• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 465)
پنج شنبه 12/5/1391 - 23:59 -0 تشکر 489267
چه کسانی منتظر امام زمان نیستند؟

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت با بیان اینکه از دعاهای حضرت ولیعصر(عج) غنا و ثروت فقرای امت است و حل این مشکلات با صدقه نمی‌شود بلکه نیازمند سرمایه گذاری و تولید است تاکید کرد: «در صورتی که کسی سرمایه داشت اما برای تولید سرمایه گذاری نکرد منتظر امام زمان نیست، اگر قوه مجریه در این راستا مشکل تراشی کرد منتظر امام زمان نیست، در صورتی که مجلس قوانین را تسهیل نکرد منتظر امام زمان نیست».




به گزارش مهر، آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه اول نماز جمعه این هفته میلاد امام زمان(عج) را تبریک گفت و اظهار داشت: «ظهور امام زمان موضوعی حتمی است.»




وی در خصوص قابل اجرا بودن حکومت عدل الهی با توجه به وجود فرقه‌های مختلف جهان تصریح کرد:‌ «حضرت ولی عصر(عج) به آداب و رسوم و تمدن‌ها کاری ندارد. هدف حضرت با همه تمدن‌ها سازگار است که این هدف عدل اسلامی است».




خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد:‌ «جامعه بشری به اندازه ای گرفتار خواهد شد که به منجی نیاز دارد، مشکلات جامعه و خون و خونریزی زیاد می‌شود در همین زمان نیاز مردم به ظهور امام زمان افزایش می یابد.»




امامی کاشانی در ادامه به بیان احادیثی در این خصوص پرداخت و گفت: «امام حسین(ع) می‌فرمایند "هر کسی ما را دوست داشته باشد برای خدا دوست دارد نه برای دنیایش، ما با دوستانمان روز قیامت دوشادوش یکدیگر وارد می‌شویم اما دوستی امام عصر(عج) این گونه نیست. روزگاری برسد که ما را دوست داشته باشند برای دنیا نه برای خودمان. زمانی که امام عصر ظهور کند عدلش شامل حال همه می‌شود و آنچنان گرفتاری زیاد است که همه دعا می‌کنند امام عصر بیاید"».




آیت الله امامی کاشانی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران خطاب به غرب گفت: «در مذاکرات خود با ایران راه اعتدال را پیش بگیرید و دنیا را با این تحریم‌ها دچار ضرر نکنید. امیدوارم خدا به دنیای غرب عقل دهد تا خیر ملت خود را بشناسند.»




امامی کاشانی در رابطه با خدمت وزارت اطلاعات گفت:‌ «امیدواریم خداوند به سربازان گمنام امام زمان کمک کند، هرچه دنیا جلو می‌رود مساله اطلاعات اهمیت بیشتری می‌یابد».




وی در خصوص سال حمایت از تولید و سرمایه ایرانی اظهار داشت: «از دعاهای حضرت ولیعصر(عج) غنا و ثروت فقرای امت است و حل این مشکلات با صدقه نمی‌شود بلکه نیازمند سرمایه گذاری و تولید است».




خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: «اگر کسی سرمایه داشت اما برای تولید سرمایه گذاری نکرد منتظر امام زمان نیست. اگر قوه مجریه در این راستا مشکل تراشی کرد منتظر امام زمان نیست، در صورتی که مجلس قوانین را تسهیل نکرد منتظر امام زمان نیست».




وی افزود:‌ «مردمی که در ساخت کالاها تقلب و تنبلی کنند منتظر امام زمان نیستند».




امامی کاشانی با بیان اینکه اخبار برخی سایتها که به اصل مهدویت ضربه می‌زند گفت:« برخی سایت‌ های خبری در خصوص مرگ عبدالله می‌نویسند. این روایت سند درستی دارد اما دلالتی که سایت‌ها می‌دهند درست نیست».




وی در خصوص این حدیث گفت: «در حدیثی از امام صادق(ع) آمده "هر کس به من بشارت دهد به مرگ عبدالله من بشارت می‌دهم به ظهور ولی‌عصر، بعد از مرگ عبدالله دیگر وحدت کلمه نخواهد بود و حکومت طولانی از بین خواهد رفت و سلطنت‌ها کوتاه می‌شود».




