• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 312)
جمعه 13/5/1391 - 1:55 -0 تشکر 489402
پرسش های کودکان را جدی بگیریم


والدین امروز، مصداق مصرع «ماه و خورشید و فلک درکارند» تا آینده بهترى را براى فرزندان خود رقم بزنند. آنها در پى تهیه مواد و امکانات بهتر، آنچنان تمام انرژى خود را صرف مى کنند که از خاطر مى برند کودکى کودکشان را. والدین امروز فراموش کرده اند که نام کودک، امروز است در عین حال کودکان را براى فرداهاى خیلى دور مانند موفقیت در دانشگاه، تشویق مى کنند و در این چنبره درس خواندن ها براى کودک خاطرات تلخى از امتحان و اضطراب نمره و انبوهى از مطالب دشوار و سخت و پراکنده بدون کاربرد علمى باقى مى ماند. گاه گمان مى کنیم ورزش و تفریح و یا کتاب خواندن مانع موفقیت است در حالى که عادت به مطالعه باید از کودکى آغاز شود. چنانچه کودکتان هنوز یک ساله نشده، خواندن کتاب را در وقت معین شروع کنید. البته بهتر است کتاب تصویردار باشد. کودکان کتابخوان به محیط پیرامون خود تسلط بیشترى دارند، در زیر چند راهکار پیشنهاد شده است تا دسترسى به نتایج را سهل تر سازد:

جمعه 13/5/1391 - 2:4 - 0 تشکر 489404

* کتاب هاى گوناگون از نظر شکل ظاهر براى او انتخاب کنید نظیر تاشدنى ها و یا کتاب هایى که از بالا به پایین باز مى شوند.
* داستان هایى که درباره یک کودک و یا حیوانات آشناست براى کودک نیز جذاب است.
* هیچ گاه در صورت پاره کردن کتاب، او را سرزنش نکنید، کتاب را دوباره بچسبانید.
* از خط خطى کردن کتاب عصبانى نشوید در ۱۸ ماهگى او میل به خط خطى کردن دارد. کاغذ و مداد رنگى در اختیارش بگذارید.
* کودکان کتاب هایى را دوست دارند که ریتم داشته باشد. براى خواندن این کتاب ها، خودتان قبلا کتاب را بخوانید.
* بچه هاى سه چهار ساله، کتاب هایى را دوست دارند که شخصیت اصلى مشکلش را خودش حل کند.
* کتاب را وارد مسایل زندگى اش کنید. اگر به گربه علاقه دارد براى او کتاب گربه ها را بخوانید و …
* از نیروى خلاق خودتان استفاده کنید و شرایط قبل و یا بعد از کتاب را پربار کنید مثلا زمانى که دارد بیسکویت مى خورد قصه موشى که تمام بیسکویت هایش را خورد، یا بعد از قصه کلاهى که باد آن را برد، ساختن یک کلاه با روزنامه هاى باطله و …
* کتاب را قبل از خواندن براى کودکتان چند بار بخوانید.
* حین خواندن روى کلمه ها مکث کنید و آن را با احساس بخوانید.
* کودکان قصه هاى بلند را دوست ندارند.
* کودکان شخصیت هاى ملموس را مى پسندند.
* کلمات دشوار را حذف نکنید بلکه در مورد آن صحبت کنید.
* کودک را به کتابفروشى ببرید زیرا داروخانه و روزنامه فروشى ها جاى مناسبى براى کتاب هاى باارزش نیستند.
* به او کمک کنید تا قصه نقاشى را تعریف کند، آن را بنویسید و برایش بخوانید.
* هرگز نوارهاى قصه گویى، جاى خواندن کتاب و یا قصه گویى شما را نمى گیرد.
* از مجلات قدیمى تصاویرى را ببرید و به او کمک کنید تا کتاب تصویر بسازد.
* اگر مى خواهید از نوارها استفاده کنید قبلا خودتان آن را گوش کنید، سپس به همراه کودک نوار را گوش کرده و به سوالات او پاسخ دهید و بگذارید به تنهایى به نوار گوش کند.
* محتواى نوارها و کتاب ها باید با ذهنیت کودک همخوانى داشته باشد.
* براى تماشاى تلویزیون جدول زمان تهیه کنید تا فرصتى براى سایر فعالیت ها نیز باشد.
* ارزش ها و پیام هاى اخلاقى نباید به صورت دستورى و یا مستقیم باشد.
* از الگوهاى همیشگى جنسیت استفاده نکنید.
* فهرست مناسبى از کتاب هاى گروه سنى کودکتان فراهم کنید و براى خرید کتاب قبل از سایر خریدهایتان دقت به خرج بدهید و وقت صرف کنید.
* دفترچه اى تهیه کنید و فهرست کتاب هایى را که براى فرزندتان خوانده اید در آن بنویسید.
* کودکان بنا به دلایلى تکرار را دوست دارند بنابراین کتاب هاى خوانده شده را مى توانید بارها و بارها بخوانید.
* گاهى از او بخواهید قصه شنیده را تمام کند مهم این نیست که چگونه، مهم بیان لغات است.
* هرگز از او نپرسید که کتاب چه پیامى داشت اما مى توانید بپرسید که خوب بعد از آن چه شد؟ چرا و چگونه و …
* براى قراردادن کتاب ها، جایى را از همان ابتدا مشخص کنید.
* خواندن با علاقه و درست کلیدى است براى موفقیت در مدرسه.
و آخرین نکته: خودتان کتاب بخوانید، پدر و مادر کتابخوان فرزندان کتابخوان دارند.


