انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 243)
پنج شنبه 12/5/1391 - 23:41 -0 تشکر 489211
جنگ های زمان ظهور با چه ابزار آلاتی خواهد بود؟

جنگ های زمان ظهور با چه ابزار آلاتی خواهد بود؟

در این راستا نكاتى است كه باید در نظر گرفت:
1 كلمه «سیف» كه در روایات آمده، كنایه از مطلق سلاح مى باشد. چنان‏كه در بسیارى موارد چنین كاربردى دارد.
2 آنچه مسلم است سلاح‏هاى موجود دنیا به گونه‏اى است كه نابود كننده هر كسى است كه در برد مؤثر آن باشد در حالى كه سلاح امام زمان «عج» و یارانش تنها انسان هاى تبهكار و فاسد و بى‏ایمان را از بین مى‏برد و خوبان از گزند آن در امانند. اما این كه این ویژگى چگونه به دست مى‏آید بر ما پوشیده است مى‏توان احتمال داد كه آن حضرت به سلاح فوق مدرنى دست مى یابند كه چنین كاربردى دارد و سلاح‏هاى دیگران در برابر آن ناتوان است و كارایى چندانى ندارد و نیز ممكن است سلاح جدیدى توسط آن حضرت به كار گرفته نشود و با سلاح هایى ابتدایى به نبرد برخیزند و اراده الهى بر از كار افتادن دیگر سلاح‏ها تعلق گیرد.
سؤالاتى كه درباره ابزار دفاعى آن حضرت قابل طرح است عبارتند از:
1- آیا ابزار دفاعى آن حضرت سلاح سردى چون شمشیر خواهد بود یا نه؟
2- مفاد روایات اسلامى كدام نظریه را تأیید مى كند؟
3- آیا تكامل صنعتى و ماشینى در آن روزگار از بین خواهد رفت یا نه؟
مى گوییم براى یافتن پاسخ این سؤالات هم از منابع حدیث و هم از دلایل عقلى مى توان كمك گرفت اما به نظر عقل: هیچ دلیلى وجود ندارد كه با جهش جامعه انسانى به سوى حق و عدالت ترقى جامعه متوقف گردد. افزون بر آن یكى از پایه هاى استقرار حكومت واحد جهانى به هم پیوستگى دنیا از نظر وسایل ارتباطى است و این موضوع بدون تكامل صنعتى ممكن نیست. پس بعید نیست بگوییم همان گونه كه قلم كنایه از علم و فرهنگ است.
شمشیر هم كنایه از قدرت و نیروى نظامى مى باشد. از همین جا مى توانیم به این سخن اعتراف كنیم كه نمى توانیم نوع این سلاح را نه از نظر مادى یا روانى بودن و نه از جهات دیگر تعیین كنیم. همین اندازه اجمالا مى توانیم بگوییم یك سلاح برتر خواهد بود. هم چنان كه مى دانیم آن سلاح سلاحى نیست كه گناهكار و بى گناه را با هم نابود كند. و اما به نظر احادیث: احادیثى كه نقل شده، به نوبه خود هر كدام تكامل علوم را در ابعادى مختلف براى انسان گوشزد مى كنند. از باب نمونه در كتاب منتخب الاثر عناوین ذیل را مشاهده مى كنیم كه همگى بر پیشرفت و رشد علوم آن روزگار دلالت مى كنند:
1- باب سوم در این كه زمین، كنوز و معادن خود را اظهار مى كند. در این باره ده حدیث است. از باب نمونه: موسى بن جعفر (ع) فرمود: براى آن حضرت گنجینه هاى زمین ظاهر مى شود و هر امر دورى، براى ایشان نزدیك مى گردد.
2- باب چهارم: در این كه بركات سماوى و ارضى و غیر این دو ظاهر مى شوند و در آن 12 حدیث است. از باب مثال: پیامبر (ص) فرمود: در زمان آخر امتم مهدى خروج مى كند و حال آن كه باران او را سیراب و زمین نباتاتش را بر وى عرضه مى كند.
3- باب یازدهم در این كه زمین در دولت وى عمران مى یابد. در این زمینه 5 حدیث وارد شده است. از آن جمله: حضرت فرمود: روى زمین خرابى باقى نمى ماند مگر این كه مهدى آن را آباد مى كند.
4- باب دوازدهم در این كه امور در عصر ایشان تسهیل پیدا كرده و عقول مردم هم تكامل پیدا
مى كند و در آن 7 حدیث نقل شده است.
از باب نمونه امام صادق (ع) فرمود: در زمان قائم آل محمد (ص) مؤمنى كه در مشرق است برادر خود را كه در مغرب است مى بیند. همین طور مؤمنى كه در مغرب است برادر خود را كه در مشرق است، مشاهده مى كند.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

پنج شنبه 12/5/1391 - 23:36 - 0 تشکر 489204

شمشیر حضرت مهدی

شمشیر مهدی، «سیف اللّه و سیف اللّه المنتقم» است. شمشیری است خدایی، شمشیری است انتقام گیرنده از ستمگران و مستکبران. شمشیر مهدی شمشیر انتقام از همه جانیان در طول تاریخ است. درندگان متمدن آدمکش را می کشد، امّا بر سر ضعیفان و مستضعفان رحمت می بارد و آنها را می نوازد.

