• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
پاسخ به شبهات (بازدید: 1527)
چهارشنبه 11/5/1391 - 23:6 -0 تشکر 488162
بررسی چهار شبهه پیرامون ولایت فقیه

چكیده :
تحقیقی كه پیش روی شماست بر آن است كه چهار شبهه پیرامون ولایت فقیه را كه به نظر محقق بیشتر مورد توجه بوده را مورد بررسی قرار دهد و جوابی قانع كننده و واقع بینانه ارائه دهد .اولین مساله مورد بحث در اینجا بحث نظام استبدادی و شبهه ی دیكتاتوربودن رهبر است كه تلاش شده پاسخ داده شده به این مساله كه آیا مطلق بودن رهبری و مادام العمر بودن آن (بودن وجود مانع) استبداد هست یا خیر؟ مساله ای كه این روزها شاید بطور فراوان دشمن برای خراب كردن وجهه ی ولایت فقیه در جامعه ایران روی آن مانور می دهد .مساله ای دیگر كه می توان آن را ناشی از تفكرات حاصله از همان شبهه ی اوّل دانست بحث دور در خبرگان رهبری است كه تحت این عنوان كه رهبر ناظرین بر خود را به طور غیرمستقیم خودش انتخاب می كند مطرح می شود كه در این تحقیق این مساله تبیین شده است .سومین شبهه ی مطرح شده جمله ی ولی امر مسلمین جهان است كه چرا ما به رهبری كه در یك كشور خاص و آن هم برای شیعه ها ولی فقیه است ولی امر مسلمین جهان می گوییم یعنی هم همه ی مسلمین (شیعه و سنی) را تحت آن می آوریم و هم قید جهان را به آن اضافه می كنیم آن هم در مورد افرادی كه در كشورهای دیگر هستند و اصلاً شاید نظام ما را قبول نداشته باشند .و آخرین مورد بحث انتقاد یا عدم انتقاد نسبت به رهبر است كه آیا اساساً می شود از ایشان انتقاد كرد یا خیر ؟
و اینكه چرا در رسانه ها و روزنامه ها و غیره انتقادی از رهبر صورت نمی گیرد و آیا اصلاً این حق برای یك فرد در جامعه مطرح است كه از ولی فقیه خود انتقاد كند یا خیر ؟نهایتاً آن چه در این مختصر بیان شده جزیی از شبهات عدیده ای است كه در باب ولایت فقیه مطرح است و ما از بررسی تمام آنها عاجز بوده لكن در حد خود چهار شبهه ای را كه در درجه ی اول برای خود بنده مطرح بوده را بررسی كرده ایم كه برای اینجانب مفید بود و انشاءالله دیگران نیز بتوانند از آن بهره مند گردند.