خطیب نماز جمعه تهران اظهار داشت: «این تطبیق کردن درست نیست و مشخص نیست این عبدالله کیست و کجاست، نمی‌توان برای ظهور اما عصر زمانی را تعیین کرد.»

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

جمعه 13/5/1391 - 0:4 - 0 تشکر 489282

 برای پرداختن به این پرسش، باید چند نكته را روشن كنیم:
اوّل اینكه تكلیف ما چیست؟ آیا وظیفه داریم خدمت امام زمان(ع) برسیم؟ (در این صورت باید تمام همّ‌ و غم خود را صرف این كار كنیم.) یا اینكه وظیفه داریم امام زمان خود را بشناسیم و او را دوست داشته باشیم و از او اطاعت كنیم؟ 

اشاره:

در این شمارة مجله چند پرسش دربارة چگونگی ارتباط با امام زمان(ع) را كه معمولاً در مجامع مختلف زیاد مطرح می‌شود، انتخاب كرده‌ایم و با استفاده از كتاب « پاسخ به پرسش‌ها و شبهات» كه حاصل مجموعه برنامه‌های پرسش و پاسخ اعتقادی رادیو معارف به كارشناسی حجّت الاسلام و المسلمین رضا محمّدی است، به پاسخ آنها می‌پردازیم. 
گفتنی است این كتاب از سوی انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشكدة تحقیقات اسلامی منتشر شده است. 

پرسش: چه كنیم كه شایستة دیدار امام زمان(ع) شویم؟

برای پرداختن به این پرسش، باید چند نكته را روشن كنیم: 
اوّل اینكه تكلیف ما چیست؟ آیا وظیفه داریم خدمت امام زمان(ع) برسیم؟ (در این صورت باید تمام همّ‌ و غم خود را صرف این كار كنیم.) یا اینكه وظیفه داریم امام زمان خود را بشناسیم و او را دوست داشته باشیم و از او اطاعت كنیم؟ 
ما باید فكرمان را روی این مسئله متمركز كنیم كه وظایف و تعهّداتمان را به نحو مطلوب بشناسیم و بدان عمل نماییم؛ یعنی اگر گفته شده است كه وظیفه دارید،‌ برای امام زمان(ع) دعا كنید، دعا كنیم و اگر گفته شده كه برای سلامتی ایشان صدقه دهید، صدقه بدهیم. 
نكتة دوم اینكه لازم نیست كه انسان وردی بخواند، زحمتی بكشد و چلّه‌نشینی كند تا امام زمان(ع) را ببیند؛ بلكه اگر انسان تكالیف شرعی خود را با دقّت و جدّیت انجام دهد، مثل آن پیرمرد قفل‌ساز، امام زمان(ع) خود به سراغ او می‌آید و ممكن است حتّی بارها سعادت این ملاقات نصیبش شود. به هر حال، ما معتقدیم كه اعمالمان هفته‌ای دو بار (دوشنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها) به رؤیت حضرت ولیّ‌عصر(ع) می‌رسد. ایشان وقتی اعمال خوب مردم را می‌بیند، خوشحال می‌شود و برای آنها دعا می‌كند و زمانی كه اعمال بد پیروان خود را می‌بیند،‌ غمگین می‌شود. 
حال اگر سئوال شود كه این تكالیف چیست، باید گفت: هر كس باید برای انجام دقیق وظایف دینی‌اش، توضیح‌المسائل مرجع تقلید خود را مطالعه كند، قرآن بخواند و به آن عمل كند و در یك كلام، با سلوك و رفتار خود، به جرگة كسانی درآید كه خداوند درباره‌شان فرموده است: آنها را دوست دارم. كسی كه مشتاق امام زمان(ع) است، باید تلاش كند آنچه را خداوند امر كرده، انجام دهد و از هر چه نهی فرموده، پرهیز نماید. انسان باید مانند اویس قرنی كاری كند كه‌ «ولیّ الله» مشتاق او شود و بویش را از دوردست‌ها استشمام كند. 
البتّه راه‌حل‌هایی برای زیارت آن حضرت نقل شده است؛ مثلاً گفته‌اند:‌ اگر كسی چهل شب به مسجد سهله در كوفه برود، دیدار حضرت ولیّ‌عصر(ع) برایش میسّر می‌گردد. 
در مجموع،‌ زن و مرد مسلمان، باید در انجام تكالیف الهی خود كوشا باشند تا امام زمان(ع) آنها را دوست داشته باشد؛ خواه به محضر آن حضرت شرفیاب شوند، خواه از این سعادت بهره‌مند نگردند. 