شمشیر حضرت مهدی

شمشیر مهدی، «سیف اللّه و سیف اللّه المنتقم» است. شمشیری است خدایی، شمشیری است انتقام گیرنده از ستمگران و مستکبران. شمشیر مهدی شمشیر انتقام از همه جانیان در طول تاریخ است. درندگان متمدن آدمکش را می کشد، امّا بر سر ضعیفان و مستضعفان رحمت می بارد و آنها را می نوازد.

روزگار موعظه و نصیحت در زمان او دیگر نیست. پیامبران و امامان و اولیاء حق آمدند و آنچه لازمه پند دادن بود بجای آورند. بسیاری از مردم نشنیدند و راه باطل خود را رفتند و حتی اولیاء حق را زهر خوراندند و کشتند. امّا در زمان حضرت مهدی باید از آنها انتقام گرفته شود.

مهدی (ع) آن قدر از ستمگران را بکشد که بعضی گویند: این مرد از آل محمّد (ص) نیست. امّا او از آل محمّد (ص) است یعنی از آل حق، آل عدالت، آل عصمت و آل انسانیت است.

از روایات شگفت انگیزی که مورد حضرت مهدی (ع) آمده است، خبری است که از حضرت امام محمّد باقر (ع) نقل شده و مربوط است به 1290 سال قبل. در این روایت حضرت باقر (ع) می گویند:

«مهدی، بر مرکبهای پر صدایی، که آتش و نور در آنها تعبیه شده است، سوار می شود و به آسمانها، همه آسمانها سفر می کند».

و نیز در روایت امام محمّد باقر (ع) گفته شده است که بیشتر آسمانها، آباد و محل سکونت است. البته این آسمان شناسی اسلامی، که از مکتب ائمه طاهرین (ع) استفاده می شود، ربطی به آسمان شناسی یونانی و هیئت بطلمیوسی ندارد... و هر چه در آسمان شناسی یونانی، محدود بودن فلک ها و آسمانها و ستارگان مطرح است، در آسمان شناسی اسلامی، سخن از وسعت و ابعاد بزرگ است و ستارگان بی شمار و قمرها و منظومه های فراوان. و گفتن چنین مطالبی از طرف پیامبر اکرم (ص) و امام باقر (ع) جز از راه ارتباط با عالم غیب و علم خدایی امکان نداشته است. [1] .

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

چهارشنبه 1/6/1391 - 11:42 - 0 تشکر 523147

مقدمه

آشنایی اجمالی با حضرت مهدی‌(عجل الله تعالی فرجه)

