• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
زن ریحانه آفرینش (بازدید: 465)
سه شنبه 10/5/1391 - 12:7 -0 تشکر 486570
جایگاه علمی زنان مسلمان در علوم و معارف دینی

نقش زن در مسئولیت های اجتماعی و سیاسی

انجام کارهای خیر و به سود عموم ، از اعمال صالح ماندگار و مورد تشویق اسلام است و زنان در این زمینه نیز همدوش مردان بوده اند. ایجاد تشکلهای خیریه و ارائه خدمات عمومی به خانواده های نیازمند و دیگر اقشار از جانب زنان ، سابقه طولانی دارد و امروز نیز در جامعه اسلامی نمودار است.

اسلام زن را مانند مرد مسئول سرنوشت خویش دانسته و به حساسیت در امور سیاسی و حکومتی و دخالت در آن فرا خوانده است .

امر به معروف و نهی از منکر بارزترین فعالیت سیاسی است که اوامر دینی در این باره همگی شامل زن نیز هستند . به هیچ وجه زنان از حضور در صحنه سیاست و دخالت در مقدرات مملکت منع و نهی نشده اند .امام خمینی (ره)می فرماید:

زن باید درمقدرات اساسی مملکت دخالت کند.

زن ها هم باید در فعالیت های اجتماعی - سیاسی همدوش مردها باشند؛البته با حفظ آن چیزی که اسلام فرموده است (یعنی با حفظ حریم عفت و طهارت).

امروز در جامعه اسلامی شاهد حضور کم نظیر زنان درصحنه های سیاسی از جمله انتخاب کردن و انتخاب شدن می باشیم و زنان ثابت کردند که می توانند همدوش مردان در زمینه های مذکور موفق باشند.(مروری بر جایگاه و حقوق زن در اسلام ،ص53)

سه شنبه 10/5/1391 - 12:8 - 0 تشکر 486572

حجاب در قرآن

ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو: چادرهای خود را بر خویش فرو افکنند، این کار برای اینکه(به حجاب و عفت) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است.

احزاب/59

حجاب؛ سفارش قرآن

.... و دیگر سخنی که برای خواهران دینی ام دارم این است که از حجاب خود خوب پاسداری کنید که یکی از سفارشات به زنان مومنه در قرآن و با کشف حجاب است که دوباره به زیر پرچم استعمار می رویم.

از وصیتنامه ی شهید 18 ساله علی روانبخش(تهران

سه شنبه 10/5/1391 - 12:9 - 0 تشکر 486573

فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) معیار دوست و دوستی ها

به یقین ویژ گی های بس شایسته زهرای بتول(سلام الله علیها) در گفتار و رفتار موجب گردید که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) به عنوان  برترین انسان هستی "معیار دوستی با خویش"را با دیده ای "الگو آفرین"برای تمامی زنان و مردان این گونه بیان فرماید:

"فمن احب فاطمه ابنتی فقد احبنی"

"هرکسی فاطمه دختر مرا دوست داشته باشد، همانا مرا دوست داشته است."

و در صحنه های مختلف "دست ، سینه و سر"دخت دلبند خود را ببوسد تا از آن هنگام تا هنگامه ی رستاخیز همه پیروان او ، لحظه ای از پیروی فاطمه (سلام الله علیها) کوتاهی نکنند و به خوبی آگاه باشند که "اعمال ، احساس و اندیشه " زهرای عزیز،مورد قبول پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) است . دست نماد اعمال ، سینه نشان احساس و سرجایگاه اندیشه .

آنان که رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) را دوست دارند باید سیره و سخن دلبند او را پیش رو قرار دهند و نسبت به دوست و دوستی و دشمن و دشمنی در نگاه آن پاک بانو ، شناختی دوباره و بینش سرشار از آگاهی و هوشیاری نصیب خود سازند

سه شنبه 10/5/1391 - 12:9 - 0 تشکر 486574

تعادل و تنظیم روابط

بی گمان "تعادل و تنظیم  روابط"، پی آمد هایی چون حضور پرنشاط ،سالم، شاداب و تاثیر گذار برای مردان و زنان در عرصه های مختلف خانواده و جامعه خواهد داشت و بن بستی از فساد و تباهی در هیچ یک از میدان های فعالیت ایجاد نخواهد کرد.