جمعه 13/5/1391 - 2:8 - 0 تشکر 489405

انسان موجود ظریف و پیچیده ای است.تربیت او کار ساده ای نیست در یک قطعه چوب و سنگ به آسانی می توان تغییر و تحولی بوجود آورد،زیرا جا مدات از خود اراده ای نداشته مقاومتی نمی نمایند،ولی انسان چون دارای شخصیت و اراده است در برابر هر دگرگونی ایستادگی می نماید بعبارت دیگر هما نند چوب و سنگ نیست که خود را در بست در اختیار دیگران بگذارد.از این گذشته،انسان احتیا جات گونا گونی دارد،مربیان می بایستی تمام نیاز مندیهای جسمی و عا طفی و فکری کودکان را در نظر بگیرند تا روش های تر بییتی ،سود مند واقع گردد، والا سهل انگاری در یکی از خواسته های مشروع آنان نتیجه تر بیتی را ،خنثی خوا هد ساخت.

جمعه 13/5/1391 - 2:12 - 0 تشکر 489407

چرا کودکان می پرسند ؟
از آغاز کودکی حس کنجکاوی شدیدی کودکان را تحریک میکند که از هر چیزی سر در بیاورند ،آنان پیش از آن که به حرف زدن آشنا گشته و راه رفتن را بیا موزند ، با لمس کردن اشیاء و خراب کردن آنها می خواهند از آنها اطلاع پیدا کنند ،وآنها را بشنا سند .کودکان وقتی به سن سه و چهار سالگی می رسند به جای لمس کردن و خراب نمودن ،این اطلاع و آشنایی را به وسیله ی پرسشهای گوناگون انجام می دهند ،لذا در این دوره کلمات (چرا و چطور) زیاد از زبان آنها شنیده می شود. این پرسشها از مو ضوعات بسیار ساده و کم اهمیت شروع شده ، بتدریج به سئوالات پیچیده منتهی می گردد،مثلاً بسیاری از کودکان می پرسند ستاره چیست ؟خدا کجا است ؟ چرا خداوند دیده نمی شود ؟... عطش شناسایی و درک نه تنها در طبقه ی کودکان وجود داردبلکه این تجسس فکری از مختصات انسان بوده در هر دوره و زمانی انسان ها می کوشند از هر چیزی سر در آورده ، مجهولات خود را کاهش دهند و به دانستنی های واقعی خود بیفزایند ، بسیاری از تمایلات انسان دوره ای و فصلی است ،یعنی در موقعی شروع و در زمانی پایان می یابد ، مثلاً بازی کودکان آغاز و انجامی دارد ولی حس کنجکاوی و درک انسان پایانی ندارد ، وتازه هر چه علم و دانش بشری فراوان تر می گردد ، ابهام و سئوال انسان ها نیز تو سعه بیشتری می یابد .

جمعه 13/5/1391 - 2:15 - 0 تشکر 489408

غذای فکری کودکان
همانطور که کودکان از نظر جسمی نیازمند مواد غذائی می باشند،از لحاظ روحی نیز به غذای فکری احتیاج دارند و این نیاز مندی به وسیله ی پرسشهای کودکانه آنان ابزار می گردد.بنا برین سوالات آنان را نمی توان بی اهمییت تلقی کرد،چه این پرسشها از یک نیاز طبیعی سر چشمه گرفته زمینه آشنایی آنان را با محیط زندگی و جهان فراهم میسازد.دانشمندان معتقدند که کنجکاوی کودکان بی هدف نمی باشد،بلکه براساس امکا نات طبیعی،حس کنجکاوی زمینه، شناسی آنا نرا فراهم می سازد. روی این اصل ، یکی از اساسی ترین پایه های تر بیت، بر محورپاسخ های صحیح کودکان قرار داده شده است . پدران ومادران با بررسی این سئوالات به روحیات آنها پی برده ،بهتر خواهند توانست فرزندان خویش را پرورش دهند .