جلب خشنودی امام عصر(ع)

پرسش: چگونه خشنودی امام زمان(ع) را به دست آوریم و از كجا بفهمیم كه آقا از اعمال ما رضایت دارد یا نه؟

پاسخ: خشنودی امام زمان(ع) در رضای خداست: «رضی الله رضانا اهل البیت؛ خشنودی خدا در خشنودی ما خاندان است»1. توضیح آنكه خداوند برای تحقّق فلسفة آفرینش و هدفی كه انسان‌ها را برای آن آفریده است، پیامبران و كتاب‌های آسمانی فرستاده است. محصول و عصارة همة فرمان‌های الهی در شریعت اسلام موجود است كه به دست پیامبر خاتم(ص) به بشریّت ارائه شده است. با تحقّق وصایت و ولایت و معرفی امام بعد از پیامبر اكرم(ص)، دین خدا كامل و نعمت خدا تمام شد: «الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا؛2 امروز دین شما را برایتان كامل و نعمت ‏خود را بر شما تمام گردانیدم و اسلام را براى شما [به عنوان] آیینى برگزیدم » 
بنابراین خشنودی خداوند از مردم، هنگامی است كه آموزه‌های شریعت خاتم را كه با نگهبانی و حفاظت امامان معصوم(ع) به اوج كمال خود می‌رسد، اجرا كنند. این آموزه‌ها را در خلال منابع استنباط احكام می‌توان یافت؛ یعنی در‌ قرآن، سنّت، عقل و اجماع كه فتوای فقها مبتنی بر آن است. حال اگر كسی خود مجتهد و كارشناس نیست، باید به مجتهد و كارشناس مراجعه و از او تقلید كند؛ یعنی آنچه را در رساله‌های عملیّة مراجع آمده و همچنین دستورهای ولیّ فقیه را اجرا كند. این امر، همراه ایمان به مبدأ و معاد و سفرای الهی، رضایت خداوند را به وجود می‌آورد: 
«وَالسَّابِقُونَ الأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَالأَنصَارِ وَالَّذِینَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِیَ اللّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُواْ عَنْهُ؛3 و پیشگامان نخستین از مهاجران و انصار و كسانى كه با نیكوكارى از آنان پیروى كردند، خدا از ایشان خشنود و آنان [نیز] از او خشنودند.» 
بنابراین، خداوند از بنده‌ای راضی است كه دارای ایمان و عمل صالح باشد ـ عمل صالحی كه محصول ایمان است ـ عمل صالح، در اطاعت از خدا و پیامبر و امامان و علما تحقّق می‌یابد. هركس چنین باشد مورد رضا و خشنودی امام زمان(ع) است. تشخیص این مطلب امری بس آسان است؛ هرچه التزام عملی فرد به احكام اسلام بیشتر باشد، قرآن را بخواند، بفهمد و عمل كند و به مسجد و محافل دینی بیشتر رفت و آمد داشته باشد، با افراد مذهبی و علمای دینی بیشتر محشور باشد، بیشتر مورد عنایت و خشنودی امام زمان(ع) است. 