نویسنده:امیر حضور بخش

چهارشنبه 11/5/1391 - 23:6 - 0 تشکر 488163

مقدمه :
در حدود 1400 سال پیش دین اسلام توسط خاتم پیامبران حضرت محمد مصطفی (صلْی الله علیه و آله) به جهانیان عرضه شد.طبق تاریخی كه در دست هست و به آن مستحضر هستید ، حضرت 13 سال اوّل بعثت خود را در مكه گذراندند كه دوران بسیار سختی برای ایشان بود و عملاً قدرتی در دست نداشتند ، آنچه كه در تاریخ نبوت پیامبر اسلام اهمیت بیشتری دارد دوران هجرت ایشان به مدینه است كه سرمنشاء تشكیل حكومت اسلامی توسط ایشان شد. ایشان حدود ده سال در مدینه با فراز و نشیبهای خاص خودش و جنگهای فراوان حكومت اسلامی را پیاده كردند .
پس از پیامبر اسلام ما حكومت شیعی نداریم تا 25 سال بعد كه حضرت علی (علیه السلام) خلافت را در دست می گیرند و حدود 5 سال طعم حكومت اسلامی حقیقی را دوباره به مردم می چشاند .پس از ایشان بنابر آنچه كه لزومی به ذكر آن نیست خلافت از ائمه طاهرین دوباره غصب می شود و ما عملاً حكومت شیعی را نداریم تا دوران ابتدائی غیبت كبری كه حكومت آل بویه به عنوان یك حكومت شیعی تشكیل می شود كه پادشاهان آن شیعه هستند و پس از آن نیز ما نمونه هایی دیگر از این نوع حكومت شیعی را مشاهده می كنیم مثل حكومت فاطمیون در مصر و حكومت صفویه در ایران، تا امروز كه دوباره حاكمیت ایران در دست شیعیان است .اما نكته حائزاهمیت دراینجا تفاوت مابین حكومت های شیعی قبل و حكومت شیعی الان است، تفاوتی كه حكومت اسلامی ایران با حكومت هایی مثل آل بویه و صفویه دارد این است كه آن حكومت ها اگرچه شیعه بودند ولی شخصی كه در راس حكومت بود پادشاه بود برخلاف الان كه در راس نظام ، ولایت فقیه را داریم و تفكرات فقه شیعه در راس حكومت قرار گرفته است .از جهتی جمهوری اسلامی با دوران حكومت پیامبر اسلام و امام علی نیز متفاوت است چون در راس آن حكومت ها شخص معصوم قرار داشت ولی الان ما در حكومت از این نعمت بی بهره هستیم .آنچه كه باعث اهمیت نظام كشور ما و حساس شدن برهه ای كه ما در آن هستیم می شود همین مساله هست كه تقریبا بعد از 1400 سال این اولین باری است كه دوباره نظام شیعی با فقه شیعه و بر اساس آموزه های معصوم شكل گرفته است و همین امر نقطه ی عطف بودن نظام جمهوری اسلامی ایران را در عالم تشیع می-رساند و همچنین خطیر بودن وظیفه ما در قبال حفظ آن را گوش زد می كند ، اینك نظامی تشكیل شده كه در راس آن شخصی قرار می گیرد كه فقیه در دین است و دارای صفت عدالت می باشد تا با فقاهت و عدالت آموزه های ناب شیعه را در جامعه اسلامی پیگیری كند و این شخص ولی فقیه جامعه اسلامی است كه تاكنون از وجود آن در تاریخ تشیع و در امر حكومت بی بهره بوده ایم . لذا ست كه ما باید این ركن محكم و مهم از نظام اسلامی را (كه ادامه ی ولایت معصومین است) درست تبیین كنیم و بشناسیم و بشناسانیم و شبهات مطرح شده پیرامون آن را برطرف كنیم و انشاءالله با حمایت از ان این حكومت اسلامی را كه برای نخستین بار بعد از سالهای دراز برای ما حاصل شده به انقلاب مهدی فاطمه (عج) متصل نماییم.

چهارشنبه 11/5/1391 - 23:8 - 0 تشکر 488166

تعریف دیكتاتوری(1) ؛

حكومت مطلقه را گویند ؛ حكومتی كه فرد یا گروه خاصی بدون رضایت مردم بر آنها حكومت كنند(2).دیكتاتور یعنی فرد خود رای و مستبد (3)مستبد ، خودرای ، فرمانروای خودسر، شخصی كه به عنوان رهبر یك حزب از طریق شورش و كودتا زمام امور را در دست می گیرد و خودسرانه بر مردم حكومت می كند .(4) حكومت مطلقه ی فرد یا گروه یا طبقه ای بدون اینكه ملازم رضایت مردم باشد. حكومت های دیكتاتوری اعم از اینكه تحت رده ی یك شخص یا گروه یا طبفه ای باشند عملاً در دست یك شخص رهبر قرار دارند .(5)

چهارشنبه 11/5/1391 - 23:10 - 0 تشکر 488169

تعریف ولی فقیه ؛

ولی فقیه شخصی است كه در زمان غیبت امام معصوم با داشتن اوصاف فقاهت و عدالت و سیاست و درایت و تدبیر و مدیریت و مقبولیت، به نیابت از امام عصر ولایت و مدیریت جامعه اسلامی را در دست می گیرد و علاوه بر مقام افتاء (فتوی دادن) و قضاء ، اجرای احكام و رسیدگی به امور مسلمین را - تا جایی كه زیرمجموعه ی وصف خاص عصمت امام نباشد - دارا می باشد .