همان گونه که زهرای اطهر(سلام الله علیها) از یک سو خود را از برابردیدگان نامحرم می پوشاند و یا از لطافت و جاذبه ی وجودی زنان سخن می گفت اما از سوی دگر با پاک سیرتان و دین باورانی چون سلمان ،عمار،مقداد به گفت گو می پرداخت و آنان چنان انس و الفتی با محیط سالم و ملکوتی زندگانی فاطمه (سلام الله علیها) احساس می کردند که در پاره ای زمانها به کمک دخت رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) در کارهای منزل می شتافتند!!

فراتر از این جلوه ،ابعاد حضور حرکت آفرین آن بانوی بصیر درصحنه های جهاد به عنوان مددکار رزمندگان اسلام و یا عرصه های سیاسی برای امداد امام زمان خود است که نشان گر نگاه ناب و نو و بینشی جامع و کامل از آن حضرت است.

اندک آشنایی با شیوه های بایسته و شایسته ی فاطمه (سلام الله علیها) بیانگر این حقیقت و واقعیت انکار ناپذیر و فطری است که آن حضرت مرز و معیار روابط مردان و زنان را با وجود احتمال انحراف و فساد مشخص فرموده است و بر این باور بود:آنجا که چنین پدیده ای احساس شود ،بی گمان باید نشستها ،گفت گو ها و رفت و آمدها مهار و محدود شود و به کمترین مقدار (آن هم سالم و و به دور از توفان فساد)قناعت گردد،نه آنکه "یقین" در لغزش مبنای روابط  قرار گیردکه در این صورت محیط امن و اطمینان خانواده با آواز لذت ها و خوشی های زود گذر واژگون و میدان کار و تلاش سازنده ی اجتماع با تندباد هواها و هوس ها سرنگون می شود!! (روش ها و بینش های حضرت زهرا (سلام الله علیها) درباره :یک زندگی زیبا،ص50)

سه شنبه 10/5/1391 - 12:11 - 0 تشکر 486580

یک نکته در مبحث تحصیل علم

مبحثی دیگر این است که خانم های مسلمان که دانش را کسب می کنند باید مراقبت کنند تا این کسب دانش به لطافت های زنانگی آنها و زن بودن آنها ضربه وارد نکند .

"ویل دورانت در بحث های مفصل و جامع خود ،پس از آنکه می گوید اگر مزیت دختری فقط در دانش و اندیشه باشد نه در دل انگیزی طبیعی و زرنگی نیمه آگاهش ،در پیدا کردن شوهر چندان کامیاب نخواهد شد ،شصت درصد زنان دانشگاه بی شوهر می مانند ،می گوید:

خانم مونیا کوالوسکی که دانشمند برجسته ای بود شکایت می کرد که کسی با او ازدواج نمی کند و می گفت:چرا کسی مرا دوست ندارد ؟من می توانم از بیشتر زنان بهتر باشم . با این همه بیشتر زنان کم اهمیت مورد عشق و علاقه هستند و من نیستم."(مرتضی مطهری،نظام حقوق زن در اسلام ،ص170)

مشاهده می کنید که حتی در زمینه ی کسب علم نیز انسان باید مراقب افراط و تفریط های احتمالی باشد،تا سرمایه های خویش را از دست ندهد.

با توجه به مطالب گفته شه می بینیم که رعایت حجاب و عفاف هیچ گونه تعارضی با پیشرفت زن مسلمان در عرصه علم و دانش ندارد.

سه شنبه 10/5/1391 - 12:12 - 0 تشکر 486585

بررسی نظرات در مورد زن و مشکلات تحصیل

عده ای برای حرمت اسماع گفته اند اگر چنانچه زن بخواهد به قصد تهییج و تحریک صوتش را به سمع نامحرم برساند مرتکب حرام شده است و استدلال کرده اند به این آیه که می فرماید:"فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض"

این استدلال دارای دو اشکال است که یکی وارد است و دیگری وارد نیست .اما اشکالی که وارد نیست این است که گفته اند صدر این آیه مخصوص به زنان پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) است و در صدر آیه دارد :"یا نسا النبی لستن لاحدمن النسا ان اتقیتن فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض "یعنی ای همسران پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) شما با زنان دیگر فرق داریدو مانند  یک زن متعارف نیستید و بعد می فرماید :" فلا تخضعن بالقول"که از صدر ایه معلوم می شود این حکم جزو مختصات زنان پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) است.