بهره‌وری از وجود امام عصر(ع)

پرسش: راه افزایش عشق به امام زمان(ع) و ارتباط با آن حضرت چیست؟

پاسخ: 
1. كسب معرفت 
ساختار فطرت انسان طوری است كه زیبایی و كمال و فضیلت را دوست می‌دارد و مصادیق این زیبایی و كمال را هر جا بیابد، به آن عشق می‌ورزد. امام زمان(ع) حجّت زندة خداوند در میان انسان‌ها و كامل‌ترین و زیباترین و با فضیلت‌ترین مخلوقات است. او فردی از سلسلة جانشینان و اوصیای الهی است كه خلیفة پیامبر(ص) و یازده امام معصوم و «بقیّـ[‌الله» بر زمین است. او عصارة همة كرامت‌ها و ارزش‌های انسانی و ترجمان و آینة تمام نمای خلیفـة‌الله بر روی زمین است كه عالی‌ترین شاخص‌های فطرت الهی انسانی و آینة اسما و صفات جمیل مطلق یعنی خدای تعالی است. 
انسانی كه در تكاپوی یافتن مظهر جمال الهی و عشق ورزیدن به اوست، باید تلاش كند كه او را بشناسد و با این معرفت، مظهر جمیل مطلق را بیابد. معرفت او كافی است كه انسان را شیدای او كند و این مقتضای فطرت انسان است. شاید رمز تأكیدهای فراوان اسلام بر لزوم و ضرورت شناخت امام، همین باشد. از همین روست كه عدم این معرفت را گمراهی در دین معرفی می‌كند، همین باشد: «... اللّهمّ عرّفنی حجّتك، فانّك ان لم تعرّفنی حجّتك، ضللت عن دینی؛ خدایا! حجّت خود را به من بشناسان؛ زیرا اگر حجّتت را به من نشناسانی از دینم گمراه می‌شوم.» 
البتّه این معرفت هر چه عمیق‌تر، دقیق‌تر و همه جانبه‌تر باشد، آثار بیشتری دارد. در فرهنگ و معارف شیعی، امام تنها یك هدایت‌گر و راهنما نیست كه ارائة طریق كند و به بندگان خدا آدرس مقصد را بدهد؛ بلكه انسان‌های مستعد را به سر منزل مقصود می‌رساند. به عبارت دیگر، هدایت امام تنها از نوع «ارائة طریق» نیست؛ بلكه از نوع «ایصال الی المطلوب» نیز هست. این است مفهوم «هدایت به امر» كه در قرآن مطرح شده است: 
«وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَكَانُوا بِآیَاتِنَا یُوقِنُونَ؛4 و چون شكیبایى كردند و به آیات ما یقین داشتند، برخى از آنان را پیشوایانى قرار دادیم كه به فرمان ما [مردم را] هدایت مى‏كردند.» 

افزایش ارتباط

دومین گام لازم برای ایجاد محبّت و بهره‌وری بیشتر از خورشید وجود امام، افزایش ارتباط است. این مهم، با دعای مستمر برای سلامت و تعجیل در ظهور او، صدقه دادن از طرف او، در انتظار فرج بودن، توسّل به او، پرهیز از گناه و انجام فرایض و مستحبّات، اظهار ارادت و محبّت و مودّت است كه قرآن كریم آن را مزد رسالت نبی‌اكرم(ص) قرار داده است: «قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدّة فِی الْقُرْبَى؛5 بگو به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نیستم، مگر دوستى در بارة خویشاوندان.» 
در «كافی» حدیثی از امام باقر(ع) نقل شده است كه مراد از «قربی» در آیه، امامان معصوم(ع) هستند.6 
افزون بر آنچه گذشت، خواندن دعاها و زیارت‌نامه‌ها و صلوات‌های مأثور كه دربارة حضرت وارد شده، همچون زیارت مخصوص عصر جمعه،‌ همچنین خواندن نماز مخصوص امام زمان(ع) در مسجد مقدّس جمكران و سایر اماكن، از مواردی است كه در افزایش رابطة‑ قلبی با آن مصلح جهانی مؤثّر است. 

پی‌نوشت‌ها:

1. پیام قران، ج 9، صص 441 ـ‌450. 
2. سورة مائده(5)، آیة 3. 
3. سورة توبه(9)، آیة 100. 
4. كافی، ج 1، ص 337. 
5. سورة شوری(42)، آیة 23. 
6. سیّد محمّد طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 18، ص 51.

