• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 313)
پنج شنبه 12/5/1391 - 23:53 -0 تشکر 489244
ابعاد ویژگیهای حكومت حضرت ولی عصر (ع)

اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن صلواتک علیه و علی ابائه

فی هذه ساعه وفی کل ساعه

ولیا وحافظا وقائداو ناصرا

ودلیلا وعیناحتی تسکنه

ارضک  طوعا وتمتعه فیها طویلا

 

صلی الله علیک یا صاحب الزمان

 

اللّهم صلّ علی محمّد نبیّك و رسولك و خِیَرَتِكَ من خَلقك و اَمینك علی وحیك البشیر النذیر السّراج المنیر الذّی انعمت به علی المسلمین و جَعلْتهِ رَحْمةً لِلْعالمین و علی اله المُنْتَجبین الطَّیِّبین الطّاهرین اَئِمّة الهدی وَ مَصابیحِ الدُّجی و اعلامِ التّقی و كَهْفِ الْوری و حُجَجِ اللهِ الْمَعصومین المُتّقین الصّادقین المُطیعینَ لِلّه سِیُّماَ الامامُ المُبین صاحبِ الامرِ والزَّمان مُجَلّیِ الظُّلْمَةِ و مُنیر الحَقّ نُورَ اللهِ الَّذی یَهتَدی بِهِ المُهتَدوُن، الحجة القائم المنتظر المُحمّد المهدی (ارواحنا فداه)

 

 

از تو آغاز می کنم!

تو که همراه منی! و غریب و تنها در میان ما!

تو که سال ها در پرده ی غیبت یار و یاورم بوده ای!

می خوانمت ...

و می دانم که صدایم را می شنوی

و پاسخم می گویی

به نامی که نیکان عالم تو را به آن خوانده اند:

" السلام علیک یا بقیه الله "

" السلام علیک یا اباصالح المهدی "

" السلام علیک یا صاحب الزمان

 

ابعاد ویژگیهای حكومت حضرت ولی عصر (ع) :

ظهور حضرت بقیه اله الاعظم ,منجی عالم بشریت , مهدی موعود (عج) با تشكیل حكومتی بی نظیر استثنائی ,همراه خواهد بود . آنچه مسلم است ,بهره مند شدن انسانها از نعمات و عنایات شگفت انگیز الهی است . امدادهای غیبی , آنچنان شامل حال آن بزرگوار و یاران باوفایش خواهد شد كه بر همه دشمنان عدالت پیروزخواهند گردید .آیات و روایات , نوید بخش حكومتی گسترده در سراسر جهان بوسیله مومنین و صالحین است .حال سوالاتی در این زمینه مطرح می شود كه اهم آن عبارتند از:

اهداف حكومت حضرت چیست ؟

گسترده حكومت حضرت تا چه اندازه است ؟

چه تغییراتی در زندگی مردم در زمان حكومت آن بزرگوار ایجاد خواهد شد ؟

پیشرفت علوم طبیعی تا چه حدی است ؟

عظمت حكومت حضرت چگونه است ؟

برخورداری مردم از نعمتهای الهی چگونه است ؟

آیا مردم در حكومت حضرت مهدی به كرات آسمانی سفر خواهند كرد؟

         این مقاله می كوشد تا سوالاتی از این دست را پاسخ گوید . وجود ابهامات فراوانی كه در ذهن مردم بویژه جوانان و دانشجویان عزیز در زمینه ویژگیهای و ابعاد حكومت  حضرت مهدی (عج) وجود دارد ,ضرورت پرداختن به این سوالات را نمایان می سازد.

 

ابعاد و ویژگیهای حكومت حضرت ولی عصر (عج):

ظهور منجی عالم بشریت ,حجه ابن الحسن العسگری (عج) , زمینه ساز حكومت دوازد همین خورشید تابناك آسمان امامت و لایت خواهد بود. این حكومت با همه حكومتهائی كه تا آن زمان تشكیل می گردد ,متفاوت خواهد بود. بررسی ویژگیها و ابعاد حكومت آن بزرگوار موضوع اصلی این مقاله است .

آنچه مسلم است ,خداوند مهربان امدادهای غیبی خود را شامل حال امام زمان (عج) و یاران ایشان خواهد كرد. پیروزی آن حضرت بر همه دشمنان بشریت در سراسر دنیا از ویژگیهای مهم قیام مقدسش می باشد . حكومت یك امام معصوم كه از هر گونه گناه و خطا و شك و تردید ,پاك است آنهم بر كل كره زمین بسیار جذاب و دیدنی است . یك امپراطوری بزرگ بر همه سرزمینهای جهان حاكم خواهد شد .در راس این امپراطوری عظیم یك امام معصوم قرار خواهد گرفت . دنیا تك قطبی خواهد شد.در راس هرم قدرت جهانی , فردی قرار خواهد گرفت كه نماینده تام الاختیار خدا روی زمین است.نظریه جهانی شدن براساس دستورات و احكام الهی محقق خواهد گردید.

 

اهداف حكومت ولیعصر (عج) :

امام زمان (عج) اهدافی دارند كه برای رسیدن به آن برنامه ریزی و تلاش می كنند:

گسترش جهان عدل

زنده كردن اسلام

برپای تمدن اسلامی

كشف تمام سطوح علم

مهمترین هدف حضرت اجراء عدالت درسراسرجهان است ,عدالت در همه زمینه ها : اقتصادی , اجتماعی , سیاسی , آموزشی و فرهنگی

گسترش جهانی عدالت

(( از عبدا... بن مسعود نقل شده است كه  : پیامبر (ص) فرمود : او مالك زمین می گردد و آن را پر از عدل و داد می كند همانطور كه از وجور و ستم پر شده است .))

این روایت هم در منابع شیعه و هم منابع اهل سنت دیده می شود . از جمله سید ابن طاووس در كتاب الملاحم و الفتن ص 35 و 122 ,علامه مجلسی در بحار ج 15 ص 83 از اربعین حافظ ابونعیم این خبر را نقل كرده اند . همچنین بعضی از صاحبان صحاح مانند احمد ابن حنبل و ابن ماجه و . . . آن را نقل كرده اند .

در تفسیر آیه شریفه : یوم یعرف المجرمون بسیماهم فیوخذ بنواصی و الاقدام

آن روز بدكاران به صورتهایشان شناخته شوند و آنها را آزمونی پیشانی و پاهایشان می گیرند.                   رحمن / 41

 

 

از امام صادق (ع) روایت شده است كه فرمود :

(( خداوند آنها را همواره می شناسد ولی آیه در مورد قائم (ع)نازل گردیده كه مجرمان را از صورتشان می شناسند. او و یارانش با شمشیر آنها را بشدت تنبیه می كنند.))  غیبت نعمائی 127

این روایت نشانگر آن است كه امام زمان (عج) برای اجرای عدالت و نابودی ستم , از راههای غیر عادی بهره می جوید .حتی از ظاهر افراد ,گناهكار یا غیر گناهكار بودن آنها را براحتی تشخیص می دهند و نیازی به ارائه سند و مدرك ,شاهد و بینه و . . .  ندارند.

و نیز از امام محمد باقر (ع) روایت شده است كه فرمود:

(( اما شباهت مهدی به جد گرامیش رسول خدا (ص) قیام و ظهور او با شمشیر و كشتن دشمنان خدا و رسول او و ستمگران و طاغوتهاست , وی بوسیله شمشیر و ایجاد ترس در دل دشمن پیروز می گردد و لشگریان او هرگز شكست نمی خورد.))                 بحارالانوار ج 51 ص 218

به خوبی می توان از این روایت , پیروزی حق بر باطل را در سراسر گیتی در زمان آن بزرگوار فهمید. نابودی ظلم و ظالم و برقراری نظام جهانی براساس عدل و داد از ویژگیهای مهم حكومت آن حضرت است .

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

پنج شنبه 12/5/1391 - 23:54 - 0 تشکر 489245

زنده كردن اسلام


آیات و روایت اسلامی , نمایانگر آن است كه تمام احكام اسلام زنده می گردد و تمامی جهان با اجرای قوانینی سعادتبخش اسلام آباد می گردد.