نام: محمد.
پدر: امام حسن عسكری‌(علیه‌السلام).
مادر: نرجس.
القاب: حجّت، خاتم، صاحب‌الزّمان، قائم، منتظر و از همه مشهورتر مهدی.
سیما: چون ستارة درخشان نورانی، و دارای خالی سیاه بر گونة راست.
زاد روز: شب نیمه شعبان سال 255 هـ. ق، هنگام طلوع فجر.
زادگاه: شهر سامراء.
غیبت صغری: از سنّ پنج سالگی به مدّت 69 سال.
نمایندگان: چهار نفر از شخصیّتهای شیعه به نام‌های:
1- ابوعمرو، عثمان بن سعید بن عمرو اسدی؛ وكیل و نماینده پیشین امام هادی و امام حسن عسكری‌(علیهما‌السلام) .
2- فرزند او، ابوجعفر محمد بن عثمان بن سعید (متوفای 304 هـ ق).
3- ابوالقاسم، حسین بن روح بن ابی بحر نوبختی (متوفای 326 هـ‌ ق).
4- ابوالحسن علی بن محمد سمری (متوفای 329 هـ ق)
محل اقامت نامبردگان شهر بغداد، و كلیّة امور شیعیان و خواسته‌ها و نامه‌های آنان به وسیله این چهار نفر ردّ و بدل می‌شد. آرامگاه آنان نیز در بغداد مشهور است.
غیبت كبری:
با درگذشت چهارمین نماینده و سفیر آن حضرت، از سال 329 هـ ق آغاز گردید و تا به هنگام صدور فرمان الهی مبنی بر اجازة ظهور و قیام آن بزرگوار، همچنان ادامه خواهد داشت.
علت غیبت طولانی:
طبق آیة شریفة (أحسب النّاس أن یتركوا أن یقولوا آمنّا و هم لایفتنون)؛(1) هر گروهی از مردم دنیا – در هر زمان و هر منطقه‌ای- به شكلی دچار ابتلائات و فتنه‌ها و فراز و نشیب‌های مذهبی و مالی و سیاسی می‌شوند تا به امتحان درآیند و معلوم شود هر كسی و هر گروهی چه اندازه از ایمان به خدا برخوردار و در راه و رسم انسانی ثابت‌قدم، و به حساب و كتاب روز قیامت و عالم پس از مرگ معتقد است.
یكی از علل و مصالح طول غیبت امام زمان‌(عجل الله تعالی فرجه) و به درازا كشیدن عصر ظهور و قیام جهانی آن حضرت؛ برقراری زمینة امتحان و به نمایش درآمدن راه و رسم دینی و اخلاقی افراد است. همچنین برای آنكه معلوم شود بر اثر نارسائی‌ها علمی و اخلاقی، مذهبی و سیاسی، و تندروی‌ها و بی‌تفاوتی‌ها، غرض‌ورزی‌ها و زورگوئی‌ها و ناتوانائی‌ها، و بند و بست‌ها و ساخت و سازها و تفرقه‌افكنی‌ها از ناحیة متصدیان و دست‌اندركاران حكومتی؛ هیچ طبقه‌ای نمی‌تواند عدل جهانی را برقرار كند، و بساط كفر و شرك و ظلم و زور و فقر و نكبت و جهل و عقب‌افتادگی، و اختلافات طبقاتی را برچیند، مگر قائم آل محمد حضرت محمد بن الحسن العسكری‌(عجل الله تعالی فرجه) كه بر مبنای ضوابط اسلامی روش پیامبر اكرم‌(صلی الله علیه و آله و سلم) و امیر‌المؤمنین‌(علیه‌السلام) بدین موضوع تحقق خواهد بخشید.
چون حضرتش ظهور نماید، طبق حدیث یملأ الله به الارض قسطا و عدلا بعد ما ملئت ظلما جورا؛ سراسر جهان را از عدل وداد پر می‌فرماید پس از آنكه از ظلم و ستم مملو شده باشد. دیگر افراد یا طبقه‌ای از طبقات نمی‌توانند بگویند اگر حكومت به دست ما می‌افتاد ما هم اینچنین اسلام را در سراسر جهان پیاده می‌كردیم و دنیا را از عدل و داد پر، و ظلم و جور را ریشه كن می‌نمودیم.
وظیفة مردم در دوران غیبت‌كبری: كسی كه فقیه خویشتن‌‌دار، مخالف هوای نفس، و فرمانبر امر خداوند باشد؛ او نمایندة امام زمان(علیه‌السلام) است و بر دیگران لازم است كه از وی پیروی و تقلید كنند. این گونه افراد از طرف امام بر مردم حجّت‌اند، و امام از طرف خداوند بر آنان حجّت است.(2)
هنگام ظهور:
آن‌گاه كه منادی از جانب آسمان ندا دهد: حقّ با آل محمّد(صلی‌الله علیه و آله و سلم) است؛ نام مهدی بر سر زبان‌ها افتد، مردم دلباختة او شوند، و از كسی جز حضرتش سخن نگویند فرشته‌ای از بالای سر او فریاد می‌زند: این مهدی است، از او پیروی كنید.
محل ظهور: مكّة معظّمه.
محل بیعت: مسجدالحرام بین ركن و مقام.
نشانه‌ها:
انگشتر سلیمان در انگشت، عصای موسی در دستش، و خلاصه آنچه همه خوبان دارند، او یكجا دارد.
یاران:
سیصد و سیزده نفر (به عدد اصحاب بدر) افرادی كه هستة مركزی حكومت جهانی او را تشكیل می‌دهند، و در حقیقت كارگزاران اصلی قیام مهدی‌(عجل الله تعالی فرجه) خواهند بود كه از اطراف جهان به دور حضرتش گرد می‌آیند.