ماهنامه موعود شماره 124-125

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

جمعه 13/5/1391 - 0:7 - 0 تشکر 489290

 براساس آموزه‌های دینی ، یكی از سنت‌های الهی در جهان این است كه هر پدیده ، می‌باید به صورت قاعده مند از راه فراهم آمدن شرایط و مقدمات آن به وجود آید . 
این اصل ، در روایات این گونه بیان شده است: « أبی الله أن یجری الأمور إلا بأسبابها فجعل لكل شئ سبباً ؛ خداوند امتناع دارد از این‌كه امور را جز از راه اسباب آن فراهم آورد .» (مازندرانی، ج8، ص210) 
تحولات و رخداد‌های اجتماعی نیز همانند پدیده‌های تكوینی، محكوم به اجرای این اصل می‌باشد. بر این اساس ، تحقق هر انقلاب و رویداد اجتماعی، به زمینه‌ها و شرایط آن وابستگی دارد. 
ظهور و قیام امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز پیرو همین اصل است و بدون تحقق زمینه‌ها و شرایط آن ، به وقوع نخواهد پیوست . 

مهم‌ترین شرایط برای تحقق ظهور

مهم‌ترین شرایط و مقدمات لازم برای تحقق ظهور ، وجود یاورانی شایسته و لایق برای پشتیبانی از قیام و انجام كارهای حكومت جهانی است ؛ زیرا سنّت الهی بر این قرار گرفته كه امور عالم از مجرای طبیعی و علل و اسباب عادی انجام گیرد؛ بنابر این همان گونه كه نقش یاران در موفقیت حركت‌های پیامبران تعیین كننده بوده ، در قیام امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیر نیاز به یاران ، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است ؛ زیرا بنا نیست این قیام، با نیروی اعجاز به سر انجام برسد ؛ بلكه حركت‌های حضرت از راه اسباب وعوامل عادی به پیروزی می‌رسد. 

یاوران مهدی (عج) چه کسانی می باشند؟

طبق آنچه از روایات استفاده می‌شود، مجموع یاوران و كسانی كه در آغاز ظهور، دعوت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را لبیك می‌گویند و برای یاری ، به امام علیه السلام می‌پیوندند ، را می‌توان به دو گروه، تقسیم كرد : 
الف. گروه اصحاب 
ب. گروه انصار 
در این شماره از مقاله به معرفی و بحث پیرامون گروه اصحاب می پردازیم ؛ 

گروه اصحاب

كلمة « اصحاب » و « صحابه »، جمع صاحب از ماده «صحب» به معنای همراه ، گروه ، معاشر و یاور است .( ابن منظور، ص519؛ زبیدی ، ج3، ص 186). 
در آیات و روایات نیز این كلمه به معنای همراه ، اهل ، دسته وگروه ، به كار رفته است . 
این گروه، افراد ویژه و فوق العاده ممتازی هستند كه به عنوان اصحاب حضرت در نخستین ساعات ظهور، به امام می‌پیوندند. 
آنان ، هسته‌های اولیه نهضت جهانی امام مهدی علیه السلام را تشكیل می‌دهند ، به عبارتی می توان گفت که ، آنان كسانی هستندكه هم قیام حضرت با حضور آنان آغاز می‌شود و هم پس از پیروزی، از مشاوران و وزرای امام عصر علیه السلام خواهند بود و بخش مهمی از كارها را به دوش خواهند كشید. حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با كمك آنانی، دنیا را فتح كرده و عدالت موعود را سراسر جهان حاكم خواهند كرد . 
امیرالمؤمنین علیه السلام درباره چگونگی فراخوانی و پیوستن یاران مهدی علیه السلام ، از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل می كند : «‌خداوند ، یاران مهدی را در كمتر از چشم به هم زدن، از مشرق و مغرب، كنار كعبه، گرد می‌آورد» 

" اصحاب المهدی " چه کسانی می باشند؟

درمنابع روایی ، گروه انصار با عنوان «اصحاب المهدی» یاد شده‌اند . آنان ، در مقایسه با دیگر یاران حضرت ، از مقام ، جایگاه و منزلت برتری برخوردار‌ند و در سیستم حكومتی حضرت نیز مسؤولیت‌های مهم‌تر و حساس‌تری بر عهده دارند. 