در تفسیر آیه شریفه : هوالذی ارسل رسوله بدین الهدی و دین الحق لیظهره علی الدین كله و لوكره الكافرون                                                                                             توبه / 33


اوست خدائی كه رسول خدا را با دین حق برای هدایت مردم فرستاد تا برتمام ادیان دنیا برتری دهد هر چند كافران ناراضی باشند.


حضرت امیر مومنان علی (ع) می فرماید:


(( آیا خداوند مصداق این آیه را اكنون آشكار ساخته است ؟ هرگز , سوگند به كسی كه جانم در دست اوست هیچ آبادی نمی ماند مگر آنكه هر صبح و شب در آن به و حدانیت خدا و رسالت پیامبر اسلام (ص) شهادت می دهند.))                                                   محجه بحرانی ص 86



امام صادق در تفسیر این آیه می فرماید :


(( سوگند به خدا هنوز تفسیر این آیه محقق نشده است


ابو بصیر عرض كرد: فدایت شوم پس چه زمانی تحقق می یابد ؟


فرمود : هنگامی كه به اراده خدا , قائم (ع) قیام كند. زمانی كه حضرت ظهور كند, كافران و مشركان از قیام و ظهور وی ناراضی و نگرانند زیرا اگر كافر یا مشركی در پشت صخره ای پنهان شود ,آن صخره به صدا در آید و گوید : ای مسلمان ,در پناه من كافر و یا مشركی پنهان شده است . او را بقتل برسان وی اقدام كرده و او را بهلاكت می رساند.))   محجه بحرانی ص 86


زنده شدن اسلام ,همان رایج شدن قوانین الهی و انجام احكام اسلام است . این امر بطور كامل امكان پذیر نیست مگر با استفاده از روشها و امكانات و امدادهای خدائی



بر پائی تمدن اسلامی


امام محمد باقر (ع) در این باره می فرماید :


(( قائم (عج) به سبب پیدایش ترس ( در دل دشمنان ) پیروز می گردد و زمین برای او پیموده می شود ( و او طی الارض می كند ) .گنج های زمینی برایش آشكار می گردد و فرمانروائی و سلطنت وی شرق و غرب جهان را فرا می گیرد و خداوند به وسیله او دین خود را بر تمام مكاتب جهان پیروز می گرداند, هر چند مشركان راضی نباشند )).                         بحارالانوار  ج 52 ص 191


در زمان حكومت حجه ابن الحسن (ع) تمدن اسلامی , زنده می گردد . این تمدن بر تمامی تمدنها , چیره گردیده و علی رغم میل مشركان بر تمام ادیان تحریف شده دنیا پیروز می شود.


امام باقر (ع) می فرماید:


كسی باقی نمی ماند مگر آنكه به رسالت محمد (ص) اعتراف و اقرار می كند


تفسیر عیاشی  ج 2 ص 87


از امام صادق (ع) روایت شده است كه فرمود :


(( درباره این آیه از پدرم ( امام باقر (ع) ) پرسیدند(( با همه مشركان مبارزه كنید چنانكه آنها همگی به مبارزه شمابرخاستند تا اینكه در زمین فتنه ای باقی نمانده و دین وآئین از آن خدا    باشد .))



فرمود : تفسیر این آیه هنوز فرا نرسیده است .هنگامی كه قائم (عج) قیام كند . كسانی كه او را درك می كنند چگونگی تفسیر این آیه را خواهند دید و سرانجام آئین محمد (ص) مانند پایان شب به صبح صادق روشن شده و اثری از شرك بر روی زمین باقی نخواهد ماند,همانطور كه خداوند فرموده است)).                                                                          تفسیر عیاشی ج 2 ص56


گستره حكومت حضرت حجه ابن الحسن (ع)


با نظری به آیات قرآن كریم و احادیث معتبر در منابع شیعه وسنی در می یابیم كه دامنه حكومت آن بزرگوار شرق و غرب دنیا را فرا گرفته و همه زمین در اختیار حضرت خواهد بود .


و لقد كتبا فی الزبور من بعد الذكر ان الارض یرثها عبادی الصالحون                    105/ انبیاء


و بی شك ما در زبور پس از تورات نوشتیم كه زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد.


در این آیه بخوبی گستره حكومت آن حضرت بیان شده است ,یعنی كل كره زمین بدست نیكوكاران و بندگان خداوند مهربان اداره خواهد شد.


و نرید ان نمن علی الذین استصعفوا فی الارض و نجلهم ائمه و نجعلهم الوارثین


قصص /5


و اراده كرده ایم كه بر كسانی كه در زمین ضعیف شده اند منت نهیم و آنان را پیشوایان مردم گردانیم و ایشان را وارث زمین كنیم.



پیامبر گرامی اسلام (ص) در این باره می فرمایند:


 یملا الارض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما وجورا


زمین را پر از عدل و داد می كند همانطور كه پر از ظلم و جور شده است


   الملاحم والفتن سید ابن طاوس  ص 35


تحولات اساسی در زندگی مردم


در حكومت حضرت مهدی (عج) رفاه و پیشرفت علم و تكنولوژی به حد اعلاء خود خواهد رسید


پیامبر گرامی اسلام (ص) در این باره می فرماید:


زمین گنجینه هایش را برای او خارج می سازد و وی مال و سرمایه بی شماری را بین مردم تقسیم می كند                                                                               بحارالانوار ج 51 ص68


از امام باقر (ع) روایت شده است كه فرمود :


هنگامی كه قائم اهل بیت قیام كند ( امكانات و ثروتها را) بطور مساوی تقسیم می كند و در بین مردم عدالت را برقرار می سازد . هر كس از وی اطاعت كند از خدا اطاعت كرده و هر كس از او نافرمانی كند ,خدا را نافرمانی كرده است . تورات و دیگر كتابهای الهی را از غاری در انطاكیه خارج می سازد و بین یهودیان براساس احكام و تورات و میان مسیحیان طبق احكام انجیل و بین اهل زبور بر پایه دستورهای آن و بین مسلمانان براساس آیات قرآن داوری می كند. اموال و ثروتهای دنیا را از درون و برون زمین نزد وی جمع می شوند و به مردم می گوید بیایند به سوی چیزی كه به خاطر آن قطع رحم و خویشاوندی كردید و برای آن خون های حرام ریختید و مرتكب محرمات خدا شوید....... به هر كس به اندازه ای می دهد كه قبل از او هیچ كس آن مقدار نداده است و زمین را پر از عدل و داد و نور گرداند همانطور كه پر از ظلم و جور شده است.        بحارالانوار ج 52ص 351

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

پنج شنبه 12/5/1391 - 23:54 - 0 تشکر 489246

پیشرفت علوم طبیعی و وسائل زندگی

در زمان حكومت آن حضرت تمامی سطوح علم و دانش كشف می گردد و چیزی از مسائل علمی مجهول باقی نمی ماند .علم و فن آوری به اوج خود می رسد و دسترسی مردم به آن آسان   می گردد.


امام صادق (ع) در این باره می فرماید:


دانش بیست و هفت حرف ( بخش ) است و مجموع آنچه پیامبران آورده اند دو حرف است و مردم تا آن روز بیش از آن دو حرف را نمی دانند و چون قائم ( ع ) قیام كند بیست و پنج حرف بقیه را بیرون آورده و در میان مردم منتشر می سازد و بدین ترتیب مجموع زیست و هفت بخش علم را نشر می دهد.                                                                    بحارالانوار ج 52 ص 336


از امام محمد باقر (ع) روایت شده است كه فرمود :


بدانید كه ذوالقرنین در انتخاب دو ابر رام و سركش مخیر گردید و او ابر رام را برگزید و ابر سركش برای دوست و محبوب شما ( مهدی (عج) ) ذخیره گردید.


راوی گفت : سوال كردم : ابر سركش كدام است ؟


فرمود : ابری كه در آن غرش رعد و صاعقه و یا برق وجود دارد . محبوب شما بر آن سوار    می گردد . بدانید كه او بر ابر سوار گردیده و با این وسائل بالا می رود و به آن با آسمانها و زمین های هفتگانه سفر می كند كه پنج طبقه آن آباد و دو طبقه آن ویران است .