روش حكومتی:
براساس قرآن و سیرة پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امیرمؤمنان علیه‌السلام گسترة حكومت: سراسر جهان
مركز حكومت:
مسجد كوفه، مركز خلافت و حكومت جدّ بزرگوارش حضرت علی‌(علیه‌السلام).
مدت زمامداری:
روایات –كه اكثراً مربوط به اهل تسنن است- در این باره به اختلاف سخن گفته، امّا به عقیدة شیعه خدا از آن آگاه است.
وزیر و معاون:
حضرت عیسی‌(علیه‌السلام) از آسمان فرود آید و به عنوان وزیر با حضرتش همكاری می‌نماید.
بركات حكومت وی:
درهای خیر و بركت از آسمان به روی مردم گشوده می‌شود، عمرها به درازا می‌كشد، مردم همه در رفاه و بی‌نیازی به سر می‌برند، شهرها در اثر آبادانی و سرسبزی به هم پیوسته گردند، آنچنان كه مسافران را به برداشتن توشة نیازی نخواهد بود، و اگر زنی تنها از مشرق به مغرب رود كسی مزاحم او نشود، و امنیت كامل برقرار باشد.
سلاح حضرت به هنگام قیام
براساس احادیث وارده از ناحیة پیامبر اكرم‌(صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه معصومین‌(علیهم‌السلام) پیرامون حضرت بقیة الله مهدی منتظر‌(عجل الله تعالی فرجه)، یكی از ویژگی‌های قیام جهانی آن حضرت، رویارویی و جنگ با كفار و مشركین و مفسدین فی الارض است. سلاح جنگی حضرت در این پیكارها، همان سلاح عصر پیغمبر یعنی ذوالفقار و شمشیر خواهد بود. جهت آگاهی تفصیلی، خوانندگان محترم را به مصادر زیر ارجاع می‌دهیم.(3)
امام باقر‌(علیه‌السلام) فرمودند: ... و اما شبهه من جده المصطفی فخر وجه بالسّیف و قلته أعداء رسوله و الجبّارین و الطواغیب و أنّه ینصر بالسّیف و الرّعب و أنّه لاترّد له رأیة؛ مهدی از این جهت به جدّش محمد مصطفی‌(صلی الله علیه و آله و سلم) شباهت دارد كه با شمشیر قیام می‌كند و دشمنان خدا و رسولش و زورگویان و طاغوتیان را به قتل می‌رساند و با شمشیر وایجاد رعب و وحشت نصرت یافته و یاری می‌شود، و هیچ‌یك از پرچم‌هایش شكست نخواهد خورد.(4)
امام صادق‌(علیه‌السلام) در پاسخ شخصی به نام ابو خدیجه راجع به حضرت قائم‌(عجل الله تعالی فرجه) فرمودند:
كلنا قائم بأمر الله واحد بعد واحد حتی یجیء صاحب السّیف فاذا جاء صاحب السّیف جاء بامر غیر الذی كان؛ همة ما یكی پس از دیگری قائم به امر خدا هستیم تا زمانی كه صاحب شمشیر بیاید. پس آنگاه كه صاحب شمشیر آمد، برنامه و دستوری غیر از آنچه قبلاً بوده به اجرا درآورد.(5)
گویا مراد حضرت این است كه غیر از امیرالمؤمنین و امام حسین، سایر ائمه‌(علیهم‌السلام) مأمور به تقیه و مدارا بودند، در حالیكه حضرت مهدی‌(عجل الله تعالی فرجه) به جهاد و براندازی ظلم و استبداد، مأموریت دارد.
دهها حدیث دیگر از این قبیل وجود دارد كه هر یك بیانگر قیام حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) و رویارویی وی با دشمنان به وسیلة شمشیر و سلاح جنگی پیامبر اكرم‌(صلی الله علیه و آله و سلم) و امیر مؤمنان‌(علیه‌السلام) است. شكی نیست كه حضرت از وسائل جنگی امروزه و سلاح‌های پیشرفته دنیا، استفاده نخواهد كرد. چرا كه قیام عدالت‌خواهانه و انسانی آن بزرگوار، به منظور برچیدن بساط ظلم و ستم، و برقراری عدل و داد در جهان صورت می‌گیرد. در حالیكه سلاح‌های جنگی فعلی ظالمانه هستند و باعث كشتار، زخمی و معلول شدن انسان‌های فراوان دیگری كه ممكن است بی‌گناه هم باشند، می‌شوند. سرنوشت مردان و زنان و كودكان بی‌گناه و بیماران، به مرگ یا وحشت‌زدگی و سكته، و زنان باردار به سقط جنین، و خانه‌ها و مراكز صنعتی و عمرانی، به ویرانی و حیوانات دریایی و زمینی، به هلاكت، و محیط زیست به نابودی منتهی می‌شود. وضعیتی اسف بار كه نمونه‌های فراوانش را در حملات جنگی عصر حاضر از نزدیك مشاهده نموده‌ایم. بنابراین قابل قبول نیست كه آن حضرت از این‌گونه سلاح‌های جنگی استفاده نماید و خونی را به ناحق بریزد، یا ظالمانه به جان و مال مردم آسیب رساند.