چهارشنبه 11/5/1391 - 23:11 - 0 تشکر 488171

تطبیق (مشابهت ها ـ تفاوت ها) ؛

با بررسی تعریف دیكتاتور و تعریف ولی فقیه یكسری مشابهت ها و تفاوت ها دیده می شود كه اگر با تامل صحیح به آنها پرداخته شود انشاءالله این مساله حل خواهد شد .اوّلین مشابهتی كه در این دو تعریف مشاهده می شود این است كه در راس نظام ولایی و دیكتاتوری همیشه یك نفر قرار دارد كه زمام امور را در دست دارد و شاید این بارزترین ویژگی و مشابهتی باشد كه برخی را بر این زعم انداخته كه ولی فقیه یك دیكتاتور است .مشابهت دیگر این است كه در هر دوی این نظام ها امر حكومت بدون تعین مدت به فرد سپرده می شود و شاید این نكته كه دوره ی مسئولیت مشخص نشده است بر توهم دیكتاتوری ولی فقیه دامن می زند .

چهارشنبه 11/5/1391 - 23:11 - 0 تشکر 488172

اما تفاوت هایی كه می توان برشمرد عبارتند از :
اول آنكه در نظام دیكتاتوری بارزترین ویژگی عدم رضایت مردم است و فرد دیكتاتور بدون داشتن مقبولیت از جانب مردم با زور و قدرت بر آنها حكومت می كند برخلاف نظام ولایی كه رضایت و مقبولیت از جانب مردم در آن شرط است .دوم آنكه در نظام دیكتاتوری فرد زمام دار، مستبد و خودرای است و ملاك در امور خودش می باشد و خودسرانه بر مردم حكومت می كند برخلاف نظام ولایی كه فرد ولی اولین ویژگی كه باید داشته باشد عدالت یعنی عدم استبداد است و ویژگی دیگرش فقاهت یعنی عدم خودمحوری و وجود خدامحوری و دین محوری در امور است، و ویژگی دیگرش مدبربودن و بینش داشتن است برای حفظ جامعه اسلامی در زمان غیبت كه مقابل تلاش برای خود و یك فرد خاص است .

چهارشنبه 11/5/1391 - 23:12 - 0 تشکر 488174

بررسی نظام ولایی و دیكتاتوری ؛

حال به بررسی مشابهت ها و تفاوت ها می پردازیم تا مطلب روشن شود. در مشابهت ها بیان شد كه یكی از مسائلی كه ما را به توهم می اندازد این است كه در هر دو نظام یك نفر فقط در راس حكومت است ، باید گفت كه این مساله هیچ خدشه ای به نظام ولایی وارد نمی كند و صرف این تشابه باعث استبدادی شدن نظام ولایی نمی شود چرا كه اصلاً در نظام اسلامی ما شاهد بوده ایم كه آنجایی كه شخص معصوم حكومت تشكیل داده خودش به تنهایی در راس حكومت بوده و این امر استبداد محسوب نشده ، در ثانی در تمام نظام های دموكراسی فرد اوّل حكومت در مدت مسئولیتش در راس قرار می گیرد ولی هیچ كس او را دیكتاتور نمی-خواند ، پس صرف این تشابه دلیل دیكتاتوری ولی فقیه نمی باشد .اما تشابه دوم یعنی مدت دار نبودن دوره حكومت هم به تنهایی دلیل بر استبدادی شدن این نظام نمی شود چرا كه در حكومت پیامبر اسلام (ص) و امام علی (ع) نیز و در زمان ظهور امام عصر (عج) مدتی برای حكومت تعیین نمی شود و شخص معصوم در زمان حیات خود حاكمیت داشته یا خواهد داشت. پس ما مثال هایی داریم كه مادام العمر بودن حاكمیت فرد دلیل بر استبداد او نیست برخلاف نظام های شاهنشاهی .حال اگر ما ثابت كنیم كه نظام ولایی ادامه ی نظام دینی ماست كه حكومت مادام العمر در آن نفی شده است می توانیم نتیجه بگیریم كه نظام ولایی استبدادی نیست . (اثبات این مساله به كتب این زمینه ارجاع داده می-شود)تفاوت هایی هم كه بین دو نظام مطرح شد به وضوح جدایی نظام ولایی از استبدادی را بیان می كند چرا كه در نظام ولایی فرد ولی باید اولاً عدالت داشته باشد یعنی دچار گناه كبیره نشود و بر صغیره اصرار نداشته باشد یعنی اصل استنباط مسائل از دین باشد و این دو امر باعث خدامحوری به جای خودمحوری و استبداد می شود ، ثالثاً باید مدیریت ، درایت ، سیاست و مقبولیت داشته باشد كه این امور هم تلاش برای مردم و مقدم شدن مردم بر فرد را در پی دارد كه مخالف با نظام استبدادی است.