  بحارالانوار ج52 ص32


علم و صنعت و فن آوری آنچنان پیشرفت می كند كه مومنین در هر جای كره زمین می توانند براحتی با یكدیگر ارتباط برقرار كنند ,صدای یكدیگر را بشنوند و همدیگر را مشاهده نمایند.


از امام صادق (ع) نقل شده است كه فرمود :


در زمان قائم (ع) شخص مومن در حالیكه در مشرق بسر می برد ,برادر خود را كه در مغرب دیده و نیز آن كه در غرب است برادر خود را در شرق خواهد دید. 


  بحارالانوار ج 52 ص391


همچنین از امام صادق (ع ) منقول است كه فرمود :


وقتی كارها را در اختیار صاحب الامر قرار گیرد خداوند متعال پستی های زمین را مرتفع و برجستگی های آن را هموار می گرداند . بگونه ای كه دنیا در پیش او همچون كف دست باشد . كدامیك از شما اگر در كف دستتان مویی باشد آن را نمی بیند؟


    و نیز فرمود : چون قائم ما قیام نماید خداوند گوش و چشم شیعیان ما را چنان تقویت كند كه بین آنها و امام پست  بلندی نباشد بگونه ای كه وقتی امام با آنها سخن می گوید آنان  می شنوند و او را می بینند و امام در جایگاه خود قرار دارد                              بحارالانوار ج 52 ص236


این روایت نشانگر آن است كه تكنولوژی آن روز بسیار پیشرفته تر از ماهواره و تلویزیون و رادیو خواهد بود .



همچنین از آن حضرت نقل شده است كه:


ستونی از نور,از زمین تا آسمان برای او نصب می گردد و اعمال بندگان خدا را در آن می بیند و در زیر صخره ای در اهرام مصر علومی برای وی ذخیره گردیده است كه دست هیچ كس قبل از آن حضرت به آن نمی رسد.                                                       كمال الدین صدوق ص 565


از امام باقر (ع) روایت شده است كه :


گوئیا یاران قائم (ع) را می بینیم كه بر مشرق و غرب جهان احاطه دارند و همه چیز تحت فرمان آنهاست .حتی درندگان زمین و پرندگان شكاری آسمان در پی رضایت آنها خواهند بود و همه چیز حتی این نقطه زمین بر نقطه دیگر آن اظهار فخر و غرور می كند می گوید: امروز مردی از یاران حضرت قائم (ع) برمن قدم گذاشت و عبور كرد .                            بحار ج 52 ص 327


طولانی شدن عمر مردم


در زمان حكومت حضرت عمر انسانها بیش از هزار سال خواهد بود . بهداشت در سراسر گیتی رعایت می گردد . نكات بهداشتی , چه بهداشت جسمی و چه بهداشت روحی و چه بهداشت صوتی و چه بهداشت تصویری به دقت مورد توجه قرار می گیرد .



امام صادق (ع ) می فرماید :


زمانیكه قائم ( ع) ما قیام نماید زمین به نور الهی روشن و درخشان می گردد . بگونه ای كه مردم از پرتو خورشید بی نیاز می شوند و عمر انسانها در زمان حكومت او چنان طولانی می شود كه برای هر نفر هزار فرزند پسر متولد می شود كه در آنها دختر نباشد .    بحارالانوار ج 52 ص 33


مسجدی با هزار درب


امام زمان (عج ) در نجف اشرف مسجدی خواهند ساخت كه هزار درب دارد و خانه های كوفه به نهر كربلا  به ((حیره ))متصل گردد تا جاییكه اگر كسی در روز جمعه در حالیكه بر استری چابك و لاغر سوار و آهنگ آن دیار نماند تا نماز جمعه را درك كند , موفق نمی شود .    بحار الانوار  ج 52 ص 330


ساخت مسجدی با هزار درب  عظیم ترین ، حادثه در دنیای معماری است . این ساختمان حاكی از قدرت علمی شگفت انگیز و احاطه آن بزرگوار به همه علوم جدید و قدیم است . مسلماً مسجدی با این توصیفات هرگز ساخته نشده است و تا زمان ظهور حضرت ساخته نخواهد شد .


بی نیازی علمی مردم از یكدیگر


در زمان حكومت حضرت مهدی (عج ) مؤمنین از لحاظ علمی به حد اعلاء علم و دانش می رسند بگونه ای كه به هیچ معلم و استادی نیاز ندارند . با این توصیف نیازی به مدارس ، دانشگاه ها و موسسات علمی و پژوهشی نخواهد بود .




از حضرت علی (ع) در این باره نقل شده است كه :


« نور دانش در دلهای مؤمنان آنچنان افكنده می شود كه هیچ مؤمنی از نظر علمی به برادر دینی خود نیاز نخواهد داشت . آن روز مصداق این آیه شریفه است (یغنی الله كلا من سعه) (خداوند همگان را از غنای بی كران خود توانگر می سازد ).


از امام باقر علیه السلام نقل شده است كه :


مردم در زمان حكومت حضرت مهدی (عج ) به علم و دانش دست می یابند به گونه ای زن در خانه اش بر اساس كتاب خدا و سنت رسولش (ص) حكم می كند .                         بحار الانوار ج 52 ص 352

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

پنج شنبه 12/5/1391 - 23:54 - 0 تشکر 489248

پایان دادن به جنگها و آشوبها

روایات اسلامی نشانگر آن است كه قبل از ظهور حضرت جنگ جهانی بزرگی رخ می دهد كه دو سوم مردم جهان را به كام مرگ می برد . با ظهور حضرت این جنگ بزرگ با دست با كفایت آن بزرگوار پایان می پذیرد . بر خلاف آنچه دشمنان آن حضرت تبلیغ می كنند و چهره آن حضرت را جنگ طلب و تروریست جلوه می دهند ، حضرت مهدی (عج‌)بسیار مهربان است و به همه جنگها و شورشها پایان میدهد .


ابوبصیر می گوید : از امام صادق  علیه السلام شنیدم كه می فرمود :


ظهور آن حضرت انجام نمی شود تا آنكه دو سوم مردم از بین می روند . سوال كردیم وقتی دو سوم مردم از بین رفتند پس چه كسی باقی می ماند ؟ حضرت فرمود آیا دوست ندارید كه در یك سوم باقی مانده باشید .


اما این جنگ جهانی بزرگ با آمدن آن حضرت به اتمام می رسد .


امام صادق  علیه السلام فرمود :


مهدی محبوب دلهای مردم است و خداوند بوسیله او آتش فتنه های نا گوار را خاموش می گرداند .                       بشاره الاسلام ص 185    


جهان سر سبز می گردد


هنگامی كه آن حضرت حكومت خویش را تاسیس می كنند كل دنیا سر سبز خواهد بود و هیچ نقطه ای نمی ماند مگر آنكه در آن گل و گیاه خواهد روئید . تمام كوهها و صحراهها پر از نشاط و خرمی خواهد گردید .


از حضرت علی  علیه السلام نقل شده است كه :


آنگاه كه مهدی و یارانش به سوی مصر و رهسپار شوند ، حضرت بر منبر بالا می رود و مردم را مخاطب قرار داده و برای آنان سخن می گویند زمین در اثر عدالت شاد و خرم می گردد و آسمان باران رحمت خود را فرومی بارد و درختان همه میوه خواهند داد و زمین گیاهان خودرا بیرون داده و چهره خویش رابا گل و گیاه برای اهل زمین می آراید .                                        بشاره الاسلام ص 71


پیامبر اسلام در این باره فرموده اند :


ساكنان آسمان و زمین از او ( مهدی عج ) خشنود می شوند ، آسمان از ریزش باران حتی قطره ای دریغ نمی كند و زمین از رویش گیاهان خودداری نمی كند بگونه ای كه زندگان آرزو می كنند ای كاش مردگان زنده می شدند ».                                                                 نسخه خطی ابن حماد ص 99


از سعید ابن جبیر نقل شده است كه :


آن سالی كه قائم قیام می كند . بیست و چهار نوبت بر زمین باران می بارد و آثار و بركات آن دیده       می شود .                                                                                                كشف الغمه ج 3 ص 25


امنیت در سراسر دنیا حتی برای حیوانات وحشی


حضرت علی  علیه السلام در این باره فرموده اند :


حتی حیوانات وحشی در امن و امان بسر می برند بطوریكه در راههای روی زمین مانند چهار پایان اهلی به چرا می پردازند .                                                                            بشاره الاسلام ص 71


سفرهای فضایی


امام باقر (ع) می فرماید :


او (مهدی (عج) ) بر ابر سوار گردیده و با این وسائل بالا می رود و به آسمانها و زمین هفتگانه سفر  می كند كه پنج طبقه آن آباد و دوطبقه آن ویران است.                                  بحار الانوار ج 52/321


مقدمات سفرهای فضایی اینك در حال انجام است . دانشمندان در حال ساختن اولین هتل در كره ماه هستند .پیش بینی كارشناسان پیش بینی كرده اند كه تا كمتر از بیست سال آینده سفرهای فضایی برای همه مردم امكان پذیر می گردد . اینك ما شاهد آنیم كه بعضی از ثروتمندان دنیا با پرداختن مبالغی بسیار زیاد همراه فضا نوردان به فضا می روند تا از نزدیك صحنه های جذاب و جالب فضا را مشاهده كنند و تجربه جدیدی را بدست آورند .