وارد نبودن اشکال برای ان است که این خطاب برای تاکید مساله است و گرنه حکم ،مخصوص زنان پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) نیست و شامل همه ی زنان می شود.

اما اشکالی که وارد است این است که نهی دلالت بر حرمت دارد " فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض" یعنی وقتی شما می خواهید سخن بگویید ،صدا را رقیق و نازک نکنید ،مهیجانه حرف نزنید ،محرکانه سخن نگویید . در یک جا می فرماید:"و قلن قولا معروفا" یعنی حرف خوب بزنید و ودر جای دیگر می گوید :"فلا تخضعن بالقول " یعنی سخن را خوب ادا کنید که نه محتوای حرفتان محرک باشد و نه کیفیت ادای سخنانتان مهیج باشد.

شکی نیست که اگر سماع یعنی رساندن صوت به گوش مرد به قصد تهییج و تحریک باشد ،حرام است و فتوا نیز بر همین است و لکن این مساله خارج از محل بحث است .زیرا بحث در این نیست که زنی بخواند ،یا زنی صدای خود را به قصد تهییج و تحریک به سمع مردم برساند بلکه بحث در آن است که زنی بخواهد درس بگوید ،یا بخواهد موعظه کند.(زن در آیینه جلال و جمال ،عبدالله جوادی آملی،ص435-434

سه شنبه 10/5/1391 - 12:13 - 0 تشکر 486586

پاسخ به بعضی از سوالات عفت در تحصیل علم

سوال  که مطرح می شود این است که آیا شنیدن صدای زن جایز است یا نه ؟که برای تتمیم بحث  های گذشته باید به دو نکته توجه بشود،نکته اول آن که آیا شنیدن صدای زن جایز است یا نه ؟و دوم اینکه آیا برای زن جایز است صدای خود را به دیگران بشنواند یا نه ؟

پس یک حث مربوط به سماع است و بحث دیگر مربوط به اسماع . در این دو مطلب یک جهت مشترکی وجود دارد که در آن جهت مشترک هر دو ممنوعند و یک جهت مختص دارد که در آن هر در مجازند و در واقع بحث سه صورت دارد:

صورت اول آنکه :اگرمرد بخواهد صدای زن را به قصد تلذذ و ریبه گوش بدهد ،معصیت کرده و لکن چونزن با این قصد حرف نمی زند و برای انجام کار عادی صحبت می کند ،لذا اسماع برای او حرمتی ندارد.

پس آنچه حرام است سماع با ریبه یا تلذذ است و اسماع حرام نیست مگر اینکه زن بفهمد که مردی دارد به قصد تلذذ حرف او را گوش می دهد که اینجا از باب تعاون بر اثم، زن بایدپرهیز کند.

صورت دوم این است که اگر زن بخواهد به قصد تهییج و تحریک ناهحرم حرف بزند اسماعش حرام است و اگر مرد با این قصد گوش بدهد ،آن هم مبتلا به حرمت می شود.

صورت سوم آن است که زن به طور عادی سخن می گوید و قصدش تهییج و تحریک نیست و مرد هم به طور عادی گوش می دهد و قصدش تلذذ و ریبه نیست ،در اینجا هم سماع جایز است و هم اسماع ممنوع نیست..(زن در آیینه جلال و جمال ،عبدالله جوادی آملی،ص435-434)

سه شنبه 10/5/1391 - 12:13 - 0 تشکر 486587

حضرت زهرا(س) فرمودند:

آنچه برای زنان نیکوست آن است که مردان او را نبینند و او هم مردان را نبیند.  (بحار ج101 ص36)

نکته بسیار مهم در مورد این روایت لازم به ذکر است:

حضور زنان در عرصه اجتماع باید حضور ضروری و کارآمد همراه با حفظ حریم ها و ارج گذاری ارزش و قداست زن باشد نه اینکه کاملا زنان در خانه حبس شوند. (مضمون از کتاب جامی از زلال کوثر، آیه الله مصباح یزدی

سه شنبه 10/5/1391 - 12:14 - 0 تشکر 486590

شناخت دشمن و اگاهی ازمعیار دشمنی ها درنگاه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها)


