکن است با والدین از در اعتراض و اختلاف درآیند. چنانچه تفاوت میان ارزش‌های خانوادگی و همسالان عمیق باشد، احتمال دارد کودکان و نوجوانان در این سن به برخورد و کشمکش متوسل شوند.

برای کمک به آن‌ها گزیده‌ای از آثار ادبی و فرصت‌هایی برای بحث و گفت‌ و‌ گو فراهم آورید.

کودکان و نوجوانان در این سن با آرزوها و آرمان‌های هم‌‌جنسان خودپیوندی ژرف پیدا می‌کنند: دخترها ممکن است در کارهای پسرانه ناموفق و پسرها نیز در وظایف مربوط به دختران ناموفق باشند.

برای آن ها کتاب‌های گوناگون و فرصت‌هایی برای بحث فراهم آورید که رفتارهای کلیشه‌ای را در بین هم‌جنسان منع می‌کند و بر توانمندی هر دو جنسیت در ایفای نقش‌های گوناگون، تاکید دارد.



جمعه 13/5/1391 - 9:2 - 0 تشکر 489566

نوجوان خود را بشناسیم: (۱۳سال به بالا)

ویژگی‌های نوجوانان ۱۳‌سال به‌بالا فعالیت ها کتاب های پیشنهادی

نوجوانان نسبت به مسائل انتزاعی از اصول منطقی و استدلال سود می جویند.

در سهیم شدن کتاب با آن ها، از راهبردهای پرسشگری و بحث و گفت‌و‌گو استفاده کنید. نوجوانان از رویارویی با آثار پیچیده‌تر و دشوارتر لذت می‌برند.

بسیاری از نوجوانان در رخداد های گوناگون می توانند مسئولیت بپذیرند و در موقعیت‌ها و شکست ‌ها خود را مسئول بدانند.

این احساس مسئولیت و سازماندهی را باید درآن‌ها تقویت کرد. کتاب‌هایی در اختیار نوجوانان بگذارید که این حس مسئولیت را در آن ها تقویت کند.

نوجوانان برای استقلال خود، به عنوان نشانه‌ای از شخصیت، ارزش قائلند.

آثاری فراهم آورید که مستقل شدن را هم در شخصیت‌های مونث و هم در شخصیت‌های مذکر نشان می‌دهد.

تغییرات سریع در روند رشد جسمی نوجوانان ممکن است در برخی از آن ها ایجاد کمرویی و انتقاد از خود نماید و برخی دیگر را نسبت به ظاهر خود نگران کند.

داستان‌هایی در اختیار نوجوانان بگذارید که با تجربه‌های دیگر نوجوانان در این ارتباط آشنا شوند.

مفاهیم "درست بودن" و "غلط بودن" مورد تجدید نظر قرار می‌گیرند و کم‌کم از قطعیت بیرون می‌آیند.

نوجوانان را در تجربه‌ها و کتاب‌هایی سهیم کنید که نقطه‌نظرهای متفاوت را طرح می‌کنند چرا که آن‌ها آرام‌آرام به این شناخت می‌رسند که بین نگرش‌ها، ارزش‌ها و معیارهای والدین‌شان و دیگران تفاوت وجود دارد.

کودکان از گروه‌های هم سن و سال خود تاثیر می‌پذیرند.

کتاب‌هایی را بخوانید و مورد بحث قرار دهید که گروه‌های هم‌سن و سال را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهند. این گروه‌ها می‌توانند بر تقویت نگرش‌ها، ارزش‌ها و علائق مثبت تاثیرگذار باشند.

حس جامعه‌پذیری نوجوانان افزوده می شود. آن ها می‌توانند نقطه‌نظرهای دیگران را درک کنند آن‌ها به این احساس می‌رسند که دلیل‌ها و راه‌ حل‌هایی که برای مسائل ارائه می‌دهند باید مورد قبول دیگران قرار گیرد.

برای نوجوانان امکان بررسی نقطه‌نظرهای گوناگون را فراهم آورید. برای این کار، آثار ادبی بهترین منبع به شمار می‌آیند.

نوجوانان در این سن نسبت به نژاد،‌ قوم و فرهنگ خود تعصب بیشتری می یابند.

عشق به میهن، قوم و فرهنگ باید آگاهانه باشد و به دور از تعصب و افراط گری. به یاری ادبیات داستانی یا غیر داستانی می توان این عشق را آگاهانه کرد و ارزش‌های چندملیتی و سهم اقلیت‌های قومی را به نوجوانان شناساند.

در نوجوانان حس عدالتخواهی بیدار می‌شود به گونه‌ای که در برابر کاستی‌ها، قد علم می‌کنند.

کتاب‌هایی را بخوانید و مورد بحث قرار دهید که در آن‌ها مردم بر بی‌عدالتی پیروز می‌شوند، ابعادی از زندگی را بهبود می‌بخشند و یا پرسش‌های در باب زندگی مطرح می‌کنند.

گروه‌های همسان بر نوجوانان تاثیر عمیق می‌گذراند. سازگاری با والدین کم و با همسالان در موقعیت‌های اجتماعی افزون می‌شود. نوجوانان ممکن است با والدین از در اعتراض و اختلاف درآیند. چنانچه تفاوت میان ارزش‌های خانوادگی و همسالان عمیق باشد، احتمال دارد نوجوانان به برخورد و کشمکش متوسل شوند.

برای کمک به آن‌ها گزیده‌ای از آثار ادبی و فرصت‌هایی برای بحث و گفت ‌و‌گو فراهم آورید.

کودکان با آرزوها و آرمان‌های هم‌‌جنسان خودپیوندی ژرف پیدا می‌کنند: دخترها ممکن است در کارهای پسرانه ناموفق و پسرها نیز در وظایف مربوط به دختران ناموفق باشند.

برای کودکان کتاب‌های گوناگون و فرصت‌هایی برای بحث فراهم آورید که رفتارهای کلیشه‌ای را در بین هم‌جنسان منع می‌کند و بر توانمندی هر دو جنسیت در ایفای نقش‌های گوناگون، تاکید دارد.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.