چهارشنبه 11/5/1391 - 23:13 - 0 تشکر 488175

نتیجه ی حاصله از بررسی ؛

نتیجه آنكه آنچه كه علمای شیعه در مفهوم ولایت فقیه بیان كرده اند قابل قیاس با حكومت دیكتاتوری نیست چراكه طبق نظر شیعه اگر ولی فقیه گناه انجام دهد ولو در حد نگاه به نامحرم دیگر صلاحیت رهبری و ولایت را ندارد و اگر حتی سطح زندگی اش از سطح زندگی عامه ی مردم بالاتر باشد صلاحیت اش خدشه دار می شود .دیگر آنكه ولایت فقیه حكومت مشروط است یعنی مشروعیت آن مدیون آن است كه برخی از شرایط رعایت شود وگرنه صلاحیت رهبری از بین می رود .این ولایت فقیه یك دكترین (فقاهت) است كه توسط آگاهان به آن (یعنی فقها) اجرا می شود و با نظام استبدادی فردمحور سلطنتی تقابل دارد .(6)

چهارشنبه 11/5/1391 - 23:13 - 0 تشکر 488176

نكته ی جانبی (فراقانونی بودن حاكم) ؛

مطلبی دیگر كه در این راستا باید به آن اشاره كرد و شاید باعث اشتباه برخی شده باشد ویژگی فراقانونی بودن حاكم در این دو نظام است. منتقدین به نظام ولایی برای آنكه مشروعیت این نظام را خدشه دار كنند و آن را استبدادی قلمداد كنند می گویند فراقانونی بودن از ویژگی های نظام های دیكتاتوری است .ما در جواب می گوییم این مشابهت هم دلیلی قاطع نیست و اتفاقاً فراقانونی بودن رهبر نظام ولایی (در برخی موارد) كاری كاملاً عقلی است. ابتدا به این مثال توجه كنید :پلیسی كه به عنوان افسر راهنمایی و رانندگی بر سر چهارراه می ایستد موظف است طبق قانون وضع شده عبور و مرور ماشین ها را كنترل كند و ناقضین قانون را جریمه كند ولی همین پلیس اگر وضعیتی پیش آید كه ماشین ها در هم گره بخورند حق دارد اجازه بدهد ماشین ها علی رغم قرمزبودن چراغ عبور كنند و آنهایی كه چراغشان سبز است بایستند تا مساله حل شود و هیچ كس هم این كار را به خاطر خلاف قانون بودن رد نمی كند و اتفاقاً تایید هم می كنند و این اختیار را برای پلیس عقلانی می دانند . آنچه كه در نظام ولایی برای فراقانونی بودن رهبر تایید شده بیشتر از این حد نیست یعنی آنجایی كه مصلحت اقتضاء كند و صلاح عامه در میان باشد رهبر حق استفاده از اختیارات فراقانونی را دارد برای حل شدن مشكل و این مساله یك امر عقلانی است و در نظرات نظریه پردازان سایر نظام های دموكراسی هم دیده می شود مثلاً جان لاك در دكترین خود در مورد جامعه ی مدنی و دموكراسی می گوید : حاكمیت مشروع در شرایطی كه به طور طبیعی مشكلات جامعه باعث شده مدیریت جامعه به بن بست برسد حق دارد قانون نوشته را موقتاً كنار گذاشته و به قانون نانوشته عمل كند و نام آن را سلطنت می گذارد.(7)همان طور كه می بینید این امر یك امر عقلانی است و تفاوت نظام ولایی با استبدادی در این مورد، همین موقت بودن فراقانونی شدن در نظام ولایی است برخلاف نظام استبدادی كه گاه قانون كلّاً نسخ می شود .نمونه ای از این قبیل ، تعطیلی حج برای مدت 3 سال توسط امام خمینی (ره) بود كه مصلحت عامه یعنی حرمت شیعیان اقتضای آن را داشت و موقتی هم بود علی رغم آنكه شرع ما تعطیلی حج را حرام می داند .