شمار اصحاب حضرت مهدی علیه السلام

درباره تعداد اصحاب امام مهدی علیه السلام در روایات ، آمار و ارقام مختلفی ذكرشده است . بیشتر روایات ، تعداد یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را سیصد و سیزده تن- به تعداد اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله در جنگ بدر- ذكر كرده اند . (صفار قمی ، ص311؛ صدوق، ج2، ص654) 
دسته دیگر روایات ، تعداد اصحاب مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را بیش از سیصد و سیزده نفر نقل كرده است. برخی از این روایات ، رقم ده هزار نفر را ذكر كرده است ؛ مانند آنچه از امام صادق علیه السلام نقل شده است كه فرمود: « مهدی ظهور نمی‌كند ، مگر این‌كه حلقه كامل گردد ». 
وقتی ازحضرت سؤال شد كه عدد آنان چند نفر است؟ فرمود: « ده هزار نفر» (نعمانی، ص307) 
بعض دیگر از این نوع روایات ، تعداد اصحاب مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف هنگام ظهور را بین دوازده تا پانزده هزار نفر، ذكر كرده است (ابن طاووس، ص65) ، حتی در روایتی ، عدد یكصد هزار نفر نیز نقل شده است (مجلسی، ج 52، ص307 و367) 
باتوجه به قرائن موجود، این چند دسته روایات را می‌توان این گونه جمع كرد كه روایات متضمن عدد سیصد ، ناظر به اصحاب ویژه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در مرحله آغازین قیام است ، همان كسانی كه هسته اصلی قیام حضرت را تشكیل می‌دهند و در روایات ، از آنان ، با عنوان پرچمداران و فرماندهان لشكرمهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف یاد شده است (كلینی ، ج8، ص313؛ صدوق، ج2، ص672) ،كه حضرت به وسیله آنان، شرق وغرب جهان را فتح می‌كند وآن‌ها را فرمانروایان روی زمین قرارمی دهد. (نعمانی ، ص252) 
اما روایات دسته دوم ، ناظر به مجموع نیروهایی است كه به جمع سیصد وسیزده نفر می‌پیوندند ؛ بنابراین، با توجه به اختلاف روایات درباره تعداد یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می توان گفت: آمار و ارقام یاد شده ، مقصود نبوده ؛ بلكه هدف از بیان این ارقام ، فزونی یاوران و پیروان امام مهدی علیه السلام می باشد . 

چگونگی پیوستن اصحاب حضرت مهدی علیه السلام

طبق نقل روایات ، اصحاب مهدی ، به طور ناگهانی ومعجزه‌آسا، ازمسافت‌های دور و نزدیك ، در یك شب یا صبحگاه، درمكه معظمه، گرد می آیند و به حضرت می پیوندند . 
امیرالمؤمنین علیه السلام درباره چگونگی فراخوانی و پیوستن یاران مهدی علیه السلام ، از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل می كند : «‌خداوند ، یاران مهدی را در كمتر از چشم به هم زدن، از مشرق و مغرب، كنار كعبه، گرد می‌آورد .» (ابن طاووس، ص146) 
همچنین در روایت دیگری از امام باقر علیه السلام نقل شده است كه فرمود : « یاران مهدی ، با طی الأرض به سوی او می‌شتابند و در مكه با او بیعت می‌كنند .» (فتال نیشابوری، ج2، ص263) 