زنده شدن مرده ها ( رجعت )


یكی از شگفت انگیز ترین كارهایی كه در زمان ظهور و حكومت حضرت مهدی (عج) ، نمایان می شود ، زنده شدن گروهی از افرادی است كه از دنیا رفته اند . گروهی ازمرده ها به دنیا باز خواهند گشت .حتی گروهی از پیامبران و ائمه اطهار زنده خواهند گشت حكومت می كنند . حكومت امامان (ع) پس از حكومت حضرت مهدی است . اولین امامی كه پس از آن حضرت حكومت می كند امام حسین (ع) است كه حكومتی هزار ساله خواهد داشت .


امام صادق (ع) می فرماید :


نخستین كسی كه به دنیا بازگشت می كند امام حسین  علیه السلام است و آنقدر حكومت می كند كه در اثر پیری موی ابروانش به روی چشمانش فرو می افتد .                              بحار الانوار ج 53 ص 40


در جایی دیگر امام صادق (ع) می فرماید :


رجعت امری عمومی نیست بلكه ویژه عده ای است .زیرا به دنیا بازگشت نمی كنند مگر مؤمنان راستین و خالص و یا كافران صد در صد مشرك .


بازگشت مرده ها به دنیا به علت آن است كه خدا می خواهد تمامی حق در مقابل تمامی باطل قرار گیرد و حق بر باطل پیروز شود .




فرو آمدن حضرت مسیح (ع) :


یكی دیگر از تعجب آورترین حوادثی است كه در زمان امام زمان (عج) رخ خواهد داد,  فرو آمدن حضرت مسیح از آسمان است . آن حضرت قائم مقام حضرت مهدی (عج) خواهد بود . حضرت مسیح حمایت خود را از امام زمان اعلام كرده و پشت سر آن بزرگوار نماز جماعت خواهند خواند .


این امر سبب گرایش شدید مسیحیان به اسلام خواهد شد به گونه ای كه بسیاری از آنها مسلمان خواهند گردید . به اعتقاد مسلمانان و مسیحیان ، حضرت مسیح در آسمانها به سر می برد و روزی به زمین باز خواهد گشت .


امام باقر (ع) در این مورد فرموده است :


پیش از قیامت عیسی (ع) به دنیا فرود می آید و هیچ كس از ملت مسیح و یهودی نمی ماند مگر آنكه قبل از مرگ به او ایمان می آورد و آن حضرت پشت سرحضرت مهدی (عج ) نماز می گزارند .


از پیامبر گرامی اسلام در منابع شیعه و سنی نقل شده است كه :


چگونه خواهید بود آنگاه كه عیسی بن مریم در میان شما فرود آید و پیشوا و امام شما از خود شما باشد.                                                                                                بحار الانوار ج 52 ص 382


این روایت را بخاری و گروهی دیگر از علما اهل سنت نقل كرده اند . در صحیح نجاری ج 2 ص 256  می توان احادیثی از این قبیل را تحت عنوان «فرو آمد عیسی (ع) » مشاهده كرد.



سید ابن طاووس در الملاحم باب هشتاد و یك از پیامبر خدا ص نقل می كند كه فرمود


در آن روز امام شخصی صالح است . از او تقاضا می كند كه نماز صبح را شروع كند ، چون به نماز صبح مشغول شود عیسی ابن مریم فرو می آید ، همین كه حضرت مهدی (عج ) حضرت مسیح را می بیند او را می شناسد ، آنگاه او عقب می رود كه حضرت عیسی برای نماز جلو ایستد ولی عیسی دست خود را بین دو كتف او می گذارد و می گوید نماز بخوانید زیراكه اقامه نماز را برای شما گفته اند و عیسی به او اقتدا میكند .

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

پنج شنبه 12/5/1391 - 23:54 - 0 تشکر 489249

سخت گیری با مسئولین

ابن حماد آورده است كه :


نشانه مهدی سخت گیری نسبت به مسئولین و بخشندگی مال و ثروت و دلسوزی با بینوایان است .                                    نسخه طی ابن حماد ص 98


حكومت آن حضرت برای برپایی عدالت در سراسر گیتی است . از این رو با برنامه ای جامع و مسئولینی با كفایت به اجرای عدالت اقدام می كند . سخت گیری با مسئولین لازمه كار و یك ضرورت مدیریتی است . در غیر این صورت عدالت به معنی واقعی محقق نخواهد شد .


اگر شاهد بی عدالتی در عرصه جهانی هستیم ، یكی از علتهای مهم آن سخت گیری نكردن با مسئولین بلكه بر عكس سخت گیری با مردم است . اما در حكومت عدالت خواهانه آن بزرگوار, با مردم بطور منصفانه و محبت آمیز و با مسئولین با قاطعیت برخورد می شود .



راه یافتن به كهكشان ها و سیارات


آیا راه یافتن و سفر به فضا برای همه مردم امكان پذیر خواهد بود ؟


قرآن كریم می فرماید : یا معشر الجن و الانس ان استطعتم ان تنقذوا من اقطار السموات و الارض فانفوذوا لا تنفذون الا بسلطان .


«ای جنیان وای انسانها،اگر می توانید به اعماق آسمانها و زمین راه پیدا كنید . پس اقدام كنید،ولی موفق به این نفوذ و سفر نمی شویدمگربا نیروی بسیارزیرد.                                           رحمن /23 و 24


روایات اسلامی نیز تفسیر این آیه را به خوبی بیان می كنند و آن را به زمان حكومت امام زمان نسبت میدهند در آن زمان مردم به راحتی به سفر های فضایی و تورهای فضایی اقدام خواهند كرد .