آری، همچون برخوردهای جنگی پیامبر و امیرمؤمنان و درگیری‌های آن دو بزرگوار با كفار و مشركین، و یهود و نصاری و منافقین، در رابطه با نشر و گسترش اسلام؛ مهدی موعود نیز در ادامة روش آن دو بزرگوار، به دور از هر گونه اقدام ظالمانه‌ای، به گسترش اسلام و برقراری عدل و داد جهانی می‌‌پردازد و حدیث یملاء الله به الارض قسطاً و عدلاً بعد ما ملئت ظلماً و جورا و دیگر احادیث و پیشگوئی‌های پیامبر اكرم‌(صلی الله علیه و آله و سلم) و پیامبران پیشین و ائمه‌اطهار‌(علیهم‌السلام) را تحقّق می‌بخشد.
چگونگی مقابلة شمشیر با سلاح‌های پیشرفته
اكنون این سئوال مطرح است كه چگونه حضرت مهدی‌(عجل الله تعالی فرجه) می‌تواند با شمشیر در مقابل این همه سلاح‌های جنگی پیشرفته و هواپیماهای بمب‌افكن و نیروهای آتش‌زا و مخرب استقامت كند و با آنها روبرو شود؟
در پاسخ می‌گوئیم: اگر از بُعد معجزه و استفاده از نیروی معنوی، ویاری الهی وارد شویم؛ همانگونه كه –بر اساس آیات قرآن- خداوند با یك قطعه چوب (عصا) حضرت موسی و هارون را –بدون همكاری بنی‌اسرائیل و یاری آنها- بر فرعون و نیروی یك میلیون و ششصد هزار نفری پیروز گردانید؛(6) قادر است كه تنها حجّت خود را با شمشیر بر همة قدرت‌های مادّی پیروز گرداند.
فرعون هشتاد نفر از نیروهای ساحر و جادوگر خود را احضار كرد، و آنها با گستردن طناب و چوب و دیگر چیزها، صحنة جست و خیز مارها و دیگر حیوانات وحشت‌زا را به نمایش درآورند. در این هنگام حضرت موسی(علیه‌السلام) به امر الهی عصای خود را به زمین زد، ناگهان عصا به شكل اژدهای عظیمی به حركت درآمد و تمام ابزار جادوئی جادوگران را بلعید. آنچنان كه آنها به شگفت درآمده و همه در مقابل حضرت موسی (علیه‌السلام) تسلیم شدند و به سجده افتادند و گفتند: ما به خدای حضرت موسی و هارون ایمان آوردیم و به خدای راستین حضرت موسی معتقد شدند و در پاسخ فرعون كه آنها را با كلمة (لأقطّعنّ أیدیكم و أرجلكم من خلاف ثمّ لأصلّبنّكم أجمعین)(7) تهدید به قطع دست و پا و به دار آویختن نمود؛ گفتند: مهم نیست هر كاری كه می‌خواهی بكن، ما گناهانی كرده‌ایم كه می‌خواهیم با ایمان به خدا و تسلیم در مقابل پیغمبرش ما را ببخشد و بیامرزد.
همچنین حضرت موسی(علیه‌السلام) در مواجهة با امواج موّاج، به امر الهی عصای خود را به آب رود نیل زد و آب خروشان مثل كوه روی هم انباشته شد و دوازده جادة خشك به وجودآمد، پس موسی با دوازده فرقه بنی‌اسرائیل وارد آن جاده‌ها شدند و فرعون هم به همراه لشگرش در تعقیب موسی وارد جاده‌های خشك رود نیل شد. پس از آنكه آخرین نفر از بنی‌اسرائیل از دریا خارج شد و پا بیرون نهاد؛ آخرین نفر از نیروهای فرعون وارد دریا شد. آنگاه خداوند به وسیلة موجی خروشان، جاده‌ها را پر از آب نمود و فرعون آن خدای دروغین را با انبوه ثروت و سلاح‌های سنگین و سپاهیان انبوه، همه را غرق و مثل پركاه روی آب قرار داد. به گونه‌ای كه كافر و مؤمن همه به حیرت درآمدند. در حالیكه موسی و هارون و بنی‌اسرائیل همه نجات یافتند و بنی‌اسرائیل وارث و مالك سرزمین مصر شدند.(8)
فرمودة حضرت رضا‌(علیه‌السلام) مهدی‌(عجل الله تعالی فرجه) عصای موسی و انگشتر سلیمان را در دست دارد (9) و قطعاً همچون موسی و سلیمان از آن انگشتر و عصا استفاده خواهند نمود.
همچنان كه ممكن است همچون جدّ عالی مقامش پیامبر اكرم‌(صلی الله علیه و آله و سلم) كه طبق آیات شریفة قرآن، خداوند او را با گروه‌های هزار نفری‌(10) و سه هزار نفری (11) و یا پنج هزار نفری از فرشتگان كه دارای نشان مخصوص بودند،(12) نصرت بخشید؛ حضرت مهدی‌(عجل الله تعالی فرجه) را نیز یاری دهد. آنچنان كه مسلمانان را در حال شكست در جنگ بدر(13) و روز تاریخی حنین(14) یاری، و پیروز فرمود و در جنگ احزاب رعب و وحشت را بر دل كفّار و مشركان فرو ریخت.(15)
برای خداوند بسیار سهل و آسان است كه حجتش امام زمان‌(عجل الله تعالی فرجه) را بر دنیای كفر و سلطه‌گر جهان پیروز فرماید، آنچنان كه همگان (كافر و مؤمن) به حیرت و شگفتی درآیند و اسلام راستین هرچه گسترده تر در سراسر جهان به نمایش درآید و بساط ظلم و كفر برچیده شود.