چگونگی بیعت اصحاب

پس از پیوستن یاران امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف اولین اقدام حضرت ، اخذ بیعت از اصحاب و پیمان وفاداری و اطاعت آنان از امام علیه السلام است . 
پایمردی در میدان رزم ، دوری از حرام وكارهای منكر مثل دزدی ، زر اندوزی ، احتكار، رباخواری ، تخریب مساجد، شهوات باطل ، نوشیدن شراب ، تجمل گرایی ، تحقیر اشخاص مؤمن ، تعقیب افراد فراری ، خونریزی ناحق، انفاق به افراد منافق و كافر، انجام عمل منافی عفت و… از موارد مطرح در این میثاق بیعت است . 
همچنین امام از یاران خود پیمان می‌گیرد در تحمل سختیها مقاوم باشند و مردم را امر به معروف و نهی از منكر كنند . اصحاب نیز همگی این پیمان را می‌پذیرند .(شافعی، ص96) 
تعداد اصحاب مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را بیش از سیصد و سیزده نفر نقل كرده است. برخی از این روایات ، رقم ده هزار نفر را ذكر كرده است ؛ مانند آنچه از امام صادق علیه السلام نقل شده است كه فرمود: « مهدی ظهور نمی‌كند ، مگر این‌كه حلقه كامل گردد» 

اوصاف اصحاب

طبق نقل روایات ، اصحاب مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف همگی جوانند مگر تعداد اندكی؛ به مقدار كمی سرمه در چشم یا كمی نمك در غذا . (طوسی، ص284) 
در برخی روایات ، یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به شیران روز و نیایشگران شب زنده دار كه دل‌هاشان مانند پاره‌های آهن، محكم واستوار است ، توصیف شده اند . (مجلسی، ج52، ص386) 
آنان ، رادمردانی‌ هستند كه جز شهادت در راه خدا، آرزوی دیگری ندارند و برابر رهبر و مولای خود ، سخت مطیع و فرمانبردارند . ابهت و رعب این جنگ جویان مصمّم و فولادین ، دشمنان را زمین‌گیر می‌كند .(نوری،ج11،ص114). در راه انجام مأموریت خود ، بسیار قاطع و بی‌باكند و هرگز هراسی به دل راه نمی‌دهند . (مجلسی، ج52، ص308) 
امام مهدی علیه السلام ، با چنین اصحاب و یارانی، جهان را فتح كرده و اسلام را در سراسر گیتی ، حكم فرما می‌سازد. 
از امام باقر علیه السلام نقل شده است كه فرمود: گویی یاران مهدی را می‌بینم كه سراسر زمین و آسمان را احاطه كرده‌اند و چیزی در جهان نیست ، مگر این‌كه در قبضه قدرت آنان است. آن‌ها ، در جامعه به حدی محبوبند كه حتی پرندگان و درندگان نیز در پی جلب خشنودی و فرمان برداری آنان هستند . 

حضور زنان در میان اصحاب

میان یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف زنان نیز حضور دارند و در بخش‌های مختلف ، انجام وظیفه می‌كنند. 
در روایات، تعداد آنان متفاوت ذكر شده است. طبق روایت مفضل بن عمر از امام صادق علیه السلام سیزده نفر میان اصحاب قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف حضور دارند . (طبری، ص259). 
در برخی دیگر از روایات ، از حضور پنجاه زن میان یاران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ، خبر داده شده است . (نعمانی، ص279) و در برخی دیگر، عدد بیشتری نیز ذكر شده است . (ابن طاووس،ص151) 

منابع : 
1- ابن بابویه قمی ، ابوجعفر محمد بن علی ، الخصال ، ج 1 
2- ابن بابویه قمی ، ابوجعفر محمد بن علی ، كمال الدین وتمام النعمه 
3- ابن منظور، محمد ، لسان العرب 
4- حرعاملی ، محمد بن الحسن ، اثبات الهداة 
5- دیلمی ، ابو محمد ، ارشاد القلوب 
6- شیخ طوسی ، ابوجعفرمحمد بن حسن ، الغیبه 
- صافی گلپایگانی ، لطف‌الله ، منتخب الاثر 
8- طبرسی ، فضل بن الحسن ، مجمع البیان فی تفسیرالقرآن 
9- عاملی ، محسن امین ، اعیان الشیعه 
10- عبدالباقی ، محمد فؤاد ، المعجم المفهرس لالفاظ القرآن الكریم 
11- عروسی حویزی ، عبدعـلی بن جمعه ، نورالثقلین 
12- عیاشی سمرقندی ، محمد بن مسعود ، تفسیرالعیاشی 
* مجله انتظار موعود- شماره 29

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.