مهم ترین وظایف شیعیان در عصر غیبت چیست ؟



نكات ذیل برگرفته از روایات و به عنوان وظایف شیعیان و منتظران واقعی حضرت (عج) خدمت شما عرضه می شود. مرحوم سید محمد تقی موسوی متوفی 1348 هـ . ق در كتاب شریف " مكیال المكارم " به هشتاد مورد از وظایف منتظران اشاره فرموده اند . ما بطور اختصار به برخی از آنها اشاره می كنیم . 1- دعا برای امام زمان عجل ا... تعالی فرجه الشریف تا به معرفت حضرتش نائل شویم ، ائمه هدی علیهم السلام نیز همواره بر این مهم تكیه داشته اند. امام صادق (ع) دعایی به " زراره " تعلیم كرده و می فرمایند : « .... اگر زمان غیبت را درك كردی چنین دعا كن : اللهم عرفنی حجتك فانك ان لم تعرفنی نفسك لم اعرف حجتك . اللهم عرفنی حجتك فانك ان لم تعرفنی حجتك ضللت عن دینی » ( منتخب الاثر – آیت ا... صافی گلپایگانی حدیث 1 ص 501 – به نقل از غیبت نعمانی ، كافی ، كمال الدین ) همچنین دعاهای دیگری كه در كتب ادعیه و زیارات بدان اشاره شده ، خصوصاً دعای معروف « اللهم كن لولیك الحجه ابن الحسن ... » كه بحمدالله در بین جامعه شیعه بسیار معروف و مشهور است. 2- شناخت صفات و سیره امام علیه السلام : بدیهی است كه عاشق دلباخته و منتظر حقیقی امام باید بداند كه محبوبش از چه صفاتی برخوردار بوده و چه سیره و روشی را در زندگی و سایر شئون آن دارد . در این راستا ، مطالعه آیات و روایات فراوانی كه در ارتباط با وجود مقدس حضرت بقیه ا... الاعظم عجل ا... تعالی فرجه الشریف بیان شده ، بسیار سودمند است . 3- رعایت ادب در همه موارد : امامی كه واجب الاطاعه و حجت خدا بر تمامی اهل زمین است ، نامش محترم و یادش بسیار گرامی است . او پیشوای همه و چشم بینای خدا در بین مخلوقات اوست. روزی اهل زمین به یمن وجود اوست و هر كسی كه به مرتبه ای از مراتب كمال می رسد از پرتو عنایات حضرت حق است كه از مسیر امامت به ما رسیده است . 4- عشق و علاقه نسبت به حضرت : مرحوم سید عبدالكریم كفاش ، هفته ای یك مرتبه به محضر آن حضرت مشرف می شد. او در ری در جوار حضرت عبدالعظیم حسنی می زیست. در یكی از تشرفاتش ، حضرت از او می پرسند: سید عبدالكریم ! اگر ما را نبینی چه خواهد شد ؟ پاسخ می دهد : آقا حتماً می میرم . حضرت در پاسخ فرمودند : « اگر چنین نبودی ما را نمی دیدی» ( مشعل هدایت ج 2 ص 129 – مبحث امكان تشرف – از استاد حاج شیخ حسین گنجی ) 5- علاقمند كردن دیگران به امام زمان عجل ا... تعالی فرجه الشریف : طبیعی است كه هر كس به چیزی علاقمند باشد در صدد تبلیغ و ترویج آن برآمده و آنرا به دیگران معرفی خواهد كرد، چه رسد به اینكه وجود مقدس خاتم الاوصیا عجل ا... تعای فرجه الشریف باشد . 6- انتظار فرج : امام صادق علیه السلام " بخشی از ویژگیهای ائمه علیهم السلام را عبارت از تقوی ، پاكدامنی و خیرخواهی ... و صبر در انتظار فرج دانسته است ". ( منتخب الاثر ، آیت ا... صافی ، ص 498 ، به نقل از بحار الانوار ) در بسیاری از روایات ، پرفضیلت ترین اعمال ، انتظار فرج دانسته شده است. ( منتخب الاثر ، آیت ا... صافی ، ص 493- 500 ) در بسیاری از احادیث در باب انتظار فرج بیان شده كه هر گاه یكی از منتظران حضرت به رحمت الهی رفت ، چنانست كه در میان سپاه امام و یا در میان چادر ( خیمه ) حضرت به شهادت برسد. در بعضی از روایات تعبیر شده كه چنین شخصی مثل كسی است كه با رسول خدا (ص) در برابر كفر جهاد كرده باشد. 7- اظهار علاقه وافر برای ملاقات با آن حضرت . 8- ذكر فضائل و مناقب آن حضرت و شركت در مجالس امام شناسی . 9- صدقه برای سلامتی امام زمان عجل ا... تعالی فرجه الشریف . 10- بجا آوردن حج و عمره و زیارت مشاهد مشرفه به نیابت از امام : اعمالی كه به نیابت از امام زمان علیه السلام بجا آورده می شود در واقع هدیه ای از جانب عاشقان و شیفتگان به ایشان است . 11- استغاثه به وجود مقدس امام عجل ا... تعالی فرجه الشریف : در بعضی از روایات از آن بزرگوار به " غیاث المضطر المستكین " تعبیر شده است. توسل و استغاثه بر اهل البیت علیهم السلام ، سیره دائمی بزرگان و صلحا و علما شیعه بوده و حتی ائمه هدی علیهم السلام نیز به وجود مقدس ایشان توسل می جسته اند. مرحوم عاملی در روایتی نقل می كنند كه هنگامی كه حضرت زهرا (ع) سلام ا... علیها بین دیوار و در مجروح شدند ، به دنبال علی (ع) ... بودند ، و ناله " یا ابن الحسن " سر می دادند و به وجود مقدس امام عصر حضرت حجه بن الحسن عج ا...  تعالی فرجه الشریف استغاثه جستند . 12- تجدید بیعت با امام علیه السلام : بر اساس پاره ای از روایات ، تجدید بیعت بعد از هر نماز واجب و یا در هر جمعه مستحب است . ( مكیال المكارم و منتخب الاثر ) و در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده كه « هر كس بعد از نماز صبح و بعد از نماز ظهر بگوید: " اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم " ، نمی میرد مگر آنكه حضرت را ببیند و بشناسد . » ( بحارالانوار ، ج 86، ص 77 ، باب 39) 13- اجتناب از محارم : كسی كه منتظر واقعی است ، باید از آنچه كه امام زمانش كراهت و تنفر دارد ، اجتناب نموده و هر عملی كه در تقرب او موثر است را به خاطر رضای محبوب و ارتباط روحی با او انجام دهد. مرحوم شیخ طوسی متوفی به سال  460  هـ . ق در" تجرید الاعتقاد" می نویسد: وجوده لطف و عدمه منا . » یعنی وجود حضرت لطف و عنایت بر ماست و غیبت ایشان به خاطر اعمال و رفتار بد ماست. " گفتم كه روی خوبت از من چرا نهان است گفتا تو خود حجابی ورنه رخم عیان است. گفتم كه از كه پرسم جانا نشان كویت گفتا نشان چه پرسی آن كوی بی نشان است " علی علیه السلام فرمودند : زمین خالی از حجت خدا نیست ، لكن خداوند متعال ، خلقش را از اینكه حجت را بشناسند نابینا و محروم می نماید و این بخاطر ظلمی است كه بر خودشان روا داشتند . ( بحار الانوار ، ج 51، ص 113 ) « ظلم و جور با بصیرت سنخیت ندارد و كسی كه در كلاس گناه و معصیت بسر می برد هم سنخ با اولیای خدا نیست. لذا دیده اش از شناخت حضرت نابیناست . » ( مشعل هدایت ، ج 2 ، ص 126 ، مقاله امكان تشرف ) حضرت مهدی (عج) ، در توقیعی چنین می فرمایند : « فما یحسبنا عنهم الا ما یتصل بنا مما نكرهه و لانوثره منهم » یعنی محبوس نكرده ما را از دوستان ، مگر خبرهای ناگواری كه همواره از ناحیه آنان به ما می رسد كه ناخوشایند است، در حالیكه ما آن كارها را از ایشان نخواستیم . ( احتجاج طبرسی ، ج 2 ، ص 322 ) 14- دوستی با صالحان : دوستی با دوستان حضرت باعث تقرب و جلب خشنودی ایشان است . همچنین ادخال سرور مومنین و محبین اهل بیت علیهم السلام و همچنین رفع حوائج آنان نیز از وظایف منتظران عصر ظهور شمرده شده ؛ چرا كه آن حضرت همانند اجداد طاهرینش باب الحوائج هستند . قرآن كریم در وصف یاران حضرت ختمی مرتبیت می فرماید : « محمد رسول ا... والذین معه اشداء الكفار رحماء بینهم » یعنی محمد رسول خدا ( ص) و كسانی كه با او هستند بر علیه كفار بسیار خشن ، ولی با یكدیگر بسیار مهربانند و همچنین امر خدای حكیم كه می فرماید: « كونوا مع الصادقین » یعنی همواره با افراد راستگو همنشین باشید  15- برائت از دشمنان خدا و اهل بیت علیهم السلام : امام هادی (ع) در زیارت شریفه جامعه می فرمایند : « برئت الی ا... عزوجل من اعدائكم و من الجبت و الطاغوت و الشیاطین و حزبهم الظالمین » یعنی به درگاه خدای عزوجل از دشمنان شما و همچنین از جبت و طاغوت و از شیاطین و حزب ستمكار آنان بیزارم . ( مفاتیح الجنان ، مرحوم شیخ عباس قمی (ره) ، زیارت جامعه كبیره .)