شناخت دشمن و آگاهی از معیار دشمنی ها ،اندیشه ای روشن در فراز و فرود های زندگی فردی و اجتماعی به انسان می بخشد،آمادگی ،آینده نگری ،استقبال از حوادثِ پیدا و نهان و حضوری جدی تر از دیگران فراهم می کند تا در عرصه های مختلف افزون بر دوری از جهالت ،دچار غفلت نگردیم و همواره پیش تر از پیآمدها رو به اتخاذ تصمیم های هوشیارانه و اندیشمندانه کنیم.
بدون شک این آثار ارزشمند هرگاه با ارائه شیوه های دشمنان و ریشه های دشمنی و در پی آن ترسیم وظیفه های دین باوران از سوی برترین انسان های هستی همراه شود،چنان مشعلی فروزان و روشنگر خواهد بود که هرگز در تندباد ها و تاریکی های حوادث امروز و فردا ،رو به خاموشی نخواهد رفت و درس آموزان و پند پذیران را از هلاکت و ظلالت نجات خواهد بخشید.
دخت آفتاب با سخن آسمانی خود معیار نخستین "شناخت دشمن و معیار دشمنی"را دشمنی و مخالفت با اهل بیت رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) معرفی می کند و با صراحت بسیار می فرماید:
"هر کسی با ما دشمنی کند ،با خدا ستیز کرده است و آن کسی که با ما مخالفت کند با پروردگار رو در رو شده است و آن کس که با خدا دشمنی و مخالفت کند ،عذاب دردناک و مجازات شدید الهی در دنیا و آخرت بر او لازم و واجب می گردد."
(روش ها و بینش های حضرت زهرا (سلام الله علیها) درباره ی یک زندگی زیبا،احمد لقمانی،ص24

سه شنبه 10/5/1391 - 12:14 - 0 تشکر 486593

پاسخ به بعضی از سوالات درباره ی چگونگی حفظ عفاف در تحصیل علم

در رابطه با چگونگی رعایت عفاف در تحصیل علم برای بانوان سوالاتی دیگر پیش می آید که در ادامه به آنها می پردازیم:

سوالی که مطرح میشود این است که تدریس مردها نیز اولا ک کار اجرایی است و اگر زن ها نمی توانند با مردها تماس بگیرند ،چگونه می تواند با تدریس در مجامع علمی قاضی ،مجتهد،مرجع تقلید،والی و فرمانده لشگر تربیت کند و ثانیا :اثبات وجوب تعلیم و آموزش توسط زن ،کار آسانی نیست و در صورت عدم وجوب ،با توجه به اینکه شنیدن صدای زن برای مرد مکروه است ،لذا تدریس او نه تنها زمینه ی کمال و ارزش نیست ،بلکه یک ضعفی برای او خواهد بود!

جواب شبهه این است که اولا : کار تعلیمی غیر از کار اجرایی روزانه است.چون تدریس در جمع محققان ،با کارهای اجرایی روزانه ی صدها نفر که با گلایه و اعتراض و در گیری همراه است تفاوت دارد.

در کارهای علمی عمیق  که هم شاگرد وظیفه شناس است و هم استاد وظیفه دان،محذوری ایجاد نمی شود.

 و ثانیا : اگر زنانی بتوانند به مقام شامخ فقاهت برسند و به نکات دقیقی از مطالب اسلامی آگاهی یابند که مردها به آن توجه نکرده اند،در این مقام تدریس و تعلیم بر زن واجب عینی می شود .چه اینکه اگر علومی را هم زن بلد باشد و هم مرد بداند،تعلیم و تدریس واجب کفایی می باشد. پس اثبات وجوب تعلیم جاهلان -بر زن-کار مشکلی نیست.

در نحوه ی تعلیم نیز اگر زنی به چنان مقام علمی برسد که بتواند در سطح عالی حوزه های علمیه و مراکز علمی و دانشگاه ها تدریس کند چنانچه جزو"القواعد من النسا "باشد سن سالمندی ایجاب می کند که در مساله ی حجاب از تخفیف برخوردار باشد-در صورتی که تظاهر به زینت نداشته باشد-چه رسد به صدا که صدا و صوت زن در  صوری که سخن معروف بگوید، عورت نیست.