اكنون اگر با گذشت بیش از سه هزار سال از تاریخ ماجرای موسی، یا با گذشتن چهارده قرن از دوران پیامبر اسلام و پیروزی‌های حضرتش بر دشمنان و برچیده شدن بساط كفر و شرك؛ تجسّم ذهنی و به وقوع پیوستن آن برای ما مشكل است، به ماجرای از هم پاشیده شدن وسیع‌ترین حكومت جهانی پیشین –شوروی سابق- اشاره می‌كنیم.
آری، این شوروی بود كه با به هم پیوستگی زورمندانة پانزده كشور از كشورهای آسیایی و اروپایی به نام‌های:
1- جمهوری روسیه –تشكیل یافته از 12 جمهوری كوچكتر- با 000/000/128 نفر؛
2- جمهوری اوكراین با 000/400/64 نفر؛
3- جمهوری روسیه سفید با 000/800/8 نفر؛
4- جمهوری ازبكستان با 000/200/11 نفر؛
5- جمهوری قزاقستان با 000/700/12 نفر؛
6- جمهوری گرجستان با 000/700/4 نفر؛
7- جمهوری آذربایجان با 000/900/4 نفر؛
8- جمهوری لیتوانی با 000/100/2 نفر؛
9- جمهوری مولداوی با 000/500/3 نفر؛
10- جمهوری لتونی با 000/300/2 نفر؛
11- جمهوری قرقیزستان با 000/800/2 نفر؛
12- جمهوری تاجیكستان با 000/700/2 نفر؛
13- جمهوری ارمنستان با 000/300/2 نفر؛
14- جمهوری تركمنستان با 000/000/2 نفر؛
15- جمهوری استونی با 000/300/1 نفر؛
از جمعیتی بالغ بر دویست و سی و پنج میلیون و هفتصد هزار نفر برخوردار بود –علاوه بر جمعیت جمهوری‌های خودمختار- و گسترش یافتن آن به وسعت سه برابر آمریكا، با قدرت نظامی پیشرفته و سلاح‌های جنگی مدرن و درآمد مالی فراوان، و تولیدات نفتی، كشاورزی، و صنایع كشتی‌سازی، اسلحه‌سازی، دام‌پروری، مواد غذائی... یكی از دو قطب قدرت جهانی به شمار می‌رفت.(16)
اما بر اثر اشتباهات نظام حكومتی و در هم كوبیدن راه و رسم انسانی ونارسائی‌های قانونی سلطه‌گری حاكمان آنان و فشار اقتصادی و از همه بدتر ترویج بی‌دینی، دیدیم كه چگونه از هم پاشیده شد وسقوط كرد.
این گونه رویدادها كه در گذشته به صورت فراوان به وقوع پیوسته و در عصر حاضر هم در گوشه و كنار شاهد آن هستیم؛ هر یك نشانه‌ای است برای قابل قبول بودن قیام جهانی حضرت مهدی موعود‌(عجل الله تعالی فرجه) و امكان وقوع آن به وسیلة سیصد و سیزده نفر(17) از عوامل اصلی قیام، و ده هزار نفر یا كمی بیشتر(18) از سایر ادیان كه در مكّه رخ می‌دهد و به منظور برقراری عدل جهانی و نابودی حكومت‌های ظلم و كفر و استعمار و استبداد به نمایش در می‌آید.
قرآن مجید با ایراد آیه شریفه (كم من فئة قلیلة غلبت فئة كثیرة بإذن الله)(19) خاطر نشان فرموده است كه چه بسیار گروه اندكی كه به اذن الهی بر گروه فراوان و رقم چند صد برابر یا چند هزار برابر، چیره و پیروز می‌شوند.
اما اگر بخواهیم از بعد طبیعی و معمولی به پاسخ سئوال مذكور بپردازیم؛ می‌گوئیم: با توجه به اینكه تمام ماشین‌آلات ساخت اسلحه و مهمات و كارخانه‌های تولید كنندة مواد شیمیائی سمی و آتش‌زا و كلیة وسائل حمل و نقل و هواپیماهای بمب‌افكن و ناوهای جنگی و هواپیمابر و بیش از همه، خود این ماشین‌ها و هواپیما و ناوها باید از فرآورده‌های نفتی استفاده كنند تا مورد بهره‌برداری قرار گیرند؛ پس اگر همانگونه كه خداوند با آیة شریفة (قل أرأیتم إن أصبح ماؤكم غوراً فمن یأتیكم بماءٍ معینٍ)(20) كفار و بی‌دینان را به فرو نشستن آب دریا و رودخانه‌ها و چاه‌ها تهدید نموده و فرموده در این صورت چه كسی می‌تواند آنها را از آب گوارا بهره‌مند گرداند؛ اگر چاه‌های نفت فرو نشست و ذخایر آن ته‌نشین گردید و با گذشت زمان یا در اثر جنگ جهانی قبل از ظهور حضرت، دسترسی به آن از بین رفت؛ دیگر هیچ سلاحی جنگی و تسلیحات نظامی پیشرفته قابل استفاده و راه‌اندازی نخواهد بود و همة آنها خنثی خواهد شد.
در چنین شرایطی دیگر تولید مواد آتش‌زا و مخرّب و بمب و موشك امكان‌پذیر نخواهد بود. حتی ممكن است برق منازل و مؤسسه‌ها همه قطع شود، زیرا واحدهای تولید برق براثر نبودن سوخت از كار می‌افتند و فرستنده‌های رادیوئی و تلویزیونی نیز به خاطر نبودن نیروی برق غیرقابل استفاده و تعطیل خواهند شد.
