كاری كنیم ؛ ورنه خجالت برآورد
روزی كه رخت جان به جهان دگر كشیم
روایت شریفی از پیغمبر اكرم(ص): كه می فرماید در شب معراج
گروهی را در آتش دیدم در حالی كه مردار می خوردند از جبرئیل پرسیدم
اینها چه كسانند گفت اینها كسانی هستند كه در دنیا گوشت مردم را
می خوردند یعنی غیبت مرم می كردند.
«غیبت»
اول از گناهانی كه كبیره بودنش به واسطه ی وعده ی عذابی است كه در قرآن مجید و
اخبار كثیره بر آن داده شده ، غیبت كردن است.
ویل هم نام دركه ای است از دركات جهنم یا چاهی در آن است و به معنی شدت
عذاب هم استعمال شده است بنابراین غیبت گناهی است كه در قرآن مجید در جاهای
متعدد وعده عذاب بر آن داده شده و كبیره است.
معنی غیبت:
رسول خدا(ص) می فرماید: غیبت آن است كه درباره ی برادر دینیت عیبی را كه خداوند
بر او پوشیده است بگوئی .
حضرت موسی بن جعفر(ع) می فرماید: هر كه بگوید درباره ی كسی كه حاضر نیست چیزی
را كه در او هست و مردم هم آنرا می دانند غیبت نیست و اگر چیزی را كه در اوست
و مردم نمی دانند بگوید غیبتش را كرده و اگر چیزی كه در او نیست بگوید او را
بهتان زده است.
روایات و آیاتی درباره غیبت:
شهید ثانی از حضرت صادق (ع) و از پیغمبر اكرم (ص) روایت می كند كه نزدیكترین
حالات به كفر آن است كه شخص از دیگری كلمه ای بشنود و آنرا ضبط كند تا او را با آن
رسوا نماید ، چنین اشخاصی در آخرت بهره ای ندارند.
در سوره ی حجرات می فرماید:«نباید بعض شما دیگری را غیبت كند آیا دوست می دارد
یكی از شما كه گوشت برادر خود را بخورد در حالی كه مرده باشد .»
حضرت امام حسن عسكری(ع)می فرماید :غیبت كردن شما از برادر مؤمنتان بزرگتر است
در حرام بودن از خوردن مردار.
رسول خدا(ص)می فرماید: مروی است گناه غیبت از زنا بدتر است زیرا زنا كننده اگر
توبه كند خداوند او را می آمرزد لكن غیبت كننده را نمی آمرزد مگر شخص غیبت شده
او را ببخشد.
جواز غیبت:
در روایت است«هر گاه فاسقی گناه را آشكارا به جا آورد احترامی ندارد و غیبت او حرام
نیست»*مثلاً كسی كه در خیابان شراب بنوشد.*
كفاره غیبت و توبه ی آن:
واجب است فوراً پشیمان شود از حیث اینكه مخالفت پروردگار خود را كرده و پس
از پشیمانی قلبی به زبان نیز استغفار نماید و عازم باشد كه دیگر گرد چنین گناهی نرود
و چون ظاهر بعضی روایات آن است كه شخص غیبت كرده شده بر غیبت كننده حقی
پیدا می كند باید در صورتی كه ممكن است از او طلب عفو نماید و او را از خود خوشنود
كند و چنانكه در مقابل غیبتی كه كرده او را به نیكی یاد كند بهتر است.
در صورتی كه غیبت شده مرده یا دسترسی به او نیست یا طلب عفو از او
مستلزم محذوری است از غیبت بی خبر است و به واسطه ی شنیدن آن غضبناك
و ناراحت می شود برایش طلب مغفرت و دعا كند و از خدا بخواهد او را خوشنود
فرماید انشاءالله كه بخشیده می شود.
ویادمان نرود كه خداوند تواب و رحیم است.
*برای تعجیل در ظهور آقا صلوات*