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

پنج شنبه 12/5/1391 - 23:55 - 0 تشکر 489251

امام مهدی در قرآن کریم

بحث از ظهور پر بركت حضرت حجت(عج)، با استناد به آیات قرآنى، به مقدمه‏اى كوتاه نیاز دارد.
اگر ما خواسته باشیم این مسأله را از صریح آیات به دست آوریم، شاید خواسته‏اى بى مورد باشد. اساساً پیغمبر اكرم‏صلى الله علیه وآله از روز اول این تذكر را به عامه مسلمانان داد و فرمود: قرآن داراى ظهر است و بطن؛
«ما من القرآن آیة الاولها ظهر و بطن(21)».
این حدیث از متواترات است، یعنى كتب حدیثى اهل سنت و شیعه اتفاق دارند این حدیث از پیغمبر اكرم‏صلى الله علیه وآله صادر شده است.
سِرّ مطلب این است كه قرآن كریم داراى دو جهت است كه باید مورد عنایت قرار گیرد.

مطلب اول
اول این‏كه آیات و سوره‏هاى قرآن در مناسبت‏هاى مختلف و به عنوان علاج حادثه یا واقعه‏اى نازل شده است. این موجب مى‏شود دلالت آیه نوعى وابستگى پیدا بكند با آن شأن نزول. اگر این‏طور شد، دلالت همیشگى قرآن كه پیامى جاودانى باشد، مقدارى زیر سؤال مى‏رود. لذا پیغمبر اكرم‏صلى الله علیه وآله فرمودند: عنایت شما فقط به این اسباب نزول نباشد. در پس پرده یك معناى عامى وجود دارد كه جنبه شمولى دارد و براى همیشه است. لذا ابوبصیر از امام صادق‏علیه السلام سؤال مى‏كند این كه پیغمبر اكرم‏صلى الله علیه وآله فرموده است: «ما فى القرآن آیة الاولها ظهر و بطن(22، یعنى چه؟ امام علیه السلام مى‏فرماید: «ظهره تنزیله و بطنه تأویله(23)»؛ یعنى ظاهر قرآن و ظهر قرآن همان دلالتى است كه با رعایت و عنایت به شأن نزول‏ها روشن مى‏شود كه تقریباً مى‏توان نوعى مقطعى بودن و محدودیت از آن فهمید؛ ولى قرآن به این اكتفا نكرده است.

مطلب دوم
قرآن جنبه دوم هم دارد كه جنبه جاوید است، جاوید بودن قرآن به ظهر آن نیست آنچه بقاى قرآن را ضمانت كرده است تا پیامى همیشگى باشد، بطن قرآن است.
بطن قرآن چیست؟
درباره بطن بحث‏هاى بسیار شده است كه مقصود از بطن چیست؟ بطن معنایش خیلى ساده است؛ یعنى این‏طور نیست كه نتوان به آن پى برد. بطن آیات در اختیار ائمه‏علیهم السلام است و آن‏ها از بطن آیات آگاهى دارند؛ اما راه رسیدن به آن را به ما یاد داده‏اند. بطن آیات قرآن آن مفاهیمى است كه جنبه شمولى داشته و از قیودى كه آیه را فرا گرفته جدا شده باشد.
ضابطه تفسیر و تأویل
همان گونه كه تفسیر ضابطه دارد، تأویل هم ضابطه دارد. ضابطه این است كه آن خصوصیات و ویژگى‏هایى كه آیه را فرا گرفته طبق قانون «سبر و تقسیم» از آیه جدا كنیم؛ سپس آنچه از دلالت آیه به دست آمد، آن بطن آیه است؛ مثلاً در آیه «وَمَآ أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالاً نُّوحِی إِلَیْهِمْ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ»؛(24) مخاطب آیه مشركین است و مورد سؤال مسأله نبوت. آیا بشر مى‏تواند پیغمبر بشود یا نه؟ كسانى كه باید از آن‏ها این سؤال بشود علماى اهل كتاب به ویژه یهود هستند كه در یثرب و حجاز ساكن بودند.
عرب‏ها بسیارى از مسائل مربوط به معارف را از این‏ها سؤال مى‏كردند و عقیده داشتند این‏ها دانشمندند.
آیه بنابر این عقیده مشركین مى‏گوید كه پیغمبر اسلام‏صلى الله علیه وآله بشر و از جنس شماست. اگر در پیامبرى او تردید دارید از یهود و از اهل كتاب بپرسید كه پیغمبران آن‏ها چه كسانى هستند و بودند. آن‏ها به شما خواهند گفت. این ظاهر آیه است. پس آیه بر حسب ظهر به مشركین و مسأله نبوت و رجوع مشركین به اهل كتاب مقید مى‏شود.
اما ما طبق قانون «سبرو تقسیم» ویژگى‏هاى آیه را بررسى مى‏كنیم تا مشخص شود كدام یك از این ویژگى‏ها در هدف آیه دخالت دارد و كدام یك ندارد. آن‏هایى كه دخالت ندارند حذفشان مى‏كنیم؛ براى مثال آیا خطاب به مشركین خصوصیتى دارد؛ یعنى مشرك بودن در مخاطب بودن به این آیه خصوصیتى دارد؟ قطعاً ندارد، چرا؟ چون آنچه موجب شده آیه به مشركین این سخن را بگوید جهل آن‏ها است نه شرك آن‏ها. پس مشرك بودن در هدف آیه دخالت ندارد و آنچه دخالت دارد جهل آن‏ها است.
مسئله نبوت
مورد سؤال در آیه، مسأله نبوت است. آیا بشر مى‏تواند پیامبر باشد یا نه؟ آیا این مسأله در مدلول آیه خصوصیتى دارد یا این‏كه در مورد شك در هر مسأله‏اى از معارف دینى است چه معارف چه فروع احكام و چه مسائل مربوط به شؤون دین؟ (مسأله نبوت یا غیر آن)، پس خصوص مسأله شك در مسأله نبوت هیچ خصوصیتى در هدف آیه ندارد و لغو مى‏شود.
بعد كسانى كه باید از آن‏ها سؤال بشود چه كسانى بودند؟ اهل كتاب و یهود بودند. آیا سؤال از یهودیان و اهل كتاب خصوصیتى دارد و در هدف آیه مهم است یا دانا بودن نسبت به مشركین نادان مد نظر است؟
نتیجتاً به دست مى‏آید كه دانا بودن آن‏ها مدخلیت در هدف آیه دارد نه اهل كتاب یا یهودى بودن.
پس وقتى این ویژگى‏ها را بررسى كردیم و این موارد را كنار گذاشتیم، بطن آیه به دست مى‏آید.
بطن آیه چیست؟ بطن آیه این است: آن كه به مسائل دینى فروعاً و اصولاً جاهل است، باید به دانایان رجوع كند. پس استخراج بطن آیه مشكل نیست. راه دارد. لذا امروزه اگر از دلیل جواز تقلید عامى از مجتهد پرسش شود، همین آیه را مى‏خوانند:
«...فاسئلوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون(25)».

ایراد و جواب
این‏كه امام صادق‏علیه السلام مى‏فرماید: ما اهل ذكر هستیم؛ یعنى اساساً آنچه هدف آیه است رجوع به عالم است، ما سر آمد علما هستیم و باید همه جهال به ما رجوع كنند. این كه تفسیر صافى مى‏گوید، طبق فرمایش امام صادق‏علیه السلام این آیه اصلاً خطاب به مشركین نیست و خطاب به مسلمین است، درست نیست. یكى از اشكالاتى كه به تفسیر صافى وارد است، همین است كه مسأله تأویل و بطن با مسأله تنزیل و تفسیر خلط شده است.
امام صادق‏علیه السلام در این زمینه بطن آیه را مى‏گوید. اساساً پیغمبر اكرم‏صلى الله علیه وآله از ابتدا اشاره فرموده است كه آنچه بقاى قرآن و شمولى بودن و جاوید بودن آن را ضمانت مى‏كند، جنبه بطن آن است؛ یعنى همان مفاهیم كلى كه قابل تطبیق در هر زمان و هر مكان است؛ و فقط به شأن نزول‏ها كه آیه را وابسته مى‏كند، اعتبار نیست.
بررسى آیات ظهور
با این مقدمه، به بررسى آیاتى كه دلالت بر ظهور منجى عالم حضرت حجت(عج) دارد مى‏پردازیم.