بر این اساس اگر جنگ و درگیری به وقوع بپیوندد؛ ناگزیر باید از همان شمشیر و نیزه استفاده نمود. حتی حملات دسته جمعی افراد –بدون ماشین ودیگر وسائل نقلیه –از شهری به شهر دیگر و از كشوری به كشور دیگر، غیر عملی و نامیّسر خواهد بود. در این صورت جنگ و رویاروئی حضرت مهدی‌(عجل الله تعالی فرجه) – به هنگام قیام جهانی- با دشمنان و مخالفان، تنها به وسیلة شمشیر و نیزه، و با استفاده از است و مركب حیوانی عملی وامكان‌‌پذیر خواهد بود.
اگرچه؛ پایان یافتن قیام و تحقق حكومت جهانی آن حضرت، چنین اوضاعی نیز خاتمه خواهد یافت. همانگونه كه در روایات به تفصیل فرموده‌اند كه در دورة حكومت جهانی مهدی، زمین ذخایر و ثروت‌های پنهان خود را به تمامی آشكار می‌نماید و بشریت از آن بهره‌برداری می‌نمایند.
اما موضوع بهره‌برداری از انرژی خورشیدی كه اخیراً مطرح شده و آنرا جایگزین مواد نفتی قلمداد می‌كنند؛ معلوم نیست در چه زمانی به تحقق برسد و مورد استفادة عملی و عمومی درآید و آیا می‌توان در تسلیحات نظامی نیز از آن بهره برد یا خیر؟
شاهد دیگر بر امكان فرونشینی منابع و برهم خوردن نظام طبیعی موجود و تحوّلات غیرقابل پیش‌بینی؛ ماجرای تاریخی كشتی نوح پیامبر‌(صلی الله علیه و آله و سلم) است كه در حدود پنج‌هزار سال پیش در منطقه‌ای كه بعداً آرارات نامیده شد –از رشته كوههای ارمنستان، بین ایران و روسیه- اتفاق افتاد.
در حدود چهل سال قبل به هنگامی كه باستان‌شناسان شوروی مشغول حفّاری قسمتی از كو‌ههای آرارات بودند؛ به چند تخته پارة قطور و پوسیده برخوردند كه بعداً معلوم شد این تخته‌ها، قطعات جدا شده از كشتی نوح بوده كه در آن زمان، در این منطقه متوقف شده است.
این كشف انگیزه‌ای شد كه به مدت دو سال به عملیات حفّاری ادامه دهند و بالاخره در همان نقطه به یك تكه تخته دیگر برخورند كه بدون پوسیدگی نمایشگر عبارتی بود ناشناس و غیرقابل تشخیص. با همكاری هفت نفر از متخصصین خط‌شناسی باستانی از روسیه و چین؛ پس از گذشت هشت ماه، متّفقاً گزارش دادند كه خط منقوش بر تخته، عبارت است از اسامی انوار مقدسة محمّد، علی، حسن، حسین و فاطمه – كه حضرت نوح به آنها توسّل جسته و برای رهایی از غرق شدن كشتی و طوفان دریا، آن اسامی را بر بدنة كشتی یا قطعه تخته‌ای جدا، نوشته‌ است- آن قطعه تخته اكنون در موزة آثار باستانی شوروی در معرض دید تماشاگران و بازدیدكنندگان است.
بنابراین چنانكه نقش علی‌(علیه‌السلام) در پیروزی مسلمانان، در استفاده از ذوالفقار پیامبر‌(صلی الله علیه و آله و سلم) خلاصه می‌شد، تا آنجا كه جبرئیل به پیامبر اكرم‌(صلی الله علیه و آله و سلم) اعلام كرد: لاسیف إلاّ ذوالفقار و لافقی إلاّ علی؛ شمشیری –سرنوشت‌ساز- نباشد مگر ذوالفقار و جوانمردی – از خود گذشته و كارساز- نباشد مگر علی‌(علیه‌السلام)؛(21) وحضرتش شجاع‌ترین شجاعان عرب همچون عمروبن عبدود و شجاع‌ترین شجاعان یهود مانند مرحب خیبری را با یك ضربة ذوالفقار از پای در آورد و به خاك هلاكت انداخت، و جنگ با مسلمانان خاتمه یافت؛ حضرت مهدی‌(عجل الله تعالی فرجه) هم به یاری خدا با شمشیر ذوالفقار پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و ایجاد رعب و وحشت از ناحیة پروردگار بردلهای ستیزه‌‌جویان حاكم می‌شود؛ بر حكومت‌های كفر و فسق و فجور و دشمنان اسلام و مذاهب باطله و مخالفین، مسلّط و پیروز خواهد شد و حكومت عدل جهانی را مستقر خواهد ساخت.
علاوه بر آنكه آن حضرت هنگامی قیام می‌نماید كه دو سوم مردم دنیا بر اثر جنگ و خونریزی از بین رفته‌اند و یك سوم باقیمانده، بر تمام قدرت‌های مادّی نفرین می‌فرستند و به یك قدرت معنوی روحانی امید دارند كه بیاید و آنها را از آن فلاكت و رنج و بدبختی نجات بخشد. چه بسا سلاح آن حضرت، همان قدرت بیان و منطق مستدل و برخورداری از قدرت تسخیر قلوب مردم باشد –كه هیچكس را یارای مقابلة با آن نیست- و استفادة حضرت از شمشیر جنبة نمادین به خود گیرد، چنانكه امروز نیز چنین است.
فعجّل اللهم فی فرجه و ظهوره و اجعلنا من شیعته و اعوانه و انصاره و الذّابین عنه و المسارعین الیه.