جمعه 13/5/1391 - 2:17 - 0 تشکر 489409

شخصیت کودک در گذشته
شخصیت فکری کودکان درگذشته کمتر موردتوجه بزرگترها قرار می گرفت ،زیرا نوعاً عقیده بر این بود که آنان از نظر فکری ناتوان ونارسا هستند ، لذا سئوالات اطفال را بچگانه تلقی کرده سر سری می گرفتند . برخی از پدران بجای جواب مساعد میگفتند : بعدها که بزرگ شدی خواهی فهمید ، عده دیگر که بر اثر اصرار کودکان مجبور بودند جوابی بدهند ،پاسخ هایی می دادند که برای کودکان قابل درک وفهم نبود ،زیرا با میزان فهم ودرک کودکان انطباق نداشت ،ودر مواردی هم بجای اینکه مشکل را حل نماید بر ابهام و اشکال آنان می افزودند .

جمعه 13/5/1391 - 2:20 - 0 تشکر 489410

تعلیم و تربیت نوین

دانشمندان تربیت ،امروزه کودک را یک انسان تلقی می کنند ، و برای دوران کودکی اهمیتی فراوان قائل می باشند و معتقدند که شخصیت آینده کودکان ارتباط مستقیمی با نحوه تعلیم وتربیت دوره کودکی وکیفیت ارتباط پدران ومادران باآنها ، و محیط تربیتی شان دارد . به سئوالا ت کودکان اهمیت فراوان می دهند و سرسری گرفتن و یا پاسخ های غیر صحیح دادن را ، عامل رکود و جمود فکری کودکان قلمداد می نمایند .

جمعه 13/5/1391 - 2:22 - 0 تشکر 489414

زبان کودکی :
کودک ازآغاز تولدغذای مخصوصی دارد،بتدریج که جسمش رشد میکند غذایش نیز از نظر کم و کیف تغییر می کند ،روی این اصل پاسخ سوالات کودکان نیز می بایستی با ظرفیت فکری آنان مناسبتی داشته باشد.وبعبارت دیکر پدران و مادران در موقعی که می خواهند به سوالات آنان جواب دهند توجه داشته باشند که کودکان در چه شرایطی قرار دارند و زبان آنان چگونه است به جای آنکه با زبان متعارف و معمولی با آنهاسخن بگویید ،بکو شند به همان زبان کودکی با آنان صحبت نمایند تا برایشان قابل درک باشد. دانشمندان معتقدند ،کودک در سن مخصوصی با استدلال و منطق آشنا میگردد،بنابراین ،پیش از آنکه کودکان به این سن برسند بایددرحدود فهم و بینش آنان با آنهابحث و گفتگو کرد .بعدها که کودک رشد بیشتری پیدا کرد می تواند با دلیل و منطق ،مشکلات را برای آنها توجیه نمود .

جمعه 13/5/1391 - 2:26 - 0 تشکر 489415

زیانهای جبران ناپذیر :
اولین زیان جواب ندادن ،تحریک حس کنجکاوی کودکان خواهد بود ،و ممکن است پاسخ سوالات خود را از راه دیگری بدست آورند که به ضررو زیان آنان تمام شود ،ازاین گذشته کودکی که به سوال او بی توجهی شود ،حس اعتماد ش لطمه دیده دچار حساسیت می شود و از پرسش کردن در مراحل بعدی نیز خودداری خواهد کرد و به همین میزان از پرورش فکری باز خواهد ماند . برعکس کودکی که به سوالاتش اهمیت داده شده وبازبانی کودکانه جوابهائی برایش تهیه شود به فکر خود اعتماد پیدا کرده ،به شخصیت فکری خودمومن و معتقدخواهد شد ،ودر دوران جوانی نیز از پرسشهاو اظهار نظرهادچار شرمندگی کاذب نشده ،مشکلاتش را حل خواهد کرد .

جمعه 13/5/1391 - 2:34 - 0 تشکر 489429

پرسشهای کودکان رمزی است :

سوالاتی که کودکان می نمایند دارای دو جنبه متمایز می باشد:
اول آنکه مجهولی دارند و می خواهند ازآن اطلاع بیابند،
دوم اینکه این سوال با زندگی کودکانه آنان ارتباط دارد ،و به عبارت دیگر ،اوضاع و احوال کودکی است که آنان را به سوال کردن وادارمی سازد ،چه کودک ،جریانی را می بیندویا می شنود و یا کاری را انجام می دهد سپس سوال میکند ،بنابراین پاسخ دهندگان باید توجه داشته باشند که پیدایش این سوالات ،ارتباط مستقیمی با رفتار و زندگی کودکان با دیگران دارد. یکی از دانشمندان می گوید :پیش از هر چیز باید توجه داشت که کودک کمتر صاف و طبیعی صحبت می کند ،اغلب بصورت رمز حرف میزند پس نباید سوالاتش را ظاهری تلقی کرد،بلکه با زندگی اوو رفتارش ارتباط مستقیم دارد و پاسخهای سرنوشت او را تعیین می نماید . بنابراین بکوشیم به سوالات آنان اهمیت داده با مهر و محبت و زبان کودکی با آنان سخن گفته ،پرسش هایشان راباپاسخ های صحیح پاسخ بدهیم .

http://biran.blogfa.com/

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.