آیه اوّل
«وَنُرِیدُ أَنْ نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُواْ فِى الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمْ الْورِثِینَ * و نمكن لهم فى الارض...»(26)
این آیه درباره بنى اسرائیل و در قصه حضرت موسى‏علیه السلام و فرعون است. پس این آیه، از لحاظ تنزیل و از لحاظ ظهر، به داستان بنى‏اسرائیل در زمان حضرت موسى‏علیه السلام و فرعون مربوط است.

یك اصل
اما در این آیه یك اصلى مطرح شده است و آن این كه، اراده ازلى الاهى بر این تعلق گرفته كه مستكبرین ریشه كن شوند و مستضعفین و عباداللَّه الصالحین، وارثین ارض و حاكمین در زمین باشند؛ آن هم در پهناى زمین. آیه این اصل را مطرح مى‏كند.
پس محتوا و مفهوم عام آیه به خصوصِ زمان حضرت موسى‏علیه السلام و بنى اسرائیل مربوط نیست. آنچه در آن زمان تحقق یافت، گوشه و جلوه‏اى از این اراده ازلى الاهى بود كه باید مستضعفین بر مستكبرین پیروز گردند و مستضعفین وارث زمین گردند. اما آیا آن اراده ازلى به‏طور كامل تحقق یافت؟ نه.
این‏جا خداوند به‏طور حتم فرموده است «نُرِیدُ» این اراده باید تحقق پیدا كند. در زمان حضرت رسول (ص) و همچنین در فتراتى از زمان كه از جمله عصر حاضر گوشه و نمودارى از اراده ازلى الاهى تحقق یافت؛ اما این وعده الاهى حتماً باید به‏طور شمول محقق شود و همه جهان را فرا گیرد. قطعاً این اراده باید تحقق پیدا كند و این اراده جز با ظهور حضرت حجت(عج) امكان‏پذیر نیست.

در حدیث مفضل بن عمر مى‏گوید:
«سمعت اباعبداللَّه‏ علیه السلام یقول ان رسول‏اللَّه‏صلى الله علیه وآله نظر الى على و الحسن و الحسین (علیهم السلام) و بكى‏ و قال انتم المستضعفون بعدى، قال المفضل قلت ما معنى ذلك؟ قال علیه السلام، معناه انكم الائمة بعدى، ان‏اللَّه عزوجل یقول «و نرید ان نمن على الذین استضعفوا فى الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین» قال‏علیه السلام و هذه الآیة جاریة فینا الى یوم القیامة.(27
این اراده ازلى حق تعالى همیشه جریان دارد یعنى گهگاه نمود پیدا مى‏كند تا تحقق نهایى.
حضرت على‏علیه السلام در نهج البلاغه مى‏فرماید:
«لَتعْطِفَنَّ الدنیا علینا بعدَ شِماسِها عَطْفَ الضَروس عَلى وَلَدِها.»(28)
یعنى: این دنیا كه امروزه از ما رو گردان است روزى به ما رو خواهد آورد همانند ناقه‏اى كه به فرزندش از روى علاقه، روى مى‏آورد.
آن وقت حضرت این آیه را تلاوت فرمود:
«وَنُرِیدُ أَنْ نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُواْ فِى الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمْ الْورِثِینَ.»(29)
ابن ابى‏الحدید در شرح این خطبه مى‏گوید:
«و الامامیة تزعم ان ذلك وعد منه بالامام الغائب الذى یملك الارض فى آخر الزمان و اصحابنا یقولون انه و عد بامام یملك الارض و یستولى على الممالك.(30
ببینید تا این جا بین ما و علماى اهل سنت فرقى نیست در این‏كه این آیه حتماً به دست یكى از فرزندان حضرت زهراعلیها السلام تحقق خواهد یافت و به‏طور شمولى بر تمام زمین مستولى خواهد شد و همه مستكبران را نابود خواهد كرد و صالحین وارث زمین خواهند گردید.
ابن ابى‏الحدید مى‏گوید ما هم قبول داریم شیعه هم قبول دارد. با این تفاوت كه اهل سنت مى‏گوید ضرورت ندارد كه آن امام فعلاً حیات داشته باشد بلكه به وقت خودش متولد خواهد شد و این كار را انجام خواهد داد؛
«...لا یلزم ان یكون موجودا بل یكفى فى صحة هذا الكلام ان یخلق فى آخر الوقت....(31
پس ما با برادران اهل سنت در اصل ظهور مهدى(عج) اختلاف نداریم و این‏كه از وُلد امام حسین‏علیه السلام است، این هم اتفاق نظر است.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

پنج شنبه 12/5/1391 - 23:55 - 0 تشکر 489255

تفاوت دیدگاه
نقطه فارق بین ما و اهل سنت این است كه شیعه یك فلسفه‏اى دارد و آن فلسفه، وجود واسطه در فیض است. شیعه عقیده‏اش این است كه پیوسته بایستى حجت حق به‏طور حىّ و زنده در روى زمین باشد تا واسطه بركات و فیوضات الاهى براى همه جهانیان باشد. این اصل، پایه مكتب تشیع را تشكیل مى‏دهد.
امام حسین‏علیه السلام هفت زیارت مطلقه و هفت زیارت مخصوصه دارد. زیارت مطلقه اول اصح سنداً است؛ چون از ابن قولویه و سند آن بسیار معتبر است و علامه امینى مقید بود هر وقت به كربلا مشرف مى‏شد، همین زیارت را بخواند. ما مى‏دانیم تمام ادعیه و زیارات مكتب سیّار است؛ یعنى دانشگاهى است كه همیشه شیعه در این دانشگاه تربیت مى‏شود.
اصول معارف، عقاید و زیربناى عقیده اسلامى ناب در همین زیارات و ادعیه به شیعه تعلیم مى‏شود. این‏ها به صورت زیارت و به صورت دعا است؛ اما فى الواقع درس و تربیت است. در این زیارت این جمله را وقتى كه جلوى ضریح امام حسین‏علیه السلام مى‏ایستیم مى‏خوانیم:
«
اِرادةُ الرَّبِّ فى مَقادیرِ اُمُورِهِ تَهبِطُ الیكم و تَصدُرُ مِنْ بیُوتِكُمْ(32)...»؛ یعنى یگانه واسطه فیض به‏طور مطلق و فراگیر شما هستید.
آیا شما كه مقابل ضریح امام حسین‏علیه السلام این جمله را مى‏گویید، توجه دارید؟ این درسى است از عقاید شیعیان.
یا در زیارت رجبیه مى‏خوانیم:
«...
انا سائلكم و آملكم فیما الیكم التفویض و علیكم التعویض...(33
این مطالب را ما در مقابل ضرایح ائمه‏علیهم السلام عرض مى‏كنیم. معنایش این است كه ما عقیده خودمان را اظهار مى‏داریم. این عقیده شیعه است. بنابر این اصل و مبناى شیعه، وجود حجت ضرورت دارد. مبناى تشیع ضرورت وجود حجت به عنوان واسطه در فیض است.