پی نوشت ها:

1. سوره عنكبوت/ آیه 2.
2. «من كان من الفقهاء حافظا لدینه، مخالفا لهواه، مطیعا لامر مولاه، فللعوام ان یقلّدوه، فانّهم حجّتی و انا حجة الله علیهم.»
3. بحارالانوار، ج52، ص 242، حدیث 242، و ص 301 حدیث 66، و ص 304 حدیث 72، و ص 307 حدیث 80، و ص 321 حدیث 26، و ص 338 حدیث 81، و ص 353 حدیث 111، و ص 354 حدیث 113 تا 116، و ص 361 حدیث 129، و ص 372 حدیث 164.
4. بحارالانوار، ج 51، ص 218.
5. اصول كافی، ج1، ص 533.
6. بحارالانوار، ج13، ص 122.
7. سوره شعراء/ آیه 49.
8. جهت آگاهی تفصیلی رجوع شود به آیات 10 تا 68 سوره شعرا، و تفسیر نمونه ج 15، ص 194 تا 250، و دیگر تفاسیر فارسی و عربی.
9. كمال الدین، ج2، ص 48، اعلام الوری، ص 407؛ كشف الغمه، ج3، ص 314؛ بحار الانوار، ج52، ص 322؛ وافی، ج2، ص 113؛ اثبات الهداة، ج3، ص 478.
10. (فاستحاب لكم أنی ممدُّكم بألف من الملائكة مردفین) سوره انفال/ آیه 9.
11. (ألن یكفیكم أن یمدكم ربكم بثلاثة آلاف من الملائكة منزلین) سوره آل‌عمران/آیه 124.
12. (بلی... یمددكم ربّكم خمسة آلاف من الملائكة مسوّمین) سوره آل‌عمران/ آیه 125.
13. (ولقد نصركم الله ببدر و أنتم أذلة) سوره آل عمران/‌آیه 123.
14. (و لقد نصركم‌الله فی مواطن كثیرة و یوم حنین) سوره توبه/ آیه 25.
15. (و قدف فی قلوبكم الرعب فریقاً تقتلون و تأسرون فریقاً) سوره احزاب/ آیه 26.
16. جهت آگاهی بر شرح تفصیلی همه جانبه حكومت شوروی، مراجعه شود به جغرافیای كامل جهان، تألیف حبیب‌الله شاملویی، ص 717 – 718.
17. جهت آگاهی بر مصادر فراوان این حدیث رجوع شود به منتخب الاثر، آیت الله صافی، ص 475 - 476.
18. كشف الاستار حاجی نوری، و منتخب الاثر، ص 466.
19. سوره بقره/ آیه 249.
20. سوره ملك/ آیه 30
21. میزان الاعتدال، ذهبی، 2/317 چاپ قاهره، صفین ابن مزاحم، ص 365، مناقب خوارزمی، ص 127، 246 ، چاپ تبریز؛ مناقب ابن مغازلی، ص 198، حدیث 235؛ ملحقّات احقاق الحق، آیت‌الله مرعشی، ج6، ص 12-23 به نقل از حدود چهل مصدر حدیثی و تاریخی اهل تسنن، نیز جلد 8، ص 411 و ج 16، ص 411-424 و ج 21، ص 116 و 123-124 مجموعاً از بیش از پنجاه مصدر حدیثی و غیر حدیثی سنّی ارائه شده.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.
  • وبگردی