چهارشنبه 11/5/1391 - 23:14 - 0 تشکر 488177

نكته ی پایانی ؛

با بررسی مفهومی نظام ولایی و استبدادی می توان به راحتی دریافت كه میان این دو نظام تفاوت فاحشی وجود دارد و هر انسان عادل و بی تعصبی به راحتی می تواند بفهمد كه قیاس كردن این دو نظام با هم اچحافی بزرگ در حق تفكر ولایی است چرا كه نظام ولایی نه تنها در پی حكومت ظالمانه بر مردم نیست بلكه تمام هدفش تامین سعادت مردم جامعه اسلامی در زمان غیبت امام عصر (عج) می باشد و نه تنها خودمحوری و خودگرایی در آن مطرح نیست بلكه خدامحوری و تعالی دین الهی هدف آن است .
میان ماه من تا ماه گردون
تفاوت از زمین تا آسمان است .
فصل دوم : شبهه ی دور در خبرگان رهبری

چهارشنبه 11/5/1391 - 23:15 - 0 تشکر 488178

تبیین شبهه ؛

موردی دیگر كه بسیار مورد انتقاد قرار گرفته و جای بررسی دارد این مطلبی است كه می گویند خبرگان رهبری پس از تایید صلاحیت از فقهای شورای نگهبان می توانند كاندیدا شوند و از جهتی نقصهای شورای نگهبان را رهبر تعین می كند، بنابراین خبرگانی كه كاندیدا می شوند و به مجلس خبرگان راه می یابند به طور غیرمستقیم توسط خود رهبری تعیین می شوند و این دور است . یعنی طبق تعریف منطقی دور، دور به حالتی گویند كه شیء متوقف بر خودش باشد ، مثلاً (الف) علت (ب) و (ب) علت (الف) باشد كه این دور صحیح است، چون (الف) یا (ب) هر كدام علت خودشان می شوند و در دور ضمنی یا غیرمستقیم هم مثلاً می گوییم (الف) علت (ب) و (ب) علت (ج) است و (ج) علت (الف) می-باشد كه در این حالت هم (الف) علت خودش شده و توقف شیء بر خودش محسوب می شود. حال اگر همین مثال را در مورد رهبری و خبرگان پیاده كنیم می بینیم كه دور ضمنی یا غیرمستقیم وجود دارد چرا كه رهبری (الف)، فقهای شورای نگهبان (ب) را تعین می كند و فقهای شورای نگهبان (ب)، صلاحیت خبرگان رهبری (ج) را تایید می كنند و خبرگان رهبری (ج)، صلاحیت رهبر (الف) را بررسی می كنند، همانطور كه می بینید این یك دور غیرمستقیم است پاسخ به شبهه :
در جواب باید گفت كه این مساله را در مورد رهبری فعلی از دو جهت باید مورد بررسی قرار داد، یك از حیث زمان انتخاب رهبر به عنوان رهبر و دوم از حیث ادامه ی روند رهبری و حفظ صلاحیت رهبری .

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.