آیه دوم
آیه دیگرى كه در این زمینه است مى‏فرماید:
«وَ لَقَدْ كَتَبْنَا فِى الزَّبُورِ مِن‏م بَعْدِالذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبَادِىَ الصَّلِحُونَ.»(34)
زبور همین مزامیر داوودعلیه السلام است كه هم نسخه عربى و هم نسخه فارسى‏اش كه چاپ لندن است، موجود است و بنده آن را دارم. همین عبارتى را كه قرآن كریم مى‏فرماید: «و لقد كتبنا فى الزبور(35در زبور فعلى هست. این آیه مى‏فرماید ما در زبور داوودعلیه السلام این مطلب را نوشتیم. این مثل همان آیه قبلى است؛ یعنى یكى از اساسى‏ترین مسائلى است كه اراده ازلى حق به آن تعلق گرفته است كه «ان الارض یرثها.(36)» این یرثها جنبه شمولى دارد؛ یعنى به‏طور فراگیر حاكمان زمین عباد صالحین خواهند بود. خوب این در چه زمانى تحقق یافته. آیا این وعده الاهى تنها وعده است؟ یا قطعیت دارد و باید تحقق پیدا كند.
حالا من عبارت فارسى كه در زبور است، مى‏خوانم عربى آن را هم نوشته‏ام.
آیه شریفه مى‏فرماید: «و لقد كتبنا فى الزبور من بعد الذكر(37)»؛ یعنى اول یكسرى موعظه كردیم. بعد از آن، این مطلب را مطرح كردیم: «ان الارض یرثها عبادى الصالحون.(38در مزامیر داوودعلیه السلام مزمور 37 (فصل 37) چنین آمده است:
«
نزد خداوند ساكت شو و منتظر او باش و در مكانش تأمل خواهى كرد و نخواهد بود و اما حلیمان وارث زمین خواهند شد و از فراوانى سلامتى متلذذ

آیه سوم
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُم فِی الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَیُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمْ الَّذِی ارْتَضَى لَهُمْ‏وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ‏م بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِكُونَ بِی شَیْئاً...(39
این آیه هم اشاره به همین جهت دارد.

درباره حضرت عیسى بن مریم‏علیه السلام و این‏كه در آخرالزمان رجوع مى‏كند، این آیه مى‏فرماید:
«
وَلَمَّا ضُرِبَ ابْنُ مَرْیَمَ مَثَلاً إِذَا قَوْمُكَ مِنْهُ یَصِدُّونَ - وَقَالُوا أَلِهَتُنَا خَیْرٌ أَمْ هُوَ مَا ضَرَبُوهُ لَكَ إِلَّا جَدَلاًم بَلْ هُمْ قَوْمٌ خَصِمُونَ - إِنْ هُوَ إِلَّا عَبْدٌ أَنْعَمْنَا عَلَیْهِ وَجَعَلْنهُ مَثَلاً لِّبَنِى إِسْرآءِیلَ - وَلَوْ نَشَاءُ لَجَعَلْنَا مِنْكُمْ مَلئِكَةً فِی الْأَرْضِ یَخْلُفُونَ - وَإِنَّهُ لَعِلْمٌ لِّلسَّاعَةِ فَلَا تَمْتَرُنَّ بِهَا وَاتَّبِعُونِ هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیمٌ.»(40)
ابن حجر هیثمى در كتاب صواعق المُحرِقه - این كتاب رد بر شیعه نوشته شده «فى الرد على اهل البدع و الزندقه» - درباره دوازده امام‏علیهم السلام عالى نوشته مخصوصاً درباره حضرت حجت(عج) به تفصیل سخن رانده است او مى‏گوید:
«
قال مقاتلُ بن سلیمان و مَنْ تَبِعَهُ من المفسرین ان هذه الایه نَزَلَتْ فى المهدى(عج).»
باز همین ابن حجر مى‏گوید:
«
و ستاتى الاحادیث المصرحه بانه من اهل بیت النبوى‏علیهم السلام ففى الآیة دلالة على البركة فى نسل فاطمة و على‏علیهما السلام و ان‏اللَّه لَیُخْرِجُ منهما سفیرا طیبا و اَن یَجْعَلَ نسلهما مفاتیح الحكمه
و معادن الرحمة و سر ذلك انه اعاذها و ذریتها من الشیطان الرجیم و دعا لعلى بمثل ذلك.»(41)
بعد این روایت را نقل مى‏كند.
قال رسول‏اللَّه‏صلى الله علیه وآله: «كیف انتم اذا انزل ابن مریم و امامكم منكم.»(42)
حضرت عیسى‏علیه السلام نزول پیدا مى‏كند ولى امام از خود شما است.
و قوله تعالى: «و اِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلّسَّاعَة...»(43) اى من علائم الساعه حیث نزوله فى آخرالزمان.(44)
در این زمینه، در حدیث دیگرى از ترمذى در جامعش (جلد چهار صفحه 501) و ابوداوود در سنن (جلد چهار صفحه 106) آمده است:
«
لا یزال هذا الدین قائما (عزیزا) حتى یكون علیكم اثنا عشر خلیفه كلهم من قریش.(45
این احادیث در صحیح مسلم هم هست و احمد و دیگران هم دارند.
حدیث دیگرى از پیامبرصلى الله علیه وآله مى‏فرماید:
«
یا علىُّ، إنَّ بِناخَتَمَ اللَّهُ الدِّینَ كَما بِنا فَتَحَهُ... (46
شیخ عبدالوهاب شعرانى عارف معروف از عرفاى برجسته جهان تسنن است. او كسى است كه در كتاب یواقیت و جواهر و دیگر كتبش تمام آراى شیخ اكبر شیخ محى‏الدین ابن عربى را مطرح كرده است. او در یواقیت و جواهر (جلد دوم صفحه 143) مى‏گوید:
«
ان المهدى(عج) من اولاد الامام الحسن العسكرى‏علیه السلام و مولده لیلة النصف من شعبان سنة خمس و خمسین و مأتین و هو باق الى ان یجتمع بعیسى بن مریم فیكون عمره الى وقتنا هذا سبع مأة و ست»(47)
شعرانى كه در سال 958 مى‏زیسته است بعد مى‏گوید:
«
و عبارة شیخ محى‏الدین من الفتوحات» [باب 366 فتوحات ]«انه لابد من خروج المهدى(عج) و لكن لا یخرج حتى تمتلاء الارض ظلما و جورا فیملأها قسطا و عدلا و لو لم یكن من الدنیا الا یوم واحد لطول‏اللَّه تعالى ذلك الیوم حتى یلى ذلك الخلیفه من عترة رسول‏اللَّه‏صلى الله علیه وآله من ولد فاطمه‏علیها السلام جده الحسین بن على بن ابیطالب و والده الحسن العسكرى ابن الامام على النقى ابن الامام محمد التقى ابن الامام على الرضا ابن الامام موسى الكاظم ابن الامام جعفر الصادق ابن الامام محمد الباقر ابن الامام على زین العابدین ابن الامام الحسین ابن امام على بن ابیطالب‏علیهم السلام یواطى‏ء اسمه اسم رسول‏اللَّه‏صلى الله علیه وآله یبایعُهُ المسلمون بین الركن و المقام.»(48)


نكته جالب
ابن عربى مطلبى دارد كه خیلى عجیب و ارزشمند است. ایشان مى‏گوید ما عصمت امام مهدى(عج) را به روایات متواتره از پیغمبر اكرم‏صلى الله علیه وآله اثبات مى‏كنیم؛ چون پیغمبر اكرم‏صلى الله علیه وآله درباره‏اش فرموده است كه خطا نمى‏كند، سهو نمى‏كند؛ ولى عصمت پیغمبرصلى الله علیه وآله را با دلیل عقلى ثابت مى‏كنیم. مى‏گوید عصمت پیغمبرصلى الله علیه وآله با دلیل عقلى ثابت مى‏شود، ولى اثبات عصمت امام منتظر(عج) به فرمایش پیغمبر اكرم‏صلى الله علیه وآله است. این را من خودم در فتوحات دیدم. آن وقت این نكته را براى شما مى‏گویم چون شما همه محقق هستید، متوجه این نكته بشوید. در ادامه شعرانى مى‏گوید:
این مطالبى را كه از فتوحات نقل مى‏كنم از نسخه قونیه یكى از شهرهاى تركیه فعلى است؛ زیرا نسخه مصرى مجسوس فیها است.
شیخ عبدالوهاب شعرانى مى‏گوید، نسخه مصرى مجسوس فیها است؛ یعنى اعتبارى به آن نیست. متأسفانه این چاپى كه الان در دست است، نسخه مصرى است. قطعاً نسخه قونیه در كتابخانه‏هاى تركیه وجود دارد؛ و این شهادتى است از بزرگ‏ترین شخصیتى كه شارح كلام شیخ محى‏الدین است كه در كلمات شیخ دست برده‏اند.








اللهم ارنا الطلعه الرشیده


والغره الخمیده


اللهم نرغب الیک


فی دوله کریمه


تعزبها الاسلام


واهله ....


والسلام علیكم و رحمةاللَّه و بركاته

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.