و اگر به حد "القواعد من النسا"نرسیده باشد ،چون تعلیم یا واجب عینی یا کفایی است و شنیدن صدای زن گرچه احتمال دارد برای مرد مکروه باشد ولی مکروه بودن اسماع صدا برای زن بعید است.(مگر به دلیل خاص)چرا که این گونه حکم ها ملازم هم نیستند . اما اینکه آیا مرد می تواند نگاه کند یا نه ؟

حکمی جدا دارد .این طور نیست که هرچه پوشاندنش بر زن واجب نباشد نگاه مرد هم جایز باشد و در صورتی که  ثابت بشود اسماع مکروه است، این کراهت نظیر کراهت در عبادات به معنا "اقل ثوابا"است.

این گونه امور از باب اهم و مهم هستند که در صور تزاحم دو حکم ،مفهوم کراهت به "اقل ثوابا "بر می گردد.

در نتیجه : آن کسی که این مجاهدت را تحمل می کند و برای رضای خدا،تدریس می کند و تعلیم می دهد ،چه به صورت نوار و اگر ممکن نشد ،من ورای حجاب و اگر هیچ یک میسر نشد به صورت حضوری ،این یا کراهت ندارد و اگر کراهت داشته باشد نظیر کراهت در باب عبادات است.

به عنوان نمونه خطبه ای که در باب احتجاجات معصومین (علیهم السلام) از حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) نقل شده که مربوط به مساله تعلیم است .زیرا برای آن حضرت واجب نبودکه به خاطر استرداد فدک یا استحقاق خلافت همسرش ،آن خطبه ی مفصل توحیدی را مطرح کند.در صورتی که این خطبه تقریبا یک جز قرآن کریم است.انگیزه ی قیام و اقدام آن حضرت برای تعلیم و تدریس و مناظره ی سیاسی و شرکت و حضور در صحنه جهت استردا خلافت و فدک بود. اتفاقا یکی از حافظان و ناقلان این خطبه ی نورانی وجود مبارک حضرت زینب(سلام الله علیها) است که در دوران خرد سالی آن خطبه را آموخت ،فهمید و نقل کرد.ولی چون متاسفانه شناخت ما از اولیای دین در حد مجالس سوگ و ماتم است ،دیگر از معارف بلند عقلی آنان بی خبریم که چه کردند و چه گفتند.(زن در آیینه جلال و جمال ،عبدالله جوادی آملی،ص403-405)

سه شنبه 10/5/1391 - 12:16 - 0 تشکر 486597

اسلام و حقوق زن

اسلام تنها آیینی است که به شخصیت انسانی زن توجه کرده و حق او را ادا کرده و آزادی،اختیار و انتخاب او را به رسمیت شناخته و او را همپای مرد در همه ی زمینه ها شرکت داده است . اعتراف نویسنده مشهور غربی "گوستاولوبون"در این باره یاد کردنی است:

اسلام اولین مذهبی است که در اصلاح حال زنان و ترقی و تعالی آنان قدم های خیلی وسیعی برداشته است زیرا این مطلب مسلم است که در میان تمام مذاهب و اقوامی که قبل از اسلام آمده اند وضع و حالت زن زیاده از حد ضایع و خراب بوده است.

اسلام به جای آن که از مقام زن کاسته و وی را پست و فرومایه معرفی کند،مقام زن را در جامعه بسی بالا برده ،نسبت به ترقی و سعادت وی خدمات نمایانی انجام داده است.این تنها عقیده ی ما نیست بلکه "کوسن دو پرسوال"و "بارتلمی سنت هیتلر"هم قبل از ما بر این عقیده بوده اند.

در عصر ما ،که غرب مدعی دفاع از حقوق بشر و حقوق زنان است و حتی در تبلیغات وسیع ،اسلام را مخالف حقوق بشر و زن معرفی می کنند،گرایش گسترده ی غربیان به خصوص زنان به اسلام بهترین گواه بر آن است که حقوق انسان و زنان در اسلام بهتر رعایت می شود و غرب متجدد نیز مانند دیگر جوامع و اعصار گذشته نتوانسته حقوق زنان را ارج نهدو آنان را از مظلومیت تاریخی نجات دهد .(مروری بر جایگاه زن در اسلام ،پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه (احمد حیدری)